گروه طالبان خارجی ها را قبل از خروج از افغانستان بازداشت و مورد بازجویی قرار می دهند.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، یک مسئول در گروه طالبان گفت که عناصر این گروه هیچ گونه خارجی ای را نربوده اند اما بعضی از آنها قبل از خروج از کشور مورد بازجویی قرار می گیرند.

این مسئول افزود که برخی از خارجی د رحال حاضر تحت بازجویی هستند.

این مسئول طالبانی تأکید کرد که عناصر این گروه همچنان به خویشتنداری خود ادامه می دهند.

در همین حال، دو عضو کنگره آمریکا می‌گویند لوید آستین، وزیر دفاع این کشور در جریان تماسی تلفنی به آنها اطلاع داده است که شماری از اتباع ایالات متحده که به دنبال مراجعه به فرودگاه کابل بودند از سوی طالبان مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. 

بنا به گزارش‌ها وزیر دفاع آمریکا این برخورد طالبان با شهروندان کشورش را «غیرقابل پذیرش» خوانده است.

بالگردهای آمریکا روز جمعه برای کمک به انتقال بیش از ۱۵۰ شهروند آمریکایی به فرودگاه کابل ماموریتی خارج از محوطه فرودگاه انجام دادند. این عملیات اولین ماموریت نظامیان آمریکایی در خارج از فرودگاه کابل از زمان به قدرت رسیدن طالبان بود.

معرفی دولت آینده طی هفته های آینده

گروه طالبان قصد دارد چارچوب دولت جدید افغانستان را در چند هفته آینده معرفی کند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از یک سخنگوی گروه اسلامگرای طالبان نوشت: «کارشناسان حقوقی، مذهبی و سیاست خارجی طالبان قصد دارند چارچوب یک دولت جدید را در چند هفته آینده معرفی کنند.»

گروه طالبان از هفته گذشته و پس از ورود به کابل تلاش کرده است تا در برابر رسانه ها خود را گروهی معتدل معرفی کند، با این حال گزارش‌های گوناگونی از جستجوی خانه به خانه مخالفان، حضور رعب آور در خیابان‌ها و فشار بر زنان منتشر شده است که نگرانی‌های جهانی را در پی داشته است.

از سوی دیگر تلاش آمریکا و دیگر کشورهای متحد این کشور در طی ۲۰ سال گذشته برای خارج کردن اتباع خود از فرودگاه کابل ادامه دارد. بسیاری از افغان‌هایی که طی دو دهه گذشته با نیروهای خارجی یا سازمان‌های بین المللی همکاری کرده بودند نیز به دنبال خروج از افغانستان هستند.

 

تیتر جنجالی از عکس جنجالی

تیتر گاردین برای عکس تحویل نوزاد در فرودگاه کابل: همه باید سرمان را از شرم پائین بیاندازیم

روزنامه بریتانیایی گاردین با انتشار عکسی از صحنه تحویل یک نوزاد به نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل از تیتر «همه ما باید سرمان را از شرم پائین بیاندازیم» استفاده کرد.

تصاویر ویدئویی تحویل این نوزاد به نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل طی ساعات گذشته بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت.

 

 

بلینکن می‌گوید ۱۳ کشور با پذیرش پناهجویان افغان موافقت کرده‌اند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ۱۳ کشور تاکنون با پذیرش پناهجویان افغان موافقت کرده‌اند.

 به گفته وی از خاک ۱۲ کشور نیز به عنوان محل ترانزیت برای انتقال آن دسته از اتباع افغان که اکنون با به قدرت رسیدن طالبان جانشان در خطر است استفاده خواهد شد.

آنتونی بلینکن کشورهای آلبانی، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، شیلی، کوزوو، مقدونیه شمالی، مکزیک، لهستان، قطر، رواندا، اوکراین و اوگانادا را به عنوان ۱۳ کشوری که به طور موقت پذیرای این افراد خواهند بود معرفی کرد. 

آن دسته از اتباع افغان که هنوز با پذیرش آنها در آمریکا موافقت نشده است به طور موقت به یکی از این ۱۳ کشور منتقل می‌شوند. 

 

ملا عبدالغنی برادر برای تشکیل دولت وارد کابل شد

ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان که تاکنون در قطر ساکن بود روز شنبه به همراه دیگر اعضای بلند پایه این گروه وارد کابل شدند تا در گفتگوهایی که هدفش تشکیل دولت جدید افغانستان است، شرکت کنند.

یکی از مقامات بلند پایه طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف ملا عبدالغنی برادر ملاقات با دیگر مقامات جهادگرا و مقامات سیاسی افغانستان برای تشکیل یک دولت فراگیر است.

این مقام بلندپایه گروه طالبان سه شنبه گذشته وارد قندهار در جنوب افغانستان شده بود، شهری که مرکز قدرت البان بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بوده است.

چند کشور عضو ناتو خواستار افزایش بازه زمانی تخلیه  افراد در خطر در کابل شدند

وضعیت پیرامون میدان هوایی کابل، نشان دهنده ترس و نگرانی شهروندان افغانستانی از تثبیت موقعیت طالبان و خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور است. چندین کشور عضو ناتو روز جمعه خواستار آن شدند که تخلیه افراد در خطر در کابل فراتر از ضرب الاجل فعلی ایالات متحده آمریکا در ۳۱ اوت باشد زیرا بسیاری از افرادی که در پی تصرف کابل توسط طالبان در جستجوی عبور ایمن هستند در خارج از فرودگاه گیر افتاده‌اند. دبیرکل ناتو وضعیت خارج از فرودگاه کابل را «بسیار وخیم و دشوار» توصیف کرده است.

 

طالبان: در قبال اقدامات‌مان پاسخگو هستیم

طالبان به خبرگزار رویترز گفته‌اند که آنها در قبال اقدامات خود پاسخگو خواهند بود و گزارش‌های مربوط به ارتکاب جنایت یا تلافی از سوی اعضای این گروه را بررسی خواهند کرد.  

با این حال از زمان ورود طالبان به کابل، گزارش شهروند خبرنگاران افغان و همچنین گروههای بین‌المللی کمک رسانی از انتقام جویی شدید طالبان علیه اعتراضات مردمی و افرادی که قبلا پست دولتی داشته‌اند، از طالبان انتقاد یا با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند، خبر می دهد.

سابقه حکومت‌داری شریعت محور و سختگیرانه طالبان بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در افغانستان و حملات تروریستی آنها علیه غیرنظامیان در سالهای گذشته، ترسی گسترده‌ای را در جامعه افغانستان ایجاد کرده‌ است.

 

آوارگان آواره افغانستان در اروپا

یک نهاد حمایت از پناهندگان در لهستان هشدار داد حدود ده‌ها پناهجوی افغان در بحبوحه اختلافات سیاسی بین لهستان و بلاروس در مرز دو کشور گرفتار و سرگردان شده‌اند.

بنیاد نجات که در حوزه کمک و امداد به پناهجویان فعالیت دارد می‌گوید این گروه حدود ۱۲ روز است که در بلاروس و نزدیکی مرز لهستان در روستای اوسنارز گیر افتاده‌اند. بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس، مینسک تصمیم گرفته برای انتقام، موجی از مهاجرانی را که در این کشور مانده‌اند، روانه لهستان و لیتوانی کند اما دولت راستگرای لهستان به این مهاجران اجازه ورود نمی‌دهد.

در میان کسانی که در این اردوگاه موقت گرفتار شده‌اند یک دختر ۱۵ ساله افغان نیز وجود دارد که گفته می‌شود حال مساعدی ندارد. این سازمان روز جمعه در حساب توییتری خود نام کوچک تمام این افراد را همرسان کرده است.

اعضای بنیاد لهستانی نجات روز چهارشنبه برای نخستین بار اجازه پیدا کردند که برای این پناهجویان غذا، کیسه خواب، چادر و پاور بانک ببرند.

ماژیج کنیژنی، نماینده چپگرای مجلس لهستان در اعتراض به وضعیتی که این پناهجوها در آن گرفتار شده‌اند می‌گوید: «این یک وضعیت غیرانسانی و از آن بالاتر یک رسوایی برای لهستان و بلاروس است که این افراد را در چنین شرایطی به دور از کرامت انسانی نگه داشته و زندانی کرده‌اند. ادامه این وضعیت جان این افراد را به خطر می‌اندازد.»

این افراد پناهجو در این وضعیت نه راه پیش دارند و نه راه پس، از یک سو لهستان به آنها اجازه ورود نمی‌دهد و از سوی دیگر سربازان بلاروسی به آنها اجازه بازگشت. لهستان اخیرا صدها سرباز را در مرز مستقر کرده و سیم‌خاردارهای بیشتری را در مرز خود با بلاروس نصب کرده تا اجازه ندهد پناهجویان وارد این کشور شوند.

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان هرچند با این پناهجویان ابراز همدردی کرده اما در عین حال اصرار دارد که این افراد «ابزاری در دست لوکاشنکو» هستند.

اختلافات میان بلاروس و کشورهای اتحادیه اروپا از زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز سال گذشته ریاست جمهوری که به پیروزی دوباره آقای لوکاشنکو انجامیده ملتهب شده است. نخست وزیر لهستان می‌گوید ورشو تسلیم آنچه او «باج خواهی بلاروس» خوانده نخواهد شد.

 

 

دفاع بایدن از رسوایی آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اطمینان داد که شرایط دشوار خارج کردن هزاران غیرنظامی از کابل و صحنه‌های هرج و مرج در فرودگاه بر اعتبار کشورش در صحنه بین‌المللی تاثیر نگذاشته اما با این حال گفت نمی‌تواند قول دهد که نتیجه نهایی عملیات خروج چه خواهد شد.

وی مدعی شد که با متحدان آمریکا در ناتو صحبت کرده‌ است و این موضوع [اعتبار آمریکا] در واقع «برعکس است» و آن‌ها از اقدامات آمریکا راضی هستند.

بایدن همچنین گفت که ایالات متحده متعهد است تمام افغان‌هایی را که در جنگ کمک کرده‌اند، از افغانستان خارج کند.

دولت آمریکا به دلیل آشفتگی و صحنه‌های اغلب خشونت آمیز در خارج از فرودگاه با انتقاد روبرو شده است. به گفته مقامات آمریکایی پروازهای این کشور در فرودگاه کابل روز جمعه برای چند ساعت متوقف شده بود با این حال پروازها از بعد از ظهر از سر گرفته شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که نمی‌تواند «نتیجه نهایی» عملیات تخلیه کابل را تضمین کند. او این عملیات را یکی از «سخت‌ترین» عملیات‌ها در تاریخ توصیف کرد.

وی در سخنرانی خود در کاخ سفید افزود: «این ماموریت خطرناک است. این موضوع در شرایط سخت انجام می‌شود و برای نیروهای مسلح ما خطر دارد.»

بایدن افزود: «من نمی‌توانم قول دهم که نتیجه نهایی چه خواهد بود یا بدون خطر از دست دادن [نیروها] تمام شود.» وی وعده داد که به‌عنوان فرمانده کل می‌توانم به شما اطمینان دهم که تمام امکانات ممکن را بسیج خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا که پس از یک جلسه توجیهی با تیم امنیت ملی خود پیش خبرنگاران آمده بود، گفت که در حال حاضر تقریبا شش هزار سرباز آمریکایی در کابل حضور دارند و ارتش تقریبا ۱۳ هزار نفر را از روز شنبه خارج کرده‌ است.

وی تاکید کرد در نشست هفته آینده گروه هفت برای اقدام و استراتژیک مشترک در افغانستان تصمیم می‌گیرند.

بایدن تصریح کرد که برای خروج نیروهای آمریکایی و غربی از افغانستان مدام در تماس با طالبان هستند. او به طالبان هشدار داد که هرگونه حمله در حین عملیات خروج با پاسخ قاطع و سریع آمریکا روبرو می‌شود.

وی گفت: «بگذارید واضح بگویم، هر آمریکایی که بخواهد به کشور برگردد ما آن‌ها را برمی‌گردانیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا وی متعهد به اعزام نیرو به کابل برای خارج کردن آمریکایی‌هایی است که نتوانستند به فرودگاه برسند گفت که دولت وی هیچ نشانه‌ای مبنی بر مشکل داشتن آمریکایی‌ها در رسیدن به فرودگاه مشاهده نکرده و به توافق با طالبان مبنی بر اجازه دادن به شهروندان آمریکایی برای عبور از پست‌های بازرسی‌ در شهر اشاره کرد.

وی استدلال کرد که اکنون زمان انتقاد از سیاست‌های وی درباره افغانستان نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.