دولت هند اعلام کرد که در حالت «جنگ» با کروناست و نسبت به شیوع سریع آن در روستاها به کشاورزان هشدار داد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «نارندا مودی» نخست وزیر هند امروز جمعه زنگ خطر را به دلیل شیوع سریع ویروس کرونا در مناطق وسیعی از حومه های شهرها و روستا به صدا در آورد و گفت که دولتش  در «حالت جنگ» علیه کروناست.

مودی خطاب به گروهی از کشاورزان کشورش در یک ویدئوکنفرانس گفت:کرونا با سرعت زیادی به مناطق روستایی می رسد،می خواهم به همه کشاورزان و همه کسانی که در روستاها زندگی می کنند بار دیگر هشدار دهم.

این در حالی اسنت که دامنه بحران کرونا در هند گسترده‌تر شد و شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این کشور ۱.۴ میلیارد نفری در روز جمعه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) از ۲۴ میلیون نفر گذشت.

این آمار همزمان با گسترش نوع جدید ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به ویروس هندی در سراسر جهان گزارش شده است. موارد مبتلا به این ویروس در ۸ کشور آمریکایی مشاهده شد.

«ژائیرو مندز» کارشناس بیماری‌های عفونی سازمان جهانی بهداشت گفت که موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته نوع «بی.۱.۶۱۷» یا همان ویروس هندی تاکنون در هشت کشور آمریکایی از جمله کانادا و ایالات متحده مشاهده شده است. مندز گفت: «این انواع ظرفیت انتقال بیشتری دارند، اما تاکنون درباره تأثیرات متفاوت آن آن به هیچ گونه نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. تنها نگرانی آن است که این ویروس‌های جهش‌یافته سریع‌تر گسترش می‌یابند.»

ویروس هندی از طریق مسافران ورودی از هند یا اروپا به پاناما و آرژانتین رسید و مواردی از آن نیز به جزایر آروبا و سنت مارتن هلند و گوادلوپ فرانسه در دریای کارائیب مشاهده شده است.

این ویروس به نپال نیز رسیده و در انگلیس و سنگاپور نیز شناسایی شده است. اداره بهداشت عمومی انگلیس اعلام کرد تعداد کل موارد ابتلا به از این نوع ویروس در هفته گذشته بیش از دو برابر شده و به هزار و ۳۱۳ مورد در سراسر کشور رسیده است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت که گسترش این ویروس در کشورش جای نگرانی دارد.

در سنگاپور رستوران‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و تقریبا نیمی از ۱۵۰ مسافری که بلیط نخستین پرواز بازگشت از هند به استرالیا را خریده بودند، به دلیل نتیجه مثبت آزمایش از سوار شدن به هواپیما منع شدند.

داده‌های وزارت بهداشت هند نشان می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته حدود ۴ هزار نفر در این کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این سومین روز متوالی است که آمار روزانه مرگ و میر کرونا در این از ۴ هزار نفر فراتر می‌رود. با این حال شمار مبتلایان در شبانه‌روز گذشته کمتر شده و به ۳۴۳ هزار و ۱۴۴ نفر رسید. میانگین روزانه مبتلایان کرونا در هند در هفته پیش ۴۱۴ هزار و ۱۸۸ مورد بود.

شمار کل جانباختگان کرونا در هند از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون نیز به ۲۶۲ هزار و ۳۱۷ نفر رسیده است.

به دلیل آن که امکانات آزمایش کرونا در همه جای کشور هند وجود ندارد، کارشناسان تخمین می‌زنند که آمار واقعی کرونا در این کشور پنج تا ده برابر بیشتر از آمار رسمی باشد.

وضعیت به ویژه در مناطق روستایی اوتار پرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت هند با بیش از ۲۴۰ میلیون نفر سکنه، وخیم‌تر از بقیه جاهاست. شبکه‌های تلویزیونی تصاویری از افراد خانواده درگذشتگان کرونا را در حال گریه کردن در بیمارستان‌ها در این منطقه پخش می‌کنند.

شایعات درمان با لیمو و مدفوع گاو

در میانه بحران کرونا در هند، بسیاری از افراد برای در امان ماندن از شر کرونا به کارها و درمان‌های عجیب و غریب بر پایه مذهب یا خرافات روی آورده‌اند.

مردی در یک ویدیو که این روزها از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ در کشور دست به دست می‌شود، می‌گوید تنها چکاندن چند قطره آب لیمو در بینی کووید ۱۹ را درمان می‌کند. او گفته است که خودش این کار را کرده و کارکرد آن را دید است. این مرد که لباس سنتی مذهبی پوشیده، می‌گوید: «اگر آنچه را می‌گویم با ایمان و اعتقاد انجام بدهید در عرض ۵ ثانیه از کرونا خلاص خواهید شد زیرا لیمو مانند واکسن از شما در برابر ویروس محافطت می‌کند.»

در هند درمان‌های کاذب زیادی برای کرونا اعلام می‌شود. همچنین داستان‌هایی ترسناک درباره عوارض جانبی واکسن و شایعات و ادعاهایی بی‌اساس مانند دست داشتن مسلمانان در گستروش کرونا بین مردم می‌چرخد. سرخوردگی، ناامیدی و بی‌اعتمادی به دولت باعث شده که چنین شایعاتی دهان به دهان یا از راه رسانه‌های اجتماعی در کشور پخش شود.

به گزارش یورونیوز، «راهول نامبوری» یکی از بنیانگذاران «فکت کرشندو»، سازمان مستقل راستی‌آزمایی اخبار و اطلاعات در هند می‌گوید: «وحشت گسترده منجر به تولید انبوه اطلاعات غلط در کشور شده است.»

او می‌گوید: «اگر چه ممکن است درمان‌هایی مانند آبلیمو بی‌ضرر به نظر برسد، اما اگر این چیزها سبب شود که افراد به سمت واکسیناسیون سوق داده نشوند یا سایر دستورالعمل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند، این ادعاها ممکن است عواقب مهلکی داشته باشند.»

برخی از کاربران فضای مجازی در هند حتی هشدارها در این زمینه را هم باور نمی‌کنند. شهروندی ۵۱ ساله به نام پراساد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «دولت تضویق به واکسن زدن می‌کند چون اگر قطره لیمو را به عنوان درمان کرونا تصویب کند، روپیه‌هایی که برای واکسن هزینه کرده‌اند هدر خواهد رفت.»

باور به خاصیت معجزه‌آسای آبلیمو حتی در میان هندی‌های مقیم خارج از کشور نیز به شدت در حال گسترش است.

ویتامین ث برای سلامتی و ایمنی بدن انسان ضروری است، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف لیمو برای مبارزه با ویروس کرونا کافی است.

در روزهای اخیر همچنین در برخی ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های هند همرسان می‌شود، مردانی با تن برهنه در حال مالیدن مدفوع تازه گاو به تمام بدن و حتی سر و صورت‌شان دیده می‌شوند. این افراد بر این باورند که مدفوع گاو آنها را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه می‌دارد.

با این حال پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی در هند با هشدار نسبت به استفاده از مدفوع گاو، گفته‌اند که نه تنها هیچ مدرک علمی برای اثربخشی این ماده در مبارزه با ویروس کرونا وجود ندارد، بلکه این کار خطر ابتلای افراد به بیماری‌های دیگر و گسترش آن را نیز به دنبال دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.