دکتر «شهاب تجری» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بحث ویروس کرونا بهداشتی و پزشکی است لذا شیوه مبارزه با آن را هم باید از متخصصان اخذ کرد و به کار گرفت، افزود: شهروندان در هر قشر و صنفی یک مسوُولیت و وظیفه اصلی دارند و آن این که به توصیه‌ها و دستورات متخصصان عمل کنند و در ادای این وظیفه سنگین کوتاهی نکنند که سلامت جامعه در آن نهفته است.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، اگر کسی توان مالی دارد، به کمک مردم بشتابد که متاسفانه عده کثیری به خاطر این بیماری بیش از گذشته در تنگنا و سختی معیشتی قرار گرفته اند.

او همچنین تاکید کرد کسانی هم که دارای مرجعیت اجتماعی هستند مکلف هستند به آرامش روانی جامعه کمک کنند و تلاش نمایند که از اضطراب و نگرانی مردم کم شود.

این وکیل و حقوقدان کرمانشاهی در ادامه با با باین اینکه تقریباً تمام افراد در جهان امروز در اغلب امور مقلِد هستند و از کارشناسان مورد وثوق خود تبعیت می کنند، گفت: شهروندان این تکلیف را هم در قبال خود و خانواده و هم جامعه دارند و از این رو یک مسوُولیت اجتماعی هم تلقی می شود زیرا افراد با عدم رعایت توصیه‌ها نه تنها خود و اطرافیانش را بلکه حق سلامتی تمام جامعه را پایمال خواهند کرد.

او یادآوری کرد: البته وقتی اشخاص مورد اعتماد جامعه پایبند این تکلیف باشند، ممکن است که در میان جامعه تبدیل به یک اپیدمیِ مثبت شود.

استاد حقوق دانشگاه آزاد اسلام کرمانشاه در ادامه گفت: به دلیل خطری که عدمِ رعایتِ توصیه‌هایِ بهداشتیِ متخصصان برای جامعه دارد، می‌توان ناقضان تکالیف بهداشتی را مجازات کرد و مدعی العموم بر علیه آنها اعلام جرم کند.

تجری اضافه کرد: در کنار این تکلیف اولیه و اساسی، شهروندان اعم از استاد دانشگاه، وکیل و سایر اقشار می‌توانند به تناسب توان خود به یاری هموطنانی بشتابند که در این شرایط امرار معاش برای آنها بیش از قبل سخت شده و نه تنها نمی‌توانند اقلام بهداشتی لازم را تهیه کنند بلکه به دلیل تعطیلی کسب و کار توان تامین مایحتاج اصلی زندگی را هم ندارند.

او گفت: هرچند این تکلیف اساساً بر عهده حکومت هاست ولی متاسفانه به آن توجه نمی شود.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش همچنین افزود: مسوٌُولیت اجتماعی دیگری که بر عهده اشخاصی که دارای مرجعیت اجتماعی هستند، قرار دارد، القای حس آرامش در جامعه است که متاسفانه بسیاری از مردم در اضطراب و نگرانی به سر میبرند.

تجری اضافه کرد: در چنین شرایطی اشخاصی که نفوذ کلام دارند باید پیام‌آور آرامش روانی در میان مردم باشند و البته این به معنای بی اهمیت جلوه دادن خطر این بیماری نیست بلکه ضمن اعلام هشدارهای لازم باید تلاش کرد که مردم دچار بحران روحی و روانی نشوند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون ۱۳۶ نفر در این استان به کرونا مبتلا شدند که ۱۱ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۱۴ هزار ۹۹۱ و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع ۸۵۳ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و چهار هزار و ۹۹۶ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.