سیاستمداران مخالف نتانیاهو امروز یکشنبه به تشکیل ائتلافی که به دوره نخست وزیری نتانیاهو پایان می دهد، نزدیک تر شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، سیاستمداران صهیونیست امروز یکشنبه به تشکیل ائتلافی که به دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، پایان می دهد، نزدیک تر شدند.

سیاستمداران مخالف نتانیاهو پیش از ضرب الاجل چهارشنبه شب مذاکرات جدی ای داشتند، در حالی که آتش بس پس از آخرین درگیری نظامی مرگبار با حماس در نوار غزه برقرار شد.

نتانیاهو 71 ساله که به اتهام کلاهبرداری، رشوه خواری و نقض اعتماد عمومی محاکمه می شود، طی یک دوره آشوب سیاسی که در کمتر از دو سال چهار بار انتخابات برگزار شد، قدرت را در دست گرفته است.

پس از رای گیری بی نتیجه در ماه مارس که حزب لیکود نتانیاهو بیشترین کرسی ها را به دست آورد اما باز هم نتوانست دولت را تشکیل دهد، «یائیر لاپید» مجری پیشین تلویزیون هم اکنون در تلاش است یک ائتلاف رقیب ایجاد کند.

لاپید، یک سیاستمدار میانه رو، در صدد ایجاد اتحاد متنوعی است که رسانه های صهیونیستی آن را «تغییر» لقب داده اند، که شامل «نفتالی بنت» تندرو ملی گرا و همچنین نمایندگان عرب و صهیونیست است.

در تصمیم خود برای سرنگونی نخست وزیر، لاپید پیشنهاد داده است که قدرت را تقسیم کند و اجازه دهد بنت برای اولین بار در یک نخست وزیری چرخشی شرکت کند.

نتانیاهو سعی کرد امروز یکشنبه با ارائه توافق نامه آخرین تقسیم قدرت خود به آخرین متحدان سابق از جمله بنت، در قدرت بماند.

در همین حال، دولت جدید احتمالی لاپید می تواند شامل حزب آبی و سفید متمرکز بنی گانتز و حزب امید جدید متحد سابق وی یعنی «گیدئون سار» باشد. حزب «اسرائیل خانه ما» آویگدور لیبرمن و همچنین حزب کارگر و حزب مرتس نیز به این ائتلاف می پیوندند.

اما این امر به حمایت مدافعان شهرک های یهودی نشین در اراضی اشغالی و همچنین نمایندگان عرب اسرائیلی با تبار فلسطینی احتیاج دارد - یک ترتیب متزلزل که هنوز هم به رأی مثبت احتیاج دارد.

طبق توافق انجام شده، نفتالی بنت تا سپتامبر سال 2023 نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود. سمت نخست‌ وزیری سپس به یائیر لاپید تحویل داده خواهد شد و وی تا نوامبر سال 2025 این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت. 

بر پایه گزارش شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، انتظار می‌ رود مراسم تحلیف نخست‌ وزیر جدید این رژیم ظرف 10 روز آینده انجام شود. این شبکه به نقل از یک منبع که نام آن را فاش نکرده، گفته است که اعلامیه کابینه جدید به زودی منتشر خواهد شد.

در پی از آخرین شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی، «رووین ریولین» رئیس‌ رژیم صهیونیستی ماموریت تشکیل کابینه جدید را به یائیر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیون سپرده بود.

 نفتالی بنت رهبر حزب یمینا و یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید دو رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب لیکود به شمار می‌ روند.  

توافق اخیر میان نفتالی بنت و یائیر لاپید می‌ تواند زمینه را برای پایان یافتن 12 سال نخست‌ وزیری بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی فراهم سازد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو در واکنش به توافق اخیر میان نفتالی بنت و یائیر لاپید فیلمی از خود منتشر کرده و خطاب به نفتالی بنت گفته است: این سیاستمدار راست‌ گرا حالا می‌ خواهد نخست‌ وزیر دولت چپ‌ گرا شود.    

نفتالی بنت و یائیر لاپید تا تاریخ 2 ژوئن برای تشکیل کابینه چرخشی رژیم صهیونیستی مهلت دارند. دو رقیب اصلی بنامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید باید بتوانند حمایت حداقل 61 عضو از مجموع 120 عضو پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را بدست آورند.

در همین حال، گزارشگر شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشته است که تشکیل «دولت تغییر» به جانبداری نمایندگان حداقل یکی از احزابی که شهروندان فلسطینی‌ تبار اسرائیلی هستند نیز نیاز دارد.     

در صورتی که نفتالی بنت و یائیر لاپید نتوانند حمایت لازم را بدست آورند، برگزاری پنجمین انتخابات طی دو سال و نیم اخیر در اراضی اشغالی  اجتناب‌ ناپذیر خواهد بود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.