ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد عملیات نظامی گسترده روسیه در منطقه شرقی دونباس آغاز شده است.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، هفتمین هفتۀ جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که رئیس‌جمهور اوکراین از آغاز عملیات گسترده ارتش روسیه در شرق اوکراین خبر داد.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد عملیات نظامی گسترده روسیه در منطقه شرقی دونباس آغاز شده است.

او در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: «ما اکنون می‌توانیم تایید کنیم که جنگ دونباس آغاز شده است، جنگی که آنها از مدت‌ها قبل خود را آماده آن می‌کردند. اکنون بخش بزرگی از ارتش روسیه به این عملیات اختصاص یافته است.»

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «ما بدون اهمیت به این که چه تعداد سرباز روس به منطقه آورده شده‌اند، خواهیم جنگید. ما از خودمان دفاع خواهیم کرد.»

در روزهای اخیر، نبردها در شرق اوکراین تشدید شده است. روسیه بار دیگر بر منطقه دونباس متمرکز شده است که جدایی‌طلبان طرفدار مسکو از سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از آن را تحت کنترل دارند.

دقایقی پیش از سخنرانی زلنسکی فرماندار منطقه شرقی لوهانسک نیز خبر آغاز عملیات نظامی روسیه را اعلام کرده بود.

«اندری یرماک» ارشد کارکنان دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز این حمله را «مرحله دوم جنگ» توصیف کرد و تأکید کرد که نیروهای اوکراینی می توانند این حمله را دفع کنند و خطاب به اوکراینی ها گفت: به ارتش ما اعتماد کنید.ارتش ما بسیار قوی است.

هنوز وزارت دفاع روسیه درباره دور جدید نبردها واکنشی نشان نداده است. 

 

جدیدترین تحولات

 

حمله اوکراین به خاک روسیه

فرماندار منطقه «بیلگورود» روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی یک روستای مرزی روسیه را گلوله باران کردند و در اثر آن یک شهورند روسی زخمی شد.

هنوز مشخص نیست که این حمله با توپخانه یا موشکی بوده است یا نه یک حمله هوایی بوده است.

این چندمین بار است که نیروهای ارتش اوکراین به اراضی روسیه حمله می کنند در یکی از حمله ها بالگردهای ارتش اوکراین با نفوذ به عمق اراضی روسیه یک انبار سوخت را با موشک هدف قرار داده و آن را به آتش کشاندند.

 

نماینده پارلمان اوکراین: به ما هم به اندازه افغانستان کمک کنید

اولکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین از غرب خواست که تسلیحات بیشتری در اختیار این کشور بگذارند.

او گفت: «در مقایسه با ارتش افغانستان که ۸۰ میلیارد دلار تجهیزات، سلاح و مهمات دریافت کرده، آخرین بسته تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. جهان باید متوجه شود که ما با روسیه یعنی دارندۀ بزرگترین ارتش در قاره اروپا و با کشوری با بودجه تسلیحاتی چندین برابر بودجه ارتش اوکراین می جنگیم. بنابراین به سلاح‌های بیشتری نیاز داریم.»

 

ورود تجهیزات روس به خاک اوکراین و انجام حملات هوایی از خاک بلاروس ادامه دارد

ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه همچنان بر «اقدامات تهاجمی» با هدف کنترل کامل بر مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک متمرکز هستند.

تمرکز اصلی ارتش روسیه شکستن خطوط دفاعی نیروهای اوکراین در منطقه لوهانسک و دونتسک، همچنین کنترل کامل بر شهر بندری ماریوپول است.

علاوه بر این، روسیه همچنان از خاک بلاروس برای حملات هوایی و انجام عملیات شناسایی هوایی در اوکراین استفاده می‌کند.

 

 

روسیه غرب را متهم کرد که «هر کاری می‌کند» تا جنگ اوکراین «طولانی» شود

وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفت که «غرب هر کاری می‌کند» تا جنگ در اوکراین «طولانی شود». وی همچنین گفت که هدف مسکو «آزادی شرق اوکراین» است.

وزیر دفاع روسیه افزود که ارتش این کشور وظایفی را که فرمانده نیروهای مسلح (ولادیمیر پوتین) به آن محول می‌کند اجرای می‌کند.  

 

هواپیمای روسیه مجبور شد برای بازگرداندن دیپلمات‌ها ۱۵ هزار کیلومتر مسیر انحرافی طی کند

به گزارش وب سایت ردیابی پرواز FlightRadar24، هواپیمایی که از مسکو برای بازگرداندن دیپلمات‌های اخراج شدۀ روس به یونان و سپس اسپانیا فرستاده شده بود، درنهایت مجبور شد به دلیل ممنوعیت پرواز بر فراز اتحادیه اروپا، ۱۵ هزار کیلومتر مسیر انحرافی طی کند.

طول کل این پرواز ۱۵۱۶۳ کیلومتر بوده و به نوشته این وب سایت «فقط کمی با طولانی‌ترین پرواز کنونی جهان یعنی پرواز از سنگاپور تا نیویورک، فاصله داشته است».

 

بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان را به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین کاهش داد

بانک جهانی تخمین رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی را از ۴.۱ درصد به ۳.۲ درصد کاهش داد که دلیل آن کاهش نرخ رشد در اروپا و آسیای مرکزی است.

بانک جهانی در اوایل این ماه نیز اعلام کرده بود که نرخ رشد اقتصاد اوکراین در نتیجه جنگ، تقریباً به نصف کاهش می‌یابد.

این نهاد بزرگ مالی همچنین پیش‌بینی می‌کند که تهاجم روسیه به اوکراین، آسیب اقتصادی بیشتری به اروپای شرقی و بخش‌هایی از آسیا در مقایسه با آسیب‌های شیوع کرونا وارد کند.

این بانک تاکنون تقریباً یک میلیارد دلار کمک به اوکراین ارسال کرده و قول داده است که در ماه‌های آینده ۲ میلیارد دلار دیگر نیز پرداخت کند.

 

هند آماده ارسال مواد غذایی به سایر نقاط جهان است

جنگ روسیه و اوکراین، دو صادرکننده بزرگ گندم در جهان، امنیت غذایی جهان را به خطر انداخته است و به همین دلیل هفته گذشته نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که کشورش آماده ارسال مواد غذایی به سایر نقاط جهان در پی شوک‌های عرضه و افزایش قیمت‌ها به دلیل جنگ است.

هند دومین تولید کننده برنج و گندم در جهان و همزمان یکی از ارزان ترین تامین کنندگان جهانی غلات است.

با وجود اعلام آمادگی دهلی نو برای این کار، همچنان نگرانی‌هایی در مورد برداشت کم در سال جاری میلادی وجود دارد.

 

اولتیماتوم جدید روسیه به نظامیان اوکراینی و خارجی که در ماریوپول می‌جنگند

وزارت دفاع روسیه در پیام جدیدی که روز سه‌شنبه منتشر کرد، از «گردان‌های ملی‌گرای اوکراینی و مزدوران خارجی» حاضر در ماریوپول خواست تا «همین الان سلاح‌های خود را زمین بگذارند».

در این پیام از آن‌ها خواسته شده تا «تمام مقاومت‌های غیرضروری را متوقف کنند، سلاح‌های خود را زمین بگذارند و ماریوپول را تخلیه کنند».

بیش از ۴۰ روز است که این بندر استراتژیک واقع در جنوب شرق اوکراین در برابر یورش نیروهای روسی مقاومت می‌کند.  

وزارت دفاع روسیه در این پیام از آنها می‌خواهد که «از ساعت ۱۲ بعد از ظهر به وقت مسکو همۀ درگیری‌ها را متوقف کنند» و افزوده است که «بدون توجه به دستورات کی‌یف، ما از آنها می‌خواهیم خودشان چنین تصمیم بگیرند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند».

مقامات روسیه اضافه کردند که «زنده ماندن» کسانی که این کار را انجام دهند «تضمین» خواهد شد.

 

نیروهای روسیه کرمینا را تصرف کردند

سرگی گایدایی، فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک روز سه‌شنبه در تلویزیون اوکراین اعلام کرد که کرمینا به اشغال نیروهای روسیه درآمده و درگیری‌های بی‌وقفه در شهرهای دیگر ادامه دارد.

او افزود که دست‌کم چهار غیرنظامی در حالی که سعی داشتند از کرمینا فرار کنند، در جریان گلوله باران روس‌ها کشته شدند.

 

روسیه یازده گردان جدید به نیروهای خود در اوکراین افزود

به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، روسیه در یک هفته حضور نظامی خود در شرق و جنوب اوکراین دست‌کم «یازده گردان» دیگر به نیروهایش افزوده است.

به این ترتیب مجموع گردان‌های روسیه در این کشور را به ۷۶ گردان افزایش یافته است.

 

برای سومین روز متوالی هیچ کریدور بشردوستانه‌ای در اوکراین باز نشده است

با وجود تشدید درگیری‌ها در چندین نقطه اوکراین و وضعیت بحرانی غیرنظامیان، مدت سه روز است که هیچ راهرویی با اهداف بشردوستانه و برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی باز نشده است.

مقامات اوکراینی علت را مخالفت نیروهای روسیه اعلام کرده‌اند و می‌گویند که هنوز هیچ توافقی در این باره حاصل نشده است.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: «در مورد ماریوپل که از اوایل ماه مارس محاصره شده، روس ها از بازکردن راهرویی برای خروج غیرنظامیان به سمت بردیانسک خودداری می کنند... ما به گفتگوهای دشوار برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه در مناطق خرسون و خارکیف نیز ادامه می دهیم.»

 

پوتین به دنبال یک پیروزی آنهم به هر قیمتی

والریا فاور مونتیان، سیاستمدار فرانسوی و از نمایندگان پارلمان فرانسه که متولد اوکراین است، درباره حمله سنگین روسیه به دونباس می‌گوید: «پیش از این جمهوری‌های خودخواندۀ دونتسک و لوهانسک که در منطقه دونباس واقع هستند، به روسیه پیوسته بودند و روسیه نیز سه روز قبل از آغاز حمله به اوکراین یعنی در ۲۱ فوریه، استقلال آنها را به رسمیت شناخته بود. حتی نمایندگا‌ن روسیه به اتفاق آرا با امضای قراردادهای دوستی، همکاری و کمک متقابل با این دو جمهوری خودخوانده موافقت کرد بودند.»

او می‌افزاید: «با این وجود می‌بینیم که روسیه نیروهایش را از بسیاری از مناطق اوکراین به دونباس برگردانده و بشدت بر جنگ در این منطقه متمرکز شده است. چراکه مسکو و شخص پوتین به یک پیروزی نیاز دارد و امیدوار است در دونباس که بخش‌هایی از آن در دست جدایی‌طلبان است، این پیروزی دست یافتنی باشد.»

 

گفتگوی جو بایدن با شرکای ایالات متحده بر سر جنگ اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است روز سه‌شنبه در جریان یک نشست مجازی با حضور متحدان و شرکای استراتژیک ایالات متحده آینده جنگ اوکراین را به بحث بگذارد.

کاخ سفید اسامی شرکت کنندگان در این نشست را اعلام نکرده است و تنها خاطرنشان کرده که «حمایت مستمر از اوکراین و تلاش برای پاسخگو کردن روسیه» محور این بحث خواهد بود.

 

بمباران مراکز نظامی اوکراین در سراسر کشور

ارتش روسیه مدعی است که روز دوشنبه، دست‌کم ۱۶ مرکز نظامی اوکراین را با حملات سنگین خود از کار انداخته است؛ به ویژه مراکز تولید مهمات توچکا و موشک‌های تاکتیکی.

این تسلیحات اهمیت بسزایی هم برای مسکو و هم برای کی‌یف در جریان جنگ کنونی دارند.

 

درگیری‌های سنگین در روبیژن و پوپاسنا

بنا بر اعلام فرماندار اوکراین در منطقه لوهانسک، هم اکنون درگیری‌های سنگینی در شهرهای مختلف منطقه دونباس از جمله در روبیژن و پوپاسنا در جریان است.

از سرنوشت شهر کرمینا که حدود ۱۸ هزار نفر جمعیت دارد نیز خبری در دست نیست. این شهر برای هفته‌ها هدف بمباران روس‌ها بود و درنهایت روز گذشته نیروهای روسیه توانستند وارد آن شوند و پس از آن «جنگ خیابانی» در این شهر آغاز شد.

 

مقامات اوکراین: حملات روسیه در شرق اوکراین دستکم ۸ کشته برجای گذاشت

مقامات محلی در شرق اوکراین می‌گویند دستکم هشت غیرنظامی روز دوشنبه در حملات روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک کشته شدند.

نظامیان روسیه از زمان عقب‌نشینی از اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین بر روی نبرد در شرق این کشور متمرکز شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب از آغاز عملیات تهاجمی روسیه در شرق کشورش سخن گفت. 

 

مقام روسی: یک انبار بزرگ تسلیحات در نزدیکی لویو ویران شد

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک انبار بزرگ از تسلیحات خارجی که اخیرا به اوکراین تحویل داده شده از سوی نیروهای ارتش روسیه در نزدیکی شهر لویو منهدم شده است. 

این مقام ارشد ارتش روسیه گفت که هواپیماهای روسی صبح امروز یک مرکز لجستیکی بزرگ اوکراین را نابود کردند که در شش روز گذشته از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی تجهیز شده بود. 

 

مقام سازمان ملل: فعلا چشم‌اندازی برای آتش‌بس در اوکراین دیده نمی‌شود

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید فعلا چشم‌اندازی در خصوص برقراری آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد. او البته ابراز امیدواری کرد که در هفته‌های آینده و بسته به چگونگی ادامه جنگ، مذاکرات صلح به نتایج مثبتی بینجامد. 

او در گفتگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک همچنین اعلام کرد که قصد دارد اواخر این هفته به ترکیه برود و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور دیدار کند. گریفیتس همچنین تاکید کرد که در این دیدار تلاش خواهد کرد راه‌هایی که سازمان ملل می‌تواند در روند برقراری صلح در اوکراین به کار بندد را شناسایی کند. 

او همچنین ابراز امیدواری کرد که آنکارا بتواند میزبان یک گروه تماس بشردوستانه باشد تا از آن طریق بتوان در خصوص کمک‌های بشردوستانه مذاکرات جدی‌تری صورت گیرد. 

 

فرمانده کشتی روسی سزار کونیکوف بر اثر شدت جراحات کشته شد 

مقام‌های روسیه تایید کرده‌اند که الکساندر چیروا، فرمانده کشتی جنگی سزار کونیکوف بر اثر شدت جراحات وارد شده جان خود را از دست داده و کشته شده است. کشتی سزار کونیکوف روز ۲۴ مارس در بندر بردیانسک مورد گلوله‌باران نیروهای مسلح اوکراینی قرار گرفته بود. 

 

بورل: روسیه سریعا به حملاتش در اوکراین پایان دهد و نیروهایش را از این کشور خارج کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به حملات شدید روسیه به اوکراین می‌گوید بمباران اخیردر شهر لویو و دیگر شهرهای غرب اوکراین نشان می‌دهد که هیچ بخشی از اوکراین از حمله کرملین در امان نیست. 

آقای بورل همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا گلوله‌باران مداوم و غیرقانونی غیرنظامیان و زیرساخت‌ها در اوکراین توسط نیروهای مسلح روسیه را محکوم می‌کند. 

او همچنین از روسیه خواست که به صورت فوری و بدون قید و شرط به حملات خود پایان دهد و تمام نیروها و تجهیزات نظامی خود را از اوکراین خارج کند. 

 

مقام آمریکایی: روسیه تجربه شکست‌های شمال را در جنوب و شرق اوکراین به کار می‌گیرد 

یک مقام ارشد دفاعی آمریکایی می‌گوید روسیه از شکست‌های خود در شمال اوکراین درس می‌گیرد و از آنها برای تمرکز در جبهه‌های جنوب و شرق اوکراین استفاده می‌کند. 

این مقام مسئول که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگاران آمریکایی همچنین گفت که روسیه در روزهای اخیر تلاش کرده دور جدیدی از حملات را با تاکتیک‌های دیگر در دستور کار خود قرار دهد. 

این مقام ارشد آمریکایی همچنین اضافه کرد که برآوردهای نظامی حاکی از آن است روسیه تلاش خواهد کرد در مناطقی که توانایی پایداری مناسبی دارند، تمرکز بیشتری داشته باشند و این دقیقا درسی است که آنها از شکست‌ها در شمال اوکراین گرفته‌اند. 

 

بازگشایی سفارت اسپانیا در کی‌یف

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا می‌گوید این کشور در روزهای آینده سفارت خود در کی‌یف را بازگشایی خواهد کرد. آقای سانچز این اقدام مادرید را نشانه جدیدی از تعهد دولت و جامعه اسپانیا نسبت به مردم اوکراین دانست. 

اسپانیا ۲۷ فوریه و بلافاصله پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سفارت خود در کی‌یف را تخلیه و تعطیل کرده بود. 

 

اوکراین: روسیه می‌خواهد حمله‌ای جدید در شرق را آغاز کند

فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید نشانه‌هایی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد روسیه در حال آغاز یک حمله جدید در شرق اوکراین است. بر اساس این تحلیل با حمله جدید روسیه شدت حملات در بخش‌هایی از مناطق دونتسک و خارکیف افزایش خواهد یافت. 

فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین که این مسئله را یک پست فیسبوکی اعلام کرده همچنین تاکید کرد که نیروی اصلی نظامی روسیه بر کنترل مناطق دونتسک و لوهانسک متمرکز شده است.  

 

آمریکا به نیروهای اوکراینی آموزش استفاده از سامانه توپخانه‌ای می‌دهد

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که این کشور طی روزهای آینده آموزش مربیان اوکراینی برای استفاده از سامانه توپخانه هویتزر را آغاز خواهد کرد. 

این مقام ارشد که نخواسته نامش فاش شود تاکید کرده این آموزش در مکانی خارج از اوکراین صورت خواهد گرفت. 

 

درخواست اوکراین از روسیه برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه در ماریوپل

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین از روسیه خواست به غیرنظامیان اجازه دهد تا از طریق یک کریدور بشردوستانه ماریوپل را ترک کنند. بعد از افزایش نفوذ نیروهای روسی در ماریوپل، نگرانی‌ها در خصوص وضعیت مردمی که در این شهر مانده‌اند افزایش یافته است. 

ورشچوک در یک پست فیسبوکی با اعلام این مطلب همچنین گفت که کی‌یف به دنبال یک مسیر تخلیه دیگر از کارخانه محاصره شده فولاد آزوف‌استال است. او هشدار داد که امتناع مسکو از موافقت با ایجاد این مسیرهای بشردوستانه مبنایی برای محاکمه همه افراد در این جنایت جنگی خواهد بود. 

 

انگلستان پرتابگرهای موشک زرهی به اوکراین می‌فرستد

به نظر می‌رسد انگلستان قصد دارد ارسال اسلحه را به اوکراین افزایش دهد.

به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، بر اساس گزارش‌ها، پس از آنکه روسیه عملیات نظامی گسترده خود را برای کنترل شرق اوکراین آغاز کرد، انگلستان به زودی پرتاب‌کننده‌های موشک زرهی را به اوکراین خواهد فرستاد.

به نوشته نشریه سان، وزارت دفاع انگلستان دو هفته پیش پرتابگر موشک با سرعت بالا (HVM) استورمر را برای اوکراینی‌ها در دشت سالزبری به نمایش گذاشت. این روزنامه اضافه کرد که این سامانه 13 تنی می‌تواند با هواپیماهای ترابری C-17 طی چند روز به میدان‌های نبرد منتقل شود.

استورمر توسط شرکت BAE Systems ساخته شده است و کار با آن تنها به سه نفر نیاز دارد و از موشک های Starstreak استفاده می کند که می تواند برای سرنگونی هواپیماهای در ارتفاع پایین مورد استفاده قرار گیرد.

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید بخش قابل توجهی از کل ارتش روسیه" روی یک عملیات در شرق اوکراین در دونباس متمرکز شده است که عمدتاً روس زبان است؛ جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو دو جمهوری مستقل را اعلام کرده‌اند.

 

 

دست‌کم ۳ کشته در جریان حملات روز دوشنبه نیروهای روسیه به خارکیف

پس از حملات سنگین روز یکشنبه روسیه به شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین که ۶ کشته و ۲۴ زخمی برجای گذاشت، این شهر بار دیگر در بامداد دوشنبه بمباران شد.

در حملات جدید، بمب‌ها به مناطقی همچون زمین بازی کودکان اصابت کرده‌اند و در مجموع منجر به مرگ ۳ نفر و زخمی شدن ۶ نفر دیگر شده‌اند.

 

شمار تلفات حمله موشکی به لویو به ۷ کشته و ۱۱ زخمی افزایش یافت

ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار نظامی منطقه ضمن اعلام این خبر افزود که عملیات نجات همچنان ادامه دارد و به همین دلیل ممکن است آمار تلفات بار دیگر افزایش یابد.

شهر لویو واقع در غرب اوکراین بامداد دوشنبه هدف حملۀ ۵ موشک قدرتمند روسیه قرار گرفت.

 

نزدیک به ۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

بر اساس ارقامی که روز دوشنبه توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منتشر شد، تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار اوکراینی کشور خود را ترک کرده‌اند.

سازمان بین المللی مهاجرت نیز اعلام کرد که با آغاز این جنگ، حدود ۲۱۵ هزار «غیر اوکراینی» مجبور به ترک این کشور شده‌اند و شمار قابل توجهی از آنها حتی امکان بازگشت به وطن خود را ندارند.

از آنجا که مقامات اوکراین اجازه خروج مردان ۱۸ تا ۶۰ سالۀ در سن سربازی را نمی‌دهند، حدود ۹۰ درصد از کسانی که از اوکراین فرار کرده‌اند زن و کودک هستند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین تعداد آوارگان داخلی جنگ اوکراین را بیش از ۷ میلیون نفر برآورد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.