مهمترین اتفاقی که در سال جدید میلادی در جنگ یمن رخ داد توقیف کشتی نظامی اماراتی توسط نیروی دریایی انصار الله یمن بود.

به گزارش جماران، سال 2022 روزهای نخستین سال 2022 میلادی شاهد اتفاقات و تحولات مهم و بی سابقه ای در جنگ یمن است که هیچ کدام از آنها به نفع ائتلاف عربی متجاوز به یمن به رهبری عربستان نیست.

مهمترین اتفاقی که در سال جدید میلادی در جنگ یمن رخ داد توقیف کشتی نظامی اماراتی توسط نیروی دریایی انصار الله یمن بود. این نخستین بار است که چنین اتفاقی در جنگ یمن با این ابعاد و به این اهمیتی رخ می دهد.

چند ساعت از توقیف کشتی نظامی اماراتی نگذشته که انصار الله یک پهپاد پیشرفته اماراتی را نیز سرنگون کرد.

عربستان که از توقیف کشتی نظامی امارات یکی از ضلع های مهم ائتلاف اش در تجاوز به یمن به شدت عصبانی شده است  یمنی ها را تهدید به انتقام کرد اما یمنی ها با خونسردی پاسخ این تهدیدها را داده و تهدید کردند که به هر گونه تجاوزی پاسخ متقابل می دهند.

در همین زمینه، نائب رئیس ستاد مشترک ارتش یمن توقیف کشتی نظامی اماراتی را اقدامی عملیاتی به تجاوزی خصمانه خواند و بر عدم تردید صنعاء در انجام اینگونه اقدامات در راستای دفاع از آب‌های سرزمینی یمن تأکید کرد.

«علی الموشکی» نائب رئیس ستاد مشترک ارتش یمن گفت، نیروهای مسلح یمن آماده پاسخگویی با هر اقدام خصمانه نیروهای ائتلاف مجاوز در سطح آب‌های جمهوری یمن است.

وی گفت: تمام فعالیت‌های قوای متجاوز تحت رصد ماست و ما در اتخاذ اقدامات مناسب در قبال آن حق داریم.

الموشکی تأکید کرد: با یاری خداوند و با تمام قدرت از صحنه دریایی یمن دفاع می‌کنیم و قدرت اجرای آنچه می‌گوییم را داریم.

وی افزود، توقیف کشتی نظامی باری اماراتی یک پاسخ عملایتی به فعالیت‌های خصمانه بود.

الموشکی در ادامه تصریح کرد: آب‌ها، فضا و اراضی ما بر قوای ائتلاف و مزدوران آنها حرام است و به صحنه امنی برای فعالیت‌های خصمانه علیه یمن تبدیل نخواهد شد. هر گونه تحرک خصمانه هدف مشروع نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی است.

وی افزود، قوای ائتلاف سعودی باید تبعات نقض دائمی قوانین بین‌المللی درباره فعالیت‌های دریایی را متحمل شود.

در همین ارتباط «محمد القادری» فرمانده کل نیروی دریایی ارتش یمن نیز گفت: «سواحل یمن جای تفریح و گردش نیست و هرکسی بدون رعایت قوانین بین‌المللی شناخته شده، وارد آب‌های منطقه‌ای یمن شود، فورا توقیف خواهد شد و در این موضوع با هیچ کشوری مسامحه نخواهد شد.»

القادری تأکید کرد که نیروی دریایی یمن نگهبان آب‌های سرزمینی این کشور است و همگی دیدند که ادعای دشمن سعودی در خصوص اینکه کشتی مذبور حامل کالاهای پزشکی بود، دروغ از آب در آمد و این کشتی با محموله تسلیحاتی عازم بندر المخا بود.

هفته جاری، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن از توقیف یک کشتی اماراتی توسط نیروی دریایی یمن خبر داد که حامل مقادیر زیادی سلاح بود.

سریع تأکید کرد که نیروی دریایی یمن، به مدت چند روز، این کشتی را تحت نظر داشته و پس از آن موفق شده است آن را توقیف کند. این کشتی به بندرگاه الحدیده منتقل شد.

از جهتی دیگر، سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوز سعودی در واکنش به توقیف کشتی نظامی اماراتی در آبهای یمن، تهدید کرد، در صورت عدم آزادی کشتی، بنادر یمن را هدف قرار می‌دهد.

در پی موفقیت نیروهای مسلح یمن در توقیف یک کشتی باری امارات حامل تجهیزات نظامی، در آبهای یمن طی یک عملیات بی‌سابقه در ساحل غربی این کشور، سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی برای صنعاء خط و نشان کشید.

سرتیپ ستاد «ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوز سعودی، مدعی شد که انصارالله یمن کشتی «روابی» را ربوده و این اقدام نقض آشکار قوانین بین‌الملل است و تهدید کرد که بنادری که از آن «دزدی دریایی» و ربودن صورت گیرد، به عنوان اهداف نظامی مشروع، هدف حمله قرار می‌گیرد.

به نوشته پایگاه خبری «البیان» امارات، وی حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی «روابی» که مدعی تجاری بودن آن است را «دزدی دریایی، ربایش و حمله مسلحانه» توصیف کرد و آن را اقدامی مجرمانه دانست که نیروهای انصارالله برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.

وی در ادامه ادعاهای خود، افزود: «شبه‌نظامیان حوثی به این کشتی در آبهای بین‌المللی تعرض کرده و آن را با توسل به زور به بندر «الصلیف» انتقال داده‌اند. اجرای عملیات دزدی دریایی و ربایش از بندر الحدیده برای رهگیری کشتی تجاری در مسیر دریایی بین‌المللی آغاز شد که با توجه به نقض آشکار اصول حقوق بین‌الملل انسانی و قوانین مربوطه دریایی است. کشتی "روابی" یک کشتی تجاری حامل تجهیزات و تدارکات میدانی برای فعال کردن بیمارستان صحرایی عربستان در جزیره سقطری است که پس از پایان ماموریت بشردوستانه خود در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هزاران یمنی در این جزیره، ربوده شده است».

المالکی تصریح کرد که متون و احکام قوانین بین‌المللی انسانی و معاهده سان ریمو در نزاع‌های مسلحانه در دریا و توافقات سازمان ملل، آزادی دریانوردی و تجارت جهانی در گذرگاه‌های دریایی و آبی را تضمین می‌کند و از دزدان دریایی حمایت نمی‌کند و پناهگاه امنی برای آن‌ها، فراهم نمی‌کند. اما چنین اقداماتی، امنیت گذرگاه‌های آبی را از بین برده و تهدیدی مستقیم بر دریانوردی و تجارت جهانی است.

وی ادعا کرد، این اقدام «مجرمانه خطرناک» مغایر با روح و مفاد توافقنامه استکهلم ۲۰۱۸ به ویژه آن‌چه در بند دوم تعهدات و بند دوم قرارداد مربوط به شهر الحدیده و بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی و در راستای تداوم انواع تخلفات «این شبه نظامیان» که شمار آن از ۳ هزار و ۵۲۷ مورد فراتر رفته، است.

وی در ادامه تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن می‌بایست «کشتی روابی را از بندر الصلیف با تمام محموله انسانی‌اش» آزاد کند و در صورت عدم آزادی این کشتی، «بنادری که از آن دزدی دریایی، ربودن، دزدی مسلحانه صورت می‌گیرد، به عنوان اهداف نظامی مشروع براساس مفاد قانون بین المللی بشردوستانه و قوانین دریانوردی مرتبط هدف حمله قرار می‌گیرد».

پس از روزها تشدید حملات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن، به ویژه در ساحل شرقی، صنعاء دوشنبه پیش (۳ ژانویه) با عملیاتی بی‌سابقه در ساحل غربی همه را غافلگیر کرد. در این روز مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) اعلام کرد که گزارش‌هایی از حمله به یک کشتی در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در دریای سرخ یمن دریافت کرده است و به تفنگداران دریایی توصیه کرده که در محل حادثه نهایت احتیاط را پیشه کنند.

پس از آن «دریاد گلوبال» گزارش کرد که کشتی مورد حمله در حدود ۲۳ مایل دریایی غرب پایانه نفتی رأس عیسی در دریای سرخ بوده است اما هویت مالکان کشتی فوق مشخص نیست و تحقیقات درباره این حادثه در جریان است. سپس شبکه العربیه مدعی شد که جنبش انصارالله یمن یک کشتی باری با پرچم امارات عربی متحده را در امتداد شهر «الحدیده» توقیف کرده است. سعودی‌ها ادعا کردند که کشتی فوق حامل تجهیزات پزشکی برای یک بیمارستان سعودی در جزیره سقطری بوده است.

اما سپس سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تایید کرد که نیروهای یمن، یک کشتی باری نظامی اماراتی حامل تجهیزات نظامی را که بدون مجوز وارد آب‌های یمن شده بوده و در حال انجام اقدامات خصمانه‌ای بود که امنیت و ثبات یمن را هدف می‌گیرد، توقیف کردند.

وی با بیان این‌که برای نخستین بار نیروی دریایی یمن موفق شد یک عملیات نظامی را علیه یک کشتی باربری نظامی انجام دهد، تصریح کرد، پس از چند هفته رصد تحرکات این کشتی دشمن که حامل تجهیزات نظامی و دستگاههایی بود که ائتلاف متجاوز از آن برای تجاوز علیه یمن استفاده می‌کند، نیروهای یمنی آن را توقیف کردند.

در تحولی دیگر، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، یک پهپاد وابسته به نیروی هوایی امارات حین انجام اقدامات خصمانه بر فراز «شبوه» سرنگون شد.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، پدافند هوایی یمن موفق به ساقط کردن یک پهپاد جاسوسی متعلق به نیروی هوایی امارات از نوع «وینگ لونگ ۲» شده است.

وی افزود، این پهپاد حین انجام اقدامات خصمانه بر فراز شهرستان «عسیلان» در با یک موشک زمین به هوای ساخت داخل سرنگون شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.