پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گزارشی از مجله تایم مطرح شد؛

«پول شویی» به سبک بن سلمان

عربستان سعودی متهم به «پول شویی ورزشی» و استفاده از ثروت هنگفت خود در رویدادهای بزرگ ورزشی است.

به گزارش جماران، همزمان با میزبانى عربستان از مسابقات فرمول یک، سازمان های حقوق بشر این کشور را به " پول شویی ورزشی " و استفاده از ثروت عظیم نفتی خود برای راهیابی به رویدادهای مهم ورزشی متهم کردند.

بر اساس گزارشی که روز جمعه توسط مجله "تایم" منتشر شد، ریاض حدود 900 میلیون دلار برای تضمین حق میزبانی مسابقات فرمول 1 را به مدت 10 سال  پرداخت کرده است.

پیش از این کمیته ملى المپیک عربستان اعلام کرده بود که 694 میلیون دلار برای تأسیس حدود 90 فدراسیون ورزشی و آموزش ورزشکاران برای قهرمانی جهان از صفر هزینه خواهد کرد، همانطور که چین چندین دهه پیش این کار را انجام داد.

همه اینها بخشی از یک استراتژی با دقت طراحی شده به کارگردانی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به نام "چشم انداز 2030" است و هدف آن پایان دادن به تقریبا 90 سال وابستگی تقریباً کامل به ذخایر عظیم نفت است.

عربستان به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد و گشودگی به روی سرمایه گذاری خارجی و گردشگری و جاذبه هایی مانند رویدادهای مهم ورزشی است تا فرصت های شغلی را برای نسل جدید فراهم کند.

 

نظر فعالان حقوق بشر در مورد اقدامات بن سلمان چیست؟

 

اما فعالان حقوق بشر و دیگران می‌گویند که هدف اعلام‌نشده دیگری وجود دارد و آن این است که «آن نسل مطیع را حفظ کن، و حتی تضمین شده، تحت یک سلطنت مستبد، با وجود دورنمای اندک دموکراسی به سبک غربی».

"تایم" می نویسد،صندوق سرمایه گذاری عمومی دولت عربستان به ریاست محمد بن سلمان اکتبر گذشته باشگاه فوتبال نیوکاسل را به مبلغ 409 میلیون دلار خریداری کرد، و به آن جایگاهی قدرتمند در لیگ برتر انگلیس داد.

بر اساس گزارش ماه مارس یک سازمان حقوق بشری بریتانیایی ، عربستان سعودی حدود 1.5 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در طیف گسترده ای از ورزش های حرفه ای، از بوکس گرفته تا شطرنج، هزینه کرده بود.

در اوایل این ماه، سازمان دیدبان حقوق بشر سرمایه‌گذاری‌های ورزشی عظیم دولت عربستان سعودی، از جمله در گلف و فوتبال، را به‌عنوان «تلاش‌هایی با بودجه خوب برای سفید کردن وجهه‌اش، علی‌رغم افزایش قابل توجه سرکوب‌ها در چند سال گذشته» توصیف کرد.

 

پول شویی ورزشی؟

 

این سایت خاطرنشان می کند که اتهامات " پول شویی ورزشی " با تعداد زیادی از سعودی ها که رویدادهای ورزشی در کشورشان را فرصتی برای لذت بردن می دانند، همخوانی ندارد.

لازم به ذکر است مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک عربستان سعودی stc  از ۳ تا ۵ دسامبر درشهر ساحلى جده برگزار شد. و ۵۰ شرکت، و ۳۰۰۰ پیمانکار و ۳۰۰ مهندس در تخصص‌های مختلف برای ساخت پیست جده فعالیت کرده‌اند. و طول هر دور پیست ساحل جده به ۶.۱۷۵ کیلومتر می‌رسد که آنرا دومین پیست طولانی فرمول یک در جهان بعد از پیست اسپا فرانکورشان بلژیک قرار می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.