به نظر می‌رسد که جنگ در شرق اوکراین وارد مرحله حساسی می‌شود، زیرا روسیه واحدهای جنگی بیشتری را اضافه می‌کند و نیروهای اوکراینی تلاش می‌کنند خطوطی را که هفته‌ها در اثر گلوله باران و شلیک موشک‌ها آسیب دیده‌اند، حفظ کنند.

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان، ارتش اوکراین به از دست دادن قلمرو خود در دو منطقه مختلف از خط مقدم طولانی که از آنها دفاع می‌کند، اذعان کرد که شاید بازتابی از حجم عظیم نیروهای روسی در حال استقرار و همچنین بهبود تاکتیک‌های روسیه باشد.

اساساً نیروهای اوکراینی در حال دفاع از سه طرف یک منطقه در شرق هستند که تنها خطوط تدارکاتی آنها از غرب وارد می شود. خطر - اگر روس‌ها پیشرفت کنند - این است که برخی از بهترین واحدهای ارتش اوکراین که فاقد حفاظت هوایی هستند، ممکن است قطع شوند.

ارتش اوکراین روز چهارشنبه گفت که روسیه دو گروه تاکتیکی گردان دیگر از لشکر 76 حمله هوابرد را از شهر بلگورود روسیه به منطقه ایزیوم در داخل اوکراین - و همچنین واحدهای موشک کروز منتقل کرده است.

هدف اعلام شده کرملین تامین امنیت تمامی مناطق لوهانسک و دونتسک است - با توجه به اینکه ارتش روسیه همچنین به یک کریدور زمینی دائمی که قلمرو روسیه را به کریمه در امتداد سواحل اوکراین متصل می کند، چشم دوخته است.

روش عملیات روسیه صرف نظر از مکان مشابه به نظر می رسد: روزها و گاهی هفته ها حملات توپخانه ای سنگین، موشکی و هوایی که شهرها و شهرها را پودر می کند و به دنبال آن حرکت آهسته زره ها به جلو می رود.

در منطقه دونتسک، تمرکز روسیه بر تصرف دو شهر مهم است: اسلوویانسک و کراماتورسک، که هر دو برای مدت کوتاهی در سال 2014 توسط جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در اختیار داشتند.

واحدهای روسی تلاش می کنند از سه جهت به سمت این مراکز پیشروی کنند. واحدهای پیشرو احتمالاً در 10 مایلی اسلوویانسک هستند و تصاویر روز چهارشنبه از یک پل جاده ای در جنوب شرقی شهر که منفجر شده بود - احتمالاً یک حرکت دفاعی توسط واحدهای اوکراینی در حال مبارزه با عقب نشینی تاکتیکی است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه های اخیر خود گفته است که تهاجم با پشتیبانی هوایی شتاب می گیرد. روز چهارشنبه، این سازمان مدعی شد 50 تشکیلات اوکراینی در 24 ساعت گذشته مورد اصابت هواپیماهای جنگی این کشور قرار گرفته اند.

موسسه مطالعات جنگ (ISW) در واشنگتن می گوید که تاکتیک های روسیه به نظر بهبود یافته است. ISW در آخرین تحلیل خود می‌گوید: «نیروهای روسی چندین جاده تقریباً موازی را در فاصله‌ای از یکدیگر پایین می‌برند و به آنها اجازه می‌دهد تا قدرت رزمی بیشتری نسبت به عملکرد قبلی خود داشته باشند».

در جنوب ایزیوم، نیروهای روسی در سه مسیر در حال پیشروی هستند. گویی فرماندهان روسی درس‌های کی یف را آموخته‌اند، زمانی که یک ستون روسی هفته‌ها در شمال پایتخت متوقف شده بود.

ISW می گوید که عامل دیگری در پیشروی آنها ممکن است این باشد که در شمال منطقه دونباس، اوکراینی ها مواضع دفاعی ثابتی ندارند، همانطور که از سال 2014 در دونتسک و لوهانسک در امتداد "خط تماس" داشتند. روس‌ها با وجود هفته‌ها حملات موشکی و توپخانه‌ای همچنان در تلاش هستند تا مکان‌هایی مانند آودیوکا در نزدیکی شهر دونتسک را بگیرند. 

به طور مشابه، با وجود گلوله باران شدیدی که یک تیم سى ان ان  در روز چهارشنبه شاهد آن بود، اوکراینی ها در شهر سورودونتسک در منطقه لوهانسک مقاومت کردند. اما مکان‌هایی مانند سورودونتسک و روبیژن نزدیک به آن تقریباً به طور کامل ویران شده‌اند و در انتهای خطوط طولانی و ضعیف برای اوکراینی‌ها قرار دارند.

به نوبه خود، نشانه های فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد اوکراینی ها خطوط طولانی تدارکات روسیه را هدف گرفته اند. "حوادث" غیرقابل توضیح بیشتری در پشت خط مقدم آنها رخ داده است، زیرا انبارهای سوخت و مهمات در غرب روسیه به طور ناگهانی در نیمه شب منفجر شده است. یک محل تخلیه سوخت در نزدیکی مرز اوکراین در ساعات اولیه روز چهارشنبه سوزانده شد، درست مانند دیگری در نزدیکی بلگورود 24 ساعت قبل.

اوکراین مستقیماً مسئولیت این رویدادها را بر عهده نگرفته است، اما روز چهارشنبه، میهایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور به صورت رمزآلود گفت: "در این مناطق روسیه، انبارهای بزرگ سوخت که سوخت خودروهای زرهی ارتش روسیه را تامین می کنند، به طور دوره ای می سوزند و انبارهای مهمات به دلایل مختلف منفجر می شوند.

این مواضع عقب نشان دهنده اهداف واضح و ضروری برای اوکراینی‌ها است تا بتوانند توانایی روسیه برای تداوم حمله بلندپروازانه خود را پیچیده کنند. اوکراینی‌ها همچنین نشان داده‌اند که می‌توانند ضدحمله‌های موفقیت‌آمیزی را که جناح‌های روسیه را آزار می‌دهند، برنامه‌ریزی و اجرا کنند، و با تلاش روس‌ها برای پیشروی، به دنبال فرصت‌های بیشتری خواهند بود.

جبهه جنوبی

روس ها همچنین سرعت عملیات نظامی در جنوب را افزایش داده اند. طی هفته گذشته، روستاهای منطقه زاپوریژژیا شاهد گلوله باران شدید بوده اند و به نظر می رسد شهر کریوی ریح اکنون در رادار روس ها قرار دارد. این حداقل فرض کاری مقامات اوکراینی است.

فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین روز چهارشنبه گفت که واحدهای روسی در حال جمع‌بندی مجدد و انجام عملیات شناسایی هوایی در حالی که تلاش می‌کنند مواضع تاکتیکی خود را بهبود بخشند. منطقه وسیعی در شمال میکولایف شاهد چندین روز درگیری شدید بوده است، به طوری که یک سرباز اوکراینی در مورد مشاهده تعداد زیادی نفربر زرهی روسی در ویدئویی اظهار نظر می کند.

طی دو روز گذشته، پس از دو حمله موشکی به تنها پلی که آن را به اودسا و بقیه کشور متصل می‌کند، پس‌آب‌های آرام جنوب غربی اوکراین نیز وارد درگیری شده است. این منطقه به ویژه با توجه به حضور حدود 1500 سرباز روسی در ترانس نیستریا، منطقه جدا شده از همسایه مولداوی، آسیب پذیر است.

تخریب این پل به دنبال دو حمله خرابکارانه غیرقابل توضیح در ترانس نیستریا انجام شد. اوکراینی‌ها این حوادث را تحریک‌های برنامه‌ریزی‌شده روس‌ها می‌دانند - بهانه‌ای احتمالی برای حرکت به منطقه در غرب رودخانه دنیستر، که هم مرز با رومانی است. هفته گذشته، یک ژنرال ارشد روسی گفت که روسیه قصد دارد در مرحله دوم تهاجم خود بر جنوب اوکراین "کنترل کامل" برقرار کند و افزود که انجام این کار به نیروهایش اجازه دسترسی به ترانس نیستریا را می دهد.

به طور کلی، به نظر می رسد که پس از کنار گذاشتن برنامه های تحت سلطه کی یف، نیروهای روسی در تلاش هستند تا مخالفان خود را در خطوط مقدم که اکنون صدها مایل طول می کشد، بکشانند: از شرق اوکراین تا اعماق جنوب. در عین حال، آنها به زیرساخت های بسیار پشت این خطوط مقدم ضربه می زنند - از شبکه های برق راه آهن در غرب اوکراین گرفته تا ذخایر سوخت و تسلیحات در سراسر کشور.

در کوتاه‌مدت، به نظر می‌رسد که فرماندهی روسیه می‌خواهد به موقع برای رژه روز پیروزی در 9 مه، نتایج ملموسی را به کرملین ارائه دهد. در درازمدت، سوالاتی در مورد اهداف نهایی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوکراین وجود دارد.

اوکراینی‌ها به آخرین تکه سلاح غربی وعده داده شده برای مقاومت در برابر حملاتی که اکنون در حال انجام است، و همچنین تاکتیک‌های چابک برای اطمینان از محاصره نشدن واحدها نیاز دارند.

شایان ذکر است:  روسیه روز دوشنبه به تاسیسات خط آهن در سراسر اوکراین حمله کرده که هدف آن ایجاد اختلال در ورود سلاح از خارج است. همزمان آمریکا گفته است که علیرغم اعتراضات مسکو، سلاح بیشتری ارائه خواهد کرد.

به گفته مقام‌های اوکراینی در حملات روسیه دست کم پنج نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

از خطوط آهن همچنین برای سفر غیرنظامیان میان شهرها یا تلاش برای فرار از نواحی جنگ‌زده استفاده می‌شود.

پیشتر در ماه جاری حدود ۵۰ غیرنظامی - که خیلی از آنها برای رفتن به نقاط امن‌تر تلاش داشتند - در حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطاری در کراماتورسک کشته شدند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفته است که این کشور می‌خواهد روسیه "تضعیف" شود تا دیگر خطری برای سایر کشورها نباشد.

او یک روز بعد از آنکه همراه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد، در لهستان اظهار نظر می‌کرد.

آمریکا به تازگی یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش ۷۱۳ میلیون دلار برای اوکراین و ۱۵ کشور دیگر اروپایی اختصاص داده است.

جاناتان بیل خبرنگار امور دفاعی بی‌بی‌سی می‌گوید که صحبت‌های آقای آستین نشان‌دهنده نقش روزافزون آمریکا در جنگ اوکراین است.

سفیر روسیه در واشنگتن گفت که مسکو در یادداشتی دیپلماتیک از آمریکا خواسته است به عرضه سلاح به اوکراین پایان دهد.

شهر ماریوپل اکنون تقریبا به طور کامل در تصرف روسیه است، و غیرنظامیانی که می خواهند فرار کنند اغلب سر از "اردوگاه‌های تصفیه" درمی‌آورند، جایی که پیش از تخلیه باید در آن بمانند.

بی‌بی‌سی داستان‌های ترسناکی از شرایط این اردوگاه‌ها، و آنچه بر سر کسانی که مقام‌های روس مظون به ارتباط آنها با ارتش یا دولت اوکراین هستند می آید شنیده است.

اُلکساندر ۴۹ ساله گفت: "مثل یک اردوگاه کار اجباری بود." او بعد از فرار از منطقه تحت کنترل روسیه و سفر به لویو در غرب اوکراین با بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد.

نیروهای اوکراینی از سال ۲۰۱۴ خطوط مقدم در دونباس علیه جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه را حفظ کرده‌اند، اما آنچه در گذشته درگیری پراکنده بوده اکنون تبدیل به جنگی تمام عیار شده است.

ستوان دنیز گوردیو به جاناتان بیل خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: "دارد خیلی سخت‌تر می شود. ما هر روز و هر ساعت با بمباران و حملات راکتی روبرو هستیم."

روسیه بعد از عقب‌نشینی سه هفته قبل از اطراف کی‌یف، پایتخت، تلاش‌های نظامی خود را بر شرق اوکراین متمرکز کرده است با این هدف که کل منطقه دونباس را تصرف کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.