حمله به روزنامه‌ نگار سرشناس هلندی موجی از تاثر را در سطح اروپا برانگیخته است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، قتل «پیتر آر د فریس» روزنامه نگار معروف هلندی  در روز پنجشنبه با عصبانیت و ناباوری هلند مواجه شد و این کشور را در سوگ فرو برد.

پیتر آر د فریس، روزنامه‌ نگار هلندی پس از سپری کردن 9 روز در بیمارستان درگذشت.  او 15 تیر (6 ژوئیه)  هنگام خروج از یک استودیوی تلویزیونی در آمستردام مورد سوءقصد قرار گرفت. 

بر اساس گزارش‌ ها پنج گلوله به او شلیک شده  بود که یکی از آنها به سر او اصابت کرد. گزارش‌ های پزشکی از وخامت حال او حکایت داشت.

خانواده این روزنامه‌ نگار 64 ساله روز پنجشنبه در بیانیه‌ ای تصریح کرد که این حادثه موجب غم و خشم بسیاری در داخل و خارج از هلند شده است.

خانواده افزود: «پیتر تا پایان جنگید اما نتوانست در این نبرد پیروز شود. او در کنار افرادی که او را دوست داشتند درگذشت.»

 

Untitled

 

این بیانیه می‌ افزاید: «او مطابق شعار خود زندگی کرد: تسلیم شدن راهی برای رهایی نیست.»

د فریس که برای شبکه آر‌. تی‌. ال هلند کار می‌ کرد، به دلیل برنامه‌ های تلویزیونی خود که اغلب در آنها به خانواده قربانیان می‌ پرداخت و پرونده‌ های حل نشده را دنبال می‌ کرد، شهرت داشت. او در گذشته در رابطه با کار خود از سوی تبهکاران تهدید شده بود.

پلیس هلند روز چهارشنبه از بازداشت دو نفر در ارتباط با این پرونده خبر داد. بازداشت شدگان یک شهروند 35 ساله لهستانی و یک مرد هلندی 21 ساله هستند.

این دو نفر مدتی پس از سوءقصد در اتوبان توسط پلیس بازداشت شدند. مرد لهستانی با اتهام تلاش برای قتل در بازداشت مانده است.

در اطلاعیه پلیس هلند تصریح شده که رایانه و همچنین مقداری فشنگ در تفتیش خانه‌ های آنها ضبط شده است.

حمله به این روزنامه‌ نگار سرشناس هلندی موجی از تاثر را در سطح اروپا برانگیخته است.

 

Untitl25ed

 

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، این حمله را جرمی علیه روزنامه نگاری خواند و در توئیتر نوشت: «ما بی وقفه به دفاع از آزادی مطبوعات ادامه خواهیم داد.»

«مارک روته» نخست‌ وزیر هلند حمله به این روزنامه‌ نگار را حمله‌ ای مستقیم به آزادی مطبوعات دانسته است. او در بیانیه ای گفت: «پیتر آر دو فریس همیشه فداکار، سرسخت بود و از هیچ چیز و هیچ کس نمی ترسید. همیشه در جستجوی حقیقت و عدالت بود و او اکنون قربانی یک ظلم بزرگ شده است. ما پیشروی عدالت در مسیر درست را مدیون پیتر هستیم. ما برای مقابله با جرم و جنایت به هر معنی ممکن تلاش خواهیم کرد. این عمل ناجوانمردانه نباید بی مجازات بماند.»

«ویلم-الکساندر» پادشاه هلند هم حمله به این روزنامه‌ نگار را «حمله به روزنامه‌ نگاری» خواند.

 

58201645_401

 

«پائولین آدس-مول» سخنگوی گزارشگران بدون مرز(RSF) گفت مرگ د فریس نشان داد که اروپا «در محافظت از روزنامه نگاران خود ناتوان است. از سال 2017 به بعد وضعیت بدترشده است.»

پیتر آر د فریس در طول زندگی خود در مورد بیش از 500 مورد قتل تحقیق کرد و نقشی محوری در حل پرونده های مختلف داشت.

او از افرادی که پرونده های ناپدید شدن یا قتل آنها هرگز حل نشده بود، بسیار حمایت می کرد. او جدا از روزنامه نگاری جنایی، برای آزادی افرادی که به اعتقاد او به دلیل جرم هایی که هرگز مرتکب نشده اند زندانی شده اند، جنگید.

به گفته «یان استروئیس» رئیس انجمن پلیس هلند، د فریس نقش موثری در بهبود کار پلیس داشت. وی گفت: «این تا حدودی به لطف اوست که ما اکنون در هر واحد پلیس کشور یک تیم کارکشته داریم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.