رئیس جمهور جدید آمریکا با انبوهی از مشکلات و بحران های داخلی و خارجی رو به روست که شاید یکی از مهمترین آنها خود ترامپ و اقدامات بعدی اش است.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: اگر مهمترین ماموریت های «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در چهار سال آینده ترمیم شکاف های داخلی، برقراری امنیت اقتصادی، محدود کردن شیوع ویروس مرگبار کرونا، بازگرداندن اعتماد به نظام سیاسی و دموکراسی شکست خورده آمریکا،خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه، توقف جنگ عربستان علیه یمن، رویارویی با صعود چین، مقابله با بلندپروازی های پوتین که او را بزرگترین دشمن به شمار می آورد و نیز بازگشت به توافقنامه هسته ای با ایران است اما معمای بزرگتر این است که وی چگونه اقدامات آینده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور شکست خورده را بعد از خروج داوطلبانه یا اخراج از کاخ سفید  پیش بینی می کند.

هرگز در این بحثی نداریم که باری که روی دوش رئیس جمهور منتخب انداخته شده است بسیار سنگین است و موفقیت اش در رویارویی با همه این چالش های یاده شده در سایه هرج و مرج کنونی حاکم بر صحنه سیاسی آمریکا دشوار است اما ما بر این باوریم که ترامپ اذعان به شکست را نمی پذیرد و تا این لحظه اصرار دارد که او برنده است و چه بسا هوادارانش با توجه به میزان و حجم کینه و گرایش انتقامجویانه که در اعماق آنها ریشه دوانده است به دنبال تخریب باشند.

ترامپ بیش از 70 میلیون رأی به دست آورد یعنی 7.5 میلیون رای بیشتر از انتخابات سال 2016(بایدن 74 میلیون رأی به دست آورد) و بیشتر این رأی دهندگان آدم های عقیده ای هستند و « ارتش سرخ» را شکل می دهند که ترامپ در چهار سال آینده قبل از برگزاری انتخابات سال 2024 رهبری خواهد کرد و بعید نیست که در انتخابات بعدی چه با نام حزب جمهوریخواه چه با عنوان مستقل شرکت کند.

ما بر این باور نیستیم که ترامپ بازنشسته می شود یا وقت خود با بازی گلف که مورد علاقه اش است سپری خواهد کرد مگر آن که پرونده های جنایی اش به اتهام کلاهبرداری و فرار مالیاتی و دستیابی به وام هایی به شکل غیرقانونی موفقیت آمیز شوند و او را به زندان بیندازند. بسیاری از کارشناسان حقوقی این احتمال را می دهند و شانس آن را زیاد می دانند.

هر دو طرف یعنی اردوگاه بایدن و اردوگاه ترامپ گنجینه ای از پرونده هایی را دارند که می توان در جنگ پیش روی که در هفته ها یا ماه های آینده شعله ور می شود از آنها استفاده کرد.

ترامپ که دارای گرایش های رسوا کننده است فقط به اعتراض ها و شکایت های تردید آمیز درباره نتایج انتخابات آمریکا بسنده نمی کند بلکه به نام خود شبکه تلویزیونی ایجاد می کند که از آن برای حمله به کسانی که وی را تحقیر و سرنگونش کردند از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل که ترامپ به وی دستاوردها و هدایای زیادی از جمله محاصره فلسطینی ها، الحاق قدس ، جولان اشغالی ، قرارداد قرن و عادی سازی سه کشور عرب(امارات،بحرین و سودان)داد اما یک کلمه در حمایت از وی در جریان تبیلغات انتخاباتی از او نشنید تا شخصیت های برجسته جمهوریخواه که علیه وی رأی دادند مانند «جورج بوش پسر»،«جان بولتون»،«کالین پاول» و تعدادی از ژنرال ها، استفاده خواهد کرد.

جو بایدن در سخنرانی خود بعد از اعلام پیروزی وعده داد که آمریکا را متحد می کند و رئیس جمهور همه آمریکایی باشد ولی وعده دادن یک چیز و اجرای آن چیزی دیگر. بعید است که ارتش بزرگ نژادپرست عقیده ای«ترامپی» که تقریبا نیمی از آمریکا را شکل می دهد کسی که رهبرش را سرنگون کرد و در انتخابات اخیر وی را شکست داد خواهد پذیرفت.

جالب این جاست که یهودی ها بر عکس رهبران عرب که همه میلیاردها دلار خود را در سبد ترامپ قرار دادند، بسیار زیرک بودند؛آنها خودشان را به دو اردوگاه تقسیم کردند: اولی اسرائیلی ها هستند که ترامپ را فقط به لحاظ«نظری» و از دور حمایت کردند و دومی: یهودی های آمریکا هستند که 77 درصد از آرای خود را به بایدن دادند و از این رای دادن به عنوان برگه برنده فشار استفاده خواهند. نتانیاهو نیز در شنیع ترین شکل ممکن به ترامپ خیانت کرد زیرا از جمله نخستین کسانی بود که پس از مطمئن شدن اش از پیروزی بایدن به وی تبریک گفت و بر دوستی عمیق اش با او که ده ها سال سابقه دارد اشاره کرد.

دو نوع پرونده و سند وجود دارد که فاش کردن آنها سورپرایزهایی را در چهار سال آینده در بر خواهد داشت:

بسته نخست: پرونده هایی که دولت جدید آمریکا به رهبری بایدن ارائه می کند و شامل فاش کردن گزارش هایی مرتبط با ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی می شود که ترامپ آنها را پنهان کرد و اسنادی که «سعد الجبری» مهره سازمان اطلاعات عربستان و دستیار شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد سابق که به آمریکا پناهنده شد آن ها را به آمریکا منتقل کرد؛ اسنادی درباره اسرار روابط «ترامپی» با شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی عربستان، پرونده های فساد و نقض حقوق بشر.

بسته دوم: که چه بسا ترامپ آن را در تلویزیون جدیدش فاش کند به اسرار رسوا کننده مالی و اخلاقی علیه دشمنانش از بایدن و خانواده اش گرفته تا رهبران جمهوریخواه که وی را تحقیر کردند، مرتبط می شود.ترامپ چه بسا علیه  نتانیاهو هم موضع بگیرد و به خاطر خیانتش از او انتقام بگیرد به ویژه آن که گزارش هایی وجود دارد که حکایت از خشم شدید و ناامیدی ترامپ به خاطر خیانت نتانیاهو وجود دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، نیز «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و ملک سلمان پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی تا زمان نوشتن این سطرها پیام تبریک به بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا نفرستادند و هر کدام هم دلیل خودش را دارد؛امری که خطوط کلی سیاست های رئیس جمهور جدید و نزاع های خارجی وی را ترسیم می کند.

ایالات متحده آمریکا از این انتخابات با زخم هایی دلمه بسته و عمیقی به دلیل شکاف های نژادی و ایدئولوژیک و نژادپرستی عمیق بیرون می آید،زخم هایی که درمان آن ها و ایجاد پل روی شان بسیار دشوار است.ضرری که چهار سال حکومت ترامپ به آمریکا زد بسیار بزرگتر از آن است که به تصور بیاید و بحران آمریکا اکنون وارد مرحله جدید و بسیار خطرناکی می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.