گروه طالبان در اظهارات رسمی اش تلاش می کند خود را ضد زن نشان ندهد و دم از مشارکت آنان و مسئولان سابق افغانستانی در دولت جدید می زند.

به گزارش جماران به نقل از رویترز، گروه طالبان با توجه به سابقه بدی که در دوران به قدرت رسیدنش اش در در حدفاصل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱  در افغانستان دارد اکنون تلاش می کند چهره ای متفاوت از خود به جهانیان نشان دهد.

در همین راستا گروه طالبان اعلام کرد که از زنان برای مشارکت در فعالیت های دولت جدید در افغانستان دعوت خواهد کرد و پست هایی را به مسئولان دولت سابق ارائه می کند.

سخنگوی گروه طالبان تأکید کرد که به برخی اعضای دولت های سابق پست هایی را در دولت جدید ارائه می کند.

این سخنگو افزود که اکنون رایزنی هایی میان رهبران این گروه و رهبران سابق کشور در جریان است و از زنان نیز برای مشارکت در کارهای دولت جدید دعوت خواهد شد.

«وردک حنفی» سخنگوی طالبان گفت که آینده نظام سیاسی در کشور طی روزهای آینده مشخص می شود.

 شبکه طلوع‌نیوز نیز گزارش داد که هیات ۹ نفره طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی» برادر قرار است به زودی از قندهار به کابل برود. ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان دو روز پیش از دوحه وارد قندهار شد.

بنا به همین گزارش هیات مذاکره‌کننده طالبان قرار نیست بار دیگر به دوحه بازگردد و گفتگوها بین طالبان و سیاستمداران افغان در داخل کشور پیگیری خواهد شد.

«انس حقانی» از سران شبکه حقانی که شبکه‌ای بانفوذ در گروه طالبان محسوب می‌شود روز چهارشنبه در کابل با «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه در دولت اشرف غنی و «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان دیدار کرد.

 

چه کشورهایی طالبان را به رسمیت شناختند؟

 

واکنش اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا که یک هفته پیش از این به طالبان هشدار داده بود اگر با زور به قدرت برسند در عرصه بین‌الملل منزوی خواهند شد، عصر سه‌شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید با طالبان صحبت کند زیرا آن‌ها در جنگ پیروز شده‌اند.

آقای بورل که در نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «من نمی‌گویم که ما طالبان را به رسمیت خواهیم شناخت. من فقط می‌گویم که باید درباره همه چیز با آن‌ها صحبت کنیم، حتی در مورد مسئله حمایت از دختران و زنان افغان. برای این کار باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.»

واکنش انگلیس

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که عصر یکشنبه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی خواستار موضع‌گیری واحد ناتو و سازمان ملل در قبال تحولات افغانستان شده و اعلام کرده بود «نمی‌خواهیم کسی به‌طور دو جانبه طالبان را به رسمیت بشناسد»، روز سه‌شنبه اعلام کرد که «به رسمیت شناختن طالبان منوط به رعایت حقوق بشر خواهد بود».

بنابر اعلام سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس، جانسون در جریان گفتگوی تلفنی با عمران خان، همتای پاکستانی خود نیز گفته است: «به رسمیت شناختن دولت آینده طالبان در افغانستان منوط به این است که آیا استانداردهای پذیرفته‌شده بین‌المللی در زمینه حقوق بشر به صورت فراگیر رعایت خواهد شد یا نه.»

 جانسون همچنین خواستار برگزاری نشست گروه ۷ برای «اتخاذ یک رویکرد یکپارچه درباره افغانستان»، به ویژه درباره مساله به رسمیت شناختن دولت آینده آنها شده است.

واکنش ایالات متحده آمریکا و کانادا

واشنگتن روز دوشنبه اعلام کرد تنها در صورتی حکومت طالبان را به رسمیت می‌شناسد که آنها به حقوق زنان احترام بگذارند و تروریست‌ها را طرد کنند.

اما جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز سه‌شنبه ۱۷ اوت اعلام کرد: «کانادا قصد به رسمیت شناختن دولت طالبان را ندارد.»

او در حاشیه یک کنفرانس خبری در اتاوا گفت: «بیست سال پیش نیز که آنها در قدرت بودند، باز هم کانادا دولت آنها را به رسمیت نشناخت. آنها بر اساس قوانین کانادا یک گروه تروریستی تشکیل داده‌اند، به زور یک دولت منتخب را سرنگون کرده‌اند و اکنون جایگزین آن شده‌اند.»

کانادا همچنین اعلام کرده است که به ۲۰ هزار پناهجوی افغان که جانشان در خطر است، پناهندگی می‌دهد.

واکنش پاکستان، چین و روسیه

پاکستان که از گذشته رابطه نزدیکی با رهبران طالبان داشته، می‌گوید تصمیم‌گیری درباره به رسمیت شناختن حکومت طالبان را پس از مشورت با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام خواهد کرد.

پکن و مسکو نیز پس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، تماس‌های خود را با طالبان افزایش دادند. این دو کشور اگرچه هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، اما اعلام کرده‌اند که آماده گفتگو با آنها هستند.

رهبران طالبان نیز که در سال‌های اخیر سفرهایی به هر دو کشور چین و روسیه داشتند، از برقراری چنین ارتباطی استقبال کرده‌اند.

چین و روسیه از معدود کشورهایی هستند که سفارتخانه‌های خود در کابل را نیز تخلیه نکرده‌اند. به نظر تحلیلگران، پکن و مسکو تنها یک هدف را دنبال می کنند: حفظ ثبات در این کشور به منظور حفظ منافع خود در منطقه.

یک روز پیش از این دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در افغانستان ضمن اشاره به دیدار خود با نمایندگان طالبان در کابل برای گفتگو درباره تامین امنیت سفارت روسیه اعلام کرد: «این دیدار مثبت و سازنده بود و نمایندگان طالبان گفتند که دوستانه‌ترین رویکرد را در قبال روسیه دارند. آن‌ها امنیت سفارت ما را تضمین کردند.»

او حتی مدعی شد که وضعیت امنیتی کابل در حال حاضر بهتر از دورانی است که اشرف غنی در قدرت بوده است.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که پکن خواهان «روابط دوستانه» با طالبان است.

واکنش ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش از تصرف شهر کابل به دست طالبان در برابر این گروه تندرو سرسختانه موضع‌گیری کرده و حتی پیشرفت‌های سریع آنها را «اشغال» نامیده بود.

ترکیه همچنین پیش از این به ایالات متحده پیشنهاد داده بود که در ازای حمایت‌های لجستیکی و مالی، مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را پس از خروج آمریکایی‌ها بر عهده بگیرد.

با این وجود هنگامی که طالبان در کاخ ریاست جمهوری مستقر شدند، لحن ترک‌ها تغییر کرد و پیام‌های دریافت شده از سوی طالبان را «مثبت» ارزیابی کردند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز سه‌شنبه گفت که کشورش با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در حال مذاکره است.

 

پنج شرط فرانسه برای به رسمیت شناختن طالبان

فرانسه برای به رسمیت شناختن احتمالی رژیم طالبان در افغانستان پنج پیش‌شرط تعیین کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه روز چهارشنبه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) در این باره گفت: «من می‌دانم که آن‌ها تلاش‌های زیادی برای کسب مشروعیت از سوی جامعه جهانی از خود نشان می‌دهند، اما اظهارنظر کردن اینجا و آن‌جا درباره احترام به حقوق زنان کافی نیست، باید اقدام عملی در این راستا صورت بگیرد.»

وزیر امور خارجه فرانسه درباره شروط تعیین شده گفت: «ابتدا طالبان باید اجازه خروج به افغان‌هایی بدهند که می‌خواهند از ترس این کشور را ترک کنند. قدم دوم این است که نباید بگذارند افغانستان به پناهگاه تروریسم تبدیل شود و لازم است که این کار را به نحوی بسیار ملموس انجام دهند. آن‌ها باید همچنین بپذیرند که کمک‌های بشردوستانه می‌تواند وارد خاک افغانستان شود، به حقوق شهروندان به ویژه حقوق زنان احترام بگذارند و در نهایت با یک دولت انتقالی موافقت کنند.»

وی گفت این شرایط لازمه به رسمیت شناخته‌شدن شدن حکومت آنان از سوی جامعه بین‌المللی است و پس از آن‌که این موارد تحقق یافتند، فرانسه بررسی خواهد کرد که چه گامی برخواهد داشت، اما به هر روی «این اقدامات باید انجام شوند و تا الان هم که انجام نشده‌اند».

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سوال که اگر طالبان شروط را برآورده نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: «در آن صورت آنان از جامعه جهانی طرد خواهند شد و باید در همان موقعیت مطرود سر کنند.»

پیشتر بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز در جریان یک سخنرانی تلویزیونی خواستار اتخاذ موضعی واحد در قبال تحولات افغانستان شده و اعلام کرده بود «نمی‌خواهیم کسی به‌طور دو جانبه طالبان را به رسمیت بشناسد». وی گفته بود که به رسمیت شناختن طالبان «منوط به رعایت حقوق بشر خواهد بود».

پس از دو دهه تلاش برای شکست طالبان، قدرت‌های غربی اکنون بر سر دوراهی برای ارتباط با دولت بنیادگرای مستقر در کابل قرار دارند.

به نظر می‌رسد طالبان نسبت به حکمرانی دفعه پیشین خود، در حدفاصل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، با اقبال جهانی بیشتری مواجه است. روسیه، چین و ترکیه در نخستین موضع‌گیری‌های خود از اظهار نظرهای مقامات طالبان استقبال کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.