در اسپانیا تقریبا هیچ تردید و مخالفتی با واکسیناسیون وجود نداشته و گروه‌های مختلف چپ و راست و طرفداران تئوری‌های توطئه علیه آن به راهپیمایی و تجمع اعتراضی قابل اعتنایی نپرداخته‌اند.

به گزارش جماران، اسپانیا ظاهرا به ایمنی جمعی رسیده، در حالی که اغلب کشورهای اروپایی درگیر موج جدید و کم‌سابقه ابتلا به کرونا هستند. چرا کارزار واکسیناسیون در اسپانیا از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا موفق‌تر بوده است؟

واکسیناسیون عمومی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در اسپانیا، مانند آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شد.

دولت اسپانیا حدود سه هفته پیش از آغاز واکسیناسیون استراتژی پیشبرد این برنامه را آماده کرده بود و در آنجا نیز کار با واکسینه کردن شهروندان در معرض خطر آغاز شد که شامل سالمندان، کارکنان خانه‌های سالمندان و کادر درمانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه می‌شد.

وبستایت سرویس خبری شبکه اول تلویزیون آلمان (تاگس‌شاو) آلمان جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) در گزارشی به روند واکسیناسیون در اسپانیا و چرایی موفقیت‌آمیزتر بودن آن به نسبت اغلب کشورهای اروپایی پرداخته است.

بنابر این گزارش در اسپانیا برای ماه‌ها واکسینه کردن شهروندان از گروه‌های سنی بالاتر آغاز شد تا این که در تابستان امکان گرفتن نوبت واکسیناسیون برای همه مردم فراهم شد.

هدف‌گذاری ابتدایی دولت واکسینه کردن ۷۰ درصد شهروندان تا پایان تابستان بود اما این برنامه، از جمله در زمینه دریافت کافی واکسن‌های مختلف با اختلال‌هایی هم روبرو شد.

در میانه کارزار واکسیناسیون تزریق واکسن آسترازنکا به شهروندان در اسپانیا نیز به خاطر گزارش‌های منتشرشده در مورد عوارض جانبی آن برای چند روز متوقف شد، اما در نهایت کار واکسینه کردن شهروندان در مجموع بسیار خوب پیش رفت.

"مدال طلای واکسیناسیون" برای اسپانیا

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در ماه اوت سال جاری میلادی اعلام کرد که این کشور به "مدال طلای واکسیناسیون" دست یافته است؛ در آن زمان میزان افراد واکسینه شده در اسپانیا در بالاترین سطح در میان ۵۰ کشور پر جمعیت جهان رسیده بود.

به نوشته "تاگس‌شاو" در حال حاضر ۸۰ درصد کل جمعیت حدود ۴۷ میلیون نفری اسپانیا به طور کامل واکسینه شده‌اند و این نسبت در میان افراد بالای ۱۲ سال به ۹۰ درصد می‌رسد.

اکنون در اسپانیا تزریق دوز سوم یا دوز یادآوری واکسن کرونا با سرعت در حال انجام است، بدون این که مانند بسیاری از کشورهای اروپایی این کارزار با بحث‌های موافق و مخالف همراهی شود.

غیبت معترضان به واکسیناسیون

در اسپانیا تقریبا هیچ تردید و مخالفتی با واکسیناسیون وجود نداشته و گروه‌های مختلف چپ و راست و طرفداران تئوری‌های توطئه علیه آن به راهپیمایی و تجمع اعتراضی قابل اعتنایی نپرداخته‌اند.

در یکی از معدود حرکت‌های اعتراضی علیه کارزار واکسیناسیون در مادرید، جمعیت حاضر حدود ۲۵۰ نفر بیشتر نبوده‌اند. در میان شهروندان اسپانیایی اعتماد به اهمیت واکسیناسیون بیش از شش دهه سابقه دارد.

از سال‌های ۱۹۶۰ که شیوع بیماری فلج اطفال از طریق واکسن خوراکی مهار شد، شهروندان اسپانیا واکسیناسیون را یک دستاورد بزرگ و مهم ارزیابی می‌کنند.

سابقه تاریخی اعتماد عمومی به سیستم بهداشتی

اسپانیایی‌ها از دهه‌ها پیش به سیستم بهداشت عمومی خود، که پس از دوران دیکتاتوری ژنرال فرانکو مدرنیزه شد، اعتماد دارند و به آن افتخار می‌کنند.

این اعتماد عمومی همچنان وجود دارد گرچه بسیاری از مردم به خاطر بحران اقتصادی حاصل از شیوع کرونا و پیامدهای آن در وضعیت کار و معیشت خود آسیب دیده و رنج برده‌اند.

مطابق ارزیابی گزارشگر شبکه یک تلویزیون آلمان در مادرید، واکسیناسیون در اسپانیا از آغاز پاندمی کرونا همواره به عنوان سلاح موثر و تعیین‌کننده‌ای برای مقابله با آن تلقی شده است.

ظاهرا بالا بودن موارد مرگ در موج اول پاندمی، تحت فشار قرار گرفتن بخش‌های مراقبت ویژه در مراکز درمانی و ماه‌های طولانی  قرنطینه و شهربندان کامل باعث شده که شهروندان اسپانیایی بیش از پیش مشتاق بهره‌مند شدن از چنین سلاح موثری باشند.

نوبت‌دهی دقیق برای دریافت واکسن

یکی از عوامل توفیق دولت اسپانیا در پیشبرد کارزار واکسیناسیون می‌تواند سیستم دقیق نوبت‌دهی برای دریافت واکسن باشد. در اسپانیا هیچ کس مجبور نبوده برای دریافت نوبت خود را به زحمت بیندازد و این کار به صورت مرکزی انجام شده است.

نوبت دریافت واکسن در اسپانیا از طریق تلفن یا اس‌ام‌اس به اطلاع شهروندان می‌رسد. جامعه‌شناسان معتقدند مردم از این طریق، به خصوص هنگامی که در جریان نوبت دوستان و همسایگان خود قرار می‌گیرند، به شکل ملموسی با روند پیشرفت کارزار واکسیناسیون و موفقیت آن آشنا می‌شوند.

در تابستان و هنگامی که نوبت‌دهی بر مبنای گروه‌های سنی متوقف شد و همه شهروندان می‌توانستند برای دریافت واکسن داوطلب شوند، شمار جوانانی که مایل به واکسینه شدن بودند به طرز چشمگیری زیاد بود.

ظاهرا این مسئله نیز علت‌های اجتماعی دارد: جوانان با افراد فامیل و بستگان روابط گسترده‌ای دارند و در بسیاری از موارد وقت زیادی را با افراد مسن‌تر می‌گذرانند یا با آنها زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

جامعه‌شناسان معتقدند احساس مسئولیت جوانان در قبال سلامت والدین و سالمندان خانواده و بستگان می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در انگیزه آنها برای واکسینه شدن هر چه سریع‌تر بوده باشد.

شش درصد مردم بی میل به واکسینه شدن

بر پایه آمار رسمی دولت اسپانیا، تنها شش درصد شهروندان تمایلی به واکسینه شدن نشان نداده‌اند. به اینها باید نوزادان، سالمندان و افراد دیگر را هم اضافه کرد که به دلایل پزشکی نمی‌توانند واکسینه شوند.

به همین دلیل در اسپانیا تقریبا تمام کسانی که امکان دریافت واکسن را دارند واکسینه شده‌اند و در حال حاضر تزریق دوز اول به ندرت انجام می‌شود.

مجله تخصصی The Lancet به تازگی مقاله‌ای منتشر کرد که کارشناسان در آن شانس اسپانیا برای رسیدن به مرحله ایمنی جمعی را بسیار زیاد ارزیابی کرده‌اند. این ایمنی جمعی با تزریق دوز سوم واکسن که از مدتی پیش شروع شده، تقویت می‌شود.

با این حال فرارسیدن فصل زمستان برای شرایط ایمنی جمعی در اسپانیا یک آزمایش بزرگ خواهد بود؛ زمانی که زندگی در اسپانیا نیز به فضاهای بسته منتقل می‌شود و در تعطیلات طولانی کریسمس دورهمی و دید و بازدیدهای خانوادگی افزایش می‌یابد.

 

بیداد کرونا در روسیه

در همین حال، به گزارش روسیه الیوم، کرونا همچنان در روسیه صعودی است و آمار قربانیان و مبتلایان هر روز رکورد جدیدی را ثبت می کند.

روسیه طی بیست و چهار ساعت گذشته هزار و 235 نفر در روسیه در اثر کرونا جان خود را از دست دادند و 40 هزار و 123 نفر نیز به این ویروس مبتلا شدند.

بدین ترتیب تعداد قربانیان کرونا در روسیه از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون به 252هزار و 926 نفر و تعداد مبتلایان نزدیک به 9 میلیون نفر رسید.

این در حالی است که روسیه نخستین کشوری بود که اعلام کرد واکسن ضد کرونا را ساخته است.

 

 

آژانس دارویی اروپا مجوز دو داروی ضدکرونا را صادر کرد

در تحولی دیگر، دو داروی درمان پادتن از دو شرکت سوئیسی و کره جنوبی از سوی آژانس دارویی اروپا مجوز دریافت کردند. گفته می‌شود که این دو مکمل فقط در مرحله آغازین ابتلا به ویروس کرونا قابل تأثیرگذار هستند و مانع از روند بیماری سخت می‌شوند.

   دو داروی درمان پادتن از دو شرکت سوئیسی و کره جنوبی از سوی آژانس دارویی اروپا مجوز دریافت کردند

آژانس دارویی اروپا اعلام کرد که مجوز دو داروی مکمل درمان پادتن "روناپرو" (Ronapreve) تولید شرکت داروسازی سوئیسی "روش" (Roche) و داروی "رگکیرونا" (Regkirona) تولید شرکت "سلتریون" (Celltrion) از کره جنوبی را صادر کرده است.

کمیسیون داروهای انسانی (CHMP) مجوز این دو داروی مکمل را برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کووید-۱۹ توصیه کرده است.

حال کمیسیون اروپا تنها باید به طور صوری در مورد مجوز این دو دارو تصمیم بگیرد. در سطح اتحادیه اروپا تاکنون تنها برای یک دارو به منظور درمان بیماران کووید-۱۹ مجوز صادر شده است.

در ایالات متحده آمریکا هم‌اکنون برای درمان پادتن داروی "ریجنرون" (Regeneron)، تولید شرکت "روش" سوئیسی مجوز صادر شده است.

در اکتبر سال گذشته ۲۰۲۰ در پی ابتلای دونالد ترامپ به کرونا، با ترکیبی از پادتن‌ها رئیس‌جمهوری وقت آمریکا درمان شده بود.

داروهای مکمل پادتن را می‌توان برای درمان زودرس افراد مبتلا به کرونایی به کار برد که نزد آن‌ها احتمال ریسک بالای یک روند بیماری سخت تشخیص داده می‌شود.

درمان کودکان و بزرگسالان

داروی "روناپرو" از ترکیب دو پادتن "کاسیریویمبا" (Casirivimmab ) و "ایمدِویماب" (Imdevimab) تشکیل شده است. این دارو باید تنها به افراد بالای ۱۲ سال داده شود که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و ریسک بالایی در روند درمان دشوار نزد آن‌ها تشخیص داده می‌شود.

کارشناسان آژانس دارویی اروپا توصیه این دارو را با نتایج یک پژوهش مستدل کرده‌اند. بر اساس این پژوهش، تنها کمتر از یک درصد از بیماران مبتلا به کرونایی که داروی روناپرو را مصرف کرده‌اند، بستری شده‌اند و یا فوت کرده‌اند. در گروه‌های مشابه قابل مقایسه، این رقم ۳،۴درصد بیماران بوده است. در مجموع ۱۱۹۳ بیمار در این پژوهش شرکت داشته‌اند.

با داروی "رگکیرونا" می‌توان بزرگسالان با ریسک بالای یک روند بیماری دشوار را درمان کرد که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، اما به اکسیژن نیاز ندارند.

در مورد این داروی مکمل، بنا بر داده‌های آژانس دارویی اروپا، یک پژوهش ثابت کرده است که ۳درصد بیمارانی که با "رگکیرونا" درمان شده‌اند، در بیمارستان بستری و به دستگاه اکسیژن وصل شده‌اند و یا فوت کرده‌اند. بیمارانی که این دارو را دریافت نکرده‌اند، بسیاری از آن‌ها دچار روند دشوار بیماری شده‌اند که ۱۱درصد آن‌ها را شامل می‌شده است. در این پژوهش ۸۸۰ بیمار شرکت داشته‌اند.

پادتن مونوکلونال

بر اساس داده‌های ارائه شده، این دو داروی مکمل باید در مرحله آغازین آلودگی به ویروس کووید-۱۹ استفاده شود و بر پادتن‌های به اصطلاح "مونوکلونال" (monoclonal) یا "تک‌تیره" متکی هستند.

بر اساس داده‌های انستیتوی پاول ارلیش، پادتن‌های مونوکلونال یا تک‌تیره، آنتی‌بادی‌هایی تک‌گونه‌ای هستند که همانند یکدیگرند. علت این همانندی این است که این پادتن‌ها توسط نوعی سلول ایمنی تولید شده‌اند که همه همانندسازی‌شده از یک سلول والد است، به عبارت دیگر کلون شده است، برخلاف پادتن‌های پلی‌کلونال که از سلول‌های ایمنی متفاوتی ایجاد می‌شوند. پادتن‌های تک‌تیره اتصال تک ظرفیتی دارند، بدین معنی که همه به یک نوع اپیتوپ متصل می‌شوند.

امروزه پادتن‌های تک‌تیره کاربردهای درمانی زیادی دارند مانند درمان بیماری‌های خودایمن (مانند مولتیپل اسکلروز)، مهار دستگاه ایمنی در هنگام پیوند عضو و درمان سرطان.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.