وقتی صحبت از رابطه هند با روسیه به میان می آید، یک فیل در اتاق است: چین. هند، بزرگترین دموکراسی جهان، به دنبال مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. یکی از نشانه های آن نقش هند در Quad است -- یک گروه امنیتی غیررسمی با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا که اخیراً فعال تر شده است.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان چند هفته چه تفاوتی ایجاد می کند. همین ماه گذشته، هند به خاطر روابط خود با روسیه از غرب انتقاد می کرد. این کشور جنوب آسیا نه تنها از محکوم کردن حمله وحشیانه مسکو به اوکراین امتناع می‌کرد، بلکه خرید نفت روسیه با تخفیف - به گفته منتقدان - در مواجهه با تحریم‌هایی که با هدف فلج کردن مالی کرملین انجام می‌شد، ادامه داشت.

و کاخ سفید نارضایتی خود را به وضوح بیان می کرد و دهلی نو را "تا حدودی متزلزل" می خواند و از "ناامیدی" آن صحبت می کرد. سپس ناگهان لحن غرب تغییر کرد. هنگامی که بایدن در این ماه با نارندرا مودی، نخست وزیر هند ملاقات کرد، همه اینها یک سیلی دیپلماتیک و سخنان صدا در مورد "ارتباط عمیق بین مردم ما" و "ارزش های مشترک" بود. سپس روز جمعه، بوریس جانسون، رهبر بریتانیا، به دهلی پرواز کرد تا در مورد روابط تجاری صحبت کند و برای عکس‌برداری لباس ژست بگیرد، همه اینها در حالی که «تفاوت‌ها» در مورد روسیه را پنهان می‌کرد.

با این حال، موضع هند در قبال اوکراین تا حد زیادی یکسان است. این کشور همچنان در حال خرید نفت ارزان روسیه است - در واقع، به گفته رویترز، در ماه های اول سال 2022 تقریباً به اندازه کل سال 2021 خرید کرده است - و در برابر تهاجم مسکو سکوت اختیار کرده است. اخیراً در 7 آوریل از رأی سازمان ملل مبنی بر تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر خودداری کرد.

به گفته تحلیلگران، هند به غرب یک کلاس کارشناسی ارشد در دیپلماسی بین المللی آموخت. از آنجایی که هند برای تلاش های ایالات متحده برای مقابله با ظهور چین حیاتی است - که از نظر ایالات متحده به عنوان تهدیدی بزرگتر از روسیه برای صلح جهانی - غرب نیاز داشت که زبانش را گاز بگیرد.

یا همانطور که هارش وی. پنت، استاد روابط بین‌الملل در کینگز کالج لندن می‌گوید، ایالات متحده دریافته است که باید با هند به‌عنوان «شریک جدیدی که باید جلب شود» رفتار کند.

چرا هند برای ایالات متحده حیاتی است؟

هم دهلی نو و هم واشنگتن به طور فزاینده ای نسبت به قدرت نظامی رو به رشد چین، ادعاهای تهاجمی ارضی چین در خشکی و دریا و نفوذ اقتصادی فزاینده آن بر همسایگان کوچکترش ناآرام می شوند. در دوران ریاست جمهوری شی جین پینگ، ارتش چین - ارتش آزادیبخش خلق - به بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان، جت‌های جنگنده رادارگریز پیشرفته و زرادخانه رو به رشد تسلیحات هسته‌ای رشد کرده است.

پنت، که همچنین رئیس برنامه مطالعات استراتژیک در بنیاد تحقیقات آبزرور در دهلی نو است، گفت: بخشی از برنامه واشنگتن برای مقابله با این موضوع به گنجاندن هند - در کنار ایالات متحده، ژاپن و استرالیا - در گروه امنیتی فعال فزاینده موسوم به Quad بستگی دارد.

در همین حال، هند نگرانی های خاص خود را با چین دارد. دو کشور در امتداد مرز مشترک خود در هیمالیا درگیر یک بن‌بست نظامی بوده‌اند که در چند سال گذشته ده‌ها کشته برجای گذاشته است.

و در کنایه‌ای که واشنگتن از دست نمی‌دهد، هند به شدت به تسلیحات روسیه برای تجهیز ارتش خود - از جمله در هیمالیا - متکی است.

نگرانی های مشترک در مورد تجاوز چین پس از نشست بایدن و مودی، زمانی که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هشدار داد چین به دنبال "بازسازی منطقه و سیستم بین المللی" است و  گفت که ایالات متحده و هند "فرصت های جدیدی را برای گسترش دامنه عملیاتی ارتش های ما شناسایی کرده اند."

مانوج کوالرامانی، یکی از محققان چینی در این زمینه گفت: این نشانه این بود که - هر چه اختلافاتشان بر سر اوکراین باشد - دو کشور "درک عمیقی از مواضع یکدیگر داشتند."

آواز در چین، سکوت در هند

این نگرانی‌ها توضیح می‌دهد که چرا واشنگتن همچنان از سکوت چین در قبال اقدامات روسیه در اوکراین انتقاد می‌کند، حتی با وجود سکوت در مورد هند. حداقل از نظر ظاهری، هند و چین مواضع مشابهی در مورد جنگ اوکراین دارند. هر دو خود را به عنوان ناظران بی طرف - به جای مخالفان سرسخت - قرار داده اند و هر دو خواستار صلح شده اند و هر دو از محکوم کردن کامل تهاجم امتناع کرده اند. و هر دو روابط استراتژیک با روسیه دارند که مایلند به خطر نیفتند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه در ماه فوریه اعلام کردند که روابط آنها "هیچ محدودیتی" ندارد، در حالی که بر اساس برخی برآوردها، هند بیش از 50 درصد تجهیزات نظامی خود را از روسیه دریافت می کند.

اما این شباهت ها فقط سطحی هستند. به گفته کوالرامانی، در واقع، "تفاوت های گسترده ای" وجود دارد.

کوالرمانی گفت که چین تحریم های غرب را تقبیح کرده و بارها آمریکا و ناتو را مقصر این درگیری دانسته است و این دیدگاه روسیه را مبنی بر اینکه ناتو با گسترش به سمت شرق باعث تسریع این بحران شده است، تقویت می کند. رسانه‌های دولتی این کشور همچنین نکات گفتگو و اطلاعات نادرست روسیه را تقویت کرده‌اند.

از سوی دیگر، هند از انتقاد از ناتو خودداری کرده و به نظر می‌رسد که مایل است اختلافات خود با ایالات متحده را کم اهمیت جلوه دهد. همچنین با پیشرفت جنگ، تغییرات ظریفی در موقعیت هند رخ داده است.

لی مینگجیانگ، دانشیار روابط بین‌الملل در دانشکده مطالعات بین‌المللی S. Rajaratnam  دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور، خاطرنشان کرد که مودی با رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرده بود، در حالی که رهبران چین این کار را نکرده بودند. لی گفت که هند همچنین در انتقاد از جنایات جنگی ادعایی روسیه تندتر بوده است.

در این ماه، سفیر هند در سازمان ملل، کشتار غیرنظامیان در بوچا را "عمیقاً ناراحت کننده" خواند، آنها را محکوم کرد و خواستار تحقیقات باز شد. از سوی دیگر، ژانگ جون، سفیر چین گفت که این مرگ‌ها «عمیقاً نگران‌کننده» بودند، اما از نسبت دادن سرزنش خودداری کرد و از «همه طرف‌ها» خواست تا «از اتهامات بی‌اساس پرهیز کنند».

به طور قابل توجهی، پس از مذاکرات بایدن و مودی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به محکومیت هند در مورد "کشتار غیرنظامیان در اوکراین" و ارائه "کمک های بشردوستانه به مردم اوکراین" اشاره کرد.

یک رابطه پیچیده

ایالات متحده همچنین ممکن است تشخیص دهد که روابط هند با روسیه از لحاظ تاریخی مسیر بسیار متفاوتی را با غرب دنبال کرده است. بلینکن خاطرنشان کرد که روابط هند با روسیه "در طول دهه ها توسعه یافته است، در زمانی که ایالات متحده نمی توانست شریک هند باشد."

به نظر می رسد که این اشاره ای به جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی باشد -- که طی آن هند رسماً به تعهدات خود ملحق نشد. با این حال، هند در دهه 1970 زمانی که ایالات متحده شروع به ارائه کمک های نظامی و مالی به همسایه خود، پاکستان کرد، شروع به گرایش به اتحاد جماهیر شوروی کرد.

این زمانی بود که روسیه شروع به ارائه تسلیحات به هند کرد و هند تا به امروز به شدت به روسیه برای تجهیزات نظامی متکی است.

در سال 2018، هند یک قرارداد 5 میلیارد دلاری تسلیحاتی با روسیه برای سیستم موشکی دفاع هوایی امضا کرد، علی‌رغم اینکه این قرارداد احتمالاً آن را در تیررس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌های واشنگتن قرار می‌دهد، قانون فدرال که در سال 2017 تصویب شد، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران، روسیه و کره شمالی وضع کرد.

وابستگی هند به تسلیحات روسیه توانایی آن را برای محکوم کردن اقدامات مسکو در اوکراین محدود می کند. هنگامی که پوتین دسامبر گذشته از دهلی بازدید کرد، مودی حتی پوتین را "دوست عزیز" خطاب کرد.

"از همه طرف وسوسه شده"

پانت گفت که همه اینها به موقعیتی منجر شده است که در آن هند "از همه طرف ها جذب می شود". مسکو همچنان طرف است و مشتاق فروش نفت هند با تخفیف است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، حتی در این ماه با همتای خود در دهلی ملاقات کرد و هند را به دلیل نگاه نکردن به جنگ اوکراین "به یک سویه" تمجید کرد.

و در کنار آن غرب نیز قرار دارد که روابط با آن از زمان انتخاب مودی در سال 2014 نزدیک‌تر شده است. تجارت سالانه هند و آمریکا بیش از 110 میلیارد دلار است، در مقایسه با تجارت هند با روسیه که حدود 8 میلیارد دلار است. در سال های اخیر، هند نیز به یکی از مشتریان عمده تجهیزات نظامی آمریکا تبدیل شده است.

 با این حال، در دیدار بایدن با مودی، نشانه‌ای از ناراحتی وجود داشت. رئیس جمهور ایالات متحده از همتای هندی خود خواست تا استفاده کشورش از نفت روسیه را افزایش ندهد، در عوض پیشنهاد کمک به او برای خرید نفت از جاهای دیگر را داد. هند که 80 درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می کند، بیش از 3 درصد از روسیه تامین نمی شود.

بنابراین به نظر می رسد که هند موفق شده است یک اقدام متعادل کننده چشمگیر انجام دهد. پانت گفت: «هند در واقع از این بحران بسیار قوی بیرون می آید. "و این در واقع یک شاهکار است."

شایان ذکر است: کارشناسان به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گفتند که ایالات متحده آمریکا، هند را یکی از مهمترین شرکای خود برای مقابله با جاه‌طلبی‌های فزاینده چین در منطقه اقیانوس هند می‌داند موضوعی که دولت بایدن در عمل آن را نشان داده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در سفر به هند با راجنات سینگ همتای خود دیدار کرد. دو طرف در حوزه دفاعی مذاکرات را به پایان بردند. پیش از این آقای آستین از ژاپن و کره جنوبی که نزدیکترین متحدان نظامی واشنگتن در آسیا هستند دیدار کرده بود.

درووا جایشانکار، مدیر اجرایی بنیاد تحقیقاتی آبزرور در یکی از برنامه‌های شبکه‌ تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گفت: مهم این است که وزیر دفاع [آمریکا] غیر از ژاپن و کره‌جنوبی، به هند نیز سفر کرده است.

وی تاکید کرد که سرمایه‌گذاری دولت بایدن در اتحاد استراتژیک غیررسمی بین ایالات متحده آمریکا، استرالیا و هند به همان اندازه مهم است.

آستین، هند را شریکی مهم توصیف کرد که در پویایی بین‌المللی این روزها که به سرعت در حال تغییر و تحول است این نقش بیشتر نیز می‌شود. وی تاکید کرد که روابط دو جانبه دو کشور، یک سنگر در منطقه آزاد و باز هند-اقیانوس آرام است.

حضور چین در اقیانوس هند

پکن در سه دهه گذشته فعالیت‌های خود را در اقیانوس هند به طور قابل توجهی گسترش داده و به ویژه از سال ۲۰۰۸ این فعالیت‌ها بیشتر شده است. به گفته موسسه بروکینگ، استراتژیست‌های آمریکایی و هندی نگران حضور رو به رشد نیروی دریایی چین هستند.

آرون سینگ، سفیر پیشین هند در ایالات متحده آمریکا به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی گفت: حضور چینی‌ها در منطقه اقیانوس هند رو به افزایش است. هند باید برای حفظ منافع و امنیت خود تلاش کند. بنابراین روشی که آن‌ها انجام می‌دهند یکی است یعنی ظرفیت دریایی خود را ایجاد می‌کنند و سپس با دیگر کشورها وارد مشارکت می‌شوند.

درووا جایشانکار می‌گوید که نیروی دریایی هند طی چند سال گذشته گشت‌زنی‌های خود را افزایش داده است زیرا دهلی نو رویکرد فعالانه‌تری در زمینه کمک‌های بشردوستانه و امداد رسانی در برابر حوادث در سراسر منطقه اقیانوس هند در پیش گرفته است.

وی افزود: از آنجا که چین و هند بیشتر در این منطقه با یکدیگر اختلاف دارند قطعا میان دهلی نو و واشنگتن یک همگرایی طبیعی ایجاد می‌شود.

وی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه، جیبوتی و جزیره دیگو گارسیا که بخشی از قلمرو بریتانیا در اقیانوس هند است اشاره و تاکید کرد که روابط هند و آمریکا در سال‌های گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که بخشی از آن ناشی از نگرانی‌های مشترک در مورد چین است.

این کارشناس تاکید کرد که گرچه هند و آمریکا جزو متحدان یکدیگر نیستند اما این دو کشور رزمایش‌های مشترک قابل توجهی را انجام می‌دهند.

دولت ترامپ سال گذشته نیز توافق‌نامه‌ای را امضا کرد که طبق آن به دهلی نو اجازه دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای ایالات متحده آمریکا داده می‌شد. این موضوع برای هدف قرار دادن موشک‌ها و سایر اقدام‌های نظامی بسیار مهم است. این توافق‌نامه‌ها اغلب از سوی آمریکا با متحدان نزدیک امضا می‌شود تا امکان تبادل اطلاعات حساس و طبقه بندی شده فراهم شود.

آیا ایالات متحده جایگزین روسیه می‌شود؟

ایالات متحده آمریکا بعد از روسیه در حال تبدیل شدن به یک تامین کننده عمده تجهیزات نظامی به هند است. طبق برخی گزارش‌ها هند قصد دارد ۳۰ پهپاد جنگی از ایالات متحده آمریکا بخرد تا توانایی مقابله با چین و پاکستان را داشته باشد.

اما روابط هند و روسیه می‌تواند مانعی برای ایجاد روابطی نزدیک‌تر بین دهلی نو و واشنگتن شود. پیش از این رویترز گزارش داده که هند قرار است سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسی را خریداری کند. اگر این موضوع اجرایی شود ممکن است واشنگتن تحریم‌هایی را علیه دهلی نو اعمال کند. رسانه‌ها در ماه ژانویه اعلام کردند بعید است که دولت جدید آمریکا در این زمینه هند را مشمول معافیت کند.

سفیر پیشین هند در ایالات متحده آمریکا می‌گوید حتی با وجود افزایش خرید تجهیزات نظامی از آمریکا در سال‌های اخیر، اغلب تسلیحات و توان دفاعی هند، روسی است.

وی معتقد است که آمریکا نباید هند را درباره خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه تحت تحریم قرار دهد چراکه به اعتقاد وی برای ایالات متحده آمریکا مهم است که به مردم هند بگوید یک شریک بلند مدت و قابل اعتماد است.

وی اضافه می‌کند که از نظر چین ایالات متحده نیز هند را یک شریک مهم قلمداد می‌کند: فکر می‌کنم این موضوع جدا از نقاط قوت در روابط دو جانبه یک پارامتر تعیین‌کننده برای پیشبرد روابط خواهد بود.

آمریکا و هند در چه حوزه‌هایی همکاری می‌کنند؟

لوید آستین، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در هند بر تعهد این کشور به متحدان و شرکای خود در سراسر منطقه تاکید کرد و گفت: «هند شریک اصلی دفاعی آمریکا است.»

وی روز شنبه ۲۰ مارس در جمع خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم همکاری با کشورهای همفکر و دارای منافع مشترک راهی است که هر تجاوزی در هر منطقه‌ای را مهار می‌کند»

طبق گزارش پنتاگون برخی از زمینه‌هایی که وزرای دو کشور برای کار روی آن توافق کردند شامل به اشتراک گذاشتن اطلاعات، همکاری‌های لجستیکی، هوش مصنوعی و همکاری در حوزه‌های جدید مانند فضا و سایبری است.

وزیر دفاع هند نیز پس از دیدار با همتای آمریکا خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که دهلی‌نو مشتاق است تا برای تحقق پتانسیل کامل مشارکت جامع استراتژیک جهانی هند و آمریکا همکاری کند.

هر دو وزیر تاکید کردند که رابطه هند و آمریکا می‌تواند یکی از مشارکت‌های تعیین کننده قرن ۲۱ باشد.

از سوی دیگر، وب سایت خبری پنتاگون در مطلب روز جمعه ۱۹ مارس، به نقل از کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا نوشت که پکن به ریسک‌پذیری تمایل دارد و رویکرد این کشور نسبت به منطقه هند و اقیانوس آرام قهرآمیز و تهاجمی‌تر شده است.

خانم هیکس می‌گوید: «چین و اقداماتش تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای و نظام بین‌الملل مبتنی بر حاکمیت قانون است، که امنیت و رفاه آمریکا و متحدانش به آن وابسته است.»

یک روزنامه محلی هندی گزارش می دهد، هندوستان در حال نهایی کردن یک سیستم پرداخت جایگزین است که به این کشور اجازه می دهد به تجارت با روسیه ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام آگاه در دولت هند به روزنامه هندوستان تایمز گفت که دولت هند در مرحله نهایی کردن سامانه ای بانکی برای راه‌اندازی یک سیستم پرداخت جایگزین است که به روسیه اجازه می‌دهد مبادلات خود را بر اساس تبادل روبل با روپیه انجام دهد.

این مقام خاطرنشان کرد که مذاکرات با نمایندگان بانک مرکزی هند، بانک دولتی هند و بانک UCO مستقر در کلکته در رابطه با مکانیسم پرداخت در حال انجام است.

بنا به گزارش رویترز، همچنین دولت هند یک هیئت عالی بین‌وزارتی به رهبری آجی ست وزیر امور اقتصادی، برای تحلیل تأثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه بر اقتصاد هند منصوب کرده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که هند واردات روغن خوراکی و کود را در اولویت قرار خواهد داد؛ زیرا کمبود هر یک از این کالاها می‌تواند به تورم مواد غذایی منجر شود و بخش کشاورزی این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

این مقام گفت، در مذاکرات با بانک ها به این نتیجه رسیدند که هند با توجه به کاهش بازار نفت روسیه در نتیجه تحریم های غرب، شانس بیشتری برای مذاکره در مورد قیمت و سهم خود از نفت روسیه دارد.

هند خواستار پایان دادن به خشونت در اوکراین شده، اما از محکومیت آشکار روسیه که با آن روابط سیاسی و امنیتی طولانی مدتی دارد، خودداری کرده است.

تایمز آو ایندیا گزارش داد، یک مقام ارشد پنتاگون گفته تصمیم هند به خاطر دادن رای ممتنع در رای‌گیری های مربوط به قطعنامه‌های سازمان ملل در محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین قابل درک است و گفت که آمریکا به "تاریخ پیچیده و روابط هند با روسیه" آگاهی دارد.

الی راتنر دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی هند و اقیانوسیه، در جلسه استماع کنگره در تاریخ ۱۹ اسفند گفت که هند "خریدهای تسلیحاتی خود را از روسیه متنوع می کند" و "در مسیر درست حرکت می کند. "

راتنر گفت: «این کار کمی طول می‌کشد اما هندی ها به وضوح پی گیر انجام آن هستند، از جمله افزایش بومی‌سازی صنعت دفاعی خودشان». "این چیزی است که ما باید از آن حمایت کنیم. "

رو خانا، نماینده مجلس آمریکا هم خاطرنشان کرد که در هر صورت آمریکا متحد بزرگتری برای هند خواهد بود، زیرا این کشور در جریان درگیری با چین در سال ۱۹۶۲ از هند حمایت کرد.

خانا گفت: به نظر من بدیهی است که آمریکا همزمان با تقابل با روسیه و پوتین، بیش از آن به فکر چین و کنترل آن باشد. ما باید هند را تحت فشار قرار دهیم تا به قدرت نظامی روسیه وابسته نباشد و روسیه رابه خاطر حمله به اوکراین محکوم کند. درست همانطور که ما هر نوع تجاوز چین را فراتر از مرز موسوم به  خط کنترل واقعی، محکوم می کنیم.

صادرات روسیه به هند در سال ۲۰۲۱ به ۶.۹ میلیارد دلار رسید که عمدتاً روغن های معدنی، کود و الماس خام بود. در حالی که هند در همین مدت ۳.۳۳ میلیارد دلار کالا به روسیه صادر کرد که عمدتاً شامل محصولات دارویی، چای و قهوه می شد.

وقتی صحبت از رابطه هند با روسیه به میان می آید، یک فیل در اتاق است: چین.

هند، بزرگترین دموکراسی جهان، به دنبال مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. یکی از نشانه های آن نقش هند در Quad است -- یک گروه امنیتی غیررسمی با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا که اخیراً فعال تر شده است.

از آن سو هند رابطه دفاعی با روسیه دارد. تخمین زده می شود که میزان تجهیزات نظامی هند از روسیه تا 50 درصد باشد. این تجهیزات با توجه به تنش های مداوم هند در مرز با چین، که ممکن است دوباره تشدید شود، حیاتی است.

هند همچنین با همسایه خود پاکستان که در سال 2019 در منطقه مرزی مورد مناقشه کشمیر دچار بحران شد، روابط پرتنشی دارد. در همین حال، هند در سال 2018 یک قرارداد تسلیحاتی 5 میلیارد دلاری با روسیه برای سیستم موشکی دفاع هوایی امضا کرد.

هند و چین

تا کنون، هند سعی کرده در هر دو طرف بازی کند - مودی با زلنسکی و پوتین صحبت کرده و قول کمک بشردوستانه به اوکراین را داده است. مودی به صراحت حملات روسیه را محکوم نکرده است - بر اساس قرائت تماس 24 فوریه خود با پوتین، او خواستار "توقف فوری خشونت" و "تلاش های هماهنگ از همه طرف ها" برای مذاکره شده است.

هپیمون جیکوب، دانشیار دیپلماسی و خلع سلاح در دانشگاه دهلی نو، گفت که هند به وضعیت اوکراین از نظر روابط خود با آن کشور نگاه نمی کند، بلکه به خطرات موجود در حیاط خلوت خود فکر می کند.

جیکوب گفت: این به معنای مخالفت با غرب یا حمایت از روسیه نیست. (دولت هند) به صراحت از روسیه حمایت نکرده است، اما آنها باید رویکرد دقیق‌تری داشته باشند.

روسیه و هند سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند، که به دوران شوروی باز می گردد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی به هند در پیروزی در جنگ سال 1971 با پاکستان کمک کرد. همچنین رابطه شخصی پوتین و مودی جود دارد. رهبر هند یکی از تنها دو رهبر جهان بود که پوتین سال گذشته با وی دیدار کرد.

هارش وی پانت، استاد روابط بین الملل در کینگز کالج لندن و رئیس برنامه مطالعات استراتژیک در بنیاد تحقیقات آبزرور در دهلی نو، می گوید: هند به روسیه نیاز دارد تا در برابر چین بایستد. این کشور باید روابط تاریخی خود با روسیه را با روابط رو به رشد خود با غرب متعادل کند.

یان هال، استاد روابط بین الملل در دانشگاه گریفیث، گفت: تجارت دفاعی ایالات متحده با هند از تقریباً صفر در سال 2008 به بیش از 20 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافته است. و در حالی که جنگ روسیه ادامه دارد، پوتین ممکن است از توان صادرات تحهیزات دفاعی کمتری برخوردار باشد تا به کشورهایی مانند هند "با نرخ باورنکردنی" پیشنهاد دهد.

و فشار داخلی نیز وجود دارد - پس از کشته شدن یک دانشجوی هندی در جریان بمباران خارکف روسیه در هفته گذشته هنگام خرید مواد غذایی، تماس‌های فزاینده‌ای در داخل هند برای کمک به تخلیه صدها دانشجوی هندی دیگر که در شهر سومی در شمال شرقی گیر افتاده بودند، شنیده می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.