شیوع بیماری کرونا بر همه مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی تاثیر مستقیمی داشته ‌است و در برخی موارد پس لرزه‌های بر شکستگی برخی باشگاه‌های خصوصی به گوش می‌رسد، با این حال با وجود همه اقدام‌هایی که دولت در این زمینه انجام داد می‌طلبد در بخش ورزش نگاه ویژه‌تری به مقوله اقتصاد به خصوص هزینه‌ها و دستمزدهای بازیکنان، مربیان و باشگاه‌داری شود تا چرخ اقتصاد ورزشی همچنان رونق داشته باشد.

اول اردیبهشت سال جاری مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در نشست با فعالان اقتصادی بخش ورزش و سازمانهای مردم نهاد جوانان از  آغاز پرداخت تسهیلات به ۲۸ هزار باشگاه ورزشی آسیب دیده از بیماری کرونا  خبر داد و گفت به باشگاه‌های خصوصی به میزان هر نیرویی که دارند و حق بیمه پرداخت می‌کنند تا سقف ١٦ میلیون تومان برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت وام تعلق می‌گیرد که هشت میلیون برای حقوق و هشت میلیون برای هزینه باشگاه‌ها خواهد بود.

بنا بر مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت باشگاه‌ها  تا ١٥ اردیبهشت و همه مسابقات نیز تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل شده است و تصمیمات جدید نیز با توجه به شرایط شیوع این ویروس در ادامه اتخاذ خواهد شد.

در همه نقاط دنیا بیماری کرونا باعث شده است که فعالیتهای ورزشی تعطیل شود که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد باشگاه‌ها دارد که این قاعده در ایران به خصوص در نصف جهان نیز حکم فرماست.

از گوشه کنار جهان خبر می‌رسد در بخش فوتبال ، برخی باشگاه‌ها همانند بارسلونا و یوونتوس، برای جبران ضرر مالی، دستمزد بازیکنان خود را کم کردند و حتی باشگاه ژیلینا در لیگ اسلواکی به دلیل نداشتن منابع مالی اعلام ورشکستگی کرد.

همچنین در فدراسیون فوتبال اروگوئه بیش از ۴۰۰ نفر از کارمندان به دلیل لغو فعالیت‌های فوتبالی جدا شدند و در دنیا بسیاری از باشگاه‌های بزرگ به خصوص در فوتبال تعدیل نیرو کردند و یا با ورشکستگی و بی‌پولی دسته پنجه نرم می‌کنند، با این حال فیفا در این زمینه پیشقدم شد و تصمیم گرفت تا یک صندوق ویژه کمک به باشگاه‌ها را را با مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار ایجاد کند و در این راستا به باشگاه‌هایی که از ویروس کرونا، ضرر دیدند و با مشکلات زیادی مواجه‌اند کمک می‌شود.

کمتر کسی فکر می‌کرد در سال ۲۰۲۰ جهان توسظ یک ویروس ناشناخته دستخوش تغییرات زیادی قرار گیرد و حتی پیش زمینه تحولات منفی زیادی به خصوص در ورزش باشد.

بر اساس آمار موجود  بیش از ۳۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و افزون بر یکهزار و ۳۵۰ باشگاه ورزشی در این خطه وجود دارد که می‌طلبد مسئولان در این زمینه چاره اندیشی جدی کنند.

استاد مدیریت ورزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان به تاثیر بیماری کرونا در  اقتصاد ورزش اشاره کرد و افزود: در این چند ماه اخیر بسیاری از فعالان حوزه ورزش به دنبال پاسخ مناسب به آن هستند تا راهکارهایی منطقی، علمی و اجرایی را در این خصوص ارائه دهند.

داود نصر اصفهانی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه موضوع تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و اثراتی که ویروس کرونا از جنبه اقتصادی بر ورزش داشته است خود مشکلی بزرگ و جبران ناپذیر به شمار می‌رود افزود: با این حال جامعه ورزش در تمامی سطوح فعالیتی در حد توان خود در مسئولیت‌پذیری اجتماعی اقدام کرده است که بخش بزرگی از جامعه ورزش امروز درگیر این موضوع است.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: باشگاه‌های ورزشی که  از ظرفیت اینترنت و دنیای مجازی را جدی‌تر مدنظر قرار داده‌اند آسیب کمتری داشته‌اند و از این بستر توانستند کمک بگیرند ولی با این حال ضرر و زیان باشگاه‌های خصوصی مشهود است.

وی گفت: همچنین باشگاههایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی خود با مشتریان خود تعامل داشتند و از امکانات آن استفاده کرده تا حدودی از دغدغۀ خود کم کردند.

این استاد دانشگاه  با تاکید  بر علم بازاریابی در اقتصاد ورزش افزود:  افرادی که از زمان‌های قبل به مطالعۀ مباحث بازاریابی پرداختند از این علم کمک گرفته و راهکارهایی را برای کسب و کار خود ایجاد کردند.

استاد دانشگاههای آزاد استان اصفهان با بیان اینکه مدیران باشگاه‌های ورزشی در این شرایط به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در کسب و کارهای خود هستند، افزود: با شیوع ویروس کرونا بدنۀ کسب و کار ورزش در همه جهان به خصوص ایران دچار آسیب شد و بسیاری از فعالان آن دچار نگرانی، استرس و اضطراب شدند و حتی برخی باشگاههای جهان ورشکسته شدند.

وی با بیان اینکه تبدیل این تهدید به فرصت یکی از راهکارهای مدیران ورزشی می‌تواند باشد افزود: با توجه به گستردگی و تنوع کسب و کارهای ورزشی و تاثیرات متفاوتی که بر هر بخش وارد شده است، در خصوص باشگاه‌های ورزشی خصوصی (کوچک و متوسط منظور باشگاهی که با رویکرد تندرستی و آمادگی جسمانی تاسیس شد نه رویکرد قهرمانی و حرفه‌ای) راهکارهایی وجود دارد.

نصر اصفهانی افزود: چالش‌های اصلی که این باشگاه‌های ورزشی در این دوره که با آن مواجه هستند می تواند، شامل هزینه‌های ثابت و متغیر یک کسب و کار مانند اجاره بها مکان، هزینه انشعابات، اقساط و بدهی‌های قبلی و آینده، هزینه نیروی انسانی تمام وقت باشد.

وی افزود: از طرف دیگر درآمدهای این باشگاه‌ها نیز که کاهش یافت، یافتن مشتری و حفظ و نگهداری مشتریان قبلی دغدغه دیگری است که مدیران اینگونه کسب و کارها دارند.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: با تمام این تفاسیر پیشنهاد می‌شود، باشگاه‌های ورزشی که  از ظرفیت اینترنت و دنیای مجازی را جدی‌تر مدنظر قرار داده‌اند آسیب کمتری داشته‌اند و از این بستر توانستند کمک بگیرند.

این محقق ورزشی گفت: همچنین باشگاههایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی خود با مشتریان خود تعامل داشتند و از امکانات آن استفاده کرده تا حدودی از دغدغۀ خود کم کردند.

وی با تاکید براینکه یکی از علومی که در این شرایط بحرانی کمک می‌کند علم بازاریابی در ورزش است، افزود:  افرادی که از زمان‌های قبل به  مطالعۀ مباحث بازاریابی پرداختند از این علم کمک گرفته و راهکارهایی را برای کسب و کار خود ایجاد کردند.

نصر اصفهانی ادامه داد: آنچه می‌توان در مجموع به عنوان راهکارهای کوتاه مدت برای بیشتر این باشگاه‌ها با توجه اینکه حداقل تا ۳۰ اردیبهشت باید تعطیل باشند، ارائه برنامه‌های تمرینی از طریق فضای مجازی به ورزشکاران و مشتریان خود، طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های ورزشی مختص باشگاه ورزشی و برنامه‌ای را جهت ورزش در زمان بیماری در قالب لوح‌های فشرده است.

این استاد دانشگاه به راهکارهای بلندمدت در این زمینه اشاره و اضافه کرد: پیگیری و ایجاد بسترهای حمایتی و پشتیبانی مالی برای باشگاه‌داران و مربیان ورزشی، ایجاد سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان در باشگاه‌های ورزشی  وتدوین سامانه‌های ثبت اطلاعات مدیران باشگاه‌های ورزشی و مربیان آنها و ارائه خدمات مختلف در زمان‌های خاص را از دیگر این راهکارها عنوان کرد.

وی  با بیان اینکه مسئولان امر در این زمینه اقدام هایی انجام دادند ولی کافی نیست افزود:  تاثیرات بیماری کرونا در اقتصاد ورزش  پس از گذر از بیماری کرونا نمایان می‌شود که این خود نیز مشکلی جدی است و نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی اصولی و جدی صورت گیرد که نیازمند همدلی و هماهنگی استادان امر با مسولان و کارشناسان ورزشی است.

همچنین رییس هیات ووشو استان اصفهان با اشاره به تاثیرات منفی بیماری  کرونا در اقتصاد ورزش در گفت و گو با ایرنا افزود:  بیشتر مربیان ووشو از طرق  مربیگری  امرار معاش می کنند ولی وقتی که باشگاه‌ها تعطیل است نمی‌توانند کار کنند.

محسن روناسی با بیان اینکه این موضوع خود باعث بروز مشکلات و آسیبهای اجتماعی می شود گفت: در این راستا باید یک سیستمی در کنار آنها قرار گیرد که جزو مشاغل آسیب دیده به حساب بیایند ولی متاسفانه هیچ وقت دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه  این مربیان در عمل کارشان صفر شد، گفت: در این زمینه بخشهای مرتبط و تصمیم‌گیران  مشاغل مربیان را هم جز مشال آسیب دیده به حساب بیاورد تا کمکی به آنها شود.

روناسی با بیان اینکه این موضوع در همه رشته‌های ورزشی صدق می‌کند گفت:  به باشگاه‌های ورزشی و مربیان ورزش توجه  ویژه شود تا آسیب اقتصاد ورزش بیش از این آسیب نبیند چون کرونا به کل اقتصاد جهان ضربه زده است و ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه بعد از پسا کرونا تاثیرات این بیماری روی اقتصاد ورزش نمود بیشری خواهد یافت و باید در این زمینه تصمیات جدی اتخاذ کرد و راهکاری علمی و علمی بیشتری ارائه داد.

همچنین جواد محمدی مدیرعامل باشگاه ذوب آهن اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:  بخش اقتصاد ورزش بر اثربیماری کرونا دستخوش تغییرات منفی زیادی شده است و این موضوع از اهمیت بالایی در ورزش دنیا برخورداراست.

وی با بیان اینکه مربیان ، بازیکنان و همه بخش‌های مرتبط  از طریق فعالیتهای باشگاهی امرار معاش می‌کنند، گفت: چرخش زندگی آنها از طریق فعالیت باشگاه‌ها در رشته‌های مختلف به خصوص فوتبال است و خروج از این موضوع نیازمند یک تصمیم واحد و جدی است که مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

وی  با بیان اینکه در این زمینه فیفا دستورالعمل‌هایی را برنامه‌ریزی کرده است، گفت: این امر نیازمند اتخاذ تصمیمات جدی و فنی است که این مشکلات را مرتفع کند.

وی افزود: این مشکلات در همه نقاط جهان اتفاق افتاده است که به تعطیلی باشگاه‌های ورزشی منجر شده است.

رییسهیات کشتی استان اصفهان نیز در این زمینه با اشاره به تهدیدات اقتصادی بر روی ورزش تاکید کرد: برخی از ورزشکاران و قهرمانان حرفه‌ای در این زمینه دچار مشکل شده‌اند.

مصطفی میرزایی با بیان اینکه کشتی یک ورزش درگیرانه است و اقتصاد این ورزش از همه لحاظ از اهمیت بالایی برخورداراست، گفت: همه باشگاه‌های خصوصی در این زمینه تعطیل شد که این خود تاثیر خوبی روی ورزش کشتی ندارد.

میرزایی اظهارداشت: اقتصاد ورزش یکی از موضوعات مهم در زمان بیماری کروناست و مسئولان امر در این زمینه برنامه‌ریزیهای کردند ولی کافی نیست.

وی با اشاره به تهدیدات کرونایی در اقتصاد ورزش به خصوص در اصفهان اظهارداشت: استان اصفهان ۳۰ هزار ورزشکار کشتی و افزون بر ۳۵۰ هزار ورزشکار سازماندهی شده دارد که می‌طلبد در زمینه اقتصادی توجه ویژه‌ای به دیار نصف جهان شود.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا همه جهان را فرا گرفته و بسیاری از باشگاه‌های مطرح دنیا تحت تاثیر این ویروس اعلام ورشکستگی کردند، گفت:  در این شرایط اقتصاد ورزش افت شدیدی کرد و باید راه‌حلی برای برون رفت از این چالش بزرگ پیدا کنیم تا دچار مشکل نشویم.

در حالی که  دنیا با بیماری کرونا دسته پنجه نرم می‌کنند، پس لرزه‌های افت مسائل اقتصادی در ورزش پایه‌های آن را سست می‌کند که برای جلوگیری از زلزله اقتصادی در بخش ورزش و فروپاشی آن باید چاره‌اندیشی جدی در برون رفت از این مشکل ایجاد شود که این امر نیازمند هم‌افزایی ،همدلی و وحدت بخشهای مختلف ورزشی، دولت و ورزشکاران است  تا با شکست کرونا از این مشکلات با سربلندی عبور کنیم.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۲ هزار و ۵۸۴  نفر به طور قطعی به کرونا مبتلا شدند و با فوت ۷۱ تن در۲۴ ساعت گذشته، تعداد  آنها به پنج هزار و ۸۷۷ نفر  رسید.

کیانوش جهانپور روز سه‌شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر نهم اردیبهشت بر اساس گزارش آزمایشگاهها و دانشگاه های علوم پزشکی هزار و ۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ شناسایی شدند .

وی بیان کرد: بر اساس گزارشها تاکنون ۷۲ هزار و ۴۳۹ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستانها ترخیص شدند که معادل حدود ۷۵ درصد مبتلایان است و ۲ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۴۲ هزار و ۵۹۰ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه انجام شده است از مردم خواست ، همچنان  فاصلهگذاری هوشمند اجتماعی را رعایت و افرادی که در مکان های عمومی حضور پیدا می کنند، باید از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.