در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، کاندیداهای انتخاباتی علیه یکدیگر شایعه‌ پراکنی می‌ کنند. اما نقش روسیه در این میان چیست؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت: موضع و استراتژی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین چیست؟

در پاسخ به این سوال، باید به یک نظرسنجی اشاره کرد که برای یافتن میزان محبوبیت کاندیداهای انتخاباتی اوکراین در روسیه انجام شده است: حدود دو سوم پرسش‌ شوندگان روسی به هیچکدام از کاندیداهای انتخاباتی اوکراین اعتمادی ندارند، یک درصد آنها امیدوارند که «پترو پروشنکو» رئیس جمهور فعلی پیروز شود و در مقابل 31 درصد به «ولادیمیر زلنسکی» رقیب او، اعتماد دارند.

 

la-1555672985-2hoq48dhdo-snap-image

 

56 درصد از پرسش‌ شوندگان در برابر فعل‌ و انفعالات سیاسی اوکراین موضعی منفی دارند و معتقدند که اوکراین تحت تاثیر غرب قرار دارد.

پروشنکوی الکلی

پس از شکست «یوری بوژکو» کاندیدای محبوب روسیه در دور نخست انتخابات اوکراین در روز 31 مارس (11 فروردین)، اکنون زلنسکی مورد حمایت روسیه قرار گرفته است.

«پیوتر تولستوی» نماینده حزب پوتین در پارلمان روسیه می‌ گوید: «کاندیدای مورد اعتماد من از رقیب پیشی گرفته است».

پروشنکو در ویدئوهای دستکاری شده روسی به عنوان یک فرد الکلی به نمایش گذاشته می‌ شود که رهبری کشوری را بر عهده دارد که در معرض ورشکستگی اقتصادی قرار گرفته است.

در این ویدئوها ادعاهای گوناگونی پخش می‌ شود: از جمله اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را آمریکا تعیین می‌کند، و اقلیت مجاری اوکراین قصد استقلال دارد. برای هیچ یک از این ادعاها هم سندی ارائه نمی‌ شود.

آیا روسیه نقشه‌ های دیگری در رابطه با اوکراین دارد؟

مسکو قصد دارد که پس از پایان انتخابات اوکراین اهدای تابعیت روسی به شهروندان مناطق شرق اوکراین را بررسی کند؛ مناطقی که تحت کنترل نیروهای طرفدار روسیه هستند.

چنین اقدامی می‌تواند بحران در این مناطق را تشدید کند و به نزدیکی بیشتر میان روسیه و نیروهای طرفدار خود در شرق اوکراین بیانجامد.

رقیبان انتخاباتی در اوکراین هم تنها به تبلیغ برای برنامه‌ های خود اکتفا نمی‌ کنند بلکه با اتهام‌ های ناروا، به تضعیف یکدیگر می‌ پردازند.

به عنوان مثال گفته می‌ شود که پروشنکو برادر خودش را به قتل رسانده، و در مقابل، پروشنکو مدعی می‌ شود که رقیب اصلی‌ اش در انتخابات به مواد مخدر معتاد است و هزینه تبلیغات انتخاباتی او را مسکو به عهده گرفته است.

آنچه که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید می‌ ورزند، این است که در اوکراین از محبوبیت پروشنکو، رئیس جمهور فعلی به‌ شدت کاسته شده و شمار قابل توجهی از هم‌ میهنانش دیگر به او اعتماد ندارند.

به گفته «ولادیمیر فسنکو» کارشناس سیاسی اوکراینی، مردم این کشور خواهان یک چهره جدید در راس امور دولتی هستند؛ «یک چهره امیدبخش که به نظام حاکم تعلق نداشته باشد، زیرا مردم عمیقا به همه‌ نخبگان سیاسی بی‌ اعتماد هستند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.