پیشروی‌ های طالبان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه بخش‌ های شمالی این کشور تشدید شده و طالبان مدعی تصرف 85 درصد از خاک افغانستان شده است.

به گزارش جماران، هیئتی از طالبان که در مسکو به سر می‌ برد، امروز جمعه با اشاره به اینکه کنترل 85 درصد از خاک افغانستان را در دست دارد، اعلام کرد که هرگز اجازه نخواهد داد «داعش» در خاک افغانستان حضور یابد.

به گزارش گاردین، «شهاب الدین دلاور» سخنگوی هیئت طالبان در مسکو در جریان کنفرانس خبری گفت برای تضمین عدم حضور داعش در خاک افغانستان همه اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

به گفته او، طالبان اکنون به 85 درصد از خاک افغانستان تسلط دارد.

این ادعای طالبان، تاکنون از سوی منابع دولتی افغانستان تایید نشده است.

این هیئت در خصوص انجام مذاکرات درباره تحولات افغانستان گفت، طالبان کنترل اکثریت خاک افغانستان به استثنای کابل و مناطق اطراف آن را در اختیار گرفته است.

نماینده طالبان در ادامه گفت: «ما بر اساس اصول اسلامی و افغانی متعهد به حقوق اساسی همه مردم افغانستان از جمله حق آموزش هستیم.»

او ادعا کرد که تمامی نهادها و ادارات در مناطق تحت کنترل طالبان به امور طبیعی خود ادامه می‌ دهند.

دلاور همچنین در این نشست تاکید کرد: «ما به جهانیان درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر ضمانت می‌ دهیم.»

دلاور مدعی شد که در حکومت  تمامی گروه‌ ها و نژادها و مذاهب مشارکت خواهند کرد و طالبان با تمامی همسایگان افغانستان از جمله چین، ایران، ترکمنستان و تاجیکستان روابط و شراکت دارد و علاقه‌ مند است تا با این کشورها همکاری کند.

سخنگوی هیئت طالبان تأکید کرد که اجازه نخواهد داد از خاک افغانستان علیه منافع کشور دیگری اقدام شود و همزمان از تمامی نهادها و سازمان‌ های بین المللی خواست تا به اقدامات و وظایف خود در افغانستان به شکل طبیعی ادامه دهند.

در همین حال، شماری از مقامات افغانستان که نخواستند نامشان فاش شود به آسوشیتد پرس و رویترز گفتند، طالبان کنترل گذرگاه مرزی «اسلام قلعه» در مرز ایران و افغانستان را به دست گرفته است.

یک مقام دولتی در هرات به آسوشیتد پرس گفت که این گذرگاه سقوط کرده و دو مقام امنیتی افغانستان نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌ اند که با سقوط این گذرگاه، نیروهای امنیتی و گمرکی افغان به آن سوی مرز پناه برده‌ اند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان به خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که گذرگاه «اسلام قلعه» تحت کنترل این گروه است.

در همین حال، «طارق آرین» سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه نیروهای امنیتی افغانستان از جمله نیروهای مرزی در منطقه حضور دارند و تلاش‌ ها برای بازپس گیری گذرگاه ادامه دارد.»

از سوی دیگر، بنا به اعلام مسئولان گمرک ایران به دلیل این تحولات در افغانستان، تجارت ایران با این کشور در مرز «دوغارون» و «ماهیرود» متوقف شده است.

هیئتی از رهبران سیاسی طالبان که به مسکو سفر کرده‌ اند، پس از دیدار با مقام‌ های روسی اعلام کردند که مهم نیست نام نظام آینده افغانستان «امارت اسلامی» باشد یا «دولت اسلامی»؛ بلکه این ماهیت نظام است که اهمیت دارد.

شهاب‌ الدین دلاور عضو دفتر سیاسی قطر طالبان، در راس این هیئت چهار نفره به مسکو رفته است. او ساعتی پیش در نشستی خبری در پایتخت روسیه گفت که چگونگی نظام در پی مذاکرات بین‌ الافغانی تعیین خواهد شد.

دلاور گفته است: «درباره نظام آینده در بحث مذاکرات بین‌ الافغانی تصمیم‌ گیری خواهد شد. البته امارت اسلامی افغانستان را برای افغان‌ ها مفیدتر و محقق‌ تر می‌ دانیم. این توافق تا حالا صورت نگرفته است. البته فکر می‌ کنم که افغان‌ ها برای نام‌ ها اهمیت زیادی قائل نیستند؛ نام آن چه نظام امارت اسلامی افغانستان باشد چه دولت اسلامی افغانستان، برای افغان‌ ها مهم نیست. برای افغان‌ ها حقیقت و ماهیت نظام مهم است که آن را ما دیده‌ ایم و استقبال می‌ کنیم.»

مولوی شهاب‌ الدین دلاور افزود: «ما به هدف دوم هم انشاءالله نزدیکیم که در افغانستان یک نظام واحد، افغان‌ شمول، قوی و اسلامی داشته باشیم و در حال مذاکره با افغان‌ های خودی هستیم و در میز مذاکرات درباره جزئیات این نظام بحث‌ خواهیم کرد. اگر نظام افغانستان اسلامی باشد و به تمامی قوانین مشروع جهانی که طبق موازین اسلام و سنت افغان‌ ها باشد، خود را پایبند می‌ دانیم. مهم این است که در مذاکرات نهایی در باره چه چیزی توافق می‌ شود. البته نظام امارت اسلامی افغانستان را برای افغان‌ ها بسیار مفیدتر، محقق‌ تر و لایق‌ تر می‌ دانیم.»

شهاب‌ الدین دلاور، با «ضمیر کابلوف» فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه برای افغانستان دیدار کرده است.

«سهیل شاهین» سخنگوی هیأت مذاکره‌ کننده طالبان در این نشست گفت که در توافق‌ نامه‌ ای که طالبان با آمریکایی‌ ها امضا کرده‎ اند، چیزی در مورد حمله به مراکز شهرها نیامده بود. زیرا به گفته او این یک مسئله داخلی افغانستان است.

محمد نعیم سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: «از نظر ما دیپلمات‌ ها، کارمندان سفارت‌ خانه‌ ها، کنسولگری‌ ها و موسسات خیریه مشکلی ندارند. آنها فعالیت‌ های خود را به شکل عادی ادامه دهند. هیئت‌ های مقابل هم از طرف خود ابراز اطمینان و همکاری کردند و مواضع امارت اسلامی افغانستان را ستودند. هر دو طرف بر روابط حسنه و دوام روابط در آینده تاکید کردند.»

نمایندگان طالبان در این نشست همچنین تایید کردند که این گروه در پی پیشروی‌ های اخیر بسیاری از گمرکات کشور را تصرف کرده است و می‌ تواند طی دو هفته تمام کشور را تصاحب کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تاز‌گی در یک سخنرانی‌ اش در کاخ سفید گفته بود 75 هزار نیروی طالبان به هیچ وجه با 300  هزار نیروی امنیتی افغانستان برابری نمی‌ کنند.

دلاور افزود که برای حمله به مراکز ولایت‌ ها هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستند. طالبان اعلام کرده است که از طریق زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، درباره پایان درگیری‌ ها به دولت پیام داده اما دولت این پیام را نادیده گرفته است.

دلاور تاکید کرد که طالبان به نیروهای خارجی فرصت داده‌ اند که به آرامی نیروهای‌ شان را از افغانستان خارج کنند.

نمایندگان طالبان در این نشست گفت که طالبان می‌خواهد در آینده با آمریکا رابطه داشته باشد و آمریکا در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. او گفت زن‌ها می‌توانند در افغانستان کار کنند و تا مقطع دکترا درس بخوانند. آقای دلاور همچنین اظهار داشت که هیچ خطری مترجمان آمریکایی را تهدید نمی‌کند و آن‌ها می‌توانند زندگی عادی خود را ادامه دهند.

این سخنگوی طالبان افزود که هیچ کشوری در آینده از افغانستان احساس تهدید نخواهد کرد. با وجود این، بسیاری در افغانستان این سخنان طالبان را باور ندارند و آن را بهانه‌ ای برای تصاحب قدرت در این کشور می‌ دانند.

خبرگزاری‌ های روسیه همچنین گزارش داده‌ اند که شهاب‌ الدین دلاور در مسکو گفته است که آنها به خاک تاجیکستان و مرزهای آسیای میانه حمله نخواهند کرد.  دلاور بعد از دیدار با کابلوف اظهار داشته است: «ما به روسیه اطمینان دادیم که تحت هیچ شرایطی به خاک تاجیکستان وارد نمی‌ شویم. ما وعده می‌ دهیم که گروه تروریستی داعش را در افغانستان نابود کنیم.»

با وجود تصرف مناطق مرزی با تاجیکستان در ولایت‌ های «بدخشان، تخار و قندوز» و پیشروی در مناطق مرزی با ازبکستان در بلخ و تصرف برخی مناطق هم‌ مرز با ترکمنستان در هرات، گروه طالبان به مسکو اطمینان داده است که جنگجویان این گروه تصمیم ندارند از مرز افغانستان پا را فراتر بگذارند.

طالبان در موجی از حملات نظامی، بسیاری از مناطق هم‌ مرز افغانستان با همسایگانش از جمله ایران را به کنترل خود در آورده و واردات و صادرات را مختل کرده است. صدها سرباز افغان ناچار شده‌ اند برای نجات جان خود به ایران و تاجیکستان پناه ببرند.

تاجیکستان بیش از 20 هزار نیروی خود را در امتداد مرز افغانستان مستقر کرده و روسیه هم اعلام کرده است که از متحدان خود در آسیای میانه حمایت خواهد کرد.

مقام‌ های روس امیدوارند که بتوانند گروه طالبان را در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت دهند و شرایط را برای حل و فصل سیاسی اوضاع این کشور پس از تکمیل روند خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فراهم کنند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که مذاکره با گروه طالبان ضروری است و ولادیمیر پوتین در جریان مذاکرات با این گروه قرار دارد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: در شرایطی که وضعیت افغانستان در حالت متشنج قرار دارد و اوضاع پرتنش بر مرز تاجیکستان و افغانستان حاکم می باشد، مذاکره با گروه طالبان لازم است. 

سخنگوی رئیس جمهور روسیه در واکنش به این سوال که آیا روسیه ممکن است در صورتی که گروه طالبان کنترل افغانستان را به دست بگیرد، آن  را به عنوان دولت این کشور به رسمیت بشناسد؟ گفت: در این شرایط مطرح کردن این مساله بی‌ مورد است. به همین دلیل پاسخ دادن به این پرسش را ناممکن می دانم.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در بیانیه مشترک این کشور و هیات مذاکره کننده طالبان، این گروه اطمینان داد که گذرگاه های مرزی با کشورهای همسایه طبق روال سابق خود فعالیت خواهند کرد.

در افغانستان، درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان طالبان جریان دارد که اراضی قابل توجهی را در مناطق روستایی تصرف کرده و به شهرهای بزرگ حمله کرده اند.

پیشروی‌ های طالبان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه بخش‌ های شمالی این کشور به تدریج از اوایل ماه مه و همزمان با از ادامه روند عقب‌ نشینی نیروهای خارجی تشدید شد. برغم آنکه نیروهای طالبان مدعی هستند که مراکز ولایت‌ های این کشور را با زور تصرف نمی‌ کنند اما بسیاری از شهروندان این کشور پس از ورود نیروهای طالبان به محدوده مناطق تحت سکونت خود خانه و کاشانه را ترک کرده و آواره شده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.