گروه طالبان نهمین ولایت در افغانستان را نیز به اشغال خود در آوردند.

به گزارش جماران ، عناصر گروه طالبان کنترل شهر «فیض‌آباد» مرکز ولایت «بدخشان» را در شمال شرق افغانستان به‌دست گرفتند.

«ذبیح‌الله عتیق» معاون فرمانداری ولایت بدخشان با اعلام این خبر گفت که نیروهای دولتی حاضر در فیض آباد که در چند روز گذشته درگیر جنگ با طالبان بودند شب گذشته تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند و از فیض‌آباد به سوی نواحی اطراف عقب‌نشینی کردند. و در نتیجه نیروهای طالبان شهر را در اختیار گرفته‌اند.

فیض‌آباد نهمین مرکز ولایت افغانستان است که در کمتر از یک هفته اخیر به دست طالبان می‌افتد. روز چهارشنبه مرکز دو ولایت دیگر از ۳۴ ولایت افغانستان، یعنی فراه در غرب و پل خمری در شمال این کشور نیز به دست طالبان افتاد.

 

سفر غنی به مزارشریف همزمان با شدت‌یافتن حملات طالبان

از سوی دیگر همزمان با شدت یافتن حملات طالبان برای تصرف مزار‌شریف،‌ مرکز ولایت بلخ، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان راهی این شهر شد.

همچنین عبدالرشید دوستُم، جنگ‌سالار معروف افغانستان نیز روز گذشته راهی این شهر شده و منابع خبری افغان اعلام کرده‌اند که بناست نشستی با حضور رئیس جمهور، مارشال دوستُم و همچنین عطامحمد نور، فرمانده امنیتی و دفاعی در این شهر برگزار شود تا در زمینه بسیج مردمی و عملیات بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده تصمیم‌گیری شود.

به گزارش یورونیوز، گروه طالبان پیشتر و از روز جمعه در سلسله‌ای از حملات شهرهای زرنج، شبرغان، قندوز، طالقان،‌ سر پل و ایبک را به تصرف در آورده‌‌اند. مقاومت نیروهای دولتی و مردمی در برابر حملات نیروهای طالبان در شماری از شهرهای مهم افغانستان از جمله هرات و مزار‌شریف ادامه دارد.

پس از خروج نیروهای ناتو و ایالات متحده از افغانستان گروه طالبان به‌سرعت مناطق بسیاری را در این کشور به تصرف درآورده‌اند.

 

تسلیم شدن صدها نیروی دولتی به طالبان

یک مقام دولتی افغانستان اعلام کرد که صدها سرباز این کشور خود را به نیروهای طالبان در ولایت قندوز تسلیم کرده‌اند. 

یک عضو شورای ولایت قندوز گفت: «امروز صبح، صدها سرباز، پلیس و نیروهای ویژه که در فرودگاه مستقر بودند، خود را به طالبان تسلیم کردند.»

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید تا ۳۱ اوت تکمیل شود و این در حالی است که ۲۰ سال پیش نیروهای آمریکایی و ناتو پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند و در این کشور باقی ماندند.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۰ اوت (۱۹ اسد) تاکید کرد که افغان‌ها «باید اراده برای جنگیدن داشته باشند.» وی افزود: «آن‌ها باید برای خود، برای ملت خود بجنگند.»

بایدن تصریح کرد که در ۲۰ سال گذشته آمریکا بیش از یک تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و هزاران نیروی خود را از دست داده است.

رئیس جمهوری آمریکا وعده داد که این کشور به تعهدات خود برای پشتیبانی هوایی، تامین تجهیزات و مواد غذایی برای نیروهای افغان و پرداخت حقوق آن‌ها عمل می‌کند. وی بار دیگر تاکید کرد: «اما آن‌ها باید بجنگند.»

وی از رهبران افغانستان خواست که گرد هم جمع شوند.

ارتش افغانستان برای سال‌ها تحت آموزش آمریکایی‌ها بودند. این نیرو همچنین از سوی واشنگتن تامین مالی و تجهیز شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین امروز گفت که نیروهای دولتی از نظر تعداد بسیار برتر از نیروهای طالبان هستند.

وی تاکید کرد اینکه گفته می‌شود نمی‌توان جلوی پیشروی طالبان را گرفت، واقعیت موجود در زمین جنگ نیست. وی همچنین تاکید کرد که دیپلمات‌های سفارت آمریکا در کابل به طور منظم در تماس با واشنگتن هستند و به طور روزانه تهدیدات ارزیابی می‌شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نیروهای طالبان در طول پنج روز توانستند هشت مرکز ولایت را به تصرف خود درآوردند و به طور مستمر در حال پیشروی در کل خاک افغانستان هستند. افغانستان ۳۴ ولایت دارد.

نشست دوحه؛ زلمی خلیل زاد و عبدالله عبدالله با یکدیگر دیدار کردند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان روز سه‌شنبه به طالبان هشدار داد که هر دولتی که از طریق زور به قدرت برسد در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

زلمی خلیل‌زاد در دوحه قطر جایی که دفتر سیاسی طالبان در آنجا قرار دارد خطاب به این گروه گفت که پیروزی در میدان جنگ فایده‌ای ندارد.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نشست مشترک با نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان و قطر هشدار داد که به طالبان درباره صلح پیام واضح داده شود.

وی تاکید کرد که طالبان تعهدات خود را نقض کرده و جنگ و خشونت را تشدید کرده است. عبدالله عبدالله تصریح کرد که طالبان آماده مذاکره روی مسائل اساسی نیست.

وی تاکید کرد که جنگ فعلی بحران بی‌سابقه‌ای را در پی دارد و صدها هزار نفر آواره شده‌اند و هزاران تن جان باخته‌اند. وی طالبان را متهم به انجام جنایت کرد و افزود: «هزاران تن تروریست در کنار حضور دائمی القاعده و دیگر سازمان‌های دهشت‌افکن از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم افغانستان می‌جنگند.»

وی هشدار داد که هیچ کشوری از بحران جاری افغانستان سودی نخواهد برد.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا وقت آن نرسیده است که جامعه بین‌المللی به طالبان درباره صلح پیام روشن بدهد؟

عبدالله عبدالله عصر امروز در دوحه با زلمی خلیلزاد دیدار کرد و گفت که حملات و پیشروی‌های طالبان در ولایت‌های مختلف به پروسه صلح کمکی نمی‌کند.

این دیدار در حالی برگزار شد که پیش از آن وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ماموریت خلیل‌زاد در قطر «کمک به ایجاد پاسخ بین‌المللی مشترک به وضعیت رو به وخامت در افغانستان» است.

این نهاد اعلام کرد که آقای خلیل‌زاد قصد دارد «طالبان را تحت فشار قرار دهد تا حملات نظامی خود را متوقف کرده و مذاکره برای حل و فصل سیاسی را که تنها راه ثبات و توسعه در افغانستان است»، پیگیری کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.