رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن نگرانی ها از سوءاستفاده عربستان از جاسوس افزارها برای سرکوب معترضان و مخالفان در داخل و خارج ، شرکت های جاسوسی خود را به همکاری با این کشور تشویق کرده است.

 

به گزارش جماران، نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات اسرائیلی و دیگر منابع مطلع گزارش داد رژیم اسرائیل به طور مخفیانه به گروهی از شرکت های سایبری و جاسوسی اجازه داده بود تا با وجود محکومیت بین المللی سوء استفاده عربستان از نرم افزار جاسوسی برای درهم شکستن مخالفت ها و حتی پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار،  با عربستان سعودی همکاری کنند.

پس از قتل خاشقچی در سال 2018، یکی از شرکت های سایبری اسرائیلی موسوم به «ان اس او گروپ» (NSO Group) قرارداد خود را با عربستان سعودی - با توجه به آنکه گفته می شد از ابزارهای هکری برای انجام جنایت های فجیع استفاده می شود - لغو کرد.

 

merlin_146927079_523d55dd-aabf-485c-9390-373a8aef220e-jumbo

 

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی و سه نفر وابسته به شرکت ها، «اما تل آویو، ان اس او و دو شرکت دیگر را به ادامه کار با عربستان سعودی تشویق کرد و مجوز جدیدی را برای یک شرکت چهارم صادر کرد تا کارهای مشابهی را انجام دهد.»

از آن زمان، عربستان سعودی به استفاده از نرم افزارهای جاسوسی برای نظارت بر مخالفان و جاسوسی از آنها ادامه داده است.

این واقعیت که اسرائیل شرکت های خصوصی خود را به انجام کارهای جاسوسی و سایبری برای پادشاهی ترغیب کرده است، شواهد بیشتری از تغییر اتحادهای سنتی در منطقه و استراتژی آنها است. 

گروه سایبری ان اس او که معروف به تولید نرم افزار و ابزارهای جاسوسی و سایبری است، بیشتر به این دلیل معروف شده که در چند سال اخیر با استفاده از برنامه «پگاسوس» خود توانسته به دولت های زیادی خدمات جاسوسی ارائه دهد که نهایتا به زندانی شدن فعالان سیاسی مخالف این کشورها منجر شده است.

NSO در سال 2017 پگاسوس را به عربستان سعودی فروخت. پادشاهی از جاسوسی به عنوان بخشی از یک کارزار بی رحمانه برای درهم شکستن مخالفت ها در داخل پادشاهی و شکار مخالفان سعودی در خارج از کشور استفاده کرد.

به طور عمومی مشخص نیست که آیا عربستان سعودی از پگاسوس یا دیگر جاسوس افزارهای ساخت اسرائیل در نقشه قتل خاشقچی استفاده کرده است یا خیر. NSO استفاده از نرم افزار خود را انکار کرده است.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی همچنین مجوز کار سعودی شرکتی به نام «کاندیرو» (Candiru) را صادر کرد که مایکروسافت هفته گذشته آن را متهم کرد که به مشتریان دولت خود در جاسوسی بیش از 100 روزنامه نگار، سیاستمدار، مخالف و مدافع حقوق بشر در سراسر جهان کمک کرده است.

مایکروسافت که تحقیقات خود را همزمان با یک موسسه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو انجام داد، گفت که کاندیرو از بدافزار برای سوء استفاده از آسیب پذیری محصولات مایکروسافت استفاده کرده است و به این ترتیب مشتریان دولتی خود را قادر به جاسوسی از دشمنان متصور می کند.

کاندیرو از سال 2018 حداقل یک قرارداد با عربستان سعودی بسته است.

رژیم اسرائیل همچنین به حداقل دو شرکت دیگر مجوزهایی اعطا کرده است، «ورینت» (Verint) که قبل از قتل خاشقچی دارای مجوز بود و «کوادریم» (Quadream) که پس از قتل خاشقچی با عربستان سعودی قرارداد منعقد کرد.

به گزارش روزنامه هاآرتص، شرکت پنجم، «سلبرایت» (Cellebrite) که سیستم های هک فیزیکی تلفن های همراه را تولید می کند، خدمات خود را نیز به دولت عربستان سعودی فروخته است، اما بدون تأیید وزارتخانه.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از پاسخ دادن به سوالات خاص در مورد مجوزهای ارائه شده به شرکت های اسرائیلی امتناع ورزید، اما گفت که «هنگام بررسی مجوز صادرات فناوری سایبری»، طیف گسترده ای از ملاحظات امنیتی، دیپلماتیک و استراتژیک در نظر گرفته می شود.

افشاگری در مورد سوءاستفاده از محصولات ان اس او باعث شد تا این شرکت در سال 2018 گروهی از مشاوران خارجی را استخدام کند تا در مورد اینکه کدام یک از مشتریان جدید را باید انتخاب کنند و از کدام یک اجتناب کنند، مشاوره بگیرد. این گروه شامل «دانیل شاپیرو» سفیر سابق دولت اوباما در فلسطین اشغالی و «بیکن گلوبال استراتژیست»، یک شرکت مشاوره استراتژیک واشنگتن بود.

در حالی که وظیفه این گروه بررسی مشتریان بالقوه جدید بود، خشم بین المللی از قتل خاشقچی در اکتبر 2018 باعث شد که این گروه به NSO توصیه کند که قراردادهای سعودی خود را لغو کند.

به طور جداگانه، NSO یک تحقیق داخلی را انجام داد که آیا هیچ یک از ابزارهای آن توسط مقامات سعودی برای عملیات خاشقچی استفاده شده است یا خیر و نتیجه گرفت که ابزارها متعلق به این شرکت نیست. با این حال، دعوی علیه NSO توسط یکی از دوستان خاشقچی پیگیری می شود که ادعا می کند تلفن وی توسط عربستان سعودی با استفاده از پگاسوس هک شده است و این هک به مقامات سعودی امکان گفت و گو با خاشقچی، از جمله ارتباطات در مورد پروژه های مخالف را می داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.