رژیم صهیونیستی طی هفته جاری درخواست کمک نظامی فوری یک میلیارد دلاری را از آمریکا برای بهبود پدافند موشکی گنبد آهنین خواهد کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، یکی از سناتور‌های ارشد آمریکایی اعلام کرد انتظار دارد تا آمریکا فورا مجوز کمک یک میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی را برای بهبود پدافند موشکی گنبد آهنین پس از درگیری‌ های ماه مه با حماس صادر کند.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای شمالی با حضور در «بیت المقدس» به خبرنگاران اعلام کرد درخواستی یک میلیارد دلاری این هفته از طرف وزیر جنگ رژیم صهیونیستی  به پنتاگون برای بهبود شرایط گنبد آهنین و دیگر موارد ارسال می‌ شود.

به گفته گراهام، این درخواست از طرف وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به پنتاگون ارائه خواهد شد و قرار است صرف بهبود شرایط سامانه گنبد آهنین شود.

 

Lindsey-Graham-640x400

 

گراهام در ادامه گفت: «درباره درگیری اخیر حماس و اسرائیل، دعوای بزرگی در آمریکا وجود داشته است، اما من اینجا هستم تا به شما بگویم که حمایت عمیقی در میان اعضای حزب دموکرات از اسرائیل وجود دارد.»

گراهام در طول سفر خود به سرزمین های اشغالی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

بایدن پیشتر اعلام کرده بود که برای بهبود شرایط گنبد آهنین اقدام خواهد کرد.

سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی علی رغم هزینه‌ های هنگفت اما در جنگ اخیر با گروه‌ های مقاومت فلسطین در غزه ناکارآمد بود و موشک‌ های مقاومت توانستند به عمق فلسطین اشغالی از جمله تل آویو نفوذ کنند.

اخیرا پایگاه تحلیلی نظامی دفاعی آمریکایی «وار زون» اذعان کرد که حماس تاکتیک‌ های جدید موفقیت‌ آمیز و نگران‌ کننده‌ ای با هدف اشباع آتش‌ بارهای گنبد آهنین به کار گرفته است.

صرف‌ نظر از میزان موفقیت اخیر گنبد آهنین و همچنین تعداد موشک‌ های رهگیر، ارتش رژیم اسرائیل اذعان کرده که قادر نبوده همه راکت‌ هایی که از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده‌ اند را رهگیری و منهدم کند. همچنین اخباری مخابره شده‌ اند مبنی بر اینکه حجم حملات اخیر موجب اشباع سامانه‌ های دفاعی رژیم اسرائیل شده‌ اند و اینگونه نبوده که اسرائیل برخی راکت‌ ها را نادیده گرفته باشد.

روش جدید برای دور زدن گنبد آهنین

به اعتقاد نویسنده، حماس و جهاد اسلامی فلسطین اقدام به ذخیره‌ سازی راکت کرده‌ اند تا بتوانند دست به اینگونه حملات اشباعی بزنند و سپر دفاعی گنبد آهنین را دور بزنند. 

صرف‌ نظر از تاکتیک‌ های ترکیبی مورد استفاده گروه‌ های فلسطینی، سامانه گنبد آهنین در مواجهه با شلیک ده‌ ها یا حتی صدها راکت در بازه‌ های زمانی نسبتاً کوتاه مدت به لحاظ ظرفیت و لجستیک محدودیت‌ های اساسی دارد. مشخص نیست اسرائیل مجموعاً چه تعداد از آتش‌ بارهای گنبد آهنین را به خدمت گرفته است، اما تا سال 2014 قرار بود در نهایت دستکم 15 سامانه کامل در میدان مستقر شوند.

اگر یک آتش‌ بار گنبد آهنین سه یا چهار یگان پرتاب داشته باشد و هر یگان به 20 موشک رهگیر مجهز باشد، این بدان معناست که هر آتش‌ بار در یک زمان واحد فقط بین 60 تا 80 موشک تامیر آماده شلیک دارد. اگر 15 آتش‌ بار موجود باشند و هر آتش‌ بار دارای چهار یگان پرتاب کاملاً مجهز باشد، در آن صورت مجموعاً 1200 موشک رهگیر در دسترس قرار دارند. با اینکه آتش‌ بارها به گونه‌ ای مستقر شده‌ اند که برخی نواحی را همپوشانی می‌ کنند، اما هیچکدام از آتش‌ بارها در هیچ کجا قادر نیست به حملات موشکی در تمام مناطق تحت پوشش شبکه دفاعی پاسخ دهد. به عبارت دیگر، تعداد موشک‌ های رهگیر که در جریان حملات موضعی آماده شلیک هستند احتمالاً به یک آتش‌ بار یا تعداد ناچیزی از مجموع آتش‌ بارهای مستقر محدود می‌ شود.

به علاوه، مفهوم عملیاتی ارتش اسرائیل حداقل در برخی موارد به گونه‌ ای است که به منظور افزایش احتمال رهگیری موفق، دو موشک تامیر به سمت یک هدف واحد شلیک می‌ شوند، هرچند در پاسخ به حملات اشباعی انبوه شاید اینگونه نباشد.

بنابراین، به سهولت می‌ توان دید که حملات پرحجم و مکرر در یک منطقه مشخص می‌ توانند آتش‌ بارهای گنبد آهنین را اشباع سازند. کسانی که این حملات را به اجرا می‌ گذارند، آشکارا به این واقعیت پی برده‌ اند.

هزینه بالای موشک‌ های گنبد آهنین

در بخش دیگری از این گزارش به بحث‌ های مالی و هزینه‌ های گزاف تهیه و خرید موشک‌ های تامیر اشاره شده و آمده است: موضوع اختلاف هزینه نیز مطرح است، به ویژه اگر حملات اشباع‌ سازی تداوم داشته باشند، درست همانگونه که در جنگ اخیر اتفاق افتاده است.

این امر می‌ تواند به تمام شدن موجودی موشک‌ های تامیر بینجامد و تهیه مجدد این موشک‌ ها ضرورت یابد. قیمت دقیق هر یک از موشک‌ های نسل کنونی تامیر مشخص نیست و قیمت آنها طبق گزارشات پیشین بین 40000 تا 100000 دلار است. این موشک‌ ها حتی با قیمت 100000 دلار نیز در مقایسه با دیگر موشک‌ های رهگیر ضدموشک و موشک‌ های زمین به هوا گزینه بسیار گرانی هستند.

در عین حال، حتی در صورت لحاظ نمودن قیمت پایین‌ تر، اگر اسرائیل بیش از 200 موشک رهگیر را طی حملات اخیر شلیک کرده باشد، هزینه آن بیش از 8 میلیون دلار می‌ شود. طبق همین محاسبه، 1000 مورد رهگیری موفق به معنای شلیک مجموعاً 40 میلیون دلار موشک است.

ما قیمت دقیق انواع مختلف راکت‌ هایی که حماس و جهاد اسلامی فلسطین به سمت اراضی اشغالی شلیک می‌ کنند را نمی‌ دانیم، اما این راکت‌ ها جزو سلاح‌ های غیرهدایت‌شونده هستند و قیمت آنها بسیار ارزان‌ تر از موشک‌ های رهگیر تامیر است. گزارشات پیشین حکایت از آن دارند که موشک‌ های قدیمی‌ تر و ارزان‌ تر قسام متعلق به حماس هر کدام فقط 500 تا 600 دلار هزینه می‌ برند.

این پایگاه آمریکایی در پایان گزارش خود نسبت به این واقعیت هشدار داد که با وجود قابلیت‌ ها و هزینه‌ های سامانه گنبد آهنین، ذکر این نکته ضروری است که هیچ سامانه دفاع موشکی یا دفاع راکتی کامل و بی‌ عیب‌ و نقص نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.