به نظر می رسد نتانیاهوی «جادوگر» جادوی خود را از دست داده است. او بیش از حد پیش رفته، بیش از حد دروغ گفته و تعداد زیادی از همکاران را زیر پا گذاشته است تا در راس بماند. شاید نتانیاهو برود، اما مردانش که سال ها زیر دست او تعلیم دیده اند، آمده اند که بمانند.

به گزارش جماران، شبکه الجزیره در گزارشی در وب سایت خود نوشت: چشم انداز «کابینه تغییر» رژیم صهیونیستی ائتلافی از شرکا است که فقط یک هدف در ذهن دارند: تغییر نخست وزیر. اما آیا برکناری بنیامین نتانیاهو از قدرت منجر به تغییر مثبت در فلسطین می شود؟

سفر طولانی که منجر به تشکیل این ائتلاف شده است، نشان می دهد که در سرزمین های اشغالی، جاه طلبی شخصی بر سیاست غلبه می کند و سیاست ورزی بیش از ایدئولوژی است.

در واقع، این نتانیاهو بود که برای اولین بار تمایل بی حد و حصر برای دنبال کردن هر راهی را برای پیشبرد جاه طلبی ها و منافع شخصی خود را آشکار کرد. او بود که پس از شیطان پرستی از هرگونه تلاش برای همکاری با احزاب عرب فلسطین به عنوان غیر صهیونیست، توافق نامه ائتلاف با لیست کشورهای عربی را برای حفظ نخست وزیری اش دنبال کرد. و این او بود که به سازماندهی و مشروعیت بخشیدن به آشکارترین عناصر نژادپرستانه در سرزمین های اشغالی کمک کرد، تا اطمینان حاصل کند که آنها از آستانه عبور می کنند و وارد کنست می شوند.

اما به نظر می رسد نتانیاهوی «جادوگر» جادوی خود را از دست داده است. او بیش از حد پیش رفته، بیش از حد دروغ گفته و تعداد زیادی از همکاران را زیر پا گذاشته است تا در راس بماند.

در واقع، هیچ چیز بهتر از خصومت، شکل گیری این ائتلاف جدید افراطی سیاسی را توضیح نمی دهد - خصومت رهبران سیاسی که انتقام خود را از مردی می گیرند که یک بار دیگر آنها را فریب داده یا کاملا آنها را سوزانده است.

«نفتالی بنت و آویگدور لیبرمن» به ترتیب نخست وزیر و وزیر دارایی آینده، هر دو قبلاً به عنوان رئیس ستاد نتانیاهو خدمت کرده اند. «گیدئون ساعر» وزیر دادگستری احتمالی، زمانی دبیر کابینه وی بود. حتی «یائیر لاپید» و «بنی گانتز» که پیشگام تلاش های ائتلاف برای برکناری نتانیاهو از سمت خود هستند، در گذشته وزیران کابینه وی بوده اند.

اما پسر کو ندارد نشان از پدر. فرزندان نتانیاهو پس از سال ها تغذیه عقایدش مانند عقرب، برای بلعیدن او در یک آیین پیچیده ماتریفاژی سیاسی بیرون رفته اند.

پس از خنثی شدن خطر نتانیاهو و ناتوانی وی در بازگشت، کابینه تغییر، دلیل اصلی خود را برای تمام اهداف عملی از دست خواهد داد.

شرکای ائتلاف صرفاً توافق کرده اند که در مورد موضوعات بزرگ اختلاف نظر داشته باشند و بعید به نظر می رسد که با هرگونه تغییر در نتیجه سیاست موافقت کنند، چه رسد به یک دستور کار جدید، تحول آفرین یا حتی انتقالی.

به عنوان مثال انتظار داشته باشید که درگیر تغییرات سیاسی عمده ای در بخش رفاه باشد.

لیبرمن وزیر دارایی تندروی سکولار احتمالی ممکن است در تغییر بودجه از مدارس و موسسات مرتبط با احزاب مذهبی اصرار ورزد.

اینکه نخست وزیر بنت، که خود یک یهودی ارتدوکس مذهبی است، تصمیم خواهد گرفت که جلوی هرگونه اقدام را بگیرد یا آنها را تشویق کند تا رقبای خود را در میان دیگر احزاب مذهبی تضعیف کند، هنوز مشخص نیست.

اما بنت قادر به انجام هرگونه حرکت ناگهانی یا افراطی در مورد موضوعات مهمتر مانند گسترش شهرک سازی یا الحاق نخواهد بود، بدون اینکه خطر انفجار ائتلاف را به خطر بیندازد.

با اکثریت بیش از 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان، هرگونه انحراف از سوی هر شخص خارج از مرکز ناراضی می تواند منجر به خنثی سازی کابینه تغییر شود.

بنابراین هر کسی حدس می زند که چگونه این روند در روزها و هفته های آینده تکامل یابد. اما اگر فکر کردید که اوضاع نمی تواند از دوره نتانیاهو بدتر شود، دوباره فکر کنید.

بنت، رهبر سابق یک گروه برجسته حامی شهرک سازی و فرد متعصبی که به قتل اعراب افتخار می کند، حتی نسبت به نتانیاهو نیز رفتارهای تندتری دارد.

به طرز متناقضی، حزب وی حتی نتوانست از آستانه لازم برای داشتن هر کرسی در کنست در انتخابات آوریل 2019 عبور کند. حال او قرار است نخست وزیر شود.

درست است، عنکبوت ها و عقرب های تشکیلات سیاسی به زودی دوباره در آن حضور خواهند یافت، زمانی که لیکود تصمیم می گیرد نتانیاهو را از رهبری حزب برکنار کند، به ویژه اکنون که او به طور جدی با اتهامات جدی فساد و تقلب محاکمه می شود.

چنین تحولی مطمئناً راه را برای احتمالات مختلف و منسجم ائتلاف برای احزاب راست و راست افراطی که اکثریت کنست را تشکیل می دهند، باز خواهد کرد.

به طور خلاصه انتظار نداشته باشید کابینه جدید  منجر به تغییرات زیادی نسبت به قبل شود. 

نتانیاهو ممکن است تمام شود، اما «نتانیاهوهای نتانیاهو» اینجا هستند تا بمانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.