دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص سفر پنهانی هفته گذشته نفتالی بنت به امان سکوت کرده است.

 

به گزارش جماران، برخی رسانه‌ های صهیونیستی از سفر پنهانی «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم به اردن و دیدار با «ملک عبدالله» پادشاه این کشور خبر دادند.

با این حال دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص سفر پنهانی هفته گذشته بنت به امان سکوت کرده است. از سوی دیگر آسوشیتدپرس در گفت‌ و گو با یک مقام صهیونیست که نام او عنوان نشده، این دیدار را تایید کرده است.

اگر چه چنین دیدارهایی میان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و ملک عبدالله نادر بوده است اما در سال‌ های گذشته با افزایش تنش میان تل آویو و امان، این دیدارها متوقف شده بودند.

طبق گزارش رسانه‌ های صهیونیستی در دیدار هفته گذشته بنت و ملک عبدالله، دو طرف بر رفع کدورت‌ ها و اختلاف‌ ها و گشودن دوره جدید در روابط رژیم اسرائیل و اردن تأکید کردند. دو طرف همچنین به عنوان اولین گام برای بهبود روابطشان، به بحث درباره انعقاد قرار داد «آب» میان رژیم صهیونیستی و اردن پرداختند.

از همین رو «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه برای نهایی کردن قرارداد «آب» و توافق جداگانه ای برای افزایش سطح تجارت میان تل آویو و امان، به اردن سفر کرد.

استقبال آمریکا از روابط جدید رژیم صهیونیستی و اردن

وزارت خارجه آمریکا نیز با استقبال از نزدیکی روابط میان رژیم صهیونیستی و اردن، اعلام کرد که توافقنامه «آب و تجارت» میان تل آویو و امان، موجب تقویت همکاری‌ های غیرنظامی میان این دو خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که با افزایش تجارت میان اردن و کرانه باختری از فلسطینیان نیز حمایت خواهد شد.

لاپید همچنین به هنگام حضورش در اردن با افزایش سطح صادرات اردن به کرانه باختری از 160 میلیون دلار به 700 میلیون دلار موافقت کرد.

بر اساس گزارش‌ های منتشر شده، حدود 470 میلیون دلار از این مبلغ شامل مقررات تجاری فلسطین (فهرست الف) خواهد شد و بقیه با توجه به مقررات تجاری رژیم صهیونیستی (فهرست ب) انجام خواهد شد.

لاپید گفته است که این افزایش مطابق پروتکل پاریس است که چارچوب اقتصادی تجارت بین رژیم اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین را مشخص کرده است.

برخی صاحب نظران سیاسی معتقدند که کابینه جدید رژیم صهیونیستی در تلاش است تا روابط تل آویو را با متحد منطقه اش بهبود بخشد. 

سفر لاپید به اردن به عنوان پیش درآمد سفرهای تابستان امسال نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن ارزیابی می‌ شود. البته هنوز تاریخ دقیق سفر بنت به آمریکا اعلام نشده است.

با این حال کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که ملک عبدالله پادشاه اردن در 19 ژوئیه برای دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وارد واشنگتن خواهد شد. در بیانیه رسمی کاخ سفید از اردن به عنوان «شریک امنیتی مهم و متحد» آمریکا نام برده شده است.

با وجود سفر بنت به امان، تنش‌ ها میان اردن و رژیم صهیونیستی در خصوص مناطق مرزی دو کشور همچنان حل نشده باقی‌ مانده اند. به گزارش رسانه‌ های اردن، «ایمن صفدی» وزیر خارجه این کشور با همتای صهیونیست اش در این خصوص نیز گفت و گو کرده است.

وزیر خارجه اردن همچنین در دیدار با همتای اسرائیلی خود بر راه حل دو کشور فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید کرده است. 

دولت بنت از احزابی تشکیل شده است که برخی موافق راه حل دو کشور و برخی دیگر مخالف آن هستند. بنت مخالف تشکیل یک کشور فلسطینی و لاپید این راه حل را ترجیح می‌ دهد.

امارات و رژیم صهیونیستی 15 سپتامبر 2020 در کاخ سفید، توافقنامه عادی‌ سازی روابط را امضا کردند.

از سپتامبر 2020 چندین قرارداد به ارزش ده‌ ها میلیون دلار میان شرکت‌ های اسرائیلی و اماراتی در زمینه‌ های هوش مصنوعی، فناوری‌ های فضای الکترونیک، انرژی‌ های تجدیدپذیر، هیدرولوژی، بهداشت و سایر موارد به امضا رسیده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.