ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کی‌یف پایتخت اوکراین دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان نانسی پلوسی، رئیس 82 ساله مجلس نمایندگان آمریکا، روز شنبه سفری از پیش اعلام نشده به کی یف پایتخت اوکراین داشت و به بلندپایه ترین مقام آمریکایی تبدیل شد که با رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی از زمان آغاز جنگ بیش از دو ماه پیش دیدار کرده است.

دفتر پلوسی روز یکشنبه اعلام کرد که رئیس هیئت رئیسه یک هیئت رسمی کنگره به اوکراین را هدایت کرده است - اولین مورد از زمان آغاز تهاجم روسیه به این کشور در 24 فوریه.

بر اساس بیانیه کاخ سفید که توسط اداره مطبوعاتی به اشتراک گذاشته شد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه با پلوسی برای گفتگو درباره سفر او به اوکراین و دیدار او با زلنسکی صحبت کرد.

زلنسکی روز یکشنبه ویدئویی از دیدار خود با هیئت کنگره را به اشتراک گذاشت و از حمایت آمریکا از اوکراین در برابر تجاوز روسیه تشکر کرد.

در این کلیپ، پلوسی به زلنسکی می گوید: "ما به دیدار شما می آئیم تا از مبارزه شما برای آزادی تشکر کنیم، که ما در مرز آزادی هستیم و مبارزه شما مبارزه برای همه است. بنابراین تعهد ما این است که تا زمانی که دعوا تمام شود در کنار شما باشم."

در این سفر چند تن از دموکرات‌های ارشد مجلس نمایندگان از جمله گریگوری میکس نماینده نیویورک که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، آدام شیف از کالیفرنیا، رئیس هیئت اطلاعاتی مجلس نمایندگان و جیم مک گاورن از ماساچوست که رهبری می‌کند، پلوسی را همراهی کردند. کمیته قوانین مجلس به گفته دفتر پلوسی، نمایندگان دموکرات بیل کیتینگ از ماساچوست، باربارا لی از کالیفرنیا و جیسون کرو از کلرادو نیز بخشی از این هیئت بودند.

درو همیل، سخنگوی پلوسی گفت که قانونگذاران کمی بیش از سه ساعت را در کی یف سپری کردند. بر اساس بیانیه پلوسی، قانونگذاران بعداً به لهستان سفر کردند و در آنجا با نیروهای لشکر 82 هوابرد ارتش آمریکا مستقر در این کشور دیدار کردند و قرار بود روز دوشنبه با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان دیدار کنند.

پلوسی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در رززوو لهستان در گفت و گو با خبرنگاران گفت که گفتگوهای او با زلنسکی حول محور امنیت، کمک های بشردوستانه و اقتصادی و در نهایت بازسازی اوکراین بوده است.

ما مفتخر بودیم که پیام وحدت کنگره ایالات متحده را به او منتقل کنیم. پیام قدردانی مردم آمریکا به خاطر رهبری او و تحسین مردم اوکراین به خاطر شجاعتشان.» وی گفت: «آمریکا در کنار اوکراین می ایستد، ما تا پیروزی در کنار اوکراین می ایستیم و در کنار ناتو هستیم.»

نماینده دموکرات کالیفرنیا در بیانیه‌ای که اواخر روز یکشنبه منتشر کرد، گفت که سفر به لهستان پیامی غیرقابل انکار به جهان ارسال کرد: اینکه آمریکا در حمایت ما از اوکراین قاطعانه در کنار متحدان ناتوی خود می‌ایستد.

به نوشته آسوشیتدپرس، خانم پلوسی روز یکشنبه و یک روز پس از سفر غیرمنتظره خود به اوکراین، طی سخنانی در لهستان، شجاعت مردم اوکراین را ستود.

سرعت جنگ

سفر این هیئت در حالی انجام می شود که ایالات متحده و متحدانش در حال تداوم حمایت بلندمدت از اوکراین با ادامه جنگ هستند.

هفته گذشته، در پاسخ به درخواست های زلنسکی، گروهی متشکل از 40 کشور که توسط ایالات متحده در آلمان گرد آمدند، توافق کردند که تحویل تسلیحات به اوکراین را ساده و تسریع کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع، که هفته گذشته به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با زلنسکی در کی یف دیدار کرد، گفت: ما باید با سرعت جنگ حرکت کنیم.

مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که به بایدن اجازه می دهد از قانون دوران جنگ جهانی دوم، معروف به قانون اجاره وام در سال 1941، برای تحویل سریع تسلیحات به صورت قرض به اوکراین استفاده کند.

این قانون در اصل برای کمک به نیروهایی که با آلمان نازی می جنگند ایجاد شد و منعکس کننده فوریت کنگره برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین است.

بایدن همچنین از کنگره درخواست کرد که لایحه بودجه تکمیلی 33 میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین طی چند ماه آینده در حالی که جنگ وحشیانه و بی امان روسیه وارد مرحله جدیدی شده است.

بایدن همچنین پیشنهادی را تشریح کرد که بر الیگارش های روسیه در مورد جنگ در اوکراین، از جمله استفاده از پول دارایی های توقیف شده آنها برای تامین مالی دفاع اوکراین، فشار بیشتری خواهد آورد.

این بسته به طور قابل توجهی بزرگتر از سایر بسته هایی است که ارائه شده است و بیش از دو برابر 13.6 میلیارد دلار کمک های نظامی و بشردوستانه است که کنگره در ماه گذشته تصویب کرد.

زلنسکی در دیدار با پلوسی و سایر قانونگذاران بر اهمیت کمک های مالی تاکید کرد. سیگنال هایی که ایالات متحده و رئیس جمهور بایدن امروز می دهند بسیار مهم هستند. اینها گامهای قوی اخیر در دفاع و حمایت مالی از اوکراین و همچنین تصمیمات در مورد اجاره وام هستند -- ما از این بابت سپاسگزاریم.

زلنسکی همچنین بر اهمیت درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از کنگره به منظور موافقت با بسته کمک 33 میلیارد دلاری به اوکراین تاکید کرد.

رئیس جمهور اوکراین در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با تشکر از وی به دلیل سفر به کی‌یف، گفت: این یک نشانه قوی از حمایت مردم، کنگره و احزاب آمریکا از اوکراین است. این نشانگر رهبری آمریکا از روند حمایت از اوکراین طی جنگ با روسیه متخاصم است.

شیف روز یکشنبه در بیانیه‌ای ارتش اوکراین را ستود و گفت که "در مواجهه با احتمالات غیرقابل تصور"، "وحشیانه‌ترین برنامه‌های پوتین (ولادیمیر رئیس‌جمهور روسیه) را خنثی کرده و نیروهای روسیه را برای بیش از دو ماه دفع کرده است. در حالی که اوکراینی‌ها از خانه‌های خود دفاع می‌کنند. ایالات متحده با اختصاص بودجه قابل توجه برای کمک های بشردوستانه، نظامی و اقتصادی از مبارزه آنها برای آزادی حمایت کرده است.

ضروری است که کنگره دور هم جمع شود تا سریعا درخواست بایدن برای 33 میلیارد دلار کمک امنیتی و بشردوستانه اضافی را بپذیرد.» وی افزود: «هیچ زمانی برای تلف کردن وجود ندارد. و مخاطرات هر روز بیشتر می شود.

سیگنال قوی از حمایت

سفر پلوسی به کی یف، که در ردیف دوم جانشین رئیس جمهور به عنوان رئیس مجلس ایالات متحده است، نشان دهنده تعهد قابل توجهی برای حمایت از اوکراین از بالاترین سطح رهبری ایالات متحده است.

دفتر پلوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیئت کنگره ما این فرصت بزرگ و افتخار فوق‌العاده را داشت که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و دیگر مقامات ارشد اوکراینی در کی یف دیدار کند». هیئت ما احترام و قدردانی خود را به رئیس جمهور زلنسکی به دلیل رهبری وی و تحسین ما از مردم اوکراین به دلیل شجاعت آنها در مبارزه با ظلم روسیه را اعلام کرد.

زلنسکی به پلوسی نشان پرنسس اولگا را به دلیل "سهم شخصی قابل توجه" او در تقویت روابط اوکراین و آمریکا اعطا کرد. اولگا اولین زنی بود که بر کیوان روس، یک ایالت اسلاوی شرقی قرون وسطایی حکومت کرد. این حکم به نام او به زنانی اعطا می شود که در سیاست و جامعه به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند -- تجسم قدرت زنان در اوکراین.

به گفته هامیل، سخنگوی پلوسی، هیأت کنگره کمی بیش از سه ساعت را در کی‌یف گذراند. زلنسکی همچنین پرچم اوکراین را به پلوسی داد که توسط او و نمایندگان زن پارلمان اوکراین امضا شده بود، از جمله کسانی که اخیراً با آنها در ساختمان کنگره آمریکا ملاقات کرده بود.

دفتر پلوسی گفت که هیئت به لهستان می رود، جایی که سیاستمداران آمریکایی قرار است با رئیس جمهور آندژی دودا و دیگر مقامات ارشد دیدار کنند. در پایان این بیانیه آمده است: «زمانی که به ایالات متحده بازگردیم، این کار را با آگاهی بیشتر، انجام خواهیم داد، زیرا آنها از دموکراسی برای ملت خود و برای جهان دفاع می‌کنند.

پلوسی، سومین مقام ارشد آمریکایی است که از زمان آغاز جنگ به اوکراین سفر کرده است و سفر او نشان دهنده حمایت مستمر از این کشور  است.

شایان ذکر است: در ادامه سفر مقام‌های آمریکایی به اوکراین، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به شهر کی‌یف رفت و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

خانم پلوسی که قرار است در ادامه به لهستان سفر کند، گفته است هدف از این سفر ارسال این پیام بود که «آمریکا قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده» و حمایت‌های بیشتری در راه است.

ولودیمیر زلنسکی نیز در توییتی که درباره این دیدار منتشر کرده است، از آمریکا به عنوان حامی اصلی اوکراین در نبرد سخت علیه روسیه و «دفاع از تمامیت ارضی» این کشور یاد کرد.

پیش‌ از این آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز به کی‌یف سفر کرده بودند تا علاوه بر اعلام پشتیبانی از این کشور، کمک‌های جهانی به اوکراین را هماهنگ کنند.

آمار تازه اوکراین از کشته‌های روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در تازه‌ترین آماری که درباره تلفات روسیه در جریان تهاجم به اوکراین داده است، می‌گوید تاکنون ۲۳ هزار سرباز روسی کشته شده‌اند.

او همچنین گفت تاکنون ۲۰۰ هواپیمای جنگنده، دو هزار و ۵۰۰ نفربر و بیش از هزار تانک روسی منهدم شده‌اند.

مقام‌های روس در آخرین آماری که اوایل اردیبهشت منتشر کرده بودند، گفتند ۱۳۵۰ سرباز روسی در جریان تهاجم به اوکراین کشته شده‌اند، ولی وزارت دفاع بریتانیا تعداد کشته‌های روسیه را حدود ۱۵ هزار نفر برآورد کرده است.

مقام‌های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی می‌گویند روسیه در حال آمادگی و جمع‌آوری نیروهای نظامی خود برای انجام حمله‌های بیشتر در شرق اوکراین به ویژه در روز ۹ ماه مه است. روسیه هر سال این روز را به مناسبت پیروزی بر آلمان نازی جشن می‌گیرد.

سفر غیرمنتظره آنجلینا جولی به غرب اوکراین

آنجلینا جولی، بازیگر مشهور سینمای آمریکا، روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت به منطقه لِویو در غرب اوکراین رفت.

خانم جولی که به عنوان فرستاده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سفر کرده است، در جریان این بازدید با مقامات و مردم محلی و کودکان مجروح دیدار کرد.

او در بیانیه‌ای با اشاره‌ به شجاعت مردم اوکراین در دفاع از سرزمین خود، گفت تاثیر جنگ بر کودکان اوکراینی «ویرانگر بوده است» و آنها مثل بسیاری از کودکان دیگر در جهان شاهد «کشته شدن عزیزان خود» یا «تخریب شدن خانه‌هایشان» هستند.

حدود یک هفته پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در سفر مشترکی به کی‌یف با زلنسکی و برخی دیگر از مقام‌های ارشد اوکراین ملاقات و گفت‌وگو کردند.

 در بسته پیشنهادی کاخ سفید برای افزایش حمایت مالی از اوکراین ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های نظامی و امنیتی به این کشور در نظر گرفته شده تا آن گونه که بایدن می‌گوید جریان ارسال تسلیحات و مهمات برای "رزمندگان شجاع اوکراینی" بدون وقفه ادامه یابد.

بر پایه اعلام کاخ سفید، بسته پیشنهادی همچنین شامل هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک اقتصادی به دولت اوکراین و سه میلیارد دلار کمک‌های انسان‌دوستانه برای تامین امنیت غذایی شهروندان اوکراینی است.

وزارت خارجه ایالات متحده شامگاه شنبه پس از گفت‌وگوی آنتونی بلینکن با همتای اوکراینی او دمیتری کولبا اعلام کرد آمریکا به زودی کنسولگری خود در شهر لویو و در آینده نزدیک سفارت در کی‌یف را بازگشایی خواهد کرد.

خروج تعدادی از غیرنظامیان از کارخانه فولاد ماریوپل

همزمان با این تحولات، خبرگزاری فرانسه گزارش داده ۲۰ غیرنظامی محبوس در کارخانه فولاد بندر ماریوپل که در محاصره نیروهای روسی قرار دارد موفق به خروج از این محل شدند.

بندر ماریوپل از روزهای ابتدایی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در محاصره قرار دارد و نیروهای روسیه می‌گویند کنترل تمام بندر به جز مجتمع کارخانه فولاد را در اختیار دارند.

تاسیسات عظیم این کارخانه که حدود ۹۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد دارای پناهگاه‌ها و تونل‌های امن بسیار طولانی است که گفته می‌شود حدود ۲ هزار نیروی اوکراینی و صدها غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند.

وزارت دفاع روسیه از برقراری آتش‌بس در محوطه تاسیسات کارخانه فولاد خبر داده و در بیانیه‌ای گفته است، غیرنظامیان در دو گروه امکان یافته‌اند از آن خارج شوند و تعداد آنها ۴۶ نفر است. اوکراین تا کنون فقط خروج ۲۰ نفر را تائید کرده است.

ظاهرا بعد از ظهر شنبه نیز تعدادی غیرنظامی امکان یافته‌اند از طریق "مسیرهای امن" تاسیسات کارخانه فولاد را ترک کنند. تا کنون  منابع روسی و اوکراینی درباره تعداد کسانی که طی روزهای شنبه و یک‌شنبه موفق به ترک این تاسیسات شدند اتفاق نظر نداشته‌اند.

روسیه در حال حاضر کنترل بندر ماریوپول را در اختیار دارد و به گفته مقام‌های اوکراینی ۲ هزار نفر در کارخانه فولاد این شهر که به دستور پوتین محاصره شده، گرفتار شده‌اند.

همزمان با گسترش درگیری‌ها در شرق اوکراین، روسیه نیروهای اوکراینی را متهم کرده است که در تلاش برای بازپس‌گیری شهر خرسون در جنوب اوکراین، «یک مدرسه، یک مهدکودک و گورستانی» را در منطقه خرسون گلوله‌باران کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نوشته است که مقام‌های اوکراینی واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند و این خبرگزاری نمی‌تواند این ادعای روسیه را تایید کند.

ارتش اوکراین در روزهای اخیر گفته است که برای حمله به شهر خرسون که در کنترل نیروهای روسیه است، می‌جنگند.

یک افسر ارتش اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه بلافاصله پس از تخلیه نسبی غیرنظامیان، گلوله‌باران یک کارخانه فولاد در شهر بندری ماریوپل را از سر گرفته‌اند.

دنیس شلگا، فرمانده گارد ملی اوکراین روز یکشنبه گفت که گلوله باران به محض توقف تخلیه غیرنظامیان از کارخانه آزوفستال آغاز شد.

وی تاکید کرد که دست کم یک دور دیگر تخلیه برای خروخ غیرنظامیان از کارخانه مورد نیاز است. وی افزود: «ده‌ها کودک کوچک در پناهگاه‌های زیر تاسیسات صنعتی باقی مانده‌اند.»

این فرمانده تخمین می‌زند که هنوز چند صد غیرنظامی در کنار نزدیک به ۵۰۰ سرباز مجروح و اجساد متعدد در محل گرفتار هستند.  این کارخانه تنها بخش از شهر است که از سوی روس‌ها اشغال نشده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه تهاجم روسیه به اوکراین را «قهقرای وحشتناک بشریت» توصیف کرد و گفت که رنج مردم اوکراین او را به گریه می‌اندازد.

وی گفت: من رنج می‌کشم و گریه می‌کنم و به رنج مردم اوکراین به‌ویژه سالمندان و کودکان فکر می‌کنم.

پاپ در ادامه خواستار ایجاد کریدورهای بشردوستانه ایمن برای کسانی شد که در کارخانه فولاد شهر ماریوپل محاصره شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه تایید کرد که تخلیه مجتمع فولاد آزوفستال در ماریوپول، بندر محاصره شده در جنوب شرقی اوکراین، آغاز شده است. او همچنین تاکید کرد که حدود ۱۰۰ غیرنظامی به سمت «سرزمین تحت کنترل اوکراین» در حال حرکتند و فردا از آنها در شهر زاپروژیا، واقع در جنوب شرقی اوکراین، استقبال می‌کنیم.

پیشتر مقام‌های روسیه از انتقال غیرنظامیان محاصره شده در ماریوپل به مناطق تحت کنترل خود در شرق اوکراین خبر داده بودند.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که تخلیه غیرنظامیان از مجتمع فولاد آزوفستال، واقع در شهر بندری ماریوپل، با هماهنگی صلیب سرخ و طرف‌های درگیر همچنان ادامه دارد.

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که در یک حمله موشکی به یک فرودگاه نظامی در نزدیکی شهر بندری اودسا، یک باند پرواز و یک آشیانه حاوی تسلیحات و مهمات ارسال شده از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی به اوکراین را منهدم کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.