آمریکا به شکلی ناگهانی از خروج سامانه های دفاع موشکی خود از خارومیانه به ویژه از عربستان سعودی خبر داد و همپیمانانش را شوکه کرد.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به خروج سامانه های دفاع موشکی آمریکا از منطقه خاورمیانه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس  و به طور خاص عربستان سعودی پرداخت و نوشت: ناگهان و در زمانی که توان موشکی ایران و جنبش ها و بازوهای نظامی اش در منطقه خاورمیانه و به طور مشخص در منطقه خلیج فارس قدرتمندتر می شود، روزنامه آمریکایی«وال استریت ژورنال» فاش می کند که وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) کاهش تعداد سامانه های دفاعی در منطقه و به طور خاص در عربستان سعودی،عراق،اردن و کویت از اول ماه ژوئن کنونی را شروع کرده است. این خبر را وزارت دفاع آمریکا نیز تأیید کرده است و آن را این گونه توجیه کرده است که این کار برای کارهای صیانت و نگهداری از این سامانه ها انجام داده است. این یک دروغ آشکار است. معمولا مهندسان و کارشناسان به مکان های استقرار این سامانه ها برای نگهداری و صیانت از آنها می روند و نه برعکس.

از آن جایی که عربستان سعودی با حملات موشکی پیوسته و تأثیرگذار توسط دولت صنعاء رو به روست «لوید اوستن» وزیر دفاع آمریکا  با شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و حاکم کنونی این کشور تماس تلفنی برقرار کرد تا این تصمیم «شوک زا» را به وی اطلاع دهد و عربستان تا کنون هیچ گونه واکنش رسمی «علنی» به این اقدام ناگهانی و غافلگیرانه ابراز نکرده است.اقدامی که دولت دموکرات آمریکا انجام داده است که علاقه چندانی به ریاض که همه تخم مرغ های خود را در سبد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور شکست خورده جمهوریخواه و «جارد کوشنر» داماد یهودی اش گذاشت.

آمریکا در دوره ترامپ سامانه های موشکی پیشرفته«پاتریوت» و «تاد» که از پاتریوت هم پیشرفته تر است را به عربستان فرستاد تا از این کشور در برابر حملات موشکی یمنی ها (انصار الله) که قلب صنایع نفتی عربستان در «بقیق» و «خریص» و قبل از آن تأسیسات آرامکو در بندر «جده» و «جیزان» و نیز خط لوله خلیج فارس به بندر«ینبع» مورد حمله قرار دادند، حمایت کند و نیز به اصطلاح برای مقابله با حملات موشکی ایران در صورت شدت گرفتن تنش و تبدیل آن به جنگ مستقیم این سامانه ها را در عربستان مستقر کرد تا ترس خاندان حاکم را از بین ببرد.

 

خروج سامانه های موشکی بعد از ناکامی سامانه گنبد آهنین رژیم اسرائیل

 

نکته قابل تأمل این است که خروج این سامانه های موشکی بعد از ناکامی سامانه گنبد آهنین رژیم اسرائیل  در جریان جنگ اخیر علیه غزه صورت می گیرد که نسخه پیشرفته تر از سامانه های پاتریوت آمریکا است. و نیز بعد از آن صورت می گیرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که همه نیروهای آمریکایی از افغانستان به شکل یک طرفه و تا ماه سپتامبر آینده خارج می شوند.

 

عبدالباری عطوان

 

خلاصه و مفید آن که آمریکا با چنین تصممیم ناگهانی به چهار واقعیت اصلی تأکید می کند که می توان درباره آن فکر کرد:

نخست: اذعانش در عمل به شکست و ناکامی همه جنگ هایش در عراق،سوریه،خلیج فارس،افغانستان و یمن.به همین دلیل تصمیم گرفت که خسارت هایش را کم کرده و آن چه از رهبری اش و سلاح هایش مانده را حفظ کند و خود و تریلیون ها دلارش را از جنگ های بیهوده و بی فایده نجات دهد.

دوم: تغییر دغدغه و توجهش به منطقه شرق آسیا و به طور مشخص چین است که تبدیل به بزرگترین خطر وجودی علیه منافع آمریکا و نفوذش در این منطقه حساس و علیه همپیمانانش مهم اش شده است. ما در اینجا درباره ژاپن، کره جنوبی،فیلیپین،تایوان،استرالیا و ....سخن می گوییم. فهرست این همپیمانان طولانی است.

سوم: نمی توان به آمریکا به عنوان همپیمان قوی تکیه کرد زیرا به راحتی هر چه تمامتر پشت «دوستانش» را خالی می کند و به محض آن که منافعش در معرض تهدید قرار گیرند یا اولویت اش و استراتژی دفاعی و منافع اقتصادی اش تغییر کند، دست از آنها می شوید.

 

جنگ های آینده سایبری و با استفاده از پهپادها است

 

چهارم: جنگ های آینده سایبری و با استفاده از پهپادها است این یعنی سامانه های دفاعی سنتی دیگر قدیمی و ناسازگار شده است و باید از آنها بی نیاز شد و با چیزی جایگزین کرد که با این تحویل جدید و سریع همخوانی داشته باشد.

خلاصه و مفید آن که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است که به طور کلی از منطقه خاورمیانه خارج شود و همپیمانان عرب و اسرائیلی خود را در برابر یک گزینه قرار دهد و آن اینکه «خودتان با دست های خودتان خارها را بیرون بکشید»و به کمک های کشورش دل خوش نکنند و آنها را در «طبقی از طلا» به ایران و محورش تحویل دهد؛ایران این قدرت رو به صعود در منطقه که به سرعت در حال صعود است. بایدن تسلیم شده است و دقیقا همان کاری را می کند که دولت«جورج بوش» پسر بعد از اشغال عراق با حمایت کشورهای عربی کرده بود.

همپیمانان عرب آمریکا اکنون«یتیم» شده اند آن هم بعد از آن که بیشتر ثروت های شان دود هوا شد و مادر بی مهرشان آنها را به حال خود رها کرد و پرندگان رزق و روزی شان نیز پرواز کرد و رفتند و اکنون نیز هیچ چاره ای جز گریه و زاری به حال و روز زار خودشان ندارد زیرا که نفت و تریلیون ها دلارش تباه شد و چه بسا آب شان  نیز به همین سرنوشت دچار شود...و این خود داستان دیگری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.