قرار است روز چهارشنبه کمیسیون اروپا طرحی برای تحریم نفت روسیه را به کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد دهد.

به گزارش جماران، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد براساس طرح کمیسیون، کشورهای عضو تا پایان سال جاری میلادی واردات نفت از روسیه را کاملا متوقف خواهند کرد و به این ترتیب، نفت روسیه را کاملا تحریم خواهد کرد. براساس این طرح، واردات نفت خام روسیه تا ۶ ماه آینده و محصولات نفتی فرآوری (تصفیه) شده تا پایان سال متوقف خواهد شد. 

همزمان روسیه حملات خود به خطوط راه آهن سراسری اوکراین را تشدید کرده است.

قرار است روز چهارشنبه کمیسیون اروپا طرحی برای تحریم نفت روسیه را به کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد دهد. براساس این طرح ۲۷ کشور عضو به تدریج و تا پایان سال جاری میلادی وابستگی خود به نفت روسیه را به صفر خواهند رساند. البته قرار است دو کشور مجارستان و اسلواکی از این قاعده مستثنی شوند.

به گزارش یورونیوز، همچنین گفته می‌شود تعداد دیگری از بانک‌های روسیه هم از سوی اروپا تحریم خواهند شد و لیست افراد تحریمی هم گسترش می یابد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین طی سخنانی اعلام کرد روسیه باید هزینه هنگفت بازسازی اوکراین را بپردازد.

 

آخرین تحولات جنگ اوکراین 

 

مسکو ورد نخست وزیر ژاپن به این کشور را ممنوع کرد

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای ورود ۶۳  مقام دولتی ژاپن و ازجمله فومیو کیشادا، نخست وزیر به این کشور را ممنوع اعلام کرد. 

دستگاه دیپلماسی روسیه دولت ژاپن را به «به راه انداختن یک کارزار روس‌ستیزانه بی‌سابقه» متهم کرده است. 

ژاپن از نخستین کشورهای آسیایی به شمار می‌رود که حمله روسیه به خاک اوکراین را رسما محکوم کرد و به کارزار مجازات‌های اقتصادی بین‌المللی علیه مسکو پیوست. 

 

اسقف اعظم روسیه یکی از اهداف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا است

خبرگزاری فرانسه می‌گوید پاتریارک کیریل، سراسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه یکی از اهداف بسته ششم تحریم‌های کمیسیون اروپا علیه مسکو است. 

پاتریارک کیریل، که از متحدان سنتی ولادیمیر پوتین به شمار می‌رود، یکی از حامیان جنگ روسیه علیه اوکراین است. 

حاکمیت روسیه در سال‌های گذشته با وضع قوانین محافظه‌کارانه اجتماعی، از جمله اعمال محدودیت بر دگرباشان جنسی، همراهی جدی کلیسای ارتدوکس را به خود جلب کرده است. 

 

روسیه: مزدوران اسرائیلی در گردان‌ آزوف اوکراین حضور دارند

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد «شماری از مزدوران اسرائیلی در گردان‌ آزوف علیه نیروهای روسیه می‌جنگند.» مسکو این گروه شبه‌نظامی راست‌گرای افراطی را یک سازمان «نازی» توصیف می‌کند. 

خانم زاخاروا روز چهارشنبه به اسپوتنیک گفت: «می‌خواهم چیزی را بگویم که مسلما سیاستمداران اسرائیلی نمی‌خواهند بشنوند، ولی احتمالا برایشان جالب خواهد بود. در اوکراین، مزدوران اسرائیلی در کنار جنگجویان گردان‌ آزوف حضور دارند.» 

در روزهای گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای توجیه نازی بودن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری یهودی‌تبار اوکران، ادعا کرد خون یهودی در رگ‌های هیتلر جریان داشته است. دولت رژیم اسرائیل به‌شدت به این سخنان واکنش نشان داد.

 

برگزاری رزمایش نظامی گسترده و ناگهانی در بلاروس

نیروهای نظامی بلاروس، همسایه شمالی اوکراین و متحد کلیدی روسیه، روز چهارشنبه یک رزمایش نظامی گسترده را آغاز کردند. 

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد هدف این رزمایش بررسی آمادگی خودروهای نظامی برای عملیات‌های سریع است. با این حال مینسک می‌گوید دلیلی برای نگرانی همسایگان وجود ندارد. 

در روزهای نخستین آغاز جنگ، بخشی از نیروهای روسیه از مرز بلاروس وارد اوکراین شدند. 

 

سخنرانی اورزولا فن در لاین در پارلمان اروپا: نفت روسیه را کاملا تحریم کنیم، زنده باد اوکراین

رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در جلسه ویژه پارلمان اروپا با عنوان «آثار جنگ اوکراین بر اتحادیه اروپا» خواستار تحریم کامل نفت روسیه و افزایش کمک‌های گسترده بین‌المللی برای بازسازی ویرانی‌های جنگ شد. 

کمیسیون اروپا همزمان بسته ششم مجازات‌های اقتصادی علیه اوکراین را به کشورهای عضو تحویل داده است. 

اورزولا فن در لاین گفت: «اوکراین از همین ماه برای گذران امور جاری به ۵ میلیارد یورو کمک مالی احتیاج دارد. اروپا به تنهایی از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آید و از کشورهای متحد، و به‌ویژه ایالات متحده برای مشارکت در کمک‌رسانی مالی به اوکراین تشکر می‌کند.»

رئیس کمیسیون اروپا خواستار بازسازی بنیادین اوکراین و تلاش برای ریشه‌کنی فساد در این کشور به منظور تبدیل اوکراین به قطب جذب سرمایه‌گذاری خارجی شد. 

خانم فن در لاین سخنرانی خود را با عبارت «زنده باد اوکراین» به زبان اوکراینی پایان داد.

 

کمیسیون اروپا طرح تحریم نفت روسیه را به کشورهای عضو پیشنهاد می‌کند

کمیسیون اروپا قرار است سه‌شنبه هفته آینده طرحی را برای تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به ۲۷ کشور عضو اتحادیه پیشنهاد کتد. 

یک دیپلمات بلندپایه اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت کشورهای مجارستان و اسلواکی قرار است از شمول این طرح مستثنی شوند. این دو کشور از واردکنندگان عمده نفت روسیه به شمار می‌روند. 

براساس این گزارش، طرح تحریم‌ نفت روسیه در قالب ششمین بسته مجازات‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه مسکو تنظیم شده و قطع تدریجی واردات نفت از روسیه در شش ماهه دوم سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرده است. 

 

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از سرایت جنگ اوکراین به کشورهای همسایه، کمک‌های نظامی بیشتری در اختیار مولداوی قرار می‌دهد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در جریان سفر به مولداوی از افزایش کمک‌های نظامی به این کشور کوچک شرق اروپا خبر داد. 

آقای میشل در یک کنفرانس خبری در کیشیناو، پایتخت مولداوی دلیل این تصمیم را جلوگیری از سرایت جنگ اوکراین به کشورهای همسایه توصیف کرد. برنامه افزایش کمک‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا به مولداوی چند روز پس انفجار عظیم با منشایی نامعلوم در جمهوری خودخوانده ترانس‌نیستریا اعلام می‌شود. 

دستگاه اطلاعاتی اوکراین احتمال اشغال مولداوی برای تشدید حملات روسیه به جنوب اوکراین را مطرح کرده است. 

تلاش روسیه برای سیطره بر دریای سیاه

در حالی که حمله نظامی روسیه به اوکراین وارد سومین ماه خود شده است، کارشناسان نظامی می‌گویند مسکو با توجه به حضور قدرتمندش در دریای سیاه ایده تصرف بندر ساحلی اودسا را سبک سنگین می‌کند.

با این حال بر خلاف زمانی که روسیه فرمانروای بی‌چون‌وچرای دریای سیاه محسوب می‌شد، اکنون با حضور پدافند ساحلی اوکراین اقدام به انجام یک عملیات آبی‌خاکی می‌تواند برای مسکو بسیار خطرناک باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نخست باید دانست که روسیه برای انجام این عملیات، از چه تجهیزاتی در دریا برخوردار است؟ منابع اطلاعاتی بریتانیا می‌گویند نیروهای مسلح روسیه حدود ۲۰ کشتی جنگی در دریای سیاه دارند. این رقم البته قابل زیاد شدن نیست چرا که ترکیه، که کنترل تنگه بسفر را در اختیار دارد، طبق قانون در شرایط جنگی هرگونه دسترسی کشتی‌های متعلق به یک طرف متخاصم را مسدود خواهد کرد.

کاپیتان اریک لوو، سخنگوی نیروی دریایی فرانسه، می‌گوید بر روی کاغذ تصرف بندر ماریوپل اوکراین توسط روسیه و اشراف پیدا کردن بر کل دریای آزوف، تسلط روسیه بر این دریا را دوچندان کرده است.

این تصرفات به نیروهای ارتش روسیه اجازه می‌دهد تا یک ارتباط لجستیکی مستقیم بین جنگنده‌هایش در منطقه دونباس و بندر شرقی نووروسیسک ایجاد کنند. با این حال در اینکه مسکو بتواند از این مزیت برای حمله به سواحل تحت کنترل اوکراین بین اودسا و رومانی استفاده کند تردید وجود دارد. در واقع این تهدید نه از سوی نیروی دریایی نابود شده اوکراین، بلکه از جانب موشک‌ها و پهپادهای مستقر در دریا ناشی می‌شود.

ماه گذشته روسیه مسکوا، کشتی جنگی سرگروه ناوگان دریایی خود در دریای سیاه، را از دست داد و دو قایق گشتی رپتور دیگر این نیرو نیز به ادعای کی‌یف روز دوشنبه غرق شدند. اوکراین می‌گوید که مسکوا را با موشک‌های ضدکشتی نپتون مورد اصابت قرار داده است و از هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار ساخت ترکیه برای غرق کردن قایق‌های رپتور در نزدیکی جزیره اسنیک استفاده کرده است.

در این میان بندر اودسا ناحیه‌ای استراتژیک است که روسیه می‌تواند با تصرف آن پیوند زمینی میان نیروهای ارتش خود  با جدایی‌طلبان در منطقه ترانس‌نیستریا مولداوی را برقرار کند. با این حال آیا با وجود پدافند ساحلی اوکراین این کار شدنی است؟

ایگور دلانو، کارشناس مسائل دفاعی در مسکو، اقدام برای تصرف اودسا را خطرناک و احتمال آن را در حال حاضر ضعیف می‌داند. وی می‌گوید پیشروی‌های ارتش روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین می‌تواند گزینه‌های بیشتری جلوی مسکو بگذارد، اما نیروهای مسلح روسیه برای تصرف اودسا «اول باید دفاع ساحلی اوکراین را از بین بردارند».

مانعی که بر سر انجام این کار قرار دارد تحرک بالای پدافند اوکراین است. امری که شناسایی و هدف‌گیری آنان را با برای نیروهای روسی سخت کرده است. مایکل پترسن، مدیر موسسه مطالعات دریایی روسیه در کالج جنگ آمریکا، می‌گوید: «من گمان می‌کنم این تحرک بالا برای سامانه‌های موشکی کروز دفاع ساحلی، که اوکراین ممکن است داشته باشد، نیز صادق است.»

آقای لاو، سخنگوی نیروی دریایی فرانسه، در این‌باره می‌گوید مسکو نمی‌تواند روی از بین بردن پدافند ساحلی اوکراین از طریق هوا حساب کند چرا که مسکو از طرفی نتوانسته برتری هوایی در آسمان اوکراین ایجاد کند و از طرف دیگر هم آشکارا از ترتیب دادن حملات دقیق به اهداف عاجز مانده است.

برد بالای موشک‌های ضدکشتی نپتون نیز که می‌توانند اهدافی را در ۳۰۰ کیلومتری خود بزنند، مزید بر علت شده و مانعی است که اجازه نمی‌دهد رزم‌ناو‌های روسیه ریسک کنند و زیاده از حد به سواحل اوکراین نزدیک شوند.

علاوه بر این، اوکراین مین‌هایی دریایی را به آب انداخته و همین‌طور انتظار می‌رود پهپادهای وعده داده شده از سوی ایالات متحده را تحویل بگیرد. اگر این پهپادها عملیاتی شوند، می‌توان انتظار داشت که اوکراین از آن‌ها برای شناسایی و عملیات بر ضد سامانه‌های تسلیحاتی روسیه استفاده کند.

در همین حال، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، با به چالش کشیدن استیلای صدها ساله روسیه بر دریای سیاه گفته است: «روس‌ها نمی توانند دریای سیاه را در کنترل خود داشته باشند. این‌جا دیگر مال آنها نیست.»

کارشناسان می‌گویند نتیجه جنگ اوکراین هر چه که باشد، روسیه بی سر و صدا از نقش خود در دریای سیاه صرف نظر نخواهد کرد. با این حال به دلیل حضور رو به گسترش کشورها در دریای سیاه، از جمله رومانی و ترکیه که سامانه‌های دفاع ساحلی خود را با توجه به الگوی اوکراین مستقر کرده‌اند، حفظ نقش سنتی مسکو در این دریا همچون گذشته دشوار خواهد بود.

آقای پترسون در این باره می‌گوید: «به طور قطع روسیه در دریای سیاه، نسبت به قبل از جنگ، از امنیت کمتری برخوردار خواهد بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.