علت تصمیم ترامپ وقوع یک حمله دیگر توسط طالبان و کشته شدن یک نظامی آمریکایی است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به مذاکرات صلح با گروه«طالبان» افغانستان  پایان داد. علت تصمیم ترامپ وقوع یک حمله دیگر توسط طالبان و کشته شدن یک نظامی آمریکایی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار یک پست توییتری خبر از خاتمه مذاکرات صلح بین نمایندگان آمریکا و طالبان داده است. پیش از آن «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات صلح از کسب توافق با نمایندگان طالبان بر سر استقرار صلح در افغانستان خبر داده بود.

علاوه بر آن، ترامپ خبر از دیدار روز یکشنبه هشتم سپتامبر خود با نمایندگان افغانستان در «کمپ دیوید» داده بود. قراری که تا پیش از آن رسانه‌ای نشده بود. قرار بر این بود که ترامپ روز یکشنبه با نمایندگان طالبان و با «اشرف غنی،» رئیس جمهوری افغانستان به طور جداگانه در کمپ دیوید دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

ترامپ در پیام توییتری خود، قرار برگزاری این دیدارها را نیز لغو کرده است.

ترامپ دراین پست توییتری علت تصمیم خود مبنی بر پایان مذاکرات صلح بین نمایندگان آمریکا و طالبان را حملات اخیر طالبان در افغانستان اعلام کرده است.

در جریان حمله اخیر طالبان در کابل، ۱۲ نفر و از جمله یک نظامی آمریکایی کشته شده‌اند. افزون بر آن در اثر انفجار بمب جاسازی شده در یک خودرو اخیرا چند نفر و از جمله دو نظامی ناتو کشته شده‌ بودند.

ترامپ انجام این حملات توسط طالبان را برای تقویت موقعیت خود در مذاکرات صلح اعلام کرده و گفته است که هرگاه این نیرو در شرایطی که مذاکرات صلح جریان دارد، دست به حملات تروریستی می‌زنند، شایستگی ادامه این مذاکرات را ندارند.

روشن نیست که اعلام پایان مذاکرات صلح با طالبان برای چه مدتی است. روز دوشنبه دوم سپتامبر، زلمای  خلیل‌زاد خبر کسب توافق با نمایندگان طالبان را رسانه‌ای کرده بود. او تاکید کرده بود که این توافق تنها پس از تایید دونالد ترامپ رسمیت می‌یابد.

بنابراین گزارش، توافق نمایندگان آمریکا و طالبان بر سر خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان در ازای تامین امنیت آن کشور است. طالبان تضمین کرده‌اند که مانع از تبدیل  شدن خاک افغانستان به پایگاه شبکه القاعده خواهند شد و تن به مذاکره با دولت مرکزی افغانستان خواهند داد. طالبان برای دولت افغانستان مشروعیتی قائل نیستند و آن را یک دولت دست‌نشانده می‌دانند.

 

واکنش دولت افغانستان و طالبان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان امروز یکشنبه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در لغو مذاکرات صلح طالبان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که صلح واقعی تنها زمانی ممکن است که طالبان خشونت را متوقف کند و بطور مستقیم با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.

در این بیانیه آمده است: «صلح واقعی زمانی ممکن می‌شود که طالبان کشتن افغان‌ها را متوقف و با آتش‌بس موافقت کند و به طور مستقیم با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.»

دولت افغانستان همچنین با قدردانی از حمایت‌های متحدان این کشور اعلام کرده که آماده است برای رسیدن به صلح پایدار، با آمریکا و دیگر متحدان همکاری کند.

دولت افغانستان پیش از این «نگرانی» خود را دربارۀ توافقنامه صلح با طالبان ابراز کرده بود. پیش‌نویس این توافق نامه، حاصل ۹ دور مذاکره میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده بود و بدون مشارکت دولت افغانستان تهیه شده بود. این ترس وجود داشت که به محض امضای چنین توافقی، طالبان آزادی‌های عمومی را در افغانستان محدود کند و حاضر به تقسیم قدرت نشود.

در همین حال،یک منبع در دفتر طالبان در دوحه اعلام کرد که این گروه قصد دارد با برگزاری «یک نشست فوری داخلی» به بحث درباره تصمیم جدید دونالد ترامپ بپردازد.

این در حالی است که قرار بود دیدار رو در روی دونالد ترامپ با رهبران ارشد طالبان در کمپ دیوید، در آستانۀ هجدهمین سالگرد حملۀ تروریستی یازده سپتامبر برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.