زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به دقت وضعیت مرزهای تاجیکستان و افغانستان را زیر نظر داریم. در صورت نیاز، تدابیر اضافی از سوی روسیه و تاجیکستان برای جلوگیری از اقدامات خصمانه یا تحریک آمیز بکار گرفته می شود.

به گزارش جماران؛ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: این کشور و سازمان پیمان امنیت جمعی با قاطعیت برای جلوگیری از اقدامات تجاوزگرانه و تحریک آمیز در مرزهای تاجیکستان و افغانستان تلاش خواهند کرد.

زاخارووا روز جمعه در نشست خبری هفتگی افزود: تشدید تنش ها در مرزهای جنوبی کشور متحد ما در سازمان پیمان امنیت جمعی (تاجیکستان) نمی تواند نگرانی ما را برنیانگیزد. 

زاخارووا با بیان اینکه  شاهد افزایش شدید تنش ها در مرزهای این دو کشور هستیم، گفت: مسکو و دوشنبه از طریق کانال های نظامی، سازمان های مرزبانی و دیپلماتیک، تماس های فشرده (در مورد سیر اوضاع افغانستان) دارند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به دقت وضعیت مرزهای تاجیکستان و افغانستان را زیر نظر داریم. در صورت نیاز، تدابیر اضافی از سوی روسیه و تاجیکستان برای جلوگیری از اقدامات خصمانه یا تحریک آمیز بکار گرفته می شود.  

وی از طرف های مناقشه افغانستان برای جلوگیری از گسترش دامنه تنش ها در این کشوردعوت به خویشتنداری کرد.

او اظهار داشت: از طرف های درگیر در مناقشه افغانستان دعوت به خویشتنداری و پرهیز از گسترش دامنه تشنج به خارج از مرزهای این کشور می کنیم. 

زاخارووا گفت: مسکو و دوشنبه از طریق کانال های نظامی، سازمان های مرزبانی و دیپلماتیک، تماس های فشرده (در مورد سیر اوضاع افغانستان) دارند. 

 

طالبان دو سوم مرز افغانستان و تاجیکستان را تحت کنترل دارند

 زاخاروو خاظرنشان کرد که گروه طالبان حدود دو سوم (بیش از ۶۰ درصد) مرز افغانستان و تاجیکستان را کنترل می کنند.

روسیه بارها از خروج شتاب زده امریکا از افغانستان که باعث بروز تنش های بیشتر در جامعه این کشور شده، انتقاد کرده است. 

مقام‌های روس امیدوارند که بتوانند گروه طالبان را در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت دهند و شرایط را برای حل و فصل سیاسی اوضاع این کشور پس از تکمیل روند خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فراهم کنند. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز پنجشنبه در این رابطه گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشانه قبول شکست از سوی واشنگتن است.

به گزارش ایرنا، لاوروف طی سخنانی در دانشگاه دولتی خاور دور روسیه در منطقه ولادی وستوک طی پاسخی در مورد امکان اعزام نیروهای روسیه به افغانستان ضمن رد چنین امکانی گفت که پاسخ کاملا آشکار است.

وی در همین حال گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی امکان کمک به تاجیکستان درصورت حمله تروریست ها از افغانستان به این کشور را سریع بررسی خواهد کرد.

لاوروف در همین حال هشدار داد که بر اثر رکود روند حل و فصل سیاسی اوضاع افغانستان، تروریست های گروه داعش این کشور را سریع  پر خواهند کرد. 

وزیر امورخارجه روسیه پیشتر گفته بود که مسکو در چارچوب تعهداتش به سازمان پیمان امنیت جمعی از تاجیکستان در مقابل تهدیدات احتمالی از سوی افغانستان حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد واکنش احتمالی روسیه به وخیم تر شدن وضعیت در مرزهای تاجیکستان و افغانستان، گفت:  تعهدات مسکو در قالب این پیمان همچنان پابرجاست.

لاوروف افزود: برای جلوگیری از تنش در مرز تاجیکستان-افغانستان هر گونه تلاشی را به کار می گیریم.

به گفته وی نمایندگان این سازمان پیش از این برای ارزیابی وضعیت از منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان بازدید کرده اند.

لاوروف اظهار داشت: اوضاع افغانستان را دنبال می کنیم؛ پوتین در همین ارتباط با رهبران آسیای میانه در تماس است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.