انتظار می رود که همپیمانان سابق جریان صدر به سرعت با ائتلاف چارچوب هماهنگی همپیمان شوند اما با شرط های جدید. همچنین رویارویی دولت آینده با مردم تبدیل به یک امر بدیهی شده است.

به گزارش جماران، وبسایت عراقی المسله در گزارشی نوشت: حوادث در عراق چندین سناریو را ترسیم می کند که پشت تصمیم استعفای نمایندگان فراکسیون صدری در پارلمان قرار دارند؛ استعفایی که بلافاصله بعد از تصویب قانون امنیت غذایی صورت گرفت. اقدامی که برخی آن را دلیلی بر جدی نبودن استعفای دائمی از مجلس نمایندگان صدری می دانند.

یکی از احتمال هایی که استعفا به وجود آورد همکاری مثبت نیروهای «ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق» (که شامل نیروهای شیعه می شود) با صدر و درخواست از او برای انصراف از استعفا در مقابل موافقت آن ها با پیشبرد طرح دولت اکثریت است.

در مقابل این احتمال، یک احتمال قوی وجود دارد که همه چیز بر اساس آن چه قانون اساسی و نتایج انتخابات دیکته می کند، پیش برود. بنابراین کرسی های خالی در پارلمان بعد از استعفای نمایندگان جریان صدر با نمایندگان ائتلاف هماهنگی که در رسیدن به کرسی های پارلمان ناکام شده بودند جایگزین شود که بعد از آن «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان به آنها ملحق شود و رئیس جمهور و نخست وزیر انتخاب شوند.

این سناریوی دوم سناریوی ساده و سهل الوصولی نیست زیرا آشفنگی سیاسی ای در پی خواهد داشت که به احتمال درگیری در میدان ها منجر می شود به ویژه آن که افکار عمومی ملتهب است و یک جرقه برای شعله ور شدن اش کافی است.

اتفاقی که رخ دادنش محتمل تر است این است که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر کنونی و دولتش در مقام خود باقی بماند پارلمان خودش را منحل کرده و انتخابات زودهنگام در سال آینده برگزار شود تا خطر فتنه و اردوکشی سیاسی و تظاهرات دور شود.

«اثیل النجیفی» استاندار پیشین استان«نینوا» بر این باور است که استعفاها در را برای تشکیل دولت اکثریت پارلمانی مناسب باز می کند.

النجیفی افزود: انتظار می رود که همپیمانان سابق جریان صدر به سرعت با ائتلاف چارچوب هماهنگی همپیمان شوند اما با شرط های جدید. و اما رویارویی دولت آینده با مردم تبدیل به یک امر بدیهی شده است.

« صلاح العرباوی» رئیس جنبش «آگاهی» در این زمینه می گوید:« به نظر می رسد که سناریوی آگوست 2021 تکرار شود. سراغ صدر می روند و به او می گویند که از استعفا چشم پوشی کن همانطور که به او گفته بودند که از تحریم چشم پوشی کن!

این در حالی است که مقتدی صدر رهبر جریان صدر چند ساعت بعد از تحرکات سیاسی گسترده،  به نمایندگان فراکسیون اش دستور داد که رسما از پارلمان استعفا دهند؛ تحرکاتی که یک منبع مطلع فاش کرد با هدف بازداشتن صدر از اتخاذ این اقدام که نشان دهنده پیچیده شدن زیاد بحران است، صورت گرفت.

در همین حال، «احمد الزیادی» وکیل مدافع عراقی در توئیتر خود  در انگیزه های استعفای صدری ها تشکیک کرد و این پرسش را مطرح کرد:« اگر برنامه شما استعفا بود چرا شما دلیلی اساسی در تصویب قانون امنیت غذایی بودید که باعث هدر رفتن میلیاردها دلار می شود؟»

الزیادی افزود: اصرار شما و مبارزه تان بر سر این قانون تأکیدی بر این است که شما در اقدام تان برای استعفای نمایندگان جدی نیستید.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.