لیز چنی که ظرف ماه های گذشته به دلیل ایستادن مقابل رئیس جمهور سابق آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت، نهایتاً از مقام خود به‌ عنوان سومین فرد پرقدرت حزب برکنار شد.

 

به گزارش جماران به نقل از نیویورک تایمز، «لیز چنی» از سیاستمداران ارشد حزب جمهوری خواه و دختر «دیک چنی» معاون «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور اسبق امروز چهارشنبه از هیئت رئیسه فراکسیون حزب جمهوری‌ خواه در کنگره آمریکا برکنار شد.

لیز چنی از نظر مقام، سومین مقام در بین جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان محسوب می‌ شد. او به دلیل انتقاد از دونالد ترامپ که ادعای تقلب انتخاباتی را مطرح کرد و به استیضاح او رای مثبت داد، به شدت مورد حمله جمهوری‌ خواهان طرفدار ترامپ قرار داشت.

چنی یک روز پیش از رای‌ گیری این حزب برای برکناری وی در مجلس نمایندگان نطق شدید اللحنی را علیه ترامپ قرائت کرد و ادعای تقلب انتخاباتی او را یک دروغ خواند که به دموکراسی آمریکا ضربه زده است.

چنی قبل از رای‌ گیری در پشت درهای بسته یک بار دیگر بر انتقادات خود تاکید کرد و گفت: «من نمی توانم سکوت کنم در حالی که دیگران حزب ما را به مسیری می‌ اندازند که به حاکمیت قانون بی‌ اعتناست و به جنگ صلیبی رئیس جمهور سابق و برای تضعیف دموکراسی به ما ملحق می‌ شوند.»

وی پس از رای‌ گیری هم بار دیگر تکرار کرد هر کاری که از دستش برآید، انجام می‌ دهد تا دیگر ترامپ به دفتر کاخ سفید راه نیابد.

این عضو جمهوری‌ خواه مجلس نمایندگان افزود: کشور به یک حزب محافظه‌ کار قوی نیاز دارد که بر اصول این حزب مبتنی شده باشد. من برای دهه‌ ها تلاش کردم که این حزب بر این مسیر حرکت کند و برای آن همچنان مبارزه خواهم کرد.

چنی درباره ترامپ هم اظهار داشت: ما تحریک‌ های لفظی و نقص او در تعهد به قانون اساسی را دیده‌ ایم و ما باید اطمینان یابیم هرکسی که انتخاب می‌ شود به قانون اساسی پایبند باشد.

پیش از این چندین دادگاه ادعای دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده بودند.

او تاکید کرد :«آنهایی که از قبول احکام دادگاه‌ ها سر باز می‌ زنند به جنگ با قانون اساسی پرداخته‌ اند.»

چنی 54 ساله که ریاست کنفرانس جمهوری‌ خواهان در کنگره  را برعهده دارد، در سلسله مراتب حزبی در رتبه سوم جای گرفته است.

چنی یکی از 10  عضو حزب جمهوری‌ خواه بود که در همراهی با دموکرات‌ ها پس از یورش به کنگره در روز 6 ژانویه به استیضاح ترامپ رای داد.

اعضای حزب جمهوری خواه مدتی بعد با متهم کردن لیز چنی به «عدم وفاداری» برکناری او از هیئت رئیسه فراکسیون را به رای گذاشتند که با 141 رای در مقابل 61 رای در مقام خود ابقا شد.

چنی با این حال به انتقادات خود از ترامپ با انتشار تفسیری در ستون آزاد روزنامه واشنگتن‌ پست ادامه داد. با انتشار این مطلب روند برکناری او در حزب شروع شد.

ترامپ در هفته‌ گذشته تلاش کرد تا «الیس استفانیک» را جایگزین چنی کند. استفانیک در جریان استیضاح به شدت از ترامپ حمایت می‌ کرد و هنوز هم از تئوری «تقلب انتخاباتی» سخن می‌ گوید.

«کوین مک‌ کارتی» نماینده جمهوری‌ خواه ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوری‌ خواهان در مجلس نمایندگان مدعی شد کنار گذاشتن لیز چنی ارتباطی به رای او در جریان استیضاح ندارد و افزود خانم چنی تلاش‌ ها برای بازپس گرفتن مجلس نمایندگان به دست جمهوری‌ خواهان را منحرف می‌ کند.

استفانیک که برعکس چنی، از حمایت مک‌ کارتی و «استیو اسکالیس» نفر دوم مدیریت جمهوری‌ خواهان در مجلس نمایندگان برخوردار است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.