پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نمایندگان آمریکا دست و بال بایدن را بستند؛

لغو دو مجوز جنگی دیگر در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا مجوز جنگ های 1991 و 1957 رئیس جمهور این کشور را با اکثریت آرا لغو کرد. این کار بعد از لغو مجوز جنگی 2002 عراق در مجلس نمایندگان صورت می گیرد.

 

به گزارش جماران به نقل از وب سایت پولتیکو، مجلس آمریکا لغو مجوزهای منسوخ شده جنگ در مورد مهار قدرت و اختیارات ریاست جمهوری در جنگ های گسترده را به رای گیری گذاشت.

قانون گذاران با حمایت دو جانبه تحت روش های سریع تر که به اکثریت دو سوم نیاز داشت، دو اقدام را تصویب کردند - یک لایحه که مجوز جنگ خلیج فارس را در سال 1991، و دیگری که مجوز مبهم نظامی دوران جنگ سرد برای خاورمیانه را که در سال 1957 تصویب شد لغو می کند.

لغو مجوز جنگ خلیج فارس، با حمایت مالی نماینده «ابیگیل اسپانبرگر» و لایحه لغو مجوز 1957، که با حمایت مالی نماینده «پیتر مایجر» پشتیبانی شد، با 366 رای موافق در برابر 46 رأی مخالف به تصویب رسید. همه آرای منفی در لغو این مجوزها از سوی نمایندگان جمهوری خواه داده شده است.

مابیگل اسپانبرگر، نماینده دموکرات که طرح لغو مجوز اختیارات سال 1991 را تهیه کرده در این زمینه گفته است، براساس این مجوز سه دهه پیش درگیری کوتاهی روی داد و می‌بایست چنین مجوز قدیمی و غیر فعالی را حذف کنیم. قانون اساسی آمریکا قدرت اعلان جنگ را به کنگره داده است. 

این نماینده دموکرات اضافه کرد، لغو این مجوز باعث می‌ شود که به شما اطمینان داده شود که هیچ رئیس جمهوری در آینده از این مجوز سواستفاده نخواهد کرد.

«مایکل مک کال» نماینده جمهوری خواه از تگزاس هم گفت، اهداف خاص این قانون محقق شده بودند. بنابراین، ضرورتی نداشت که همچنان ادامه داشته باشند.

مجوزهای اقدام نظامی که در کنگره آمریکا تصویب می‌ شود به دولت اجازه می‌ دهد تا بدون هماهنگی و تایید نمایندگان و سناتورها دست به اقدام نظامی علیه کشورها یا گروه های متخاصم بزند.

«گرگوری میکس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در این زمینه می‌ گوید، در صورت عدم لغو این مجوزها و باقی گذاشتن آنها، ما درها را برای سوء استفاده دولت های آینده و حزب متبوعشان باز می‌ گذاریم تا روسای جمهور فراتر از اختیارات خود و اهدافی که برای این مجوزها تعریف کرده بودیم از آنها سوء استفاده کنند.

لغو این دو مجوز یک هفته پس از آن صورت می‌ گیرد که مجلس نمایندگان آمریکا مجوز جنگ 2002 عراق را لغو کرده بود. لغو این مجوزها همچنین پس از جنجال های گسترده در میان قانونگذاران آمریکایی بعد از دستور «جو بایدن» به حملات هوایی اخیر علیه مراکز الحشد الشعبی در سوریه و عراق صورت گرفته است.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر یکشنبه اعلام کرد که ارتش آمریکا به چند هدف در منطقه مرزی عراق و سوریه حمله کرده‌ اند.

این حمله به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت. بنا بر ادعای پنتاگون این اقدام برای دفاع و جلوگیری از حملات این گروه‌ ها به مواضع آمریکا در عراق صورت گرفته است.

پنتاگون از «یک حمله دفاعی ضروری« سخن گفته است. کربی مدعی شد، پیش‌ زمینه هدف قرار دادن این مواضع، حملات مداوم این گروه‌ های مورد حمایت ایران علیه اهداف ایالات متحده در عراق بود و رئیس جمهور آمریکا دستور داد برای جلوگیری از ادامه حملاتی از این دست اقدام نظامی شود. او ادعا کرد که آمریکا مطابق با حق دفاع از خود عمل کرد.

ارتش آمریکا پیش از این در اواخر فوریه سال جاری میلادی نیز حملات هوایی را در شرق سوریه انجام داده بود.

این در حالی است که جو بایدن در توجیه حمله اخیر جنگنده‌ های آمریکایی و همچنین حملات مشابه در فوریه گذشته به هیچ کدام از این مجوزها استناد نکرده است. با این حال مخالفان این مجوزها معتقدند که عدم لغو این مجوزها در برهه‌ ای می‌ تواند از سوی روسای جمهور آمریکا مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

این لوایح اکنون به سنا می روند که این نهاد هم در حال ارزیابی برنامه های خود برای لغو مجوزهای جنگی دیگری است.

مجوزهای اقدام نظامی صادر شده در آمریکا اجازه می‌ دهد تا رئیس جمهور این کشور بدون هماهنگی و تایید کنگره دست به اقدام نظامی علیه هر کشور و یا گروهی بزند.

مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این در 27 خرداد به طرح لغو اختیارات رئیس‌ جمهور برای استفاده از نیروی نظامی در حمله به عراق که در سال 2002 تصویب شده بود رای داد. با این حال، مجلس سنای آمریکا بررسی طرح لغو اختیارات جنگی که در سال 2002 را به ماه آینده موکول کرده است.

سناتور «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته بود، به درخواست جمهوری‌ خواهان قرار است نشست‌ هایی با حضور مقام‌ های دولتی و نظامی کشور در ماه ژوئیه برگزار شود. سناتور رابرت منندز اضاقه کرده بود، ما این فرصت را خواهیم داشت تا نظرات دولت و مقام‌ های دفاعی کشور را در این زمینه بشنویم.

ابیگل اسپانبرگر، نماینده دموکرات که طرح لغو مجوز اختیارات سال ۱۹۹۱ را تهیه کرده در این زمینه گفته است، براساس این مجوز سه دهه پیش درگیری کوتاهی روی داد و می‌بایست چنین مجوز قدیمی و غیر فعالی را حذف کنیم.

این نماینده دموکرات اضافه کرد، لغو این مجوز باعث می‌شود که به شما اطمینان داده شود که هیچ رئیس جمهوری در آینده از این مجوز سواستفاده نخواهد کرد.

مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه از تگزاس هم گفته است، اهداف خاص این قانون محقق شده بودند. بنابراین، ضرورتی نداشت که همچنان ادامه داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.