تسلیح اوکراین توسط آمریکا و متحدان اروپایی اش برای جنگ احتمالی این کشور با روسیه همچنان ادامه دارد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، تسلیح اوکراین توسط آمریکا و متحدان اروپایی اش برای جنگ احتمالی این کشور با روسیه همچنان ادامه دارد. در جدیدترین اقدام لهستان اعلام کرد که قصد دارد تسلیحات دفاعی به اوکراین ارسال کند.

«ماتیوش موراوسکی» نخست وزیر لهستان اعلام کرد که کشورش اوکراین را به سامانه های دفاع هوایی دوش پرتاب و پهپاد و سلاح های دفاعی دیگر مجهز می کند.

موراوسکی قبل از سفر به کی یف پایتخت اوکراین به خبرنگاران گفت که قرار است لهستان به اوکراین مهمات و سامانه های دفاع هوایی«grom» (سامانه موشکی دوش پرتاب ضد هواپیما که ساخت لهستان است) و انواع مخلف پهپادها بدهد که برای اهداف دفاعی از آنها استفاده می شود.

 

مجادله لفظی روسیه و آمریکا در سازمان ملل

نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با مجادله لفظی نمایندگان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین همراه شد برای بسیاری یادآور رویارویی واشنگتن و مسکو در دوران جنگ سرد بود.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست که به درخواست آمریکا برگزار شد واشنگتن را به تلاش برای «ایجاد هیستری» و «فریب جامعه جهانی» با «اتهام‌های بی‌اساس» متهم کرد. در مقابل لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اعزام بیش از ۱۰۰ هزار نظامی روس به مرز اوکراین از تهدید «امنیت بین‌المللی» سخن گفت.

نشست شورای امنیت با وجود مخالفت روسیه و با موافقت ۱۰ عضو شورای امنیت برگزار شد. سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه روسیه و آمریکا قرار است روز سه‌شنبه با یکدیگر تلفنی گفتگو کنند.

در همین زمینه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید حمایت‌های نظامی و دیپلماتیک از کشورش به بیشترین میزان از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است. روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرده بود.

 

آمریکا از روسیه پاسخ کتبی دریافت کرد

یک مقام ارشد در وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه تائید کرد که واشنگتن پس از ارسال پاسخ کتبی به درخواست‌های امنیتی روسیه اکنون پاسخی کتبی از سوی مسکو دریافت کرده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است روز سه‌شنبه با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود تلفنی گفتگو کند. روسیه دو ماه پیش با ارائه دو سند خواستار مذاکره با واشنگتن بر سر «تضمین‌های امنیتی» شده بود. 

یکی از درخواست‌های روسیه در این دو سند تعهد به عدم پذیرش عضو جدید در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بود. واشنگتن این درخواست را «غیرقابل قبول» دانست.

 

بوریس جانسون راهی کی‌یف می‌شود

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه همزمان با افزایش تنش‌ها بین کشورهای غربی و روسیه به اوکراین سفر می‌کند. نخست‌وزیر بریتانیا قرار است در کی‌یف با رئیس‌جمهوری اوکراین درباره تنش‌های مرزی با روسیه گفتگو کند. 

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا درباره سفر بوریس جانسون به اوکراین آمده است که «بریتانیا به عنوان دوست و شریک دموکراتیک به دفاع از استقلال اوکراین در برابر کسانی که به دنبال نابودی آن هستند ادامه می‌دهد.»

بریتانیا پیش از این از اختصاص کمک مالی معادل ۱۰۵ میلیون یورویی به اوکراین خبر داده بود. 

 

روسیه: در برابر تهدید به تحریم از سوی آمریکا میدان را خالی نمی‌کنیم

 سفارت روسیه در آمریکا همزمان با افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین اعلام کرد که مسکو در برابر تهدیدهای واشنگتن به وضع تحریم‌های شدید اقتصادی از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. در بیانیه سفارت روسیه در آمریکا آمده است: «طرفی که به تنش‌ها دامن می‌زند واشنگتن است نه مسکو! ما میدان را خالی نخواهیم کرد.»

بیانیه سفارت روسیه در آمریکا که در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر شد واکنشی به توئیت وزارت خارجه آمریکا بود که مسکو در آن به «اشغال» اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم شده بود.

 آمریکا و متحدانش الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را که در سال ۲۰۱۴ روی داد به رسمیت نمی‌شناسند.

 تنش لفظی بین روسیه و آمریکا که در جریان جلسه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل نیز نمود پیدا کرد در آستانه گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه دو کشور صورت می‌گیرد.  

عالی‌ترین مقامات دستگاه‌های دیپلماسی دو کشور قرار است روز سه‌شنبه با یکدیگر تلفنی گفتگو کنند. 

 

آمریکا خانواده دیپلمات‌هایش را از بلاروس خارج می‌کند

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به اعضای خانواده دیپلمات‌های این کشور در بلاروس دستور داد تا خاک این کشور را ترک کنند. واشنگتن همچنین به شهروندان آمریکایی نیز نسبت به سفر به بلاروس هشدار داد. وزارت خارجه ایالات متحده دلیل چنین هشداری را «تجمع نظامی غیر معمول و نگران‌کننده» در مرز بلاروس و اوکراین عنوان کرد.

آمریکا هفته گذشته در اقدامی که از سوی کی‌یف مورد انتقاد قرار گرفت از خانواده دیپلمات‌هایش در اوکراین خواست تا خاک این کشور را ترک کنند. واشنگتن همچنین اجازه خروج دیپلمات‌هایش از اوکراین را صادر کرده است.

 

ماکرون و پوتین برای دومین بار طی ۴ روز گذشته گفتگو کردند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه برای دومین بار طی چهار روز گذشته تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود گفتگو کرد. رئیس‌جمهوری روسیه در جریان این تماس بار دیگر بر درخواست مسکو برای «تضمین‌های امنیتی» تاکید کرد. عدم پذیرش عضو جدید در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یکی از خواسته‌های اصلی مسکو به عنوان «تضمین امنیتی» است.

این در حالی است که آمریکا و ناتو این درخواست را رد کرده‌اند. 

 

 نماینده روسیه در شورای امنیت به ادعاهای آمریکا پیش از جنگ عراق اشاره کرد

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست شورای امنیت این سازمان آمریکا را متهم کرد که با «اتهام‌های بی‌اساس» به دنبال «فریب جامعه جهانی» است. او در بخشی از سخنانش به گفتمان مقامات آمریکایی پیش از آغاز جنگ عراق و ادعاهای آنها مبنی بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور اشاره کرد. 

مقام‌های ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ تاکید می‌کردند که مدارکی دال بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق در دست دارند. این در حالی است که پس از اشغال عراق از سوی آمریکا و متحدانش هرگز این سلاح‌ها کشف نشد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بحران اوکراین

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.