آتش سوزی مهیب و بزرگ در جنگل های ترکیه در حال رسیدن به یک نیروگاه حرارتی این کشور است.

به گزارش جماران، نیروهای امداد ترکیه نیمه شب چهارشنبه و سحرگاه پنج‌شنبه پنج اوت (۱۴ مرداد) اقدام به تخلیه صدها روستایی از طریق دریا کردند؛ چراکه آتش‌سوزی شدید به‌طور خطرناکی به نزدیکی نیروگاه حرارتیِ شهر «میلاس» رسیده که محل ذخیره هزاران تن زغال سنگ است.

ساکنان منطقه با شنیدن هشدارهای تخلیه، تنها توانستند وسائل ناچیزی را از خانه‌های خود بردارند و سوار قایق‌های تندرو گارد ساحلی بندر «اورن» شوند. بندر اورن فاصله چندانی با شهر میلاس که نیروگاه در نزدیکی آن است ندارد.

به گفته کارشناسان آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در ترکیه که از هشت روز پیش شروع شده، با موج گرمای شدید در جنوب این کشور و همچنین گرم شدن کره زمین مرتبط است.

مقامات محلی اطمینان دادند که مخازن هیدروژنی خنک‌کننده نیروگاه که با سوخت زغال سنگ کار می‌کند، خالی و با آب جایگزین شده است.

«عثمان گورون» یکی از مقامات منطقه‌ای گفت: «این خطر وجود دارد که آتش به هزاران تن زغال سنگ موجود سرایت کند.»

«محمد توکات» شهردار میلاس تصاویری را در توییتر از آتش‌سوزی که به سمت نیروگاه می‌رود منتشر کرد و نوشت: «این نیروگاه در حال تخلیه کامل است.»

آتش‌سوزی تا روز چهارشنبه تا حدودی مهار شده بود اما شعله‌ها بار دیگر بعد از ظهر روز گذشته جان گرفتند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که عصر چهارشنبه همزمان با انتشار اعلامیه تخلیه مشغول گفت‌وگوی تلویزیونی بود، اعتراف کرد که نیروگاه در خطر آتش‌سوزی قرار دارد.

بیش از ۱۸۰ آتش‌سوزی از چهارشنبه گذشته جنگل‌ها، زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی در سواحل مدیترانه‌ایِ ترکیه را تخریب کرده است. با این حال مقامات ترکیه می‌گویند که ۱۶۷ آتش‌سوزی مهار شده است.

این آتش‌سوزی همچنین مکان‌های گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است که اخیرا پس از ماه‌ها محدودیت‌های کرونایی بازگشایی شده بودند.

به گزارش یورونیوز، مخالفان، اردوغان را به دلیل حفظ نکردن ناوگان هواپیماهای آب‌پاش و پذیرش دیرهنگام کمک‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار داده‌اند.

با این حال اردوغان مخالفان را متهم به تلاش برای به دست آوردن منافع سیاسی از این وضعیت کرد چراکه کشورهای همسایه مانند یونان نیز دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

او گفت: «آتش‌سوزی جنگل‌ها تهدیدی بین‌المللی مانند همه‌گیری کووید-۱۹ است.»

وی افزود: «مانند همه جای جهان، آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشور ما به شدت افزایش یافته است. در این مورد نباید جایی برای سیاست وجود داشته باشد.»

در روزهای اولیه آتش‌سوزی برخی از رسانه‌های حامی دولت، حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را مسئول این حادثه عنوان کردند اما مقامات در حال حاضر به موج گرمای شدید که همچنان در جنوب ترکیه ادامه دارد اشاره می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی در کشورهایی مانند ترکیه باعث افزایش دفعات و شدت آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌شود.

از سوی دیگر «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که یک هواپیمای آتش‌نشانی دیگر صبح پنجشنبه از آذربایجان می‌آید و ۴۰ خودروی آتش‌نشانی هم از این کشور به سمت ترکیه می‌آیند. وی همچنین اعلام کرد که چهار هواپیمای آب‌پاش اجاره‌ای نیز استفاده خواهد شد.

موج گرما در جنوب اروپا که از هوای گرم شمال آفریقا ناشی می‌شود منجر به آتش‌سوزی در سواحل دریای مدیترانه از جمله ایتالیا و یونان شده است. دمای هوا در مارماریس روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود یعنی ۴۵.۵ درجه سانتی‌گراد رسید.

پیش بینی می‌شود موج گرما در ترکیه و یونان تا پایان هفته ادامه داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.