چند روز و هفته آینده ممکن است غافلگیری های ناخوشایندی را برای مقامات سعودی به همراه داشته باشد، حتی اگر کمک های آمریکایی، قطری و اماراتی به یمن برسد.

به گزارش جماران روزنامه رای الیوم ، در سرمقاله خود به قلم عبدالبارى عطوان سردبیر روزنامه نوشت: سفری که محمد بن سلمان  ولیعهد سعودى در حال انجام اش است  شامل بازدید از پنج پایتخت خلیج فارس است و هدف اعلام شده از این سفر دوره اى تقویت روابط، تلاش برای از بین بردن اختلاف میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و آماده سازی برای نشست سران خلیج فارس است که نیمه دوم ماه جاری در ریاض برگزار می شود، اما  در مورد هدف اعلام نشده،  یک درخواست است، در خواست کمک بیشتر برای جلوگیری از فروپاشی نظامی عربستان در جبهه یمن است، بنابراین پاسخ چگونه خواهد بود؟

براساس آنچه که به طور مفصل روزنامه آمریکایی، «وال استریت ژورنال» نوشته  محمد بن سلمان، ولیعهد سعودى  و وزیر دفاع عربستان سعودی همزمان با بیان اینکه مهمات ریاض برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی یمنی‌ها رو به پایان است و با فوریت از آمریکا و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر خواست که سامانه‌های موشکی پاتریوت را در اختیار آن‌ها قرار دهند که نشان‌دهنده این وضعیت فروپاشی پس از تشدید حملات جنبش حوثی «انصارالله» به اهداف استراتژیک نظامی و اقتصادی در عمق عربستان است.

این درخواست سعودی برای کمک ما را به یاد درخواست اسرائیلی ها می اندازد، زمانی که وزیر جنگ این رزیم یعنی  بنی گانتز پس از شکست بزرگ نیروهایش در نبرد "شمشیر قدس" در ماه مه گذشته، همراه با آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش ، به واشنگتن رفت. وی از ارتش آمریکا خواست پس از تمام شدن ذخایر، گنبد آهنین خود را با بیشترین میزان ممکن موشک تامین کند، در این نبرد که 11 روز به طول انجامید، گروه های مقاومت در نوار غزه بیش از 4000 موشک به سمت شهرهای  مختلف در سرزمین های اشغالی شلیک کردند، پس از بسته شدن فرودگاه های اللد (بن گوریون) و رامون در نقب، زندگی در این سرزمین های اشغالی کاملاً فلج و از جهان جدا شد.

یک مقام سعودی در گفتگو با روزنامه آمریکایی اظهار کرد که تعداد حملات حوثی ها به عربستان، چه از طریق موشک یا هواپیماهای بدون سرنشین، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و لیندر کینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن، تأکید کرد که جنبش انصارالله در سال 2021 حدود 375 حمله به عربستان سعودی انجام داد که منجر به تخلیه انبار موشک های این کشور شد.

خنده دار است که موشک های بالستیک یمنی ساخته شده در کارخانجات غارهای صعده فقط چند هزار دلار قیمت دارند، در حالی که قیمت پهپادها چند صد دلار است، اما رهگیرهای آمریکایی «پاتریوت» هر کدام بیش از سه میلیون دلار قیمت دارند.

دولت کنونی دموکرات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، رابطه نه چندان دوستانه با خاندان حاکم سعودی، و نه با شاهزاده بن سلمان، حاکم واقعی عربستان، ندارد و اولین تصمیمی که در ماه‌های اول حکومتش گرفت، خروج تمام پاتریوت‌های خود از خاک سعودى بود علاوه بر این عقب نشینی پیشرفته ترین سامانه های موشکی تاد، بود که  عربستان  را به تنهایی در جنگ یمن با سرنوشت خود روبرو می کند.

حملات موشکی بالستیک یمن احتمالا در هفته‌ها و ماه‌های آینده با استفاده از ضعف تسلیحاتی کنونی عربستان در واکنش به تشدید حملات هوایی عربستان به صنعا، پایتخت یمن  که منجر به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان شد و  نیز حمله به نیروهای جنبش «انصارالله» که برای کنترل شهر استراتژیک و نفتی مأرب به جنگی شدید دست زده اند. این منطقه فاقد پوشش هوایی است و این تشدید حملات سعودی ها برای جلوگیری از سقوط این شهر در پاسخ به انتقادات فزاینده از سوی متحدان یمنی ریاض به دلیل  آن که سعودی ها از نیروهای دولت به اصطلاح قانونی در یمن پشتیبانی نکرده اند، و نیز در شکست جنبش حوثی پس از هفت سال جنگ ناکام شده اند، صورت می گیرد.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نظامی جنبش انصارالله دیروز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که نیروهایش با موشک‌های بالستیک و ۲۵ پهپاد در ریاض به اهداف نظامی در عمق عربستان سعودی حمله کردند. شش پهپاد از نوع صماد۳ و تعدادی از موشک‌های ذوالفقار، وزارت دفاع و فرودگاه ملک خالد و سایر اهداف نظامی در ریاض را هدف قرار دادند. شش پهپاد از نوع صماد ۲ و ۳ پایگاه هوایی ملک فهد در طائف و شرکت آرامکو در جده را هدف قرار دادند،پنج پهپاد از نوع صماد ۱ و ۲ مواضع نظامی در مناطق أبها، جیزان و عسیر را هدف قرار دادند، هشت پهپاد از نوع قاصف کی۲ به همراه شمار زیادی موشک بالستیک نیز در حمله علیه مواضع حساس و مهم در مناطق أبها، جیزان و نجران مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته تحلیلگران نظامی آمریکایی، شانس ارسال سریع موشک‌های «پاتریوت» آمریکایی به ریاض محدود به نظر می‌رسد، زیرا به دلیل رویه‌های بوروکراتیک و کمبود مقادیر فراوان و نبود موشک کافی که ارتش آمریکا به آنها نیاز نداشته باشد،تامین این موشک ها و رسیدن به داد سعودی ها دشوار است. به همین دلیل است که بن سلمان چاره ای جز استفاده از ذخایر قطر و شاید امارات ندارد و این درخواست سرلوحه مذاکرات امروز وی با شاهزاده تمیم در دوحه خواهد بود.

آخرین گزارش‌ها از تحولات جنگ در مأرب، خبر خوبی برای بن سلمان نیست، به‌ویژه آن‌هایی که می‌گویند مبارزان جنبش «انصارالله» کنترل رشته‌کوه شرقی بلق را به دست گرفته‌اند این آخرین موقعیت مرتفع برای دفاع از شهرمأرب از سمت جنوب شرقی است که این پیشرفت به قلب شهر را آسانتر و سریعتر می کند.

چند روز و هفته آینده ممکن است غافلگیری های ناخوشایندی را برای مقامات سعودی به همراه داشته باشد، حتی اگر کمک های آمریکایی، قطری و اماراتی به یمن برسد. در پایان باید گفت که ورود به یمن آسان است، اما خروج از آن بسیار دشوارتر است و خدا می داند و شاید عبدالملک الحوثی و  همپیمانانش در تهران و بیروت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.