دروغ‌های روسیه ممکن است سریع‌تر از آن چیزی که تصور می‌شد به مخاطب برسد. تحریم‌های جدید آمریکا ضد روسیه، تجهیز تسلیحاتی اوکراین از سوی واشنگتن و ادامه واکنش‌ها به وقایع بوچا از مهمترین رویداد‌های چهل و سومین روز جنگ اوکراین است.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان، جنگ در اوکراین در هر مرحله انتظارات رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را زیر پا می گذارد، نه تنها با شکست روسیه در تصرف کیف طبق برنامه، بلکه با جنایات جنگی که گفته می شود سربازان او در بوچا، شهری در نزدیکی پایتخت مرتکب شدند، او در معرض دید جهانیان قرار گرفت.

در طول تاریخ، جنگ‌ها توسط نیروهایی که فناوری‌های جدید را به نفع خود تبدیل کرده‌اند، پیروز شده‌اند. پیروزی هنری پنجم پادشاه انگلیس در سال 1415 بر فرانسوی ها در نبرد آگینکور به لطف کمانداران او و کمان های بلند آنها که به تازگی ساخته شده بودند، تیرهایی را بر فراز بردی که فرانسوی ها نمی توانستند با آن برابری کنند، بارید.

جنگ در اوکراین ممکن است اولین بار تاریخی دیگر را شاهد باشد، با فناوری در حال عبور از مه جنگ، افشای دروغ های متجاوزان و تسریع تلاش ها برای شکست آنها. تصاویر ماهواره‌ای از غیرنظامیان کشته شده که با ویدئوهای ضبط شده چند هفته بعد از اجساد کنار جاده مطابقت دارد، شواهد قانع‌کننده‌ای از جنایات جنگی روسیه ارائه می‌کند و رهبران غربی را متقاعد می‌کند که تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کنند و تسریع در ارسال تسلیحات به اوکراین را افزایش دهند.

چگونگی تأثیر این امر بر نتیجه نهایی جنگ نامشخص است. اما آنچه در زمانی که اوکراین فوراً به دنبال هر گونه اهرم اضافی است، مشهود است، این است که اقدامات روسیه در بوچا دست اوکراین را تقویت می کند. در حالی که تصاویر ماهواره‌ای میدان نبرد برای دهه‌ها در دسترس دولت‌ها بوده و در شناسایی جنایات جنگی در طول جنگ داخلی بوسنی در دهه 1990 - به ویژه پیدا کردن گور دسته‌جمعی از 7000 مسلمان بوسنیایی که در شهر سربرنیتسا در سال 1995 سلاخی شده‌اند، مفید بوده است. هرگز به اندازه اکنون در دسترس عموم قرار نگرفته است.

به نظر می‌رسد پوتین و فرماندهان میدان نبرد او اهمیتی نمی‌دهند یا متوجه این واقعیت نشده‌اند که دستورات و اقدامات اکنون سابقه‌ای غیرقابل حذف از کنترل آن‌ها را به جا می‌گذارد که می‌تواند دوباره به دامانشان بازگردد. 

اما این تنها درسی نیست که پوتین باید به آن توجه کند. پس از فروپاشی خونین یوگسلاوی و جنگ داخلی بوسنی، دادگاه جنایات جنگی در لاهه از سخنان خود رهبران سیاسی و نظامی برای محکوم کردن آنها استفاده کرد.

هنگامی که دادگاه جنایی بین المللی برای یوگسلاوی سابق (ICTY) رئیس جمهور صرب بوسنی رادوان کاراجیچ را محاکمه کرد، ویدئویی از او داشت که در سارایوو نگاه می کرد و غیرنظامیان زیر را به شلیک توپخانه و خمپاره محکوم می کرد.

ژنرال راتکو ملادیچ، شریک نظامی او در جنایات جنگی در آنجا، نیز شاهد بود که سخنان او برای کمک به محکومیت او بازمی گردد، زیرا ویدئویی او را در حومه سربرنیتسا نشان می دهد که در حال هدایت فیلتر کردن غیرنظامیان است، بسیاری از آنها به زودی به دستور او توسط سربازانش سلاخی خواهند شد.

این نوع پیوند ممکن است سخت‌تر باشد، اما تز 20 صفحه‌ای او تابستان گذشته در مورد اینکه چرا اوکراین یک کشور نیست، و نظرات تلویزیونی او در مورد اینکه چرا روسیه باید حمله کند، اگر دادگاه‌های جنایات جنگی قبلی سابقه داشته باشند، این کار را انجام خواهد داد. او را به‌عنوان نویسنده و کارگردان جنگ در مقابل او قرار دهید.

اگر پوتین قرار بود محاکمه شود، ممکن است آشکار شود که گره گشایی او با ناتوانی او در درک نقاط ضعف ارتش و نقاط قوت اوکراین آغاز شده است. ناتوانی در تحقق اولین هدف اصلی خود، تصرف کی یف، نیروهایش را مجبور به عقب نشینی کرد و موج وحشت خود را آشکار کرد.

آنها کاری را کردند که قبلاً بارها انجام داده بودند، در  چچن، در گرجستان: مرتکب نقض های وحشتناکی شدند. و پوتین و مقاماتش همان کاری را کردند که قبلاً بارها انجام داده بودند: دروغ گفتند تا جنایات خود را بپوشانند.

مقامات دفاعی روسیه ادعا کردند که عکس‌ها و ویدئوهایی که در 2 آوریل منتشر شد و غیرنظامیان کشته شده را نشان می‌داد - که به سرشان شلیک شده، برخی از آنها با دست‌ها و پاهای بسته‌شده - جعلی بودند و گفتند که نیروهایشان قبل از وقوع قتل‌ها ترک کردند. وزارت دفاع در بیانیه ای گفت: نیروها در 30 مارس شهر را ترک کردند. فیلم چهار روز کجا بود؟ غیبت آنها فقط جعلی بودن را تایید می کند.

آنها در مورد تاریخ بسیار واضح بودند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، یکی از باتجربه ترین استادان پوتین، این پوشش ناشیانه را دوچندان کرد و تاکید کرد: نیروهای روسی منطقه شهر بوچا را در اوایل 30 مارس ترک کردند.

ما تصاویر ماهواره‌ای در دسترس عموم از شرکت فناوری فضایی Maxar، که در 18 مارس و زمانی که نیروهای روسی کنترل داشتند، گرفته شده است، آوریل غیرنظامیان را نشان می‌دهد که مرده‌ها در کنار جاده در همان مکان‌هایی که نیروهای اوکراینی هنگام ورود مجدد به شهر در همان مکان‌هایی مرده دراز کشیده بودند. و ویدیوی پهپادی که قبل از 10 مارس گرفته شده بود، نشان می داد که یک دوچرخه سوار به ضرب گلوله سربازان روسی کشته می شود. نیروهای اوکراینی هفته‌ها بعد جسد او را دقیقاً در جایی که او سقوط کرده بود، پیدا کردند.

در ماه‌های قبل از تهاجم روسیه و روزهایی که تصاویر ماکسار، ردیابی نیروهای روسی و انهدام آنها ظاهر شد، درک عمومی از میدان جنگ متحول شد. پوتین همراه با استفاده تقریباً همه جانبه از دوربین گوشی های هوشمند، فناوری مکان یابی جغرافیایی و هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته، با احتمالی مواجه می شود که در درگیری های قبلی از آن فرار کرده است.

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی خواهان دوربین های بیشتر و دسترسی گسترده تر است تا مردم بتوانند خودشان ببینند: "این چیزی است که ما به آن علاقه داریم، حداکثر دسترسی برای خبرنگاران، حداکثر همکاری با نهادهای بین المللی، ثبت نام در دادگاه کیفری بین المللی، حقیقت کامل و پاسخگویی کامل، "او این سخنان را در یک سخنرانی ویدئویی در روز دوشنبه گفت.

رهبر اسرارآمیز اوکراین متوجه شده است که این فقط سلاح‌های با فن‌آوری پیشرفته مانند Javelins و NLAW یا موشک‌های زمین به هوا مانند Stingers و Starstreaks نیستند که می‌توانند جریان جنگ را تغییر دهند. این حقیقت است و ابزارها - ماهواره ها، هواپیماهای بدون سرنشین و تلفن های هوشمند - برای ارائه آن. فناوری بی نظیر در هر جنگ مدرنی می تواند این مزیت شگفت انگیز را به افراد مستضعف بدهد و دروغ های یک متجاوز بزرگ را تضعیف کند. زلنسکی در تلاش بود که سازمان ملل متحد این موضوع را درک کند، هنگامی که سه شنبه با آنها صحبت کرد: "اکنون سال 2022 است. ما شواهد قطعی داریم. تصاویر ماهواره ای وجود دارد. و ما می توانیم تحقیقات کامل و شفاف را انجام دهیم. مانند هانری پنجم در سال 1415، زلنسکی یک مزیت را می‌بیند. در حالی که تصاویر ماهواره ای ممکن است به اندازه یک شاخه سرخدار شش فوتی و طول رشته کنفی بازی را تغییر ندهند، اگر او بتواند هوشمندانه از آن استفاده کند، ممکن است پوتین را خیلی زودتر از آنچه رئیس جمهور روسیه می خواهد مجبور به مذاکره کند.

شایان ذکر است حریم‌های جدید واشنگتن علیه مسکو، تجهیز تسلیحاتی اوکراین از سوی آمریکا و ادامه واکنش‌ها به وقایع شهر بوچا واقع در حومه کی‌یف در شمال اوکراین از مهمترین رویداد‌های چهل و سومین روز جنگ اوکراین تاکنون بوده است.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: پوتین در اوکراین تاکتیک‌های خود را تغییر داده، اما قصد خود را که تسلط بر اوکراین است تغییر نداده و هدف بریتانیا شکست و ناکامی رئیس جمهور روسیه است.

لیز تراس پس از نشست وزیران امور خارجه کشور‌های عضو گروه هفت، ‌ در بروکسل اظهارداشت: اکنون جنگ در اوکراین وارد یک "مرحله جدید و متفاوت" شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت اوکراین روز چهارشنبه پیش نویس توافق جدیدی را به روسیه داده است. این پیش نویس جدید حاوی عقب نشینی از پیشنهاد‌هایی است که اوکراین در استانبول ارائه کرده بود. ما با پیشنهاد جدید اوکراین برای بحث درباره دو مسئله دنباس و شبه جزیره کریمه در نشست بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مخالفیم. واشنگتن و هم پیمانانش بر نظام کی یف حاکم هستند و به زلنسکی برای ادامه نبرد فشار می‌آورند. به مذاکرات با طرف اوکراینی ادامه خواهیم داد و پیش نویس روسیه را ارائه خواهیم کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: ائتلاف ناتو در حال ارائه انواع مختلفی از تسلیحات شامل سامانه‌های سنگین، سامانه‌های پیشرفته و همچنین سامانه‌هایی است که می‌توانند سبب سرنگونی هواپیما‌ها و حمله به نیرو‌های روس شوند.

وی افزود: ائتلاف ناتو در حال حاضر در فرایند اعمال فشار‌ها و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه حضور دارد. ناتو از اوکراین حمایت می‌کند، اما ناتو سرباز به اوکراین اعزام نمی‌کند. ما همچنین مسئولیت داریم تا مانع از تشدید درگیری‌ها فراتر از اوکراین و مهلک‌تر شدن و خطرناک‌تر شدن و ویرانگرتر شدن این روند شویم. بنابراین، ما در حال ارائه حمایت‌هایی هستیم، اما در عین حال سخت تلاش می‌کنیم تا مانع از تشدید درگیری‌ها شویم.

نیویورک تایمز با انتشار تصاویری که صحت آن را تایید کرده است نوشت این تصاویر نشان می‌دهد نظامیان اوکراینی، اسرای روسی را در بوچا در نزدیکی کی یف کشته شدند.

به گزارش اسپوتنیک، در یکی از این تصاویر نظامی روسی زخمی زده با اینکه هنوز نفس می‌کشد، سه مرتبه هدف تیراندازی قرار می‌گیرد و کشته می‌شود. حداقل سه نظامیِ روسی دیگر هم در حالی که دستشان از پشت بسته بود و بازو‌های شان با پارچه سفید با لکه خون بسته شده بود، کشته شدند.

دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: جنگ اوکراین موجب سریع‌ترین جابجایی جمعیت از هنگام جنگ جهانی دوم شده است. بیش از یک چهارم مردم اوکراین، بیش از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر- خانه هایشان را ترک کرده اند.

این منبع افزود: از این تعداد، بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به کشور‌های دیگر پناه برده و بیش از هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز در داخل کشور آواره شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جن ساکی» در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در کاخ سفید درباره پیامد‌های تحریم‌های روسیه برای اقتصاد آمریکا گفت: ما درباره اعمال تحریم‌ها (علیه روسیه) ​ تصمیماتی اتخاذ کرده ایم. ما این کار را با نگاه از زاویه به حداکثر رساندن تاثیر تحریم‌ها بر روسیه و اقتصاد این کشور انجام داده ایم آنهم درحالیکه تاثیر این کار بر غرب و ایالات متحده را به حداقل برسانیم. بی تردید، حوزه‌هایی ازقبیل قیمت بنزین وجود دارد که این تحریم‌ها بر خود ما نیز تاثیراتی گذاشته است. بانک مرکزی آمریکا امروز گزارشی درباره تاثیر تجاوز روسیه به اوکراین بر تورم (در داخل آمریکا) منتشر کرد. ما در تلاش هستیم این تاثیرات (تحریمها) را کاهش دهیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.