ترامپ خواستار بازپس گیری یا بمباران تجهیزات نظامی آمریکایی در افغانستان شد.

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم،رئیس جمهور سابق آمریکا تأکید کرد که اگر طالبان تجهیزات نظامی آمریکایی به ارزش میلیاردها دلار که به از آن خود کرده را پس ندهد باید به طالبان حمله نظامی کرد یا این تجهیزات را بمباران و منهدم کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، با صدور بیانیه‌ای خواهان پس گرفتن تجهیزات نظامی شد آمریکا در افغانستان شد که حالا به دست گروه  طالبان افتاده است. این تجهیزات به ارزش میلیاردها دلار، حاصل سال‌ها کمک نظامی آمریکا به افغانستان است و انواع پیشرفته سلاح‌ها و پهپادها در را نیز شامل می‌شود.

ترامپ در بیانیه خود تاکید کرد، «دولت جو بایدن باید از طالبان بخواهد این تجهیزات را به آمریکا بازگرداند و در غیر این صورت با استفاده از «نیروی نظامی بی‌تخفیف» آن‌ها را بازگرداند و یا با بمباران آن‌را نابود کند». او پیش‌تر نیز به دلیل نحوه عملکرد بایدن در بحران افغانستان و خارج کردن نیروهای آمریکایی از این کشور خواستار استعفای جو بایدن شده بود.

این دوازدهمین بیانیه دونالد ترامپ در پنج روز گذشته است. شماری از منتقدان از هر دو حزب جمهوری‌خواه نیز با انتقادهای ترامپ در مورد عملکرد بایدن در افغانستان هم‌نظرند. آخرین نیروهای آمریکایی دوشنبه شب از افغانستان خارج شدند و همزمان طالبان با شلیک تیرهوایی خروج نیروهای آمریکایی را جشن گرفتند.

دونالد ترامپ که تحت عنوان «آمریکا را نجات دهید» بیانیه صادر می‌کند در آخرین بیانیه خود که با تاریخ ۳۰ اوت منتشر شد، نوشت: «در تاریخ سابقه نداشته که خروج از جنگی به این بدی یا ناشایستگی انجام شود… تمام تجهیزات باید بلافاصله به آمریکا بازگردانده شود و این یعنی تا آخرین دلار ۸۵ میلیارد دلاری که خرج‌شان شده. اگر این‌ تجهیزات را پس ندادند باید یا با نیروی نظامی بی‌تخفیف وارد کار شویم و آن‌ها را بگیریم و یا حداقل با بمباران به کلی نابودشان کنیم. هیچ کس هرگز فکر نمی‌کرد چنین حماقتی (یعنی این خروج کم‌مغز) ممکن باشد!»

 دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد ترامپ، نیز در توئیتر نوشت که تک تک شهروندهای آمریکا نفری ۲۶۵ دلار به طالبان کمک مالی کرده‌اند چون تجهیزات نظامی آمریکا اکنون به دست این گروه افتاده است. ترامپ جونیور نیز مثل بسیاری از سایر کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویر گرافیکی را منتشر کرد که روزنامه «تایمز» لندن و هفته‌نامه خواهر آن، «ساندی تایمز» منتشر کرده‌اند و تجهیزاتی را نشان می‌دهد که اکنون به دست طالبان افتاده است.

همزمان تصاویری از به پرواز درآمدن یک هلی‌کوپتر «بلک‌هاوک» بر فراز کابل منتشر شده که گمان می‌رود طالبان آن را به پرواز درآورده باشند. کارشناسان در مورد توانایی طالبان برای استفاده از همه این تجهیزات نظامی که برخی از آن‌ها به روز‌ترین تکنولوژی‌ها را دارند، ابراز تردید می‌کنند. همزمان امکان دریافت آموزش برای استفاده از این تجهیزات وجود دارد و طالبان در ترکیب با حجم گسترده‌ای از سلاح‌های پیشرفته تهدیدی به مراتب بزرگتر به‌شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، باور بر این است که نیروهای ارتش افغانستان 211 هواپیمای جنگی و بالگرد و نیز هواپیمای باربری آمریکایی در اختیار داشته است که حداقل 46 هواپیما را خلبانان آنها به ازبکستان در همسایگی افغانستان منتقل کردند.

 

 

افغانستان دست از سر بایدن بر نمی دارد

با پایان گرفتن ماه اوت (نهم شهریور) دوران بیست ساله حضور نظامی آمریکا در افغانستان خاتمه یافت دورانی که طولانی‌ترین زمان حضور نظامیان ایالات متحده در درگیری‌های جنگی در یک کشور خارجی به شمار می‌رود.

حدود چهار ماه و نیم پیش (میانه ماه آوریل) جو بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا برنامه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را مشخص و قطعی کرد.

او آن زمان گفته بود: «به جای ادامه جنگ با طالبان باید بر چالش‌هایی متمرکز شویم که پیش روی ما قرار دارند.» اکنون به نظر می‌رسد که افغانستان دقیقا یکی از همین چالش‌های پیش‌رو باشد و به خصوص به دلیل همان تصمیم در مورد بیرون کشیدن نظامیان.

کاترین برند، گزارشگر دفتر واشنگتن کانال یک تلویزیون آلمان به بررسی این چالش پرداخته و می‌گوید جو بایدن در سخنان ماه آوریل خود به این که خارج کردن نظامیان از افغانستان مشکل‌آفرین باشد هیچ اشاره‌ای نکرد.

فقدان یک استراتژی کارآمد

بایدن از جمله گفته است آمریکا به لحاظ دیپلماتیک و از نظر کمک‌های انسان‌دوستانه همچنان در افغانستان فعال خواهد مانند. او در عین حال تاکنون یک استراتژی کارآمد برای دوران پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ارائه نکرده است.

جو بایدن وعده داده بود، حمایت از دولت و نیروهای مسلح افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی ادامه می‌یابد. او همچنین به طور خاص به زنان و دختران افغان وعده داده که از حقوق‌شان حمایت شود.

از این وعده‌ها و امکان تحقق آنها خبری نیست. هنوز یک روز تا پایان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان مانده که بود  طالبان پخش موسیقی و حضور زنان مجری در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی دست‌کم در ولایت قندهار را ممنوع اعلام کردند.

افزون بر این "دولت افغانستان" دیگر وجود ندارد و نیروهای مسلح نیز تقریبا در تمام مناطق بدون مقاومت در برابر شبه‌نظامیان طالبان مضمحل شده‌اند. سفارت آمریکا در افغانستان نیز تعطیل شده و کمک‌های مالی خارجی فعلا متوقف شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود او انتظار دارد که ایالات متحده همچنان "سخاوتمندانه" از مردم افغانستان پشتیبانی کند.

او افزود، امکاناتی وجود دارد که با دور زدن طالبان پول به افغانستان منتقل شود و جو بایدن به تازگی یک کمک ۵۰۰ میلیون دلاری برای آوارگان درون‌مرزی افغان را آزاد کرده است.

ضربه‌ای بر مبارزه با تروریسم

با خروج نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی از افغانستان این پرسش نیز مطرح است که تکلیف برنامه‌های مقابله و مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی چه می‌شود؟

جو بایدن در ماه آوریل گفته بود، آمریکا با بازسازماندهی توانایی‌های خود در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه با بازگشت تهدیدهای تروریستی مقابله خواهد کرد.

 طالبان وعده داده بود افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی به پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی مانند شبکه القاعده و داعش تبدیل نشود.

نظامیان آمریکایی هنوز کابل را ترک نکرده‌اند که شاخه افغانستان داعش موسوم به "خلافت خراسان" با یک انفجار انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل حمام خونی به راه ‌انداخت که در آن ده‌ها نفر از جمله ۱۳ آمریکایی کشته شدند.

اعتراف رئیس سیا

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در همان ماه آوریل تاکید کرده بود، این یک واقعیت است که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان توانایی دولت ایالات متحده برای جمع‌آوری اطلاعات و واکنش به موقع به تهدیدهای تروریستی کاهش می‌یابد.

بر همین پایه برای جو بایدن دشوار خواهد بود که وعده روز پنج‌شنبه خود مبنی بر مجازات مسئولان حمله تروریستی نزدیک فرودگاه کابل را عملی کند. امکانات آمریکا برای هدایت عملیات علیه تروریست‌ها در خاک افغانستان، از جمله از طریق پهپاد محدود است.

آمریکا پس از حمله به فرودگاه کابل در دو عملیات چند عضو شاخه افغانستان داعش را هدف گرفته است. آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه مجلس به کنایه می‌گوید با این عملیات شاید "کمی تلافی‌جویی" شده باشد.

این نظامی سابق در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ادعا می کند: «اما اگر مبارزه موفقیت‌آمیز آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه را در نظر بگیریم در آنجا افرادی در میان نیروهای نظامی محلی نفوذ یافته بودند.»

این دقیقا همان چیزی است که در افغانستان در اختیار آمریکا نیست، زیرا نیروهای نظامی و انتظامی این کشور که ۲۰ سال تجهیز شده و آموزش دیده بودند طی چند روز فروپاشیدند.

ظاهرا یکی از انگیزه‌های جو بایدن برای خاتمه دادن به طولانی‌ترین حضور نظامی آمریکا در یک منطقه جنگی این بوده که ایالات متحده بهتر بتواند با حمله‌های سایبری چین و روسیه مقابله کند.

اگر این برنامه هم تحقق یابد، به نظر نمی‌رسد که چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا بتواند به زودی از تبعات خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان خلاص شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.