پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در دومین ماه از حمله نظامی روسیه به اوکراین اتفاق افتاد؛

حضور نیروهای ویژه انگلیس در اوکراین/ کشته شدن نزدیک به 22هزار نظامی روسی

یک منبع امنیتی روسی به رویترز گفت که 20 تن از نیروهای ویژه و نخبه انگلیسی به شهر «لویو» اعزام شده اند.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، روسیه اعلام کرد که درباره گزارش های رسانه های در زمینه حضور نیروهای ویژه انگلیس در اوکراین تحقیق می کند.

برخی گزارش های رسانه ای حکایت از حضور نیروهای ویژه انگلیسی در غرب اوکراین دارد.

یک منبع امنیتی روسی به رویترز گفت که 20 تن از نیروهای ویژه و نخبه انگلیسی به شهر «لویو» اعزام شده اند.

در همین حال، وزارت دفاع انگلیس حاضر نشده است به درخواست ها برای واکنش به تحقیقات روسیه در این زمینه پاسخ دهد.

از سوی دیگر، فرماندار منطقه «کورسک» روسیه اعلام کرد که یک مرکز مرزی توسط ارتش اوکراین گلوله باران شده است.

در تحولی دیگر، ترکیه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی که به سمت سوریه پرواز می کنند را بست. 

ترکیه اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی و غیرنظامی که از روسیه به سوریه نیرو منتقل می کنند را بست. 

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که حریم هوایی ترکیه به مدت سه ماه به روی هواپیماهای روسی که به سمت سوریه پرواز می کنند بسته می ماند.

 

 تحولات جدید

 

اوکراین: تعداد سربازان روسی کشته شده به 21 هزار و 600 نفر رسید

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که تعداد سربازان روسی کشته شده در جنگ به 21 هزار و 600 نفر افزایش یافته است.

ستاد کل ارتش اوکراین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد سربازان روسی کشته شده در جنگ به 21 هزار و 600 نفر رسید.

در بیانیه مذکور ضمن ارائه اطلاعات درباره تلفات ارتش روسیه در جنگ بین 24 فوریه تا 23 آوریل، آمده است که 177 فروند هواپیما، 145 بالگرد، 854 فروند تانک، 2205 دستگاه خودروی زرهی، 403 توپ، 143 سامانه پرتاب موشک و 69 سامانه پدافند هوایی متعلق به روسها منهدم شد.

همچنین 1543 دستگاه وسیله نقلیه، 8 فروند کشتی و قایق‌های تندرو سبک، 76 دستگاه تانکر سوخت و 182 فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروهای روسیه منهدم شده است.

 

هشدار سازمان ملل نسبت به «جنایت جنگی» روسیه در اوکراین

سازمان ملل هشدار داد که روسیه در حال بمباران بی‌وقفه مناطق غیرنظامی در اوکراین، کشتار غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی بوده و چنین اقداماتی می‌تواند یک "جنایت جنگی" باشد.

راوینا شمداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با قرائت بیانیه میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان هشدار داد که روسیه در حال بمباران بی‌وقفه مناطق غیرنظامی در اوکراین، کشتار غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس بوده و چنین اقداماتی می‌تواند یک "جنایت جنگی" باشد.

وی اعلام کرد که براساس بیانیه‌ باشله "در طول این 8 هفته، قوانین بین‌المللی بشردوستانه نه تنها نادیده گرفته شده، بلکه ظاهرا کنار گذاشته شده است".

در این بیانیه با اشاره به اینکه حملات روسیه در اوکراین زندگی غیرنظامیان را نابود کرده و این کشور با یک بحران انسانی مواجه است از همه طرفها خواسته شده به قوانین بین المللی حقوق بشر احترام بگذارند.

در بیانیه مذکور با اشاره به برخی از جنایات روسیه در اوکراین تصریح شده است: ایستگاه قطار کراماتورسک واقع در منطقه دونباس اوکراین در 8 آوریل مورد اصابت بمب‌های خوشه‌ای روسیه قرار گرفت که طی آن 60 غیرنظامی کشته و 111 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

لهستان تاکنون ۱.۶ میلیارد دلار اسلحه به اوکراین داده است

نخست وزیر لهستان گفت کشورش تسلیحاتی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار (۱.۵ میلیارد یورو) به اوکراین برای کمک به مقابله با تهاجم روسیه داده است.

ماتئوش موراویسکی روز شنبه پس از یک جلسه با همتای اوکراینی‌اش، دنیس اچمیگال در کراکوف واقع در جنوب لهستان گفت: «تا به امروز، لهستان تجهیزات نظامی به ارزش حدود ۷ میلیارد زلوتی یا بیش از ۱.۶ میلیارد دلار به همسایه شرقی انتقال داده است.»

وی همچنین گفت: «این تجهیزات باعث حفظ حاکمیت اوکراین، لهستان و اروپا می‌شود.»

دولت لهستان گفته که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در پایان فوریه، به این کشور موشک‌های ضد تانک، موشک‌های ضدهوایی، خمپاره، مهمات و همچنین پهپاد داده است.

به گفته رسانه‌های لهستانی، ورشو ۴۰ تانک و همچنین حدود ۶۰ خودرو زرهی نیز بخشی از تجهیزاتی است که لهستان در اختیار کیف قرار داده است. دولت لهستان رسما چنین آماری را اعلام نکرده است.

نخست وزیران دو کشور در جریان دیدار خود در کراکوف توافقنامه همکاری در زمینه راه آهن و ترابری برای حمل کالاهای اوکراینی و امکان دور زدن بنادر اوکراین در محاصره روسیه را امضا کردند.

روسیه: روستایی در نزدیکی مرز اوکراین گلوله‌باران شد

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از ولادیمیر پرتسف، یک مقام محلی، روز یکشنبه اعلام کرد که روستایی در منطقه بلگورود این کشور که در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارد، از طرف نیروهای مستقر در آن سوی مرز، گلوله‌باران شده است.

 مطابق اعلام آقای پرتسف این گلوله‌باران هیچ تلفات و خسارتی را در پی نداشته است. 

حساب‌های بانکی سفارت روسیه در واشنگتن مسدود شد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا روز یکشنبه گفت که حساب‌های بانکی سفارتخانه این کشور در واشنگتن و دو کنسولگری روسیه در هیوستون و نیویورک مسدود شده است.

دولت‌های غربی تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین وضع کرده‌اند و بسیاری از دیپلمات‌های روسی را از پایتخت‌های خود اخراج کرده‌‌اند.   

بریتانیا: ارتش اوکراین خسارت قابل توجهی به نیروهای روسیه وارد کرد

بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند حملات متعدد روسیه را در جبهه دونباس را دفع کنند.

وزارت دفاع بریتانیا همچنین تاکید کرد که با وجود دستیابی روسیه به برخی دستاوردهای ارضی، مقاومت ارتش اوکراین طی این هفته در تمام محورهای درگیری مقتدرانه بوده و خسارت قابل توجهی بر نیروهای روسیه وارد کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا همچنین مدعی شد که روحیه ضعیف نیروهای روسیه و زمان محدود برای بازسازی، تجهیز و سازماندهی مجدد نیروها احتمالاً موجب کاهش توان رزمی ارتش روسیه می‌شود.

روسیه وب‌سایت شطرنج را مسدود کرد

به درخواست دادستانی کل روسیه، وب‌سایت آمریکایی شطرنج از روز یکشنبه مسدود شد.

 این اقدام در پی انتشار اعلام محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین از سوی مدیریت این وب‌سایت و نیز ممانعت از شرکت سرگئی کاریاکین، شطرنج‌باز مشهور روسی در مسابقات آنلاین وب‌سایت چِس صورت گرفت.    

پاپ خواستار آتش‌بس در اوکراین شد

پاپ فرانسیس روز یکشنبه و همزمان با فرارسیدن عید پاک ارتدوکس، بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ اوکراین شد.

او در مقابل هزاران نفری که در میدان سنت‌پیتر تجمع کرده بودند و برخی از آنها پرچم اوکراین را به اهتزاز درآورده بودند، گفت: «امروز دو ماه از آغاز این جنگ می‌گذرد و مایه تاسف است که در این ایام مقدس و باشکوه برای مسیحیان، بیشتر صدای قتل عام را می‌شنویم تا صدای ناقوس‌هایی را که رستاخیز مسیح اعلام می کنند.»

او باردیگر خواستار برقراری صلح و توقف کشتار غیرنظامیان شد.

 سازمان ملل خواستار آتش‌بس «فوری» در ماریوپل شد

 سازمان ملل متحد هدف از ارائه در خواست بر قراری آتش‌بس فوری را به اوکراین و روسیه، فراهم شدن امکان تخلیه غیرنظامیان گرفتار در شهر ماریوپل اعلام کرد.  

درخواست جدید سازمان ملل پس از آن صورت می‌گیرد که تلاش برای تخلیه حدود ۱۰۰ هنزار غیرنظامی گرفتار در محاصره نیروهای روسیه طی روز شنبه با شکست مواجه شد و اوکراینی‌ها روس‌ها را مسئول این شکست می‌دانند.

سایه جنگ اوکراین بر سفر رئیس کمیسیون اروپا به هند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که روز یکشنبه برای انجام یک دیدار تجاری، امنیتی و آب و هوایی دو روزه وارد هند شده، احتمال دارد درباره موضع بی‌طرفی دهلی نو در قبال جنگ  اوکراین با  نارندرا مودی، نخست وزیر هند گفتگو کند.

هند به دنبال ایجاد توازن دشواری بین روابط خود با غرب و روسیه است تا بتواند بسیاری از نیازهای تسلیحاتی و انرژی خود را تامین می کند. این کشور از محکومیت آشکار تهاجم روسیه به اوکراین و شرکت در رای گیری‌های مربوط با این موضوع در سازمان ملل خودداری کرده است.

 

برگزاری مراسم عید پاک در کی‌یف

ساکنان ارتدکس پایتخت اوکراین روز یکشنبه مراسم عید پاک را با دعا برای نیروهایی که در خط مقدم می‌جنگند و غیرنظامیانی که در مناطقی همانند ماریوپل گرفتار شده‌اند، جشن گرفتند.

کلیسای جامع سنت ولودیمیر در کیف روز یکشنبه میزبان صدها عبادت کننده ارتدکس بود.

 

 

اوکراین: ۶ غیرنظامی در منطقه لوهانسک کشته شدند

فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین شامگاه شنبه اعلام کرد دست کم ۶ غیرنظامی در حملات روسیه در نزدیکی روستای هیرسکه در این منطقه کشته شدند.

سرگی گایدایی در پیام‌رسان تلگرام نوشت: « شهر هیرسکه در طول روز (شنبه) متحمل حملات شدید روسیه شد و در این حملات ۶ تن از ساکنان این شهر جان باختند.»

 

زلنسکی شمار کشته‌شدگان بمباران اودسا را ۸ نفر اعلام کرد

بر اساس گزارش جدیدی که توسط رئیس جمهور اوکراین ارائه شده است، دست کم هشت نفر در حملات روسیه به شهر بندری اودسا در جنوب این کشور کشته شده‌اند. در آمار قبلی شمار کشته‌شدگان ۶ نفر از جمله یک نوزاد ذکر شده بود.

به گفته ولودیمیر زلنسکی «هفت موشک روز شنبه اودسا را ​​هدف قرار دادند» که از جمله یکی از موشک‌ها «به یک مجتمع مسکونی» برخورد کرده و «دو موشک نیز توسط سامانه پدافند هوایی اوکراین سرنگون شد».

ارتش روسیه به نوبه خود مدعی شد که یک پایانه لجستیکی در فرودگاه نظامی در نزدیکی اودسا را ​​که تسلیحات آمریکایی و اروپایی تحویلی به نیروهای اوکراینی در آن بوده، هدف قرار داده است.

 

زلنسکی از سفر روز یکشنبه بلینکن به کی‌یف خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به کی‌یف سفر می‌کند.

زلنسکی کنفرانس خبری در ایستگاه مترو در میدان مرکزی کی‌یف گفت: «فردا مقامات آمریکایی نزد ما خواهند آمد. من با وزیر دفاع (لوید آستین) و آنتونی بلینکن ملاقات خواهم کرد.»

این اولین سفر رسمی مقامات دولت آمریکا به اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه به به این کشور در ۲۴ فوریه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

زلنسکی ابراز امیدواری کرد که شرایط امنیتی به گونه‌ای شود که جو بایدن، همتای آمریکایی او نیز بتواند «برای حمایت از مردم اوکراین» به کی‌یف سفر کند.

او گفت که مذاکرات روز یکشنبه بر ارسال تسلیحات آمریکا به اوکراین متمرکز خواهد بود.

 

زلنسکی از گوترش برای قصد سفر به مسکو انتقاد کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، به دلیل قصدش برای سفر به مسکو در روز دوشنبه انتقاد کرد و این تصمیم را «غیرمنطقی» خواند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایستگاه مترو در میدان مرکزی کی‌یف گفت: «این اشتباه است که ابتدا به روسیه و سپس به اوکراین بروید.»

زلنسکی با ابراز تاسف از سفر که قرار است دو روز قبل از سفر به اوکراین انجام شود، افزود: «در این برنامه هیچ عدالت و منطقی وجود ندارد.»

 

وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا فردا به اوکراین می‌روند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا روز یکشنبه به کی‌یف سفر خواهند کرد.

وی در یک نشست خبری گفت: «فردا مقامات آمریکا به خانه ما خواهند آمد و من با لوید آستین وزیر دفاع و آنتونی بلینکن دیدار خواهم کرد.»

این نخستین سفر رسمی مقامات دولت آمریکا به اوکراین از زمان تهاجم روسیه به این کشور است.

 

تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل انجام نشد

یکی از دستیاران شهردار ماریوپل گفت که تخلیه غیرنظامیان از این شهر که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود انجام نشد. 

این مقام اوکراینی روسیه را مسئول انجام نشدن این اقدام برشمرد و گفت: «در حالی که ۲۰۰ نفر از ساکنان ماریوپل برای خروج از شهر جمع شده بودند ارتش روسیه به آن‌ها گفت که متفرق شوند و نسبت به گلوله‌باران احتمالی هشدار داد.»

تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای تحت محاصره از جمله ماریوپل بارها شکست خورده است.

 

زلنسکی خواستار دیدار با پوتین برای «پایان دادن به جنگ» شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود برای «پایان دادن به جنگ» شد.

زلنسکی در یک نشست خبری در داخل یک ایستگاه مترو در مرکز شهر کی‌یف گفت: «فکر می‌کنم هر کسی که این جنگ را آغاز کرد، می‌تواند آن را پایان دهد.»

وی تاکید کرد که از همان ابتدا بر مذاکره با رهبر روسیه اصرار داشت چرا که فکر می‌کرد هر گونه دیداری از طریق واسطه‌ها اثر مطلوب را نخواهد داشت. 

 

زلنسکی و جانسون درباره مرحله جدید کمک‌های نظامی گفت‌وگو کردند

معاون رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین گفت که ولودیمیر زلنسکی با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا درباره «مرحله جدید» کمک‌های نظامی صحبت کرده است.

آندره سیبیگا روز شنبه گفت که آخرین کمک‌ها شامل تامین تسلیحات سنگین می‌شود.

وی افزود که دو طرف همچنین درباره حمایت مالی بیشتر از اوکراین صحبت‌ کرده‌اند.

 

اوکراین: یک نوزاد سه ماهه در حمله موشکی به اودسا کشته شد

مشاور رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که پنج نفر از جمله یک نوزاد سه ماهه در حمله موشکی به شهر بندری اودسا کشته شدند.

آندره یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه این اطلاعات را ارائه داد.

یکی از مشاوران وزیر کشور اوکراین پیشتر گفته بود که نیروهای روس حداقل شش موشک کروز به این شهر شلیک کرده‌اند.

آنتوان گراشچنگو روز شنبه در یک مطلب تلگرامی گفت که نیروهای اوکراینی توانستند چندین موشک را ساقط کنند اما دست کم یکی از موشک‌ها فرود آمد و منفجر شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.