اگر کرونا در هند کنترل نشود گونه هندی به همه جهان می رسد و کار واکسیناسیون را نیز با مشکل اساسی مواجه می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، متخصصان بار دیگر هشدار دادند که انفجار بزرگ در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در هند یک خطر واقعی برای دیگر کشورهای جهان شکل می دهد و برنامه امیدوار کننده واکسیناسیون در کشورهای غربی را تهدید می کند.

متخصصان هشدار دادند که هر چه ویروس بیشتر منتشر شود فرصت جهش آن و ایجاد تغییرات جدیدی که ممکن است در برابر واکسن های کنونی مقاومت کند بیشتر می شود امری که باعث تضعیف پیشرفت کشورهای دیگر در پایان شیوع کرونا می شود.

دکتر «آشیش جها» رئیس دانشکده بهداشت عومی در دانشگاه «براون» به سی ان ان گفت: من نگران آن هستم که اگر به هند کمک نکنیم موارد ابتلا در جهان منفجر می شود.

وی مشکل شیوع کرونا در هند را یک مشکل جهانی دانست که باید به شکل هماهنگ با آن مقابله شود.

در همین حال، کشورهای غربی به دلیل انبار کردن و احتکار واکسن ها به شدت مورد انتقاد هستند هر چند «مت هانکوک» وزیر بهداشت انگلیس می گوید این کشور هیچ گونه واکسن ذخیره ای ندارد تا به کشورهای دیگر بفرستد.

این در حالی است که هر روز بیش از ۳۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در هند ثبت می‌شود. نگرانی نسبت به نوع جهش‌یافته این ویروس شدت یافته است.     

دانشمندان در این نکته اتفاق نظر دارند که عوامل بسیار متفاوتی در افزایش شمار ابتلا به ویروس کرونا در هند نقش دارند. از جمله بسیاری از مردم در کنار هم زندگی می‌کنند و رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی و حفظ فاصله در چنین شرایطی ممکن نیست.

از سوی دیگر در بسیاری از نقاط هند محدودیت تردد و تجمع نیز پیش‌بینی نشده است. به عنوان نمونه برای اجرای مراسم دینی، هزاران نفر در یک محل گردهم می‌آیند.

حتی گفته می‌شود که شرکت کنندگان در رای‌گیری‌ها نیز پوشش دهان و بینی از طریق زدن ماسک را رعایت نمی‌کنند. اما نقش گونه جهش‌یافته ویروس کرونا که با نام "B.1.617" شناخته می‌شود را نیز نمی‌توان انکار کرد.

از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی این نوع جهش‌یافته ویروس کرونا را بیش از حد خطرناک ارزیابی نمی‌کند. مسئولان این سازمان گفته‌اند که تحقیق روی این ویروس ادامه دارد و نسبت به گمانه‌زنی پیرامون خطرات برخاسته از آن هشدار داده‌اند.

همین سازمان اعلام کرده است که هنوز اطلاع دقیقی درباره سهم این ویروس در افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند وجود ندارد.

افزون بر آن، هنوز اطلاع دقیقی پیرامون تاثیر این ویروس در ابتلای سخت به بیماری کووید-۱۹ و افزایش شمار فوتی‌های کرونایی در دست نیست.

تا کنون سازمان بهداشت جهانی سه گونه برزیلی، بریتانیایی و آفریقای جنوبی ویروس کرونا را بسیار خطرناک ارزیابی کرده است.

نگرانی از سویه‌های یاد شده در سرعت شیوع آن‌ها بوده است. افزون بر آن، موارد شدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ نیز از جمله عواملی است که سازمان بهداشت جهانی یک ویروس را "خطرناک" یا "نگران‌کننده" ارزیابی می‌کند.

به‌ویژه آنگاه که داروها (و در مورد ویروس کرونا، واکسن‌ها) نسبت به این گونه های جدید کارآیی خود را از دست می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که گونه هندی ویروس کرونا در مقایسه با سایر نمونه‌های مشاهده شده در چند مورد تفاوت دارد. از این رو یافتن پاسخی درباره چرایی و چگونگی جهش این ویروس در هند دشوار است.

به عنوان نمونه، در پوشش پروتئین این ویروس در موقعیت ۴۵۲ شاهد تغییری هستیم که پیش از این در گونه آمریکای شمالی این ویروس مشاهده شده بود.

از سوی  دیگر در پروتئین این ویروس در موقعیت ۴۸۴ با تغییری روبه‌رو هستیم که در نمونه جهش‌یافته آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی این ویروس مشاهده شده بود.

هر دو مورد اعلام شده به آن بخشی از ویروس کرونا مربوط می‌شوند که وظیفه اتصال به سلول‌های انسان را برعهده دارند. از این رو به گونه جهش یافته ویروس کرونای هندی تلویحا ویروسی با جهشی دوگانه یاد می‌شود.

چه چیزی در این گونه جدید نگران کننده است؟

به‌ویژه تغییرات ایجاد شده در موقعیت ۴۸۴ این ویروس می‌تواند نگران کننده باشد. گفته می‌شود که خطر ابتلای کسانی که پیش از این مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شده‌و بهبود یافته‌اند نیز منتفی نیست.

به عبارت دیگر پادتن تولید شده در بدن این دسته از افراد قادر به تشخیص این گونه جدید از ویروس کرونا نیست و از این رو خطر ابتلای مجدد به آن وجود دارد.

دانشمندان به چنین پدیده‌ای "فرار از سیستم ایمنی بدن" می‌گویند. در چنین شرایطی گونه جهش یافته ویروس پاسخ ناشی از پادتن موجود در پیکر انسان را بی‌اعتبار می‌سازد.

این موضوع که چگونه گونه های جهش یافته یک ویروس می‌توانند سیستم دفاعی بدن انسان را به‌رغم وجود پادتن، "فریب" بدهند، موضوعی است که در حال حاضر در مورد آن تحقیق و بررسی صورت می‌گیرد.

در مورد  میزان شیوع این گونه جهش‌یافته نیز دانشمندان باید به اطلاعات مربوط به سرایت این ویروس به دیگر کشورهای جهان دست‌رسی یابند. اما پیش‌بینی نمی‌شود که سویه هندی ویروس کرونا از منظر شیوع خطرناک‌تر  از گونه انگلیسی آن باشد.

آیا امکان شیوع جهانی این ویروس وجود دارد؟

دانشمندان پاسخ‌گویی به این پرسش را در لحظه حاضر دشوار می‌بینند. بر اساس ارزیابی انستیتو «روبرت کخ» تا کنون در آلمان ۲۱ مورد از ابتلا به ویروس هندی کرونا مشاهده شده است.

در سایر کشورهای جهان نیز موارد ابتلا به گونه  جهش‌یافته هندی ویروس کرونا ثبت شده است. از جمله می‌توان به کشورهای انگلیس، آمریکا و استرالیا اشاره کرد. در کشورهای منطقه و از جمله در ایران نیز موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده شده است.

گفته می‌شود که باید آزمایش‌های ژنتیکی بر روی این  گونه جدید از ویروس کرونا صورت گیرد. افزون بر آن باید توالی‌یابی ژنوم این ویروس مورد بررسی قرار گیرد. تنها از این طریق می‌توان پی برد که یک ویروس چگونه شیوع می‌یابد و چگونه گونه های جهش‌یافته آن پدید می‌آیند.

آیا واکسن‌ها بر گویه هندی ویروس کرونا موثرند؟

واکسن‌هایی که از سوی اتحادیه اروپا مجوز گرفته‌اند بر روی مهار و درمان گونه جدید ویروس  کرونا موثر بوده‌اند.

اما پزشکان و دانشمندان در این نکته اتفاق نظر دارند که بهترین راه مقابله با ویروس کرونا و گونه های جدید آن، کاهش میزان ابتلای مردم به این ویروس است.

برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای گسترش واکیسناسیون در کشورهای مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است.

در تحولی دیگر، رئیس شرکت بیون‌تک می‌گوید واکسن بیون‌تک-فایزر علیه ویروس‌های جهش‌یافته هندی موثر است. «شاهین اوگور» گفت آزمایشات ادامه دارند اما او اطمینان دارد که ماده اثربخش واکسن کرونای این شرکت علیه ویروس جهش‌یافته هندی اثربخش است.

طبق ارزیابی اولیه شرکت بیون‌تک-فایزر واکسن‌های این شرکت علیه ویروس جهش‌یافته هندی کرونا موثر است.

شاهین اوگور، بنیان‌گذار و رئیس شرکت داروسازی بیون‌تک روز چهارشنبه ۲۸ آوریل ( ۸ اردیبهشت) به خبرنگاران در برلین گفت آزمایشات مربوطه در مورد موثر بودن واکسن بیون‌تک-فایزر برای مقابله با ویروس جهش‌یافته هندی هنوز ادامه دارد اما او اطمینان دارد که ماده اثربخش تولید شده توسط شرکت او و کنسرن داروسازی فایزر در برابر نوع جدید ویروس جهش‌یافته موثر است. 

واکسن ساخته شده توسط بیون‌تک نخستین واکسنی بود که در دسامبر ۲۰۲۰ در اتحادیه اروپا مجوز گرفت. در ابتدا به این دلیل که روش به کار رفته در تولید واکسن یک فناوری جدید بود، این محصول با انتقادهای فراوانی روبرو شد. در این میان اما اعتماد به بیون‌تک افزایش یافته به گونه‌ای که بسیاری در آلمان و جهان خواست واکسینه شدن با این واکسن را دارند. سهام شرکت بیون‌تک تنها در هفته گذشته تقریبا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. 

شاهین اوگور به خبرنگاران گفت تغییرات ویروس جهش یافته هندی کرونا از پیش شناخته شده بود و واکسن بیون‌تک علیه این ویروس‌ها اثربخش بوده است. 

بنیان‌گذار شرکت بیون‌تک تاکید کرد: «در مجموع واکسن بیون‌تک-فایزر را در حال حاضر برای مقابله با بیش از ۳۰ گونه ویروس کرونا آزمایش کرده‌اند و تقریباً علیه همه این گونه‌ها اثربخش بوده است.»

میزان موثر بودن واکسن کرونای بیون‌تک-فایزر ۹۰ درصد است و به گروه واکسن‌های mRNA تعلق دارد. تا به حال در کسانی که این واکسن روی آنها مورد آزمایش قرار گرفته‌، عوارض جانبی مهم مشاهده نشده است.

این واکسن باید در دمای منهای ۷۰ درجه انبار و منتقل شود. در دمای یخچال معمولی تنها پنج روز دوام می‌آورد.واکسن شرکت "بیون‌تک- فایزر" قابل تزریق برای هر سنی است.

در تحولی جدید، مقام‌های بهداشتی ناحیه لاتزیوی ایتالیا روز پنجشنبه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) اعلام کردند که آزمایش کرونای حدود ۱۰ درصد از مسافران و خدمه هواپیمایی که عصر چهارشنبه از هند وارد رم شد، مثبت بوده است.

آلسیو داماتو به آژانس خبرنگاران ایتالیایی گفت: «ساعت ۲۱:۱۵ دیروز یک پرواز از هند در فرودگاه فیومیچینو رم به زمین نشست که ۲۱۳ مسافر و ۱۰ خدمه داشت.»

وی افزود: «آزمایش‌ها نشان داد که ۲۳ نفر به کرونا مبتلا هستند با این حال خیلی زود است که بگوییم این افراد مبتلا به گونه جهش یافته کرونا در هند بوده‌اند، چراکه تعیین توالی ویروس همچنان ادامه دارد.»

این مقام ایتالیایی تاکید کرد که همه مسافران مبتلا به کرونا و افراد در تماس با آن‌ها به «هتل‌های کووید» منتقل و در آنجا قرنطینه می‌شوند.

ایتالیا از روز یکشنبه ورود افراد از هند را به خاک خود ممنوع کرده است اما پروازها بین دو کشور همچنان برقرار است تا اجازه دهد ساکنان ایتالیایی هند به کشور خود برگردند. وزارت بهداشت ایتالیا روز چهارشنبه محدودیت‌های سفری را افزایش داده و ورود مسافران از بنگلادش را نیز ممنوع کرد.

طبق آمار رسمی در شبانه‌روز گذشته در هند ۳۷۵ هزار نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و در این مدت ۳ هزار و ۶۴۵ نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند.

 

کرونای هندی به چین رسید

مسئولان بهداشتی چین اعلام کردند که مواردی از ابتلا به گونه هندی ویروس کرونا در چند شهر این کشور ثبت کرده اند.

شبکه تلویزیونی«سی جی تی ان» امروز پنجشنبه گزارش داد که «وو تسو نیو» رئیس مرکز چین برای مبارزه و پیشگیری از بیماری های واگیردار گفت که به رغم جهش های کوید 19 از همان ابتدای شیوع این بیماری اما بخش بهداشت و سلامت چین می تواند با این ویروس مقابله کرده و از انتقال آن جلوگیری کند.

وو تسونیو بر اهمیت حفظ تدابیر پیشگیری در مناسبت های آینده مانند روز گارگر شد که در روز اول ماه می جشن گرفته می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.