روسیه 5 ایستگاه قطار اوکراین را در غرب و مرکز این کشور با موشک هدف قرار داده است.

به گزارش جماران به نقل از العربیه، سازمان راه آهن اوکراین اعلام کرد که روسیه 5 ایستگاه قطار را در غرب و مرکز این کشور با موشک هدف قرار داده است.

در همین حال، وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه نیز اعلام کرد که یک انبار سوخت در نزدیکی مرز اوکراین دچار آتش سوزی شد. پیش از منابع خبری از وقوع آتش سوزی بزرگ و مهیب در یک انبار سوخت روسیه خبر داده بودند.

 

دیگر تحولات

زلنسکی پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را تبریک گفت

در پی کسب اکثریت آرا توسط امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جموری فرانسه، ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در توییتی در حساب شخصی خود این پیروزی را به وی تبریک گفت.

زلنسکی امانوئل ماکرون را «دوست واقعی اوکراین» خواند و گفت: «من از حمایت‌های او تشکر می‌کنم و متقاعد شده‌ام که با هم می‌توانیم به سوی پیروزی‌های مشترک جدید پیش برویم؛ به سوی یک اروپای قدرتمند و متحد».

فرانسه در جریان حمله روسیه به اوکراین در چندین نوبت کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف ارائه داده است. امانوئل ماکرون پیش از شروع جنگ نیز با سفر به مسکو از ولادیمیر پوتین خواسته بود به اوکراین حمله نکند.

 

ادای احترام استرالیا و نیوزیلند به اوکراین در مراسم گرامیداشت روز «آنزاک»

هزاران نفر از مردم استرالیا و نیوزیلند روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت سربازان قربانی نبرد خونبار گالیپولی در جنگ جهانی اول به اوکراین ادای احترام کردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، که در این مراسم شرکت کرده بود گفت: «در این روز خاص و در حالی که به کسانی که برای آزادی و آزادی ما جنگیدند احترام می‌گذاریم، در کنار مردم اوکراین هستیم که همین کار را در این لحظه انجام می‌دهند.»

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در سخنرانی خود به مناسبت این روز گفت حمله روسیه به اوکراین نشان می‌دهد که صلح نمی‌تواند بدیهی تلقی شود. او اضافه کرد: « شاید ما در نیوزیلند فاصله زیادی با این درگیری احساس کنیم، اما همه ما به طور جدایی‌ناپذیری با آنچه رخ می‌دهد پیوند داریم.»

در این مراسم همچنین پرچم اوکراین در موزه اوکلند به اهتزاز درآمد.

در ۲۵ آوریل سال ۱۹۱۵ هزاران تن از نیروهای ارتش استرالیا و نیوزلند (ANZAC) در سواحل باریک شبه جزیره گالیپولی در ترکیه کنونی پیاده شدند و به نبردی پرداختند که مرگ ۱۳۰ هزار سرباز را در پی داشت.

 

بورل: در اتحادیه اروپا توافق نظری برای تحریم نفت و گاز روسیه وجود ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت حمایت کافی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم کامل یا وضع تعرفه‌های تنبیهی بر واردات نفت و گاز روسیه وجود ندارد.

آقای بورل به روزنامه دی‌ولت آلمان گفته است در حال حاضر اتحادیه اروپا موضع واحدی درباره این موضوع ندارد.

صادرات انرژی منبع اصلی درآمد ارزی کرملین است و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا پیشتر خواستار پایان دادن به پرداخت‌های نفتی شده‌ بودند. با این حال شماری از کشورهای عضو اتحادیه، که بیشتر به منابع انرژی روسیه متکی هستند، با این درخواست‌ها مخالفت کرده‌اند.

بر اساس داده‌های دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، روسیه بزرگترین تامین‌کننده نفت اروپا به شمار می‌رود و به تنهایی یک چهارم واردات نفت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ را تامین کرده است.

 

سفر وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین

مقامات آمریکایی تایید کرده‌اند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز یکشنبه به کی‌یف پایتخت اوکراین رفته‌اند.

در این سفر مقامات آمریکایی جلسه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار کرده‌اند و با اعلام کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم اضافی به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار، از بازگشت تدریجی دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین از این هفته خبر داده‌اند. مطابق جدول زمان‌بندی، روند بازگشت از شهر لویو آغاز شده و دیپلمات‌ها پس از یک وقفه به محل سفارت آمریکا در کی‌یف بازمی‌گردند.

این نخستین سفر مقامات عالی‌رتبه ایالات متحده به اوکراین از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه به شمار می‌رود.

خبر سفر محرمانه این دو وزیر کابینه جو بایدن روز دوشنبه زمانی به صورت رسمی اعلام شد که آقای بلینکن و آستین هر دو به خاک لهستان بازگشته بودند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند افشای عمومی و ناگهانی این سفر توسط زلنسکی، درست یک روز قبل از برنامه مسافرت، باعث بروز تردید‌هایی در انجام آن شده است.

سفر مقامات ایالات متحده به مناطق جنگی معمولا به دلیل مسائل امنیتی و حفاظتی از قبل اعلام نمی‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.