اروپا از یک سو اعلام کرده است که گروه طالبان را به رسمیت نمی شناسد و از سوی دیگر بیم آن دارد که مردم افغانستان برای فرار از فشار این گروه به اروپا هجوم بیاورند.

به گزارش جماران،با تسلط طالبان بر افغانستان و تلاش شهروندان برای خروج از کشور، اکنون اروپا نگران بحرانی شبیه بحران مهاجران در سال ۲۰۱۵ است.

رهبران اروپایی در تلاشند تا از هجوم گسترده مهاجران و پناهجویان از افغانستان جلوگیری کنند. پیامی که این رهبران به مهاجران افغان می‌فرستند این است که اگر باید از کشورتان بروید به کشورهای همسایه بروید اما اینجا، به اروپا نیایید.

رهبران اروپایی می‌گویند که آنها تنها قصد دارند به شهروندان افغان که در طول دو دهه جنگ به نیروهای غربی کمک کرده‌اند، اجازه ورود به اروپا بدهند.

کارل نیهامر، وزیر کشور اتریش در اظهار نظری گفته است: «هدف ما باید نگهداشتن اکثریت مردم در منطقه باشد.»

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس به یک یادداشت دیپلماتیک محرمانه از دولت آلمان دست یافته است که نشان می‌دهد وزرات کشور اتحادیه اروپا در نشست هفته جاری مهمترین درس بحران سال ۲۰۱۵ را این دانسته‌اند که افغان‌ها را به حال خود رها نکنند چرا که بدون کمک‌های بشردوستانه، آنها به سمت اروپا حرکت خواهند کرد.

اتریش که از کشورهای به شدت مخالف مهاجرت در اتحادیه اروپاست، پیشنهاد ایجاد «مراکز اخراج یا دیپورت» در کشورهای همسایه افغانستان را مطرح کرده است تا کشورهای اروپایی بتوانند افغان‌هایی را که درخواست پناهندگی شان رد می شود حتی در صورت عدم بازگشت به افغانستان، به این مراکز اخراج کنند.

صحنه‌های رنج‌آور تلاش مردم افغانستان در فرودگاه کابل برای سوار شدن به هواپیمایی که در حال حرکت در باند فرودگاه بود، در میان روسای کشورهای اتحادیه اروپا تنها به نگرانی از بحران احتمالی پناهنجویان تفسیر شده است.

حتی آلمان که در سال ۲۰۱۵ بیش از سایر کشورهای غربی، پناهجوی سوری پذیرفت، اکنون سیگنال متفاوتی ارسال می کند. چندین سیاستمدار آلمانی از جمله آرمین لاشت، نامزد راست میانه برای جانشینی آنگلا مرکل، هفته گذشته هشدار دادند که نباید بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ تکرار شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز دوشنبه تاکید کرد که اروپا نمی تواند به تنهایی عواقب وضعیت افغانستان را تحمل کند و این اتحادیه باید آینده را پیش بینی و از خود در برابر سیل مهاجرات غیرقانونی محافظت کند.

انگلیس که سال گذشته اتحادیه اروپا را ترک کرد گفته است که امسال از ۵ هزار پناهجوی افغان استقبال می‌کند و در سال‌های آینده مجموعا ۲۰ هزار پناهجوی افغان را خواهد پذیرفت.

به گزارش یورونیوز، یلوا یوهانسون، کمیسیر امور داخلی اتحادیه اروپا نیز گفته است که اروپا نباید منتظر بماند تا مردم به مرزهای اتحادیه برسند.

یونان که جزایر نزدیک به ترکیه‌اش، شش سال پیش محل ورود صدها هزار پناهجوی عمدتا سوری، عراقی و افغان به اروپا بود، اعلام کرده است که نمی‌خواهد آن بحران دوباره رخ دهد و ترکیه را مکانی امن برای افغان ها توصیف کرده است.

چنین رویکردی از سوی اروپا باعث شده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنج شنبه در سخنانی هشدارآمیز بگوید: «ترکیه هیچ گونه وظیفه، مسئولیت یا تعهدی برای اینکه انبار مهاجران اروپا باشد، ندارد.» ترکیه در حال حاضر پذیرای ۳.۶ میلیون مهاجر سوری و صدها هزار مهاجر افغان است.»

اروپا برنامه ملموسی برای کمک به شهروندان وحشت زده از حکومت طالبان ندارد. مقامات اروپایی می گویند که در پی کمک به افغان‌ها در داخل افغانستان یا در کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان تمرکز دارند.

با وجود رویکرد منفی مقامات اروپایی نسبت به مهاجران افغان و تمایل آنها برای ممانعت از حرکت آنها به سمت اروپا، به گفته ناظران هنوز نشانه‌های موج گسترده مهاجرت افغان‌ها مشاهده نشده است.

خبرنگاران خبرگزای فرانسه در هفته جاری در نزدیکی مرز ترکیه با ایران با ده‌ها افغان، عمدتا مردان جوان، ملاقات کردند که شبانه و بصورت غیرقانونی در گروه‌های کوچک از مرز عبور می‌کردند و می گفتند که برای فراز از دست طالبان، خشونت و فقر کشورشان را ترک کرده‌اند.

متین کورباتیر، رئیس مرکز تحقیقات پناهندگی و مهاجرت مستقر در آنکارا گفته است که اخیرا «افزایش اندکی در ورود مسافران از مرزهای ایران را شاهد بوده‌ایم اما مهاجرت جمعی گسترده وجود ندارد.»

موج گسترده مهاجرت از افغانستان بستگی به رفتار طالبان در هفته‌های آینده دارد. یان ایگلند، دبیر کل شورای پناهندگان نروژ می گوید اگر با فروپاشی خدمات عمومی در افغانستان مواجه شویم و یک بحران بزرگ غذایی ایجاد شود، در این شرایط مطمئنا یک حرکت توده‌ای از سوی مردم برای مهاجرت را شاهد خواهیم بود.

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون اروپا امروز تأکید کرد که اتحادیه اروپا علی‌رغم آن که به تماس‌های فنی خود با طالبان ادامه می‌دهد اما قصد ندارد این گروه را به رسمیت بشناسد.

«اورسلا فن درلاین» رئیس‌ کمیسیون اروپا امروز (شنبه) تأکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان تماس‌های فنی خود با طالبان را حفظ خواهد کرد اما هیچ مذاکرات سیاسی با این گروه نخواهد داشت و قصد ندارد آن را به رسمیت بشناسد.

بنابر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، رئیس کمیسیون اروپا امروز در جریان دیدار از مرکز پذیرش موقت پناهجویان افغان در اسپانیا در خصوص موضع اتحادیه اروپا در قبال طالبان گفت: «اتحادیه اروپا تماس‌های عملیاتی خود با طالبان را حفظ می‌کند و این امر برای نجات جان افراد ضروری است اما ما هیچ‌گونه مذاکره سیاسی با آن‌ها نخواهیم داشت و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم».

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. وال‌استریت‌ژورنال، ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای «بازسازی افغانستان به شکل یک دموکراسی مدرن» دانسته است.

موضع جدید اتحادیه اروپا در قبال گروه طالبان در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده بود که این اتحادیه مجبور به برقراری ارتباط با گروه طالبان برای خارج کردن اتباع خودف کارمندان افغان و خانواده‌هایشان از افغانستان است اما این به معنی به رسمیت شناختن سلطه طالبان بر افغانستان نیست.

وی تأکید کرده بود که قدرت گرفتن طالبان در افغانستان بزرگ‌ترین اتفاق ژئوپولتیک برای اروپا پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شدند کنترل افغانستان را به دست بیاورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه (۲۴ مردادماه) هفته گذشته سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.