بیش از 260 سرباز اوکراینی که بسیاری از آنها مجروح شده اند، از کارخانه محاصره شده فولاد آزوفستال در شهر بندری ماریوپول تخلیه شده اند و به نظر می رسد کنترل شهر را پس از تحمل 82 روز بمباران به روسیه واگذار کرده اند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان پس از تقریباً سه ماه بمباران شدید، هزاران مرگ گزارش شده و داستان های بی شماری از وحشت و گرسنگی، براى نبرد شهر ماریوپول به پایان خود نزدیک می شود.

ارتش اوکراین اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش "ماموریت رزمی" خود را در کارخانه گسترده فولادسازی آزوفستال، که برای هفته ها آخرین پایگاه اصلی در شهری بود که در غیر این صورت توسط نیروهای روسی اشغال شده بود، به پایان رسانده اند. صدها سرباز اوکراینی از این مرکز تخلیه شدند و تلاش‌ها برای تخلیه آن‌هایی که هنوز در آنجا بودند ادامه دارد.

ماریوپول، شهر بندری در دریای آزوف، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، صحنه برخی از شدیدترین درگیری ها بوده است. در آنجا بود که روسیه حملات مرگباری را به یک زایشگاه و بمباران تئاتری انجام داد که صدها غیرنظامی در آن از خشونت پناه گرفته بودند.

اکنون این نگرانی وجود دارد که شواهد جنایات بیشتر برای همیشه از بین برود. قبل از اینکه کرملین کنترل ماریوپول را به دست بگیرد، شورای شهر نیروهای روسی را به تلاش برای پاک کردن شواهد، استفاده از کوره های مرده سوز متحرک برای دفع اجساد و شناسایی شاهدان هرگونه "جنایت" از طریق اردوگاه های تصفیه متهم کرد. سى ان ان  نتوانست این ادعا را تأیید کند.

شورا مدعی شد: قاتلان ردپای خود را می پوشانند.

 کرملین بسیاری از این ادعاها را رد کرده است، از جمله استفاده از اردوگاه های تصفیه برای سرپوش گذاشتن بر تخلفات و هدف قرار دادن غیرنظامیان در ماریوپول.

نماد مقاومت

ماریوپول طی هفته‌ها حملات بی‌امان روسیه به نماد مقاومت اوکراین تبدیل شد. در حالی که بیشتر شهر قبلاً سقوط کرده بود، مدافعان آن در آزوفستال، جایی که حدود 1000 غیرنظامی در یک نقطه پناه گرفته بودند، مقاومت کردند.

افسران اوکراینی وضعیت تیره ای را در داخل کارخانه فولاد توصیف کردند، زیرا ذخایر غذا و آب کاهش یافت و صدها زخمی بدون مراقبت های پزشکی مناسب سرگردان شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، قبلاً گفته بود که "ده‌ها هزار" در ماریوپول کشته شده‌اند، در حالی که فرماندار نظامی منطقه ماه گذشته گفت تعداد کشته‌شدگان به 22000 نفر می‌رسد - هرچند به سختی می‌توان آمار تلفات را در مه جنگ تأیید کرد. شهردار ماریوپول تخمین زده است که 90 درصد زیرساخت های شهر آسیب دیده است که 40 درصد آن قابل تعمیر نیست.

تصاویر تخریب ماریوپول به نمادی از استفاده کرملین از قدرت آتش بی رویه در اوکراین تبدیل شده است و شباهت های بصری آشکاری با تسطیح شهرهایی گروزنی پایتخت چچن ترسیم می کند.

به گفته مایکل کوفمن، کارشناس ارتش روسیه در مرکز امنیت جدید آمریکا مستقر در واشنگتن، کنترل ماریوپول برای تلاش‌های روسیه برای تصرف منطقه وسیع‌تر دونباس - فراتر از مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان - کلیدی است.

او ماه گذشته در ایمیلی به سی ان ان گفت: اعلام کنترل دنباس بدون کنترل واقعی بر شهرهای بزرگ آن غیرواقعی است.

کوفمن گفت که سقوط ماریوپول باید نیروی انسانی و تدارکات را برای کمپین کرملین در بقیه مناطق دونباس آزاد کند.

اما نگه داشتن شهر زیر نظر مسکو منابع قابل توجهی نیز می طلبد. روسیه احتمالاً به تمام نیروهایی که می تواند برای حمله خود در شرق اوکراین جمع آوری کند، نیاز دارد، جایی که پس از عقب نشینی از سایر مناطق کشور، تلاش های نظامی خود را دوباره متمرکز کرده است.

آتش توپخانه و حملات هوایی در امتداد خطوط مقدم در لوهانسک و دونتسک ادامه دارد، اما ارتش اوکراین می گوید تلاش های روسیه برای به دست آوردن قلمرو را دفع می کند.

تحلیلگران می گویند که نیروهای روسی صرفاً سعی کردند ماریوپول را با خاک یکسان کنند تا کنترل آن را آسان تر کنند -- به ویژه با توجه به سابقه فردی که مسئول تلاش های جنگی روسیه، ژنرال الکساندر دوورنیکوف بود.

دوورنیکوف از سال 2000 تا 2003 لشگری را در کمپین صلح کرملین در چچن رهبری کرد و از سال 2015 تا 2016 رهبری نیروهای روسیه در سوریه را بر عهده داشت. در هر دو مورد، ارتش روسیه ویرانی را در پی خود به جای گذاشت و مناطق غیرنظامی را بدون توجه به تلفات بمباران کرد.

 اوریسیا لوتسویچ، محقق در اندیشکده چتم هاوس مستقر در بریتانیا، گفت: استراتژی او صرفا بمباران هر چیزی که زنده بود، هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی - بیمارستان ها و مدارس - و سپس تصرف آنچه باقی مانده بود بود.

او ماه گذشته گفت: این یک استراتژی مشابه است که ما در حال حاضر در ماریوپول شاهد آن هستیم. در حالی که جنگ هنوز ادامه داشت.

اطلاعات نظامی اوکراین قبلاً دوورنیکوف را به نظارت بر جنایات جنگی علیه غیرنظامیان در ماریوپول در جریان محاصره متهم کرده است.

یک حسابداری کامل

به گفته وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپول، از 450000 نفری که قبل از جنگ در شهر زندگی می کردند، یک سوم آنها تا اواسط آوریل این شهر را ترک کرده بودند. تنها 100000 ساکن باقی مانده اند و کسانی که فرار کرده اند داستان های وحشتناک جنگ را با خود می آورند.

برخی از ساکنان که موفق به ترک شهر شده‌اند گفته‌اند که توسط نیروهای روسی به آنها دستور داده شده است که از طریق به اصطلاح "اردوگاه‌های فیلتراسیون" به روسیه تخلیه شوند - رویه‌ای که باعث ایجاد خاطرات دردناکی از جابجایی اجباری میلیون‌ها نفر توسط جوزف استالین به مناطق دورافتاده شد. اتحاد جماهیر شوروی بر اساس گزارش‌ها، نیروهای روسی در مواقعی شهروندان را از خروج منع کرده‌اند.

بسیاری گفتند که روزها متوالی در زیرزمین ها پناه گرفتند تا از آتش بی امان توپخانه پنهان شوند. یکی از ساکنان قبلاً به سی ان ان گفت که در صف منتظر آب آشامیدنی تازه بود که انفجاری جلوی چشمانش سه نفر از جمله یکی را که سرش از بدن جدا شد کشته شد.

کرملین بسیاری از این ادعاها را رد کرده است، از جمله استفاده از اردوگاه های تصفیه برای سرپوش گذاشتن بر تخلفات و هدف قرار دادن غیرنظامیان در ماریوپول.

به گفته پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپول، اما نیروهای روسی در حال حاضر به سرعت در حال حرکت برای پاکسازی برخی از مناطقی هستند که بیشتر تحت تأثیر حملات آنها قرار گرفته اند.

آندریوشچنکو با اشاره به بیمارستان شماره سه که در ماه مارس به شدت بمباران شد، گفت: «به‌طور شگفت‌انگیزی، طرح پاک‌سازی آوارها با مکان‌هایی که بیشترین تخریب را داشتند... تئاتر درام، خیابان میرو، و اکنون ناگهان بیمارستان است.»

ویدئویی از عواقب بمباران نشان می دهد که زنان باردار به شدت از بیمارستان منتقل می شوند. حداقل یکی بعدا مرد. یک کانال تلگرامی که به نظر می رسد با مدیریت جدید تحت حمایت روسیه در این شهر مرتبط است، اعلام کرده است که استخدام موقت «جمع آوری مردگان» و همچنین خدمات در بهبود شهر ارائه می شود.

محاسبه کامل ویرانی در آنجا ممکن است غیرممکن باشد زیرا این شهر تحت کنترل کامل روسیه است.

میزان جنایات جنگی ادعایی ارتکاب یافته در شهرهای آزاد شده شمال اوکراین، مانند بوچا و بورودیانکا، تنها پس از فرار نیروهای روسی آشکار شد.

کسانی که در ماریوپول هستند می توانستند مورد سوء استفاده های مشابه قرار بگیرند. اگر این شهر تحت کنترل مسکو باقی بماند، ممکن است سابقه واقعی آنچه در آنجا اتفاق افتاده در تاریخ گم شود.

شایان ذکر است بیش از 260 سرباز اوکراینی که بسیاری از آنها مجروح شده اند، از کارخانه محاصره شده فولاد آزوفستال در شهر بندری ماریوپول تخلیه شده اند و به نظر می رسد کنترل شهر را پس از تحمل 82 روز بمباران به روسیه واگذار کرده اند.

گانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین اواخر روز دوشنبه گفت که 53 سرباز به شدت مجروح به بیمارستانی در شهر نووازوفسک تحت کنترل روسیه منتقل شدند و بیش از 200 سرباز دیگر از طریق یک راهرو به اولنیوکا منتقل شدند.

مشخص نیست چه تعداد سرباز در کارخانه فولاد باقی مانده اند، اما رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، گفت: “امیدواریم جان پسرانمان را نجات دهیم.”

او در یک بیانیه ویدیویی گفت: «من می خواهم تأکید کنم: اوکراین به قهرمانان اوکراینی خود زنده نیاز دارد. این اصل ماست.»

53  نیروی مجروح هنگ آزوف که تسلیم روس ها شده اند به بیمارستانی در شهر نووازوفسک تحت کنترل روسیه منتقل شدند.

تصاویر تلویزیون روسیه نیز ۳۰۰ نیروی هنگ آزوف را نشان می دهد که در سوار بر اتوبوس، به اسارت در روسیه برده می شوند. گفته می شود ۵۰ نفر آنها مجروح هستند.

روس ها هنگ آزوف را "نازی" می خوانند و مدعی مبازره با نازیسم در اوکراین هستند.

این تخلیه احتمالاً پایان طولانی ترین و خونین ترین نبرد جنگ اوکراین و شکستی قابل توجه برای اوکراین است. ماریوپول پس از محاصره روسیه که به گفته اوکراین ده‌ها هزار نفر را در شهر کشته است، اکنون ویران شده است.

برای اوکراینی‌ها، کارخانه آزوفستال به نماد مقاومت تبدیل شده است و صدها سرباز در آنجا حتی پس از سقوط بقیه شهر به دست نیروهای روسی به نبرد در آنجا ادامه می‌دهند.

گفته می شود حدود 600 سرباز در داخل کارخانه فولاد حضور داشتند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که سربازان مدافع کارخانه فولاد ماموریت رزمی خود را انجام داده اند.

ستاد کل ارتش در بیانیه ای در حساب کاربری خود در فیس بوک اعلام کرد: فرماندهی عالی نظامی به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوفستال دستور داد تا جان پرسنل را نجات دهند. تلاش ها برای نجات مدافعانی که در قلمرو آزوفستال باقی مانده اند ادامه دارد.

هنگ آزوف در بیانیه ای اعلام کرد که دستورات خود را برای نجات جان سربازان خود انجام می دهد.

هنگ آزوف که در گذشته وابستگی های ملی گرایانه داشت، یک شبه نظامی بود که پس از حمله به اوکراین در سال 2014 برای مبارزه با روس ها تشکیل شد، اما تبدیل به واحدی از گارد ملی اوکراین شد.

هنگ آزوف در پستی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: برای حفظ جان افراد، کل پادگان ماریوپل تصمیم مصوب فرماندهی عالی نظامی را اجرا می کند و امیدوار به حمایت مردم اوکراین است.

این سازمان اعلام کرد که نیروهایش در ماریوپول، در دریای آزوف در جنوب شرقی، به مدت 82 روز مقاومت کرده اند و برای بقیه اوکراین زمان برای نبرد با نیروهای روسی و تامین تسلیحات غربی مورد نیاز برای مقاومت در برابر حمله روسیه خریداری کرده اند

از زمانی که روسیه تهاجم خود را در فوریه (اسفند) آغاز کرد، ویرانی ماریوپل هم به نمادی از توانایی اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه و هم از تمایل روسیه برای ویران کردن شهرهای اوکراینی تبدیل شده است.

این تخلیه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که روسیه اعلام کرد با انتقال سربازان مجروح اوکراینی به یک مرکز پزشکی در نووازوفسک موافقت کرده است.

وزارت دفاع روسیه گفت: «در مورد خروج مجروحان توافق شده است. یک کریدور بشردوستانه باز شده است که از طریق آن سربازان مجروح اوکراینی به یک مرکز پزشکی در نووازوفسک منتقل می شوند.»

آخرین مدافعان آزوفستال هفته‌ها در پناهگاه‌ها و تونل‌هایی که در اعماق زمین برای مقاومت در برابر جنگ هسته‌ای ساخته شده بودند، ایستادگی کرده بودند. غیرنظامیان از داخل کارخانه، یکی از بزرگترین تاسیسات متالورژی در اروپا، در اوایل ماه جاری تخلیه شدند.

همسر یکی از اعضای هنگ آزوف اوایل روز دوشنبه شرایط کارخانه را توضیح داد: «آنها در جهنم هستند. آنها هر روز زخم های جدیدی برمی دارند». ناتالیا زاریتسکایا گفت: «آنها بدون پا یا بازو، خسته و بدون دارو هستند».

روسیه اعلام کرد که در دو روز گذشته در مجموع ۹۵۹ نیروی اوکراینی از جمله ۸۰ مجروح از پناهگاه‌ها و تونل‌های زیر کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل خارج شده و خود را تسلیم کرده‌اند.

به گزارش "رویترز"، وزارت دفاع روسیه چهارشنبه شب تصریح کرد، ۶۹۴ جنگجوی اوکراینی از جمله اعضای هنگ آزوف در ۲۴ ساعت گذشته تسلیم شده‌اند که ۲۹ نفر آن‌ها مجروح شده‌اند. 

ولادیمیرپوتین ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

رئیس جمهور روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.