ارتش اوکراین اعلام کرد که از زمان حمله نظامی گسترده روسیه به این کشور 20 هزار نظامی روس را کشته است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که تاکنون بیش از 20 هزار نظامی روسیه کشته و 165 فروند جنگنده، 146 فروند بالگرد و 773 تانک ارتش این کشور نیز منهدم شده است.

ستاد کل ارتش اوکراین امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از 24 فوریه تا 17 آوریل، 20 هزار و 300 سرباز روسیه کشته و 165 فروند جنگنده، 146 فروند بالگرد و 773 عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است.

طبق بیانیه فوق، 2002 دستگاه خودرو زرهی، 376 عراده توپ، 127 راکت‌انداز و 66 سامانه پدافند هوایی متعلق به ارتش روسیه نیز طی این بازه زمانی منهدم شده است.

همچنین 1471 دستگاه خودرو، 8 کشتی و قایق تندرو سبک، 76 دستگاه تانکر سوخت و 148 فروند پهپاد متعلق به ارتش روسیه نیز منهدم شده است.

پیشتر وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای در 25 مارس کشته شدن 1351 نظامی این کشور در جنگ اوکراین را تایید کرده بود.

در همین حال، هفتمین هفتۀ جنگ اوکراین در حالی در جریان است که حملات سنگین نیروهای روسیه به شهر ماریوپول واقع در جنوب شرق این کشور با هدف کنترل بر آن، همچنان ادامه دارد و بیم آن می رود که این حملات تلفات سنگینی در طرف اوکراینی‌ها بر جا گذاشته باشد.

تشدید درگیری‌ها و تیراندازی‌های بی‌وقفۀ نیروهای روسیه در روز یکشنبه همچنین باعث شد که هیچ کریدور بشردوستانه‌ای در این روز برای تخلیه غیرنظامیان از شرق اوکراین باز نشود.

در این روز علاوه بر ماریوپول، هفت منطقه دیگر اوکراین نیز زیر حملات سنگین نیروهای روسیه بودند و به گفته ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین تلاش‌ها برای مذاکره با طرف‌های روسی درباره برقراری اتش بس موقت با هدف فراهم اوری فرصتی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری بی‌نتیجه بوده است.

در این روز همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دعوت کرد که به اوکراین برود تا با چشمان خود ببیند که نیروهای روسیه در این کشور در حال «نسل‌کشی» هستند. رئیس جمهوری فرانسه برخلاف شماری از همتایانش از جمله جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، موافق استفاده از واژه «نسل کشی» برای توصیف کشتار غیرنظامیان در اوکراین نیست.

 

آخرین تحولات 

 

 

نزدیک به ۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

بر اساس ارقامی که روز دوشنبه توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منتشر شد، تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند.

سازمان بین المللی مهاجرت نیز اعلام کرد که با آغاز این جنگ، حدود ۲۱۵ هزار «غیر اوکراینی» مجبور به ترک این کشور شده‌اند و شمار قابل توجهی از آنها حتی امکان بازگشت به وطن خود را ندارند.

از آنجا که مقامات اوکراین اجازه خروج مردان ۱۸ تا ۶۰ سالۀ در سن سربازی را نمی‌دهند، حدود ۹۰ درصد از کسانی که از اوکراین فرار کرده‌اند زن و کودک هستند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین تعداد آوارگان داخلی جنگ اوکراین را بیش از ۷ میلیون نفر برآورد کرد.

 

ابهام در شمار نجات‌یافتگان رزم‌ناو «مسکُوا»؛ تاج گلی ویژۀ درگذشتگان

در حالی که روسیه هیچ اطلاعاتی دربارۀ ۶۰۰ نیروی نظامی حاضر بر عرشۀ رزم ناو «مسکوا» منتشر نمی‌کند و می‌گوید قبل از آغاز انفجار مهمات در این کشتی جنگی و درنهایت غرق شدن آن همه ملوانان و دیگر پرسنل حاضر در این ناو را تخلیه کرده، تصاویری که از در شهر بندری سواستوپل منتشر شد حدس و گمان‌هایی را به همراه داشته است.

روز بعد از این حادثه، مراسمی در سواستوپل واقع در شبه‌جزیره کریمه که تحت اشغال روسیه است با حضور شمار اندکی از ملوانان این رزم‌ناو برگزار شد. 

در پایان مراسم نیز تاج گلی که معمولا برای ادای احترام به درگذشتگان استفاده می‌شود، به «مسکوا» و ملوانان آن تقدیم شد.

 

مشاور شهردار ماریوپول: روسیه برای به دام انداختن نیروهای مقاومت «راهروهای تخلیه دروغین» ایجاد می‌کند

پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپول نیروهای روسیه را متهم کرد که در تلاشند از راه ایجاد «کریدورهای تخلیه دروغین»  نیروهایی را که همچنان از شهر دفاع می‌کنند، به دام بیندازند.

به گفته او نیروهای روسیه همزمان با ادامه بمباران سنگین این شهر، با ایجاد کریدورهای تخلیه موافقت کرده بودند. اما «در حالی که راهروهای خروج ایمن باید با پرچم قرمز مشخص می‌شد، هیچ علامتی در آن منطقه دیده نشد و در واقع آنها تنها یک تله برای به دام انداختن نیروهای مدافع شهر آماده کرده بودند.»

 

 

بازگشایی سفارت ایتالیا در کی‌یف

سفارت ایتالیا در اوکراین که در ماه مارس به دلایل امنیتی از کی‌یف به شهر لویو منتقل شده بود، روز دوشنبه در پایتخت اوکراین بازگشایی شد.

رم در اوایل ماه مارس تصمیم گرفته بود سفارت خود را  «با توجه به وخامت اوضاع امنیتی» موقتا تعطیل کند.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که سفیر ایتالیا به کی‌یف برگشته است و به این ترتیب سفارتخانه از روز دوشنبه دوباره به طور کامل فعال خواهد بود.

 

ویکتور مدودچوک در یک ویدئوی کوتاه از پوتین خواست که او را با مردم ماریوپول مبادله کند

سرویس‌های امنیتی اوکراین روز دوشنبه ویدئویی از ویکتور مدودچوک، تاجر اوکراینی و از نزدیکان ولادیمیر پوتین که اخیرا دستگیر شده منتشر کردند. او در این ویدئو خواستار معاوضه با سربازان و غیرنظامیان محاصره شده در شهر ماریوپل است.

مدودچوک در این ویدیوی کوتاه که تاریخ تهیه آن مشخص نیست، می‌گوید: «می‌خواهم از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کنم که من را با نیروهای مقاومت در ماریوپل و ساکنان آن شهر مبادله کنند.»

 

بازگشایی برخی سفارتخانه‌های اروپایی در‌ کی‌یف

پس از بازگشایی سفارت فرانسه در کی‌یف پایتخت اوکراین، روز دوشنبه اسپانیا نیز اعلام کرد که سفارت خود را در این شهر «تا چند روز دیگر» بازگشایی خواهد کرد.

کارکنان سفارت فرانسه در اوکراین که چهار روز پس از آغاز حمله روسیه، پایتخت این کشور را به مقصد شهر لویو ترک کرده بودند، بار دیگر در تاریخ ۱۵ اوریل به محل کار خود در کی‌یف بازگشتند.

سفیر اسپانیا و کارکنان این سفارتخانه نیز تنها یک روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین یعنی در ۲۵ فوریه، محل فعالیت خود را ترک کرده و به لهستان رفته بودند.

 

شهردار مسکو: با آغاز جنگ دست‌کم ۲۰۰ هزار شغل در پایتخت روسیه در معرض نابودی است

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو اعلام کرد که با آغاز جنگ اوکراین، در آینده دست‌کم ۲۰۰ هزار شغل در پایتخت روسیه بطور جدی تهدید شده که دلیل آن توقف فعالیت شرکت‌های خارجی در روسیه بوده است.

شهرداد مسکو همچنین از کمک ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون روبلی (معادل ۳۸ میلیون یورو) برای کمک به شرکت‌هایی خبر داد که به دلیل حمله روسیه به اوکراین متضرر شده‌اند.

وی همچنین گفت که به افرادی که کار خود را از دست داده‌اند علاوه بر حقوق بیکاری کارهای دیگر پیشنهاد خواهد شد. 

 

ورود نیروهای روسیه به شهر کرمینا و آغاز درگیری‌های خیابانی

بنا بر اعلام یکی از مقامات اوکراینی، نیروهای روسیه وارد شهر کرمینا در شرق لوهانسک شده‌اند و هم اکنون در این شهر «جنگ خیابانی» در جریان است.

این شهر برای هفته‌ها هدف بمباران نیروهای روسیه بود.

سرهی هایدای، رئیس اداره منطقه ای لوهانسک در یک پست کوتاه در فیسبوک اعلام کرد که روس‌ها در زمان ورود به شهر تجهیزات زیادی به همراه داشته‌اند.

او افزود که در وضعیت کنونی تخلیه غیرنظامیان از شهر غیرممکن است و اگرچه برای تخلیه ساکنان شهر از مسیرهای جنگلی و به دور از آتش توپخانه‌ها برنامه‌ریزی شده بود اما شرایط به سرعت تغییر کرده است.

 

حملات موشکی به شهر لویو دست‌کم شش کشته بر جای گذاشته است

فرماندار شهر لویو واقع در غرب اوکراین اعلام کرد حملات موشکی «قدرتمندی» که بامداد دوشنبه انجام شد، دست‌کم ۶ کشته و ۸ زخمی برجای گذاشته و به زیرساخت‌های نظامی شهر «به شدت» آسیب رسانده است.

به گفتۀ ماکسیم کوزیتسکی «در میان قربانیان یک کودک نیز دیده می‌شود».

 

تداوم کمک‌های بین‌المللی به مردم اوکراین

کمیسیون اروپا مبلغ ۵۰ میلیون یوروی دیگر برای حمایت از کسانی که تحت تأثیر حمله روسیه قرار گرفته اند، اختصاص داد.

۴۵ میلیون یورو از این مبلغ به پروژه‌های بشردوستانه در اوکراین و ۵ میلیون یورو به مولداوی اختصاص می یابد که میزبان پناهندگان اوکراین است.

علاوه بر این و در حالی که درگیری‌ها ادامه دارد، دولت اوکراین نیز از هم اکنون به بازسازی برای دوران بعد از جنگ می اندیشد. بر همین اساس ولودیمیر زلنسکی در توییتی اعلام کرد که با کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول گفتگو کرده است.

 

حملات موشکی روسیه به شهر لویو در غرب اوکراین

بنا بر اعلام ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار شهر لویو دست‌کم ۵ موشک بامداد دوشنبه به مناطقی در شهر لویو اصابت کرده است. او از مردم خواست که در پناهگاه‌ها بمانند.

شهر لویو و بقیه مناطق غربی اوکراین تا کنون کمتر از سایر نقاط کشور تحت تأثیر جنگ قرار گرفته‌اند و به همین دلیل نیز عمدتا پناهگاه‌های نسبتاً امنی برای آوارگان جنگ محسوب می‌شوند.

 

افزایش حملات روسیه به اطراف کی‌یف

طی سه روز گذشته و در پی آتش گرفتن، انفجار و سرانجام غرق شدن کشتی جنگی «مسکوا» در دریای سیاه، نیروهای روسیه حمله به کارخانه‌های نظامی اوکراین بویژه در اطراف پایتخت را افزایش داده‌اند.

بر این اساس وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک کارخانه مهمات سازی را در «برواری» درحومه شرق کی‌یف با موشک‌های بسیار دقیق هدف قرار داده است.

 

فرماندار اوکراینی لوهانسک: بمباران مداوم شهر ادامه دارد

در حالی که فرماندار لوهانسک از بمباران بی وقفه این شهر توسط نیروهای روسیه خبر می دهد، وزارت دفاغ روسیه نیز با انتشار بیانیه ای انجام این حملات را تایید کرد و همچنین افزود که «موشکهای دقیق روسیه» انبارهای سوخت و مهمات اوکراین بویژه در شهر دوبروپیلیا، نه چندان دور از دونتسک را منهدم کرده اند.

 

درخواست مقامات اوکراین از ساکنان لوهانسک: هرچه سریع‌تر شهر را تخلیه کنید

بنا بر گزارش رسانه‌های اوکراین، از ساکنان منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین خواسته شده است که فورا از این منطقه خارج شوند.

سرهی هایدای، رئیس اداره منطقه‌ای لوهانسک اعلام کرد: «هفته آینده بسیار سخت خواهد بود. شاید این آخرین باری باشد که ما فرصتی برای نجات شما داریم.»

همزمان با تلاش برای تخلیه شهر، ارتش اوکراین نیز در حال آماده سازی خود برای مقابله با حمله سنگینی است که گفته می‌شود روسیه به زودی علیه مناطق لوهانسک و دونتسک انجام خواهد داد.

 

زلنسکی: روسیه می‌خواهد کل منطقه دونباس را «نابود» کند

ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی روسیه را متهم کرد که در تدارک انجام حمله‌ای بزرگ «در آینده نزدیک» با هدف «نابودی» منطقه بزرگ دونباس است. 

او گفت که روسیه قصد دارد همانند آنچه بر سر ماریوپول آورده، شهرهای استان‌های دونتسک و لوهانسک را نیز نابود کند.

دونباس، شرقی‌ترین منطقۀ اوکراین و هم مرز روسیه است که دو استان دونتسک و لوهانسک را در خود جای داده است. 

 

اوکراین پرسشنامه عضویت در اتحادیه اروپا را تکمیل کرد

ایهور ژوکوا، از مقامات ارشد دفتر ریاست جمهوری اوکراین عصر یکشنبه در تلویزیون عمومی این کشور  اعلام کرد که «اوکراین پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده که ارسال آن به اتحادیه اروپا، نقطه شروع پروسۀ تصمیم‌گیری درباره پیوستن این کشور به‌ اتحادیه اروپا محسوب می‌شود».

این پرسشنامه در تاریخ ۸ آوریل توسط اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در جریان سفرش به اوکراین به ولودیمیر زلنسکی داده شده بود. خانم فن در لاین همچنین قول داده بود که به روند رسیدگی به درخواست عضویت اوکراین را سرعت ببخشد.

ایهور ژوکوا ابراز امیدواری کرد که اوکراین در ماه ژوئن در جریان نشست شورای اروپا بتواند وضعیت نامزد ورود به اتحادیه اروپا را به دست آورد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.