بایدن حتی از شنیدن نام افغانستان هم عصبانی می شود و دار آشفتگی می شود.

.به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، سئوال یک خبرنگار درباره افغانستان باعث عصبانیت شدید رئیس جمهور آمریکا شد.

 ویدیوئی در اینترنت منتشر شده است که نشان می دهد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بعد از آن که از او درباره افغانستان سئوالی پرسیده شد به شدت عصبانی و آشفته شد.

این ویدیو از کنفرانس مطبوعاتی جو بایدن در سازمان غذا و داروی آمریکا بود که در پی توفان«ایدا»نیمه کاره ماند.

رئیس جمهور آمریکا در ابتدا گفت که او قصد ندارد به پرسش های خبرنگاران جواب بدهد اما با وجود این،اجازه داد که خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ نیوز صحبت کند. اما بعد از آن که بایدن شنید که موضوع مربوط به افغانستان است بلافاصله ادامه حرف زدن را رد کرد و با کف دستش روی تریبون کوبید و در حالتی از آشفتگی و عصبانیت به سمت خروجی رفت.

از سوی دیگر، مادر یکی از سربازان کشته شده در حمله به فرودگاه کابل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را "کم عقل احمق" نامید.

به گزارش دیلی میل، «کتی مک کلوم» مادر تفنگدار آمریکایی که در حادثه اخیر فرودگاه کابل جان خود را از دست داد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را هنگام ملاقات با خانواده های 13 سرباز کشته شده به باد انتقاد گرفت.

وی  گفت: پسرم قصد داشت به خانه برگردد تا در کنار همسرش و شاهد به دنیا آمدن فرزندش باشد، ولی این "مرد مزخرف" او را به کام  مرگ فرستاد.

در ادامه افزود: صبح هنگامی که از خواب برخاستم، نظامیان ارتش به سراغم آمدند تا خبر کشته شدن پسر 20 ساله ام را به من بدهند.

گفتنی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همسرش روز گذشته با اعضای خانواده سربازان کشته شده آمریکا در حادثه فرودگاه کابل دیدار و گفتگو کردند.

در روز پنج‌شنبه 13 سرباز آمریکایی و ده‌ها نفر از شهروندان افغانستان در دو انفجار انتحاری که در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داد، جان خود را از دست دادند. مکانی که نیروهای آمریکایی برای تخلیه هزاران شهروند آمریکایی و غیرنظامی افغان قبل از موعد تعیین شده تلاش می‌کردند. مسؤولیت این انفجار را داعش خراسان  برعهده گرفت.ارتش آمریکا طی روز شنبه و یکشنبه حملاتی را علیه داعش در افغانستان انجام داده است.

در تحولی دیگر، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز ضمن «بسیار دلخراش» توصیف کردن حمله خونین هفته گذشته به فرودگاه کابل، نیروهای آمریکایی را مقصر اصلی رخداد آن معرفی کرد.

 مجاهد با بیان این که «این حمله ما را بسیار رنج داد» از تلفات شهروندان غیرنظامی از جمله «اطفال، زنان و افراد بی‌دفاع که در آنجا (فرودگاه کابل) جمع شده بودند» ابراز تاسف کرد و گفت: «به هر صورت آمریکایی‌ها زمینه این کار را فراهم کردند. به خاطر این که آنها موجب ازدحام و تجمع مردم در آنجا (فرودگاه کابل) شدند؛ چنان که ما نتوانستیم وضعیت را کنترل کنیم.» او افزود: «این حمله نیز از موضعی انجام شد که تامین امنیت آن بر عهده نیروهای آمریکایی بود ولی آنها نتوانستند که امنیت آن جهت را تامین کنند که از این لحاظ قابل تاسف و نگرانی بود.»

سخنگوی طالبان تایید کرد که هیچ یک از به تعبیر او مجاهدان (نیروهای طالبان) در این حمله کشته نشده‌اند و در توضیح دلیل آن اظهار داشت: «ما در میدان هوایی کابل (فرودگاه کابل) یک خطی داریم که مجاهدان (نیروهای طالبان) ما از آن پیشتر نمی‌روند و آمریکایی‌ها هم از آن این طرف‌تر نمی‌آیند. این انفجار در همان محدوده استقرار نیروهای آمریکایی رخ داد.»

وقوع دو انفجار انتحاری عصر پنج‌شنبه در نزدیکی فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان دست‌کم ۷۲ کشته برجای گذاشت. بنا بر اعلام وزارت صحت عامه افغانستان ۶۰ نفر از کشته شدگان غیرنظامیان افغان و 13 نفر نیز از نیروهای نظامی آمریکا بودند. این دو انفجار دست‌کم ۱۵۵ زخمی نیز برجای گذاشتند که ۱۴۰ نفر از زخمی‌ها افغان و ۱۵ نفر سربازان آمریکایی بودند. حمله‌ای که آمریکا آن را به نیروهای داعش نسبت داد.

سخنگوی طالبان در ادامه گفتگو با یورونیوز به کشورهای خارجی به ویژه ترکیه اطمینان داد که تامین امنیت میدان هوایی (فرودگاه) کابل را نیروهای طالبان بر عهده می‌گیرند و از توانایی استفاده از تمام ظرفیت‌هایی که در این میدان هوایی هست، برخوردارند، با این حال  مجاهد اذعان کرد که اگر در عرصه تکنیکی، تجاری و دیپلماتیک نیاز به ترکیه شد، خواهان همکاری با این کشور هستیم.

او همچنین توضیح داد: «با وجود مسلمان و برادر بودن مردم ترکیه و خواست ما برای داشتن روابط حسنه با آنها و برقراری روابط دیپلماتیک قوی و سفارتی با آنها مشکل ما با ادامه فعالیت نظامیان ترکیه در افغانستان آن هم در چارچوب ناتو این بود که خدای ناخواسته بین ما و ترکیه بدبینی‌هایی ایجاد نشود چون مردم افغانستان نسبت به حضور نیروی نظامی خارجی بسیار حساس هستند و به همین دلیل حضور نظامی آنها می‌توانست موجب بروز تنش میان دو کشور شود.»

 مجاهد با تاکید بر این که طالبان خواستار برقراری روابط حسنه دیپلماتیک با تمام جهان و کشورهای دنیاست، تصریح کرد: «چون این نیازمندی افغان‌هاست و نیاز کشور جنگدیده ماست که روابط ما با همه کشورها نرمال(عادی) و حسنه باشد. ولی تجاوز و گذاشتن نیروی نظامی در افغانستان به معنای ادامه اشغال تلقی می‌شود که در مورد آن حساسیت زیادی وجود دارد و کسانی که چنین نظرهای در مورد افغانستان می‌دهند شناخت درستی از این کشور ندارند.»

سخنگوی طالبان در توضیح چشم‌انداز متصور طالبان برای آینده افغانستان نیز گفت: «پس از خروج آمریکا از افغانستان حکومت اسلامی در اینجا ساخته می‌شود و دیگر بهانه و دلیلی برای هیچ گروهی باقی نمی‌ماند که به نام اسلام حمله‌ای انجام دهد و مردم را بکشد و باعث ادامه جنگ شود.»

آقای مجاهد افزود: «بر این باوریم که همه حقایق افغانستان را درک کردند و وضعیت کشور را حاد دانستند که دیگر تاب جنگ ندارد، این حکومت اسلامی ساخته می‌شود و استقلال مردم افغانستان به آنها برمی‌گردد و مردم افغانستان همانند یک ملت حق زندگی آرام را دارد، ما در این راستا بسیار تلاش خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد که انشالله آرامش به کشور برگردد.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن مشورت‌ها و مذاکراتی که در جریان است، به زودی حکومت به کار عادی خود باز گردد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.