تعداد فزاینده‌ای از افراد بسیار ماهر در حال فرار از منطقه درگیری هستند. بر اساس گزارش انجمن ارتباطات الکترونیکی روسیه، از زمان شروع جنگ، بین ۵۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ متخصص فناوری اطلاعات روسیه را ترک کرده‌اند. احتمالاً ۱۰۰.۰۰۰ نفر دیگر تا قبل از ۳۰ آوریل ترک خواهند کرد. این روند جدیدی نیست (از سال ۲۰۲۰.۲۰ درصد از کارکنان بلاروس - حدود ۲۰.۰۰۰ - کشور را به مقصد لهستان ترک کرده‌اند)، اما تحریم‌های غرب علیه روسیه و متحدانش احتمالا تسریع خروج کارگران ماهر را محتمل‌تر ساخته است.

به گزارش جماران؛ مدیران انسیتو امریکن اینترپرایز اعتقاد دارند: ما باید امروز از کارگران ماهر روسی استقبال کنیم، همانطور که نسل‌های قبلی از فراریان آلمانی و شوروی در قرن بیستم استقبال کردند و این امر باعث تضعیف دشمنان ما و تقویت غرب شد.

ایلنا به نقل از انسیتوی امریکن اینترپرایز (یک موسسه مطالعاتی وابسته به دستگاه‌های امنیتی آمریکا) نوشت: جنگ روسیه علیه اوکراین باعث ایجاد یک سونامی به اصطلاح بشردوستانه با بیش از ۳.۸ میلیون پناهجو به کشورهای همسایه در اروپا شده است که این رقم در هفته گذشته حدود ۵۰هزار نفر در روز افزایش یافته است. 

بر اساس گزارش این اتحادیه، اروپا برای استقبال از اوکراینی‌ها گام برمی‌دارد و بریتانیا و ایالات متحده، در حالی که در باز کردن مرزهای خود به روی کسانی که از منطقه جنگی فرار می‌کنند کمتر سخاوتمند هستند، با این وجود این دو کشور بخشی از کارزار بشردوستانه برای تشکیل یک جبهه حقوق‌بشری به‌منظور جذب آوارگان و فراریان جنگ هستند. استقبالی که از اوکراینی‌ها می‌شود گواهی بر سخاوت دموکراسی‌های لیبرال است اما ایالات متحده باید درهای خود را به روی آوارگان جنگ بیشتر از سایرین باز کند. 

در این گزارش تاکید شده است که: دولت بایدن باید فعالانه به دنبال کارگران بسیار ماهر باشد که نه تنها از اوکراین، که حتی در روسیه و بلاروس هستند؛ زیرا این‌ها دقیقا افرادی هستند که به دلیل جنگ و تحریم‌ها از کشور خود فرار می‌کنند. محروم کردن روسیه و بلاروس از نیروی کار بسیار ماهر، ضربه‌ای به دشمنان شرقی ما (آمریکایی‌ها) وارد می‌کند و به طور همزمان اقتصاد حال و آینده آمریکا را تقویت می‌کند. 

تعداد فزاینده‌ای از افراد بسیار ماهر در حال فرار از منطقه درگیری هستند. بر اساس گزارش انجمن ارتباطات الکترونیکی روسیه، از زمان شروع جنگ، بین ۵۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ متخصص فناوری اطلاعات روسیه را ترک کرده‌اند. احتمالاً ۱۰۰.۰۰۰ نفر دیگر تا قبل از ۳۰ آوریل ترک خواهند کرد. این روند جدیدی نیست (از سال ۲۰۲۰.۲۰ درصد از کارکنان بلاروس - حدود ۲۰.۰۰۰ - کشور را به مقصد لهستان ترک کرده‌اند)، اما تحریم‌های غرب علیه روسیه و متحدانش احتمالا تسریع خروج کارگران ماهر را محتمل‌تر ساخته است. 

این خروج سرمایه انسانی بسیار ماهر در زمان خوبی برای ایالات متحده و اقتصاد آن اتفاق می‌افتد. یک گزارش اخیرا نشان داده که در فوریه (زمستان) ۲۰۲۲ در آمریکا نزدیک به ۴۰۰هزار فرصت شغلی مرتبط با فناوری وجود داشته است. در همین حال، داده‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه‌های آمریکایی سالانه تنها حدود ۸۹۰۰۰ دانشجوی علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل می‌کنند - کمتر از یک چهارم کل فرصت‌های شغلی - که منجر به کمبود مزمن کارگر فنی در آمریکا می‌شود. 

اغراق کردن در تأثیر کمبود نیروی کار ماهر بر رشد اقتصادی و رقابت‌پذیری آمریکا دشوار است. در اقتصاد امروزی، مهاجران تقریباً یک چهارم کارگران کشورهای توسعه یافته و ۳۴ درصد از ساکنان در سنین اولیه کار ایالات متحده با مدرک دانشگاهی را تشکیل می‌دهند. 

از سال ۱۹۰۱ میلادی (۱۲۰سال قبل)، بیش از یک سوم برندگان جایزه نوبل آمریکایی در شیمی، پزشکی، اقتصاد و فیزیک مهاجر بوده‌اند. در تاریخ جدیدتر، مهاجران دو سوم رشد اشتغال آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند. در نتیجه این جریان‌های مستعد، صنایع با فناوری پیشرفته در ایالات متحده حدود ۱۲ درصد از کل نیروی کار را تشکیل می‌دهند، اما تقریباً ۲۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تولید می‌کنند. 

طبق گزارش انسیتوی امریکن اینترپرایز، دستمزدها همچنین در مشاغل با فناوری پیشرفته بیشتر است و این دستمزدها باعث افزایش دستمزد برای همه از جمله کارگران با مهارت کمتر می‌شود. به عبارت دیگر، کمبود نیروی کار ماهر در زمینه‌هایی مانند علم داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، مهندسی ابر و سایر موارد، یک محدودیت نیروی کار است که به معنای واقعی کلمه کل اقتصاد را متوقف می‌کند. با گسترش منطقی، افزودن به پایگاه سرمایه انسانی کشور با استقبال از دانشمندان روسی، بلاروسی و اوکراینی می‌تواند به عنوان یک نیروی اقتصادی چندبرابر کننده از نوآوری و رشد نسبت به چین و سایر رقبا عمل کند. 

از قرار معلوم بایدن ابزارهای لازم را برای استقبال از همه روس‌های ماهر که می‌خواهند تحت سیستم آزادی مشروط بشردوستانه یا منافع عمومی مهم فرار کنند، دارد، که به او اختیار گسترده‌ای برای پذیرش مهاجران می‌دهد. مطمئناً، ساده‌سازی قابل توجهی لازم است - همانطور که بسیاری از افغانستانی‌هایی که پس از سقوط کابل تلاش کرده‌اند به مهاجرت ایالات متحده دسترسی پیدا کنند، متوجه شده‌اند. با این حال، جایی که اراده وجود دارد، تقریباً همیشه می‌توان راهی پیدا کرد. قانون رقابت آمریکا و سایر اصلاحات در زمینه مهاجرت قانونی ماهر، مانند گسترش و رفع مقررات ویزا، فقط به طور غیرمستقیم به روس‌ها کمک می‌کند، اما اصلاح این مقررات همچنان ارزش پیگیری برای افزایش ورود مهاجران بسیار ماهر شرقی را دارد. 

این انسیتو در پایان نتیجه گرفت: ما باید امروز از کارگران ماهر روسی استقبال کنیم، همانطور که نسل‌های قبلی از فراریان آلمانی و شوروی در قرن بیستم استقبال کردند و این امر باعث تضعیف دشمنان ما و تقویت غرب شد. آن‌ها جایگاه‌های ارزشمندی را در اقتصاد ایالات متحده پر می‌کنند و مخالفان ژئوپلیتیکی تکنسین‌های ماهر حیاتی را تخلیه می‌کنند و در عین حال از ارزش‌هایی که ما آن را گرامی می‌داریم، حمایت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.