چین ادعای مالکیت بر تایوان را دارد و اعلام کرده است که در صورت لزوم برای پس گرفتن این «بخش از خاک خود» دست به اقدام نظامی خواهد زد.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان در یک روز عادی، آنها وکلا، مهندسان نرم افزار و آهنگر هستند. اما این هفته، آن‌ها لباس‌های خستگی نظامی به تن کردند، تفنگ‌های تهاجمی را به سمت اهداف شماره‌دار شلیک کردند و مسافت‌های طولانی را با تجهیزات کامل نظامی پیمودند - همه اینها برای آماده‌سازی برای حمله احتمالی ارتش چین  است.

این 400 نفر از نیروهای ذخیره تایوان بودند، اولین کسانی بودند که با یک برنامه آموزشی جدید و سختگیرانه 14 روزه روبرو شدند - نسبت به هفت روز گذشته - که در این ماه توسط دولت برای تقویت آمادگی رزمی جزیره معرفی شد.

تحلیلگران می گویند که برنامه تمرینی سخت تر، در میان سایر اقدامات، نشان می دهد که تایوان چقدر تهدید حمله احتمالی چین را جدی می گیرد - و این ترس‌ها اخیراً تشدید شده‌اند، با برخی مقایسه‌ها بین تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین و تهدید وجودی احتمالی برای تایوان.

پکن شباهت‌ها را رد کرده است، اگرچه حزب حاکم کمونیست چین بارها قول داده است که با این جزیره 24 میلیون نفری - به زور - با وجود اینکه هرگز بر آن حکومت نکرده است، "دوباره" با این جزیره 24 میلیون نفری متحد شود. پکن همچنین فشار نظامی خود را بر تایوان افزایش داده است، از جمله ارسال رکورد تعداد هواپیماهای جنگی در سال گذشته به نزدیکی تایوان، که کمتر از 124 مایل (200 کیلومتر) از سواحل جنوب شرقی چین فاصله دارد.

آموزش نظامی تقویت شده در این ماه خشم پکن را برانگیخته است و دفتر امور تایوان چین این اقدام را "تحریک آمیز" خوانده است. ژو فنگلیان، سخنگوی ژو فنگلیان، در نشستی منظم روز چهارشنبه در پکن، با اشاره به حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان، گفت: برای آنها بسیار خطرناک است که به این شکل ادامه دهند. (آنها) از بستن مردم در تایوان به مخزن جدایی طلبی و سوق دادن آنها به ورطه فاجعه تردید ندارند.

اما در حالی که به نظر می رسد افزایش آموزش پکن را خشمگین کرده است، تحلیلگران نظامی و قانونگذاران هشدار می دهند که برای جلوگیری از حمله احتمالی یکی از قدرتمندترین ارتش های جهان کافی نخواهد بود. و اگرچه جنگ در اوکراین در نیمی از جهان دورتر از تایوان در حال وقوع است، بحث هایی را در این جزیره برافروخته است که دولت تایوان می تواند برای آماده شدن چه کاری انجام دهد.

تایوان چه می کند؟

حتی قبل از اینکه روسیه حمله بی‌دلیل خود به اوکراین را در ماه گذشته آغاز کند، ترس از اینکه پکن بتواند تایوان را به زور تصرف کند، افزایش یافته بود.

رسانه دولتی چین گزارش داد، در چند ماه گذشته، پکن تمرین‌های آمادگی رزمی را در نزدیکی جزیره انجام داده است - از جمله پرواز منظم هواپیماهای نظامی به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان، و همچنین انجام تمرین‌های هوایی و دریایی مشترک در اطراف تنگه تایوان.

تایپه با اختصاص مقدار بی سابقه ای از هزینه های دفاعی در سال جاری و 8.7 میلیارد دلار اضافی در طول پنج سال آینده برای تقویت قابلیت های جنگ نامتقارن خود پاسخ داد - اصطلاحی برای استراتژی های نظامی برای مقابله با ارتش های بسیار قدرتمندتر - از جمله توسعه جدید دوربرد. موشک هایی که در صورت وقوع جنگ می توانند تاسیسات نظامی چین را هدف قرار دهند.

دولت این جزیره همچنین به دنبال تقویت رده‌های نظامی خود است - با داشتن 160000 پرسنل در رده‌های حرفه‌ای کاملاً داوطلب، اندازه ارتش تایوان کمتر از یک دهم ارتش آزادیبخش خلق پکن است، اگرچه بیش از یک میلیون نیروی ذخیره دارد که در صورت نیاز می تواند آنها را فراخواند.

رئیس جمهور تسای اینگ ون اشاره کرده است که این نیروهای ذخیره می توانند بخش مهمی از دفاع تایوان در صورت تهاجم باشند، و شباهت هایی را با اوکراین ترسیم می کنند که در آن دولت مردم عادی را برای کمک به محافظت از شهرهایش در هنگام تهاجم نیروهای روسی مسلح کرد. تسای روز شنبه در یک بازرسی آموزشی گفت: وضعیت اخیر در اوکراین ثابت می کند که علاوه بر حمایت و کمک بین المللی، در اتحاد مردم ما برای محافظت از کشور ما خلاصه می شود. این مأموریت آموزشی روح دفاع همه جانبه را اجرا می کند. او افزود: هر ذخیره... باید تصور کند که جنگ در شهر خود ممکن است رخ دهد.

هدف ابتکار "دفاع همه جانبه" ارتقای دانش نظامی عمومی در تایوان است، بنابراین در صورت لزوم، بسیج عموم مردم را ممکن می سازد. بر اساس قوانین فعلی، همه مردان تایوانی واجد شرایط بین سنین 19 تا 36 سال باید چهار ماه آموزش نظامی اجباری را پشت سر بگذارند.

وقتی آنها تمام می شوند، برخی به نیروهای ذخیره ملحق می شوند، که آنها را متعهد به آموزش اضافی می کند، مانند تمرینات 14 روزه که نیروهای ذخیره این هفته به آنها ملحق شدند.

تایوان نحوه تخصیص ذخایر خود را در میان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی اش فاش نکرده است، به جز اینکه گفته است بر اساس حوزه های تخصصی خود از آنها فراخوانی خواهد شد. این نظام آموزشی جدید با هدف رفع ترس از آمادگی نیروهای ذخیره برای نبرد است، اما کارشناسان نظامی می گویند آنچه واقعاً مورد نیاز است یک دوره آموزشی اجباری طولانی تر است.

چانگ یان تینگ، معاون سابق فرمانده نیروی هوایی تایوان، به سی ان ان گفت که چهار ماه آموزش اجباری "کاملا ناکافی" است.

آیا تایوان به اندازه کافی فعالیت می کند؟

او تنها نیست. هفته گذشته تعدادی از قانونگذاران در سراسر شکاف سیاسی خواستار تمدید دوره آموزشی اجباری تایوان شدند، به این دلیل که نیاز به تشکیل یک نیروی ذخیره فعال است.

وو اسز هوآی، یک قانونگذار از حزب اپوزیسیون کومینتانگ، گفت که مردان واجد شرایط در تایوان باید یک سال آموزش نظامی را پشت سر بگذارند - بازگشت به شرایط قبلی، که از سال 2018 به چهار ماه کاهش یافت.

حزب قدرت جدید، چهارمین حزب بزرگ تایوان که اغلب با حزب پیشرو دموکراتیک تسای طرف می‌شود، همچنین خواستار مشارکت زنان در برنامه‌های آموزشی غیر رزمی، به‌ویژه لجستیک نظامی شد.

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که مقامات در حال ارزیابی هستند که آیا باید آموزش نظامی اجباری جزیره را تمدید کنند، پس از گزارش رسانه‌های محلی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور تسای شخصاً به وزارت دفاع دستور داده است تا پس از مشاهده نحوه بسیج غیرنظامیان در اوکراین، این امکان را بررسی کند.

چانگ، معاون سابق فرمانده نیروی هوایی تایوان، گفت که "نیاز فوری" برای طولانی کردن آموزش نظامی اجباری در تایوان - شاید حتی بیشتر از یک سال - وجود دارد.

چانگ گفت: ما باید استراتژی نظامی خود را به روز کنیم، از جمله تمدید دوره خدمت اجباری خود را به گونه ای که بتوانیم به درستی به آنها آموزش دهیم که چگونه در زمان جنگ در موقعیت خود قرار گیرند و چگونه باید موشک های ضد تانک و سایر تجهیزات را به کار گیرند."

جی. مایکل کول، یکی از همکاران ارشد مؤسسه جهانی تایوان در تایپه، گفت که جزیره باید توانایی نظامی خود را افزایش دهد و برای هر گونه حوادث احتمالی آماده شود.

او گفت: تحولات روسیه نشان‌دهنده این فرضیه است که رهبری مستبد همیشه تصمیم‌های منطقی اتخاذ خواهد کرد که توسط ولادیمیر پوتین در تصمیم او برای حمله به اوکراین به کلی نابود شده است. این بدان معنا نیست که شی جین پینگ فردا تصمیم به استفاده از زور علیه تایوان خواهد گرفت زیرا دوستش در مسکو تصمیم به این کار علیه اوکراین گرفت.

اما این امر آشکار می کند که این امکان وجود دارد - هر چند اندک - که رژیم های خودکامه بتوانند برای محاسبات خود، دلایل خود برای استفاده از زور علیه یک کشور دموکراتیک تصمیم بگیرند.

درس هایی از اوکراین

پکن مقایسه بین تایوان و اوکراین را رد کرده است و سفیر چین در ایالات متحده در یک مقاله نظری در واشنگتن پست این هفته نوشت که ناظران در مقایسه این دو اشتباه می کنند.

کین گانگ نوشت: آینده تایوان در توسعه صلح آمیز روابط بین تنگه و اتحاد مجدد چین نهفته است. مسئله تایوان یک موضوع داخلی چین است. منطقی نیست که مردم بر اصل حاکمیت اوکراین تاکید کنند و در عین حال به حاکمیت و تمامیت ارضی چین در تایوان لطمه بزنند.

کارشناسان توافق دارند که تفاوت‌های عمده‌ای بین حمله روسیه به اوکراین و نحوه انجام هرگونه تهاجم چین به تایوان وجود دارد. برخلاف اوکراین، تایوان یک جزیره است، به این معنی که پکن احتمالا باید یکی از بزرگترین حملات آبی خاکی در تاریخ را انجام دهد. به لطف نزدیکی فیزیکی و اهمیت تایوان به ژاپن، که تنها 100 کیلومتر با تایوان فاصله دارد، یک تهاجم بالقوه نیز احتمالاً پاسخی منطقه ای خواهد داشت. و تایوان یک رهبر جهانی در تامین تراشه های نیمه هادی است که برای تامین انرژی همه چیز از تلفن های هوشمند گرفته تا ماشین ها مورد نیاز است، بنابراین تهاجم به احتمال زیاد منجر به اثرات موج دار در سراسر جهان خواهد شد.

کول گفت: این موضوع نحوه محاسبه پاسخ جامعه بین‌المللی به تهدید یا تهاجم علیه تایوان را تغییر می‌دهد.

به گفته تحلیلگران، با این وجود، می توان از وضعیت اوکراین برای کمک به آماده سازی تایوان درس هایی گرفت.

چانگ، معاون سابق فرمانده نیروی هوایی تایوان گفت: درس اوکراین واضح است. ما باید مسئول دفاع از کشور خود باشیم.

شایان ذکر است دولت پکن هشدار داد که مبادا تایوان بخواهد با موج سواری روی بحران اوکراین، به موجودیت خود خارج از اصل کلیدی «چین واحد» مشروعیت ببخشد.

به گزارش گاردین، چین روز چهارشنبه به تایوان هشدار داد که روی بحران اوکراین موج سواری نکند و سوء استفاده از مشکلات دیگران را دستاویزی برای ابراز وجود قرار ندهد.

این هشدار از سوی «فنگلیان» (Zhu Fenglian) سخنگوی دفتر امور تایوان شورای دولتی ارائه شد و ناظر بر اقدام تایپه مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین است.

 

دست کم طی یک سال گذشته، تایوان با تحریک آمریکا تلاش کرده تا برای خود جایگاهی مستقل در عرصه بین الملل تعریف کند که از آن جمله می‌توان به تقلا برای حضور در نشست سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد. این در حالی است که پکن می‌گوید تایوان بخشی از چین واحد است و این اقدامات جدایی طلبانه هیچ توجیهی ندارد.

از زمان آغاز بحران اوکراین، رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند که مقایسه‌ای میان تحولات این کشور و تایوان ایجاد کنند. این درحالی است که پکن می‌گوید این دو مورد کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و مسئله تایوان حتی الامکان از مسالمت آمیزترین راه ممکن حل و فصل می‌شود.

البته، چین پیشتر هشدار داده است که برای اثبات حقانیت خود در قبال تایوان، از جنگ هم ابایی ندارد.

همزمان، تایوان امروز چهارشنبه رزمایشی را در شمالی ترین بخش از این منطقه که جزیره‌ای دوردست در نقطه اتصال به چین است، برگزار کرد. اهمیت جزیره «دونگین» بابت نزدیکی آن به چین است که می‌تواند به عنوان دروازه‌ای برای حمله احتمالی به تایوان تلقی شود.

دو روز پیش هم ۱۳ فروند جنگنده چینی در آسمان تایوان به پرواز درآمدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.