حمله سراسری روسیه به اوکراین به سرعت به بزرگترین درگیری نظامی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بدین سو تبدیل شده است. ارتش روسیه با استفاده از مجموعه‌ای از فناوری‌های تسلیحاتی، مناطق وسیعی را در اوکراین با حملات هوایی درهم‌ کوبیده و بمباران‌های موشکی و توپخانه‌ای وسیعی را انجام داده که تلفات زیادی را نیز در پی داشته است.

به گزارش جماران به نقل از گاردین سربازان اوکراینی قدم به قدم پیش می‌روند و خود را در جنگل قرار می‌دهند، سلاح‌های آن‌ها از روی شانه‌هایشان قابل مشاهده است. اگر شکی در مورد اینکه آیا سلاح های غربی به دست سربازان اوکراین می رسد یا خیر وجود داشت، تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی این تردید ها را برطرف کرد.

این تصویر پیاده نظام سبک اوکراینی را نشان می‌دهد که برخی بازوبندهای زرد متمایز این کشور را به بازو بسته‌اند، انواع مختلفی از سلاح‌های ضد تانک، از جمله NLAW بریتانیا، و نارنجک‌های راکتی، به عنوان بخشی از آنچه گفته می‌شود ضد حمله علیه نیروهای روسی در نزدیکی کی یف است، حمل می‌کنند. اما اگرچه ممکن است قهرمانانه به نظر برسد، اما هنوز به یک مبارزه عادلانه نزدیک نیست.

از زمان شروع جنگ در اوکراین، تمرکز شدیدی بر استراتژی، تاکتیک ها و استقرار روسیه وجود داشته است، اما درباره رویکرد اوکراین صحبت نسبتاً کمی وجود داشته است. این فیلم نمایی نادر از آنچه اوکراین می تواند در میدان ارائه دهد ارائه می دهد: نیروهای سبک که برای جلوگیری از محاصره زره های روسیه کی یف می جنگند.

امنیت عملیاتی اوکراین بسیار شدید است. نیک رینولدز، متخصص جنگ زمینی از اندیشکده روسی، می گوید: ما در مورد آنچه که آنها انجام می دهند یا چگونه انجام می دهند، اطلاعات کمی داریم. او گفت که این استراتژی دو جنبه به نظر می رسد: مقاومت در کی یف و سایر شهرهای بزرگ و امتحان تاکتیک های ضربه و فرار در جاهای دیگر.

آنها سرمایه گذاری زیادی در دفاع شهری، به ویژه کی یف می کنند، اما در مناطق روستایی ما شاهد استفاده ارتش از تاکتیک های کمین علیه کاروان های روسیه در جاده ها بوده ایم، که عملیات دور از شبکه جاده ای را برای نیروهای روسی بدون شناسایی یا حمله نیروهای نامنظم دشوار می کند.

از زمان آغاز جنگ، آنچه که بریتانیا و سایر کشورهای غربی به عنوان «سلاح‌های دفاعی» توصیف می‌کنند، حداقل 17000 سلاح ضد تانک و حدود 900 موشک ضدهوایی استینگر به اوکراین سرازیر شده است. تسلیحات از طریق هوایی به Rzeszów در جنوب شرقی لهستان منتقل می شود، که اکنون توسط یک باتری پاتریوت ایالات متحده دفاع می شود و پس از آن از طریق زمینی حمل می شود، جایی که مسیرهای عرضه به کی یف حداقل باز است. و همانطور که فیلم نشان می دهد، حداقل برخی از نیروهای اوکراینی در حال حاضر کمبودی در بازوهای شانه دار ندارند.

با این حال، همچنین نشان می دهد که اوکراین چه کمبودی دارد. هیچ همتای واقعی با توپخانه روسیه ندارد، که با ظلم خارکیف و ماریوپل را در شرق هدف قرار می دهد و عواقب بدی برای غیرنظامیان دارد. و در حالی که نیروی هوایی روسیه روز به روز بیشتر غایب است - زیرا به گفته بریتانیا، نیروی هوایی نگران تهدید موشک های ضد هوایی است - می تواند ماموریت های بمباران را در شب انجام دهد. حملات هوایی شبانه به دنیپرو و فرودگاه‌های لوتسک و ایوانو-فرانکیفسک در غرب انجام شد که نسبتاً آرام بود.

به نظر می رسد اوکراین پس از اینکه یک شهر را در بستر و محاصره - یا تقریباً محاصره کرده است - راهی برای مبارزه با توپخانه روسیه ندارد. حمله تهاجمی به توپخانه روسیه مستلزم قدرت رزمی است که نیروهای اوکراینی برای ایجاد آن تلاش می کنند. رینولدز گفت: اوکراین احتمالاً در هر دوئل سنتی توپخانه ای که در آن شرکت می کند، طرف بازنده خواهد بود.

این نکته ای است که برای رهبری اوکراین از دست نمی رود. ولودیمیر زلنسکی با علم به اینکه ناتو بارها به منطقه پرواز ممنوع نه گفته است، در سخنرانی هفته جاری خود در پارلمان بریتانیا درخواست متفاوت و گسترده‌تری را برگزید. لطفا مطمئن شوید که آسمان اوکراین ما امن است. با این حال کمک مورد نیاز در دسترس نیست.

بریتانیا اعلام کرده است که اکنون مایل به تامین موشک های ضد هوایی است و سایر کشورها نیز آماده ارسال تدارکات هستند. اما غرب مایل به تامین اسلحه‌ها و تانک‌های سنگین - یا جت‌های جنگنده‌ای که می‌توانند به دفع نیروهای توده‌ای روسی کمک کنند، نیست، پس از اینکه ایالات متحده اعلام کرد که آماده نیست به عنوان یک واسطه عمل کند و 28 میگ 29 لهستانی را ارسال کند. بیم آن می رود که چنین تدارکاتی روسیه را بی جهت تحریک کند.

 تسلط اوکراین بر روایت رسانه های اجتماعی نیز نادیده گرفتن موفقیت های روسیه را آسان می کند. وزارت دفاع روسیه در 24 ساعت گذشته تصاویری از حرکت زره پوش روسی در نزدیکی کی یف منتشر کرده است. سایر تصاویر رسانه‌های اجتماعی یک بازوکا ضد تانک جاولین و تصاویری از زندانیان اوکراینی اسیر شده و تحقیر شده در ژنو را نشان می‌دهد.

مشخص نیست که خارکی یف تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد، جایی که مقامات محلی گفته اند 48 مدرسه و یک بیمارستان روانی در آن بمباران شده اند. وضعیت در ماریوپول بدتر است، جایی که مقامات شهر قبلاً گفته اند 1200 غیرنظامی کشته شده اند و تلاش های مکرر برای تخلیه در بحبوحه گلوله باران های مداوم شکست خورده است. بدون برق، آب و گاز. به این معنی که هیچ وسیله ای برای گرم کردن وجود ندارد.

در این هفته ایالات متحده تخمین زد که 5000 تا 6000 سرباز روسی کشته شده اند و 2000 تا 4000 سرباز اوکراینی به اضافه بسیاری غیرنظامیان دیگر کشته شده اند. یکی دیگر از ارزیابی‌های ایالات متحده تخمین می‌زند که هر دو طرف 8 تا 10 درصد از دارایی‌های نظامی خود را که در جنگ متعهد شده بودند از دست داده‌اند.

در چنین پس‌زمینه‌ای، احتمال محاصره خونین کی یف وجود دارد. نیروهای روسی در تلاش برای محاصره شهر بوده‌اند، که ممکن است توضیح دهد که چرا نیروهای اوکراینی بسیار مشتاق به ضدحمله بوده‌اند - برای جلوگیری از گلوله باران‌های مشاهده شده در شرق. با این حال، به گفته مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده آمریکایی که نبردها را زیر نظر دارد، تلاش نیروهای روسیه برای ایجاد نیرو در اطراف برواری، در شرق کی یف، در اوایل این هفته شکست خورد.

ویدئویی در صبح روز پنجشنبه هفته منتشر شد که نشان می‌دهد یک ستون روسی که ظاهراً خطر را دست کم گرفته بود، در جاده اصلی E95 خارج از برواری مورد حمله قرار گرفت. این یک پیروزی حیاتی بود که نیروهای روسیه را تنها در شمال غرب و غرب پایتخت تحت کنترل خود درآورد، اگرچه موشک‌های اسکندر و کالیبر برد بیشتری دارد که اگر بخواهد می‌تواند کیف را هدف قرار دهد.

با این وجود، حداقل در حال حاضر، در شرایطی که نیروهای روسی بیش از حد خود را گسترش داده اند، ضدحمله اوکراینی ممکن به نظر می رسد. این که اگر یک شهر تقریباً محاصره شده باشد، می توانند ادامه دهند یا خیر، به نظر کمتر قطعی می رسد. این هفته زلنسکی قول داد «در جنگل‌ها، در مزارع، در سواحل در خیابان‌ها بجنگد»، اما در واقعیت به نظر می‌رسد که طرح نظامی اوکراین به معنای بقای مطلق و خونین است.

بن بری، متخصص جنگ زمینی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، می‌گوید: «بسیار دشوار است که ببینیم استراتژی آنها چیست، فراتر از دور نگه داشتن روس‌ها از شهرهای بزرگ». به عبارت دیگر، چنین عدم توازن نظامی است که امید اصلی برای اوکراین این است که هر چه بیشتر بتواند آن را حفظ کند، چیزی ظاهر خواهد شد که جریان را تغییر دهد.

شایان ذکر است «شارل میشل» رئیس اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما سلاحهای جنگی در اختیار اوکراین قرار می دهیم اما علیه روسیه نمی جنگیم.

«شارل میشل» رئیس اتحادیه اروپا در سخنانی اوضاع اوکراین را خطرناک توصیف کرد و اظهار داشت که اتحادیه اروپا به اوکراین کمکهای نظامی از جمله سلاحهای جنگی ارائه می کند اما علیه روسیه نمی جنگد.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به هیچ عنوان با روسیه در جنگ نیست، اعلام کرد: روسیه به اوکراین حمله کرده است و اوکراین کشور دوست و نزدیک به اتحادیه اروپا است، بنابراین ما در تمامی سطوح از این کشور حمایت می کنیم.

شارل میشل در ادامه افزود: با وجود شرایط تراژدی موجود، ما همچنان تمامی راههای ارتباطی را صرفنظر از سختیها و حساسیتها، باز گذاشته ایم و در عین حال با شفافیت کامل از ثابت قدمی و مقاومت اوکراین تا حد امکان حمایت می کنیم.

رئیس اتحادیه اروپا در پایان با اشاره به اینکه باید حقایق گفته شود، تصریح کرد: ما باید تمام تلاش خود را در راستای تضمین متوقف شدن تنشها و جلوگیری از بالا گرفتن درگیریها انجام دهیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا قصد دارد هفته آینده به وزارت خارجه دستور دهد تا کمک فوری نظامی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار به اوکراین ارائه شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این کمک امنیتی شامل تسلیحات، خدمات نظامی و آموزش برای اوکراین  می شود و بخشی از حمایت گسترده تر آمریکا از اوکراین در قالب کمک های نظامی و تحریم است.

پس از حمله روسیه به اوکرین در اواخر فوریه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن یک میلیارد دلار کمک به اوکراین ارائه کرده است.

همچنین کنگره آمریکا در این هفته  کمک اضافی به اوکراین به ارزش ۱۳.۶ میلیارد دلار را تصویب کرد که یک بودجه  ۶.۵ میلیارد دلاری برای هزینه های ارسال نیرو و تسلیحات به اروپای شرقی و یک بودجه  ۶.۸ میلیارد دلاری دیگر برای پناهندگان اوکراینی  و کمک های اقتصادی به این کشور اختصاص می دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت :بایدن قصد دارد این لایحه کنگره و همچنین کمک جدید امنیتی به اوکراین را در هفته آینده امضا کند.

در همین حال شبکه خبری سی ان ان آمریکا اعلام کرد که بایدن به وزارت خارجه آمریکا اجازه داده است تا کمک ۲۰۰ میلیون دلاری را به اوکراین ارائه دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.