رئیس جمهوری آمریکا از اعتراضات در کوبا حمایت کرد و گفت: «در کنار مردم کوبا ایستاده ایم».

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از تظاهرات روز یکشنبه معترضان در کوبا حمایت کرد و طی بیانیه ای گفت: در کنار مردم کوبا ایستاده ایم و از خواسته آنها برای آزادی و رهایی از چنگال همه گیری و دهه ها سرکوب و رنج اقتصادی که از سوی حکومت خودکامه کوبا بر آنها تحمیل شده، حمایت می کنیم.

هزاران نفر از مردم کوبا یکشنبه در اعتراض به مشکلات اقتصادی و کندی واکسیناسیون علیه کووید 19 در هاوانا و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند.

«برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا در واکنش گفته است اگر آمریکا در پی کمک کردن به مردم این کشور است، باید تحریم های وضع شده در دولت «دونالد ترامپ» را لغو کند.

وزیر خارجه کوبا در توییتی در این زمینه نوشت: «مشاور امنیت ملی کاخ سفید (جیک سولیوان) از منظر  سیاسی یا اخلاقی حق صحبت کردن علیه کوبا را ندارد. دولت وی، صدها میلیون‌ ها دلار برای براندازی در کشور ما اختصاص داده و محاصره اقتصادی برای نسل‌ کشی که عامل اصلی کمبودهای اقتصادی در کوباست را به اجرا می‌ گذارد.»

در حالی که این کشور با کمبود برق و غذا، بدترین بحران اقتصادی در 30 سال گذشته را پشت سر می گذارد، تجمعات ضد دولتی در چندین شهر آغاز شده است.

تنها گردهمایی های مجاز در کوبا معمولاً رویدادهای حزب کمونیست حاکم است، اما طبق سایت اینونتاریو، در مجموع 40 تظاهرات در روز یکشنبه برگزار شد.

برخی خبرنگاران گزارش دادند که پلیس از گاز اشک آور برای پراکنده کردن جمعیت استفاده کرد و حداقل ده نفر دستگیر شدند، در حالی که افسران از لوله های پلاستیکی برای ضرب و شتم معترضین استفاده کردند.

«دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا، آمریکا را با اعمال «سیاست خفقان اقتصادی برای برانگیختن ناآرامی های اجتماعی در کشور» عامل بروز این وضعیت دانست. کوبا از سال 1962 تحت تحریم های آمریکا است.

بایدن در بیانیه ای گفت: «ما در کنار مردم کوبا هستیم و صراحتا خواستار آزادی و رهایی آنها از چنگال تراژیک بیماری همه گیر و دهه های سرکوب و رنج اقتصادی هستیم که توسط رژیم اقتدارگرای کوبا تحت فشار قرار گرفته اند.»

وی افزود: «ایالات متحده از رژیم کوبا می خواهد که صدای مردم خود را بشنود و در این لحظه حیاتی به جای غنی سازی خود به نیازهای آنها پاسخ دهد.»

مکزیک و روسیه روز دوشنبه نسبت به استفاده از ناآرامی ها به عنوان بهانه ای برای مداخلات خارجی هشدار دادند.

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک نسبت به رویکرد «مداخله جویانه» در اعتراضات بی سابقه کوبا هشدار داد و پیشنهاد ارسال کمک کرد.

روسیه، به نوبه خود، نسبت به «دخالت خارجی در امور داخلی یک کشور مستقل» هشدار داد. 

روابط آمریکا و کوبا از زمان تقویت محاصره دونالد ترامپ، به دنبال کاهش تاریخی اما موقت تنش ها در زمان باراک اوباما بین سال های 2014 و 2016، بسیار ناخوشایند بود.

اقدامات سختگیرانه، که توسط بایدن بدون تغییر باقی مانده و اثرات اپیدمی ویروس کرونا باعث کاهش 11 درصدی اقتصاد کوبا در سال 2020 شد.

این کشور 11.2 میلیون نفری سخت ترین مرحله شیوع ویروس کرونا را تجربه می کند و روز یکشنبه گزارش روزانه جدیدی از ابتلا و مرگ و میر را اعلام کرد.

روز یکشنبه، چند صد معترض در حالی که نظامیان و پلیس به شدت مراقب بودند، با سر دادن شعار «ما آزادی می خواهیم» از هاوانا پایتخت حرکت کردند.

رسانه های اجتماعی صحنه هایی از اعتراضات در سراسر این کشور را نشان دادند ، اما اینترنت همراه - که فقط در سال 2018 معرفی شد - عمدتا بعد از ظهر یکشنبه قطع شد.

دیاز کانل روز یکشنبه در سخنرانی تلویزیونی گفت: «دستور جنگ داده شده است - انقلابیون در خیابان!».«ما از همه انقلابیون کشور، همه کمونیست ها، می خواهیم در خیابان هایی که این تحریکات رخ می دهد بیرون بیایند ... و با روشی قاطع، محکم و شجاعانه با آنها روبرو شوند.»

اعتراضات از شهر «سان آنتونیو د لوس بانوس» شهری در 30 کیلومتری جنوب غربی هاوانا آغاز شده بود؛ جایی که چندین هزار معترض، عمدتا جوانان، به خیابان ها آمدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.