همکاری دانمارک با سازمان اطلاعات آمریکا در جاسوسی از رهبران اروپا فاش شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاسوسی از رهبران و سیاستمداران کشورهای اروپایی توسط سازمان اطلاعات آمریکا (ان‌ اس‌ ای) موضوع جدیدی نیست. آنچه در این بین تازگی دارد، همکاری سازمان اطلاعات دانمارک با آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود و جاسوسی از رهبران و سیاستمداران اروپایی است.

«دنیشه روندفونکیک» رسانه دانمارکی از همکاری اطلاعاتی دانمارک با سازمان جاسوسی آمریکا درباره شنود تماس‌ های تلفنی و جاسوسی از رهبران و سیاستمداران چند کشور اروپایی و از جمله آلمان خبر داده است.

رسانه دانمارکی ادعا کرده که گزارش خود را بر اساس مصاحبه با 9 منبع که اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشته‌ اند، تهیه کرده است.

گفته می‌ شود که افشای همکاری سازمان اطلاعات دانمارک با آژانس امنیت ملی آمریکا نتیجه تحقیقات مشترک رسانه‌ یاد شده دانمارکی با چند رسانه آلمانی و از جمله روزنامه «زوددویچه» و دو فرستنده رادیووتلویزیونی آلمان، NDR (اِن دِ اِر) و WDR (وِ دِ اِر) بوده است.

در آلمان تماس‌ های تلفنی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «فرانک والتر اشتاین‌ مایر» وزیر وقت خارجه این کشور و «پِر اشتاین‌بروک» کاندید حزب سوسیال دموکرات در انتخابات مربوط به گزینش صدراعظم این کشور توسط سازمان اطلاعات آمریکا و در همراهی با سازمان اطلاعات دانمارک برای مدت چندین سال شنود شده‌ اند.

دولت دانمارک نیز دست‌ کم از سال 2015 نسبت به جاسوسی از رهبران چند کشور اروپایی مطلع بوده است.

سازمان اطلاعات نظامی و خارجی دانمارک «اف‌ ای» امکان جاسوسی از رهبران و سیاستمداران اروپایی را برای آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم آورده است.

گفته می‌ شود در ایستگاه جاسوسی و شنود «سانداگرگاردان» واقع در نزدیکی کپنهاگ، ماموران سازمان اطلاعات آمریکا از طریق بهره‌ برداردی از یک نقطه تبادل اینترنتی از رهبران کشورهای اروپایی جاسوسی کرده‌ اند.

سازمان اطلاعات دانمارک از طریق ارائه این نقطه تبادل اینترنتی و کابل‌ های انتقال خدمات اینترنتی و ارتباطی نصب‌ شده زیر دریا امکان جاسوسی را برای آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم ساخته است.

دامنه همکاری‌ ها میان سرویس اطلاعاتی دانمارک و آمریکا همچنین به جاسوسی از وزارت امور خارجه، وزارت امور دارایی و کارخانه‌ های اسلحه‌ سازی دانمارک منتهی شده است. گزارش تازه نشان می‌ دهد مقامات دولت دانمارک در پی اطلاع از ابعاد این همکاری در سال 2020 کلیه روسای نهاد اطلاعاتی این کشور را، که زیر نظر وزارت دفاع کار می‌ کند، وادار به استعفا کرده‌ اند.

علاوه بر آلمان، سیاستمداران فرانسه، سوئد و نروژ نیز هدف این جاسوسی‌ ها بوده‌ اند.

دولت دانمارک، سازمان اطلاعات این کشور و همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا تاکنون در برابر انتشار این گزارش اعلام موضع نکرده‌ اند. تنها وزارت دفاع دانمارک با صدور یک بیانیه کلی «جاسوسی سازمان‌ یافته از متحدان نزدیک» را غیرقابل قبول خوانده است.

فرانک والتر اشتاین‌ مایر رئیس جمهور کنونی آلمان و وزیر خارجه سابق این کشور در پاسخ به خبرنگاران گفته است که او از این موضوع اطلاعی نداشته و از طریق رسانه‌ ها از جاسوسی آمریکا مطلع شده است.

«توماس وگنر فریس» یک کارشناس اطلاعاتی دانمارکی می‌ گوید سرویس اطلاعاتی این کشور احتمالا مجبور شده است که انتخاب کند با کدام هم‌ پیمان جهانی همکاری نزدیکتری داشته باشد و در نتیجه آمریکا را بر شرکای اروپایی خود ترجیح داده است.

«پاتریک سنسبورگ» که هدایت یک کمیته تحقیق در پارلمان آلمان را برای تحقیق در مورد رسوایی جاسوسی برعهده داشته است، می‌ گوید از این خبر متعجب نشده است. وی گفت: «این ارتباطی به دوستی یا اخلاقیات ندارد. این مسئله مربوط به تعقیب منافع است.»

پیشتر نیز در سال 2013، اطلاعاتی سری که «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا افشا کرده بود حاکی از شنود تلفن صدراعظم آلمان از سوی دستگاه‌ های امنیتی آمریکا بود. کاخ سفید در آن زمان این موضوع را صراحتا رد نکرد و تنها به اعلام این موضوع اکتفا کرد که تلفن آنگلا مرکل در حال حاضر شنود نمی‌ شود و در آینده نیز نخواهد شد.

دولت آمریکا اسنودن را به دزدی اسناد دولتی، انتشار غیرقانونی اطلاعات مربوط به دفاع ملی و انتشار عمدی اطلاعات طبقه بندی شده متهم کرد. ادوارد اسنودن به روسیه پناهنده شد.

در پی انتشار این گزارش جدید در شامگاه گذشته، ادوارد اسنودن، «جو بایدن» رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا را متهم کرد که در این عملیات دخالت داشته است. بایدن در آن هنگام معاون رئیس‌ جمهور آمریکا بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.