در پی فراخوان رهبر مقاومت ملی افغانستان،مردم این کشور در شهرهای مختلف به ویژه کابل علیه طالبان تظاهرات کردند.

به گزارش جماران، شماری از ساکنان شهر کابل، پایتخت افغانستان پس از درخواست «احمد مسعود» رهبر مقاومت ملی افغانستان مبنی بر قیام عمومی، شب گذشته به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر پاکستان» سر دادند.

شعارها علیه پاکستان به دلیل حضور رئیس سازمان اطلاعات نظامی این کشور در کابل و مذاکره با طالبان و همچنین شایعاتی مبنی بر نقش این کشور و حضور پهپادهای پاکستانی در درگیری‌های پنجشیر پررنگ‌تر شده است.

طبق ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است این افراد علاوه بر شعارهایی علیه پاکستان، شعار «زنده باد افغانستان»، «زنده باد مجاهدین» و تکبیر نیز سر دادند.

علاوه بر کابل، ویدئوهایی از اعتراض شبانه شهروندان مزارشریف، غزنی و دایکندی نیز منتشر شده است که آن‌ها نیز شعارهایی مانند «الله اکبر» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر می‌دهند.

احمد مسعود، رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان روز گذشته پس از آنکه طالبان اعلام کرد پنجشیر را به کنترل خود درآورده است، در یک پیام صوتی این موضوع را تکذیب کرد و مردم سراسر افغانستان را به قیام ملی مقابل طالبان فراخواند و گفت: «خواهش ما این است که هر برادر و خواهر در هر گوشه این وطن که است و به شکل که می‌تواند به‌خاطر نجات وطن از آن تصویری که پیشتر گفتم، به پاخیزد، ایستاد شود، قیام بکند و مقاومت بکند.»

 

تحولات دیگر

 

بایدن: فاصله زیادی در به رسمیت شناختن طالبان وجود دارد

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آمریکا طالبان را به رسمیت خواهد شناخت؟ گفت که با چنین کاری فاصله زیادی دارند.

همزمان ایالات متحده آمریکا تایید کرد که به یک شهروند آمریکایی و اعضای خانواده‌اش کمک کرده است تا از راه زمینی به یکی از کشورهای همسایه افغانستان فرار کند.

یک مقام آمریکایی روز دوشنبه گفت که این شهروند آمریکایی و فرزندانش «با موفقیت از راه زمینی افغانستان را ترک کردند» و در مرز با کارکنان سفارت آمریکا ملاقات کردند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، این مقام با استناد به دلایل امنیتی و لزوم حفظ این مسیر برای تلاش‌های احتمالی آینده جزییات بیشتری را درباره خروج این افراد و کشوری که وارد آن‌ا شده‌اند افشا نکرد.

 

اتحادیه اروپا: با طالبان در تماس هستیم

آندریاس فون برانت، رئیس هیات اروپایی در افغانستان گفت که هنوز فضا برای تاثیرگذاری در هدایت افغانستان به سوی ایجاد کشور «اسلامی معتدل» با وفادار ماندن طالبان به تعهدات خود وجود دارد. وی نسبت به پیش‌بینی‌ها بر اساس ترس و گذشته هشدار داد.

به گزارش یورونیوز، وی در بروکسل خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت «منظور من این است که رفتار ما با یک بازیگر سیاسی، نه آنچه این گروه ۲۵ سال پیش گفته است مطابق باشد.» وی تاکید کرد باید نگاهی به آنچه در حال حاضر در حال رخ دادن است بیندازیم.

وی افزود که اتحادیه اروپا با طالبان در تماس است و اولویت را برای زنان می‌داند که در فعالیت‌های بشردوستانه و سیاسی مشارکت داشته باشند.

جانسون: هر کار ممکنی را برای ایجاد گذرهای امن انجام می‌دهیم

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفت که دولت «هر کاری که ممکن است» انجام می‌دهد تا بتواند گذرهای امن را برای افغان‌هایی که می‌توانند در بریتانیا مستقر شوند اما در جریان خروج ماه گذشته نتوانستند از افغانستان خارج شوند ایجاد کند.

جانسون در پارلمان بریتانیا گفت که این کشور به طور رسمی برنامه اسکان مجدد را راه‌اندازی می‌کند که مسیرهای قانونی برای اقامت ۲۰ هزار افغان در طول سال‌های آینده را ارائه می‌دهد در حالی که در سال اول این امکان برای ۵ هزار نفر ایجاد می‌شود.

جانسون همچنین از ۲۰ سال عملیات نظامی بریتانیا در افغانستان دفاع کرد و برخی از دستاوردها را شامل امکان تحصیل میلیون‌ها دختر و محافظت از غرب در برابر طالبان ذکر کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.