معاون رئیس جمهور سابق افغانستان ضمن آن که خود را رئیس جمهور موقت اعلام کرد نیروهایش موفق شدند یک شهر مهم را از کنترل طالبان خارج کنند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، نیروهای وفادار به معاون رئیس جمهور سابق افغانستان مرکز یک ولایت را از طالبان بازپس گرفتند.

یک منبع نظامی در کابل گفت که نیروهای «امر الله صالح» معاون «اشرف غنی» رئیس جمهور فراری افغانستان  شهر«چاریکار»مرکز ولایت«پروان» در شمال پایتخت افغانستان را به کنترل خود در آوردند.

این منبع گفت که درگیری اکنون در ولایت «پنجشیر» در جریان است و ژنرال«عبدالرشید دوستم» ده هزار نیروی ارتش افغانستان را به این منطقه فرستاده است.

پیش از این صالح اعلام کرد که برعکس رئیس جمهوری فراری وی در کشور مانده است و بر اساس قانون اساسی او رئیس جمهور موقت افغانستان است.

یک جاده راهبردی و تونل «سالنگ» که کابل را به مزار شریف بزرگترین شهر در شمال افغانستان مرتبط می کند در چاریکار واقع شده اند.

در همین حال، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان با وجود تصرف پایتخت از سوی شبه‌نظامیان طالبان و سقوط دولت محمداشرف غنی، همچنان از تسلیم شدن در برابر سلطه این گروه حذر دارد و مطابق آخرین گمانه‌زنی‌ها برای تشکیل جبهه‌ای تازه علیه اسلامگرایان افراطی، به دره پنجشیر در شمال شرق افغانستان عقب‌نشینی کرده است.

امرلله صالح، معاون اول رئیس جمهوری سابق افغانستان روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «من هرگز، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالبان سر خم نخواهم کرد.»

او در ادامه این پیام تاکید کرد که هرگز به میراث احمد شاه مسعود، فرمانده و مراد خود خیانت نخواهد کرد و زیر بار پذیرش سلطه طالبان نخواهد رفت.

آقای صالح روز سه‌شنبه نیز با انتشار پیام توییتری دیگری از مردم افغانستان خواست تا به محور مقاومت در برابر طالبان بپیوندند. انتشار این پیام پس از آن بود که او روز دوشنبه در کنار احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، فرمانده فقید مبارزه علیه طالبان و نیروهای شوروی در دره پنجشیر ظاهر شده بود.

مقام‌های محلی در شمال شرق افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که صالح و مسعود در تلاش برای هماهنگی فعالیت‌های گروه‌‌های چریکی مبارز علیه طالبان هستند.

دره پنجشیر سمبل مقاومت در افغانستان به شمار می‌رود؛ چنان که در دوره جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ هرگز به دست طالبان نیفتاد و یک دهه پیش از آن نیز به تصرف نیروهای شوروی سابق در نیامد.

آقای صالح نخستین بار در سال ۱۹۹۰ نبرد چریکی را در کنار فرمانده خود احمدشاه مسعود آغاز کرد و به این دلیل که یکی از محورهای اصلی مقاومت در برابر طالبان پس از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی بود، هدایت سازمان اطلاعاتی تازه تاسیس افغانستان در سال ۲۰۰۴ را برعهده گرفت.

او در سال ۲۰۱۰ در پی حمله به کنفرانس صلح کابل، از سمت فرماندهی اداره سازمان جاسوسی افغانستان برکنار شد ولی مدعی شد که مطابق اسناد موجود پاکستان حامی اصلی طالبان است؛ ادعایی که همواره از سوی پاکستان رد شده است.

او با وجود دوری چند ساله از صحنه سیاسی افغانستان، مبارزه با طالبان را با انجام گفتگوهای رسانه‌ای و انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی ادامه داد تا این که در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان متحد محمداشرف غنی، ابتدا وزیر کشور و سپس معاون اول آقای غنی شد.

او با وجود خروج آقای غنی از کشور و سلطه طالبان بر پایتخت، روز سه‌شنبه با صدور پیامی خطاب به مردم افغانستان نوشت: «برخلاف آمریکا و ناتو، ما روحیه خود را از دست نداده‌ایم و فرصت‌های عظیمی در پیشِ‌رو داریم.»

طالبان پیش از این اعلام کردند همه افغانستان را کنترل خود در آوردند هر چند برخی منابع گفتند که ولایت پنجشیر خارج از کنترل این گروه است.

 

 

نخستین کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی طالبان

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه مسلح خواهان تداوم جنگ در افغانستان نیست.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان امروز سه شنبه در کنفرانس خبری در کابل پایتخت افغانستان گفت: ما عفو عمومی اعلام کردیم و خواهان تداوم جنگ در افغانستان نیستیم.

مجاهد افزود: ما خواهان دست یابی به توافقنامه ای هستیم که همه اقشار ملت آن را قبول داشته باشند.

وی اعلام کرد : ما با هیچ یک از طرف های موجود در افغانستان تسویه حسابی نخواهیم داشت. ما به همه مردم و کسانی که با اشغالگران و دولت سابق همکاری می کردند، اعلام می کنیم که با آنها انتقام جویانه برخورد نخواهیم کرد.

سخنگوی طالبان گفت: سفارتخانه های خارجی در امنیت خواهند بود و هیچ کسی به آنها تعرض نخواهد کرد.

مجاهد خاطرنشان کرد دولت سابق مراکز دولتی را رها و فرار کرد که این امر باعث بروز آشوب شد و برخی از این وضعیت سوء استفاده کرده و به سرقت و غارت پرداختند.

وی گفت ما خواهان تشکیل نظام اسلامی فراگیر در افغانستان هستیم. البته امارت اسلامی تهدیدی برای کشورهای همسایه و جهان نخواهد بود و همگان باید به عادات و رسوم ما از جمله اجرای احکام اسلامی احترام بگذارند.

مجاهد افزود ما حقوق زنان را در چارچوب اسلام تامین خواهیم کرد.

وی گفت از کشورهای جهان می خواهیم که در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

سخنگوی طالبان تصریح کرد به همه کارمندان ادارات دولتی اعلام می کنیم که می توانند به خانه های خود بازگردند و هیچ کس متعرض آنها نخواهد شد.

وی گفت ما از کسانی که به فرودگاه کابل برای ترک افغانستان رفتند، می خواهیم که به خانه هایشان برگردند. ما برای برقراری مجدد وضعیت عادی در کشور تلاش خواهیم کرد.

مجاهد افزود درباره سیاست مان درباره علم و دانش در آینده تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد طالبان، هزاران نیروی نظامی را که در مدت 20 سال با آنها جنگیدند، عفو می کند.

سخنگوی طالبان اعلام کرد رسانه ها می توانند در چارچوب فرهنگ حاکم به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت مذاکرات صلح از 18 ماه پیش برگزار می شود و ما یک تیم مذاکره کننده قوی در قطر داریم ولی برخی از جنگ طلبان گروه ما را به بازی گرفتند.

مجاهد همچنین از اتباع افغان مقیم خارج خواست که به کشورشان بازگردند.

وی افزود کشور ما اسلامی است چه 20 سال پیش چه هم اکنون ولی فرق زیادی میان وضعیت کنونی ما و وضعیت 20 سال پیش ما وجود دارد.

سخنگوی طالبان تصریح کرد ما با کاشت مواد مخدر در افغانستان مبارزه خواهیم کرد. پس از این هیچ کسی نخواهد توانست به قاچاق مواد مخدر بپردازد و افغانستان کشوری عاری از مواد مخدر خواهد بود. قول می دهیم که افغانستان پس از این به محلی برای کاشت مواد مخدر تبدیل نخواهد شد ولی برای موفقیت در این کار نیاز به کمک خارجی داریم.

وی گفت همه مرزهای افغانستان تحت کنترل ماست و قاچاق سلاح در کار نخواهد بود و همه سلاح های بکار رفته در درگیری ها جمع آوری و ثبت خواهد شد.

مجاهد افزود پس از تشکیل دولت، درباره ماهیت قوانینی که به اطلاع مردم خواهد رسید، تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد به هیچ فرد یا گروهی اجازه نخواهیم داد که از افغانستان برای حمله به دیگر کشورها استفاده کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.