گروه طالبان که اخیرا قدرت در افغانستان به دست گرفت،آمریکا را تهدید کرد که در افغانستان حمله هوایی انجام ندهد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان از رفتار آمریکا انتقاد کرد و اعلام کرد که آمریکا حق ندارد با هواپیما حملات نظامی در قلمرو ما انجام دهد، چون ما این حق را به آن‌ها نداده‌ایم و این حملات به منزله نقض حقوق ما و اشتباه است.

وی در ادامه افزود: «هیچ افغانی نباید کشور را ترک کند، چون هیچکدام از آن‌ها با مشکلی در افغانستان روبرو نیستند و ما به همگان این تضمین را می‌دهیم که هیچ فردی مورد تعقیب و آسیب واقع نمی‌شود. ما چهره‌های جدیدی را به مردم افغانستان نشان خواهیم داد که آن‌ها به آینده خوش بین باشند».

پیشتر سخنگوی طالبان با بیان اینکه  حمله آمریکا، ما را بسیار ناراحت کرد از تلفات شهروندان غیرنظامی از جمله اطفال، زنان و افراد بی‌دفاع که در فرودگاه کابل جمع شده بودند ابراز تأسف کرد و گفته بود که «به هر صورت آمریکایی‌ها زمینه این کار را فراهم کردند. به خاطر اینکه آنها موجب ازدحام و تجمع مردم در فرودگاه کابل شدند. ما نتوانستیم وضعیت را کنترل کنیم».

این در حالی است که پیش از این رسانه ها شمار قربانیان حمله هوایی که نیروهای مسلح آمریکا روز یکشنبه به پایتخت افغانستان انجام داد به 12 نفر افزایش یافت.

پیشتر گزارش شده بود که 9 نفر کشته و 4 نفر زخمی شده‌اند. همانطور که مشخص شد، هفت کشته کودک بین دو تا ده سال هستند. اکثر قربانیان اعضای یک خانواده بودند.

به گفته ویلیام اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده، ارتش آمریکا در حال بررسی بررسی های مربوط به کشته شدن غیرنظامیان در حمله هوایی در کابل است اما اصرار دارد که آنها توانسته اند تهدید گروه " داعش" را از بین ببرند.

بر اساس گزارش رسانه های افغانستان، در این حمله دو خودرو منهدم و یک ساختمان آپارتمانی تا حدی تخریب شد.

 

 

پایان حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که آخرین گروه آمریکایی‌ها، افغانستان را ترک کرده‌اند و پس از ۲۰ سال طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده آمریکا با پرواز آخرین هواپیما به پایان رسید.

بنا به اعلام پنتاگون، سفیر آمریکا در افغانستان و یک ژنرال آمریکایی آخرین افرادی بودند که دوشنبه‌ شب خاک افغانستان را ترک کردند. مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند که موفق به تخلیه همه افرادی که مایل به خارج کردن آنها از خاک افغانستان بودند نشدند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در یک نشست خبری گفت: «آخرین هواپیمای سی-۱۷ در ۳۰ اوت در ساعت ۱۹:۲۹ به وقت گرینویچ از فرودگاه کابل بلند شد.»

وی گفت بیش از شش هزار شهروند آمریکا در جریان عملیات تخلیه اتباع این کشور به خارج از افغانستان منتقل شدند. فرمانده سنتکام گفت: «هرچند عملیات تخلیه نظامی به پایان رسیده است اما ماموریت دیپلماتیک برای اطمینان یافتن از اینکه تعداد بیشتری از اتباع آمریکایی و افغان‌های واجد شرایط خواهند توانست از افغانستان خارج شوند ادامه می‌یابد.»

آمریکا و متحدانش طی ۱۸ روز گذشته بیش از ۱۲۳ هزار غیرنظامی را از افغانستان خارج کردند.

در شامگاه دوشنبه پس از تایید خروج ارتش آمریکا، صدای تیراندازی در کابل شنیده شد. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه اعلام کردند در شهر صدای تیراندازی را از ایست بازرسی‌های مختلف طالبان شنیده‌اند که خوشحالی آن‌ها را از خروج نیروهای آمریکایی نشان می‌داد.

گروه طالبان که از دو هفته پیش در افغانستان به قدرت رسیده است به دنبال خروج آخرین نظامیان آمریکا از «استقلال کامل» افغانستان سخن گفت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در اولین ساعت‌های روز سه‌شنبه گفت: «سربازان آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کردند و کشور ما استقلال کامل خود را به دست آورد.»

آخرین گروه از نظامیان آمریکا در حالی از افغانستانِ تحت کنترل طالبان خارج شدند که ۲۰ سال پیش پس از حملات ۱۱ سپتامبر حکومت این گروه را سرنگون کرده بودند.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در مورد تصمیمش برای عدم تمدید حضور نظامیان این کشور در افغانستان با مردم ایالات متحده سخن خواهد گفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه ساعاتی پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان گفت که ایالات متحده اگر طالبان به تعهدات خود پایبند باشند، «با آنها همکاری خواهد کرد».

 بلینکن با تأکید بر اینکه مسئولان جدید افغانستان برای تقاضای مشروعیت و حمایت جامعه بین‌المللی باید «استحقاق» داشته باشند، گفت: «هر گامی که ما برمی‌داریم نه بر اساس آنچه دولت طالبان می‌گوید، بلکه بر اساس آنچه که این گروه برای انجام تعهدات خود انجام می‌دهد، انجام می‌شود.»

وی افزود: «طالبان مشروعیت و حمایت بین‌المللی می‌خواهند. پیام ما این است که برای کسب مشروعیت و حمایت، باید شایستگی آن حاصل شود.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به «جوّ امنیتی نامشخص و شرایط سیاسی» در افغانستان اعلام کرد که ایالات متحده فعلا حضور دیپلماتیک خود در کابل را متوقف و فعالیت‌های سفارتش را به دوحه قطر منتقل کرده است.

به گفته آنتونی بلینکن، نمایندگی دیپلماتیک جدید آمریکا در قطر را «یک تیم جدید» به رهبری ایان مک کاری، دیپلمات شماره دو سفارت پیشین آمریکا در کابل رهبری خواهد کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریکا گفت: «ما از این پست در دوحه برای انجام دیپلماسی خود در رابطه با افغانستان استفاده خواهیم کرد» و توضیح داد که این فعالیت‌ها به ویژه شامل کمک به آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان، کمک‌های بشردوستانه به این کشور و نیز گفتگو با طالبان خواهد بود.

او با یادآوری این که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ آمریکایی هنوز در افغانستان هستند، همچنین تأکید کرد که واشنگتن با این حال به «کمک» خود به اتباع آمریکایی که می‌خواهند پس از پایان خروج نیروها از افغانستان خارج شوند، ادامه می‌دهد.

از زمان راه‌اندازی مسیر پروازی برای انتقال افراد از کابل در روز ۱۴ اوت تا کنون حدود ۶ هزار نفر به خارج از افغانستان منتقل شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.