جنگ داخلی جمهوری‌ خواهان بالا گرفته است. «لیز چنی» نماینده مجلس نمایندگان و زنی که مقابل دروغ بزرگ ترامپ ایستاد، ممکن است نقش رهبری خود را در میان نمایندگان در حزب جمهوری‌ خواه از دست بدهد.

 

به گزارش جماران به نقل از گاردین، این نماینده زن جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا مطمئناً نقش رهبری خود را از دست خواهد داد. جرم او چیست؟ رد دروغ بزرگ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق.

او قهرمان سیاست خارجی مورد حمایت پدرش «دیک چنی» است. او محافظه کاری تندرو است.

«لیز چنی» نفر شماره 3 در رهبری جمهوری‌ خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و دختر 54 ساله دیک چنی معاون جورج بوش رئیس‌ جمهور اسبق جمهوری‌ خواه آمریکا است. لیز چنی یکی از 10 جمهوری‌ خواه مجلس نمایندگان آمریکا بود که به استیضاح دونالد ترامپ به اتهام تحریک هجوم مرگبار 6 ژانویه به کنگره رای مثبت داد. اما سنای قبلی آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌ خواهان قرار داشت ترامپ را تبرئه کرد.

اکنون «لیز چنی» خود را احتمالاً قربانی مقاومت در برابر دونالد ترامپ می داند که از سوی اعتدال گرایان حزب و حتی برخی از دموکرات ها به دلیل حمایت از حقیقت و نه دروغ، تقدیر می شود.

چنی چهارشنبه این هفته احتمالا جایگاه خود را به عنوان تنها زن در رهبری جمهوری خواه در مجلس نمایندگان از دست می دهد. اعضای جمهوری خواه برای ابراز عدم اعتماد به او در صف ایستاده اند و در عوض «الیس استفانیک» یک نماینده طرفدار ترامپ در کنگره را به عنوان جانشین او معرفی می کنند. این قانونگذار جمهوری‌ خواه از نیویورک به دلیل دفاعش از ترامپ در جلسات استیضاح در آستانه نخستین محاکمه استیضاحش در سال 2019، امتیازها و برتری‌ هایی به‌ دست آورد.

 

elise-stefanik-gop-leadership-03-ap-llr-210505_1620258693019_hpMain_16x9_1600

 

گناه اصلی چنی این است که «دروغ بزرگ» ترامپ را مبنی بر اینکه انتخابات سال گذشته از او ربوده شد، رد کرد و به طور فزاینده در آزمون وفاداری در حزب شکست خورد. او در ملا عام صحبت کرد و با توئیتر اعلام کرد که این ادعای دروغین «مسموم کردن سیستم دموکراتیک ما» است و حتی در یک ستون روزنامه مقاله ای منتشر کرد و از همکارانش خواست تا «کیش شخصیت ترامپ» را رد کنند.

رئیس جمهور سابق به شدت به او تاخت، و او را «جنگ افروز» نامید و از استفانیک حمایت کرد. مورخان آینده ممکن است آن را به عنوان یک دوراهی سخت در مسیر جمهوری خواهان قلمداد کنند: انتخاب بین یک عوام فریب توطئه گر و بازگشت به محافظه کاری، نهادگرایی و واقعیت مبتنی بر واقعیت. به نظر می رسد واضح است که چنی شکست خواهد خورد.

اما برکناری چنی موافقان و مخالفانی دارد. «مایکل وود» که در اوایل این ماه در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در تگزاس، فقط 3٪ آرا را به دست آورد، به شبکه «ام اس ان بی سی» گفت: «من فکر می کنم باید یک صف جمهوری خواه برای دفاع از او وجود داشته باشد. این احتمالاً شجاع ترین زن در نیمکره غربی است. او یک مارگارت تاچر امروزی است، یک خانم آهنین، که به دلیل اختلافات سیاسی، از پشت خنجر خورده است. او از پشت خنجر خورده است زیرا دروغ نخواهد گفت. آنچه وحشتناک است این است که این عاقبت کسا است که حقیقت را می گوید.»

در جهت دیگر، «لیندسی گراهام» سناتور تندرو در اظهاراتی گفت: «حزب جمهوری خواه نمی تواند بدون دونالد ترامپ رو به جلو حرکت کند. من فقط به همکارانم در حزب جمهوری خواه می گویم که آیا می توانیم بدون ترامپ رو به جلو حرکت کنیم؟ پاسخ منفی است. من همواره به لیز چنی علاقه داشته ام ولی او مصمم است که حزب جمهوری خواه نمی تواند با ترامپ رشد کند ولی من بر این مساله پافشاری می کنم که ما بدون ترامپ نمی توانیم رشد کنیم.»

 

7686

 

چنی، 54 ساله، اکنون چهره یک تشکیلات جمهوری خواه است که هدف پوپولیسم مخرب ترامپ قرار گرفت اما دوستان کمی در جناح چپ دارد. او در وزارت خارجه خدمت کرد، در شرکت مالی بین المللی به وکالت پرداخت و با پدرش دیک چنی کتابی با عنوان «چرا جهان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد» نوشت که از دولت جورج دبلیو بوش به دلیل استفاده از شکنجه دفاع می کرد. 

اما این بار او طرفداران عمومی کمی برای رأی گیری روز چهارشنبه دارد. او تصمیم گرفته است تا ته ماجرا برود. چنی در یک ستون در واشنگتن پست این هفته اصرار داشت که بدون توجه به بهایی که می پردازد، از اصول اساسی دفاع خواهد کرد.

و اما جا دارد لیز چنی، سومین جمهوری ‌خواه پرقدرت کنگره را که مقابل دیگر هم حزبی هایش قدعلم کرده و از سوی آنها تهدید به تسویه حساب و برکناری شده را بیشتر بشناسیم:

لیز چنی کیست؟

«الیزابت لین چنی» در 28 ژوئیه 1966 در «مدیسون» در ایالت «ویسکانسین» متولد شد. او دختر بزرگ «دیک چنی» معاون رئیس جمهور سابق  است. هنگام تولد، پدر و مادرش در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون تحصیل می کردند.

 

5LM2DLUHPZTYB5HRAQX3IPOY5I

 

خواهر کوچکتر او، «ماری چنی» نیز در مدیسون متولد شد. چنی بخشی از کلاس ششم و هفتم را در وایومینگ گذراند؛ در حالی که پدرش برای کنگره فعالیت می کرد. این خانواده در دهه 1970 تا 1980 پس از انتخاب پدرش برای کنگره، بین «کسپر و واشنگتن دی سی» تردد می کردند. لیز چنی از دبیرستان مک لین (1984) فارغ التحصیل شد. وی مدرک لیسانس خود را از کالج کلرادو دریافت کرد و در آنجا پایان نامه ارشد خود را با عنوان «تکامل قدرت های جنگ ریاست جمهوری» نوشت. وی مدرک دکترای حرفه ای خود را از دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو (1996) دریافت کرد، همچنین دوره هایی را در تاریخ خاورمیانه در انستیتو اورینتال گذراند. 

رابطه چنی با خواهر کوچکترش مری پس از آنکه لیز در مبارزات انتخاباتی خود در مجلس سنا در سال 2014 اظهار داشت که وی از ازدواج همجنسگرایان حمایت نمی کند، آشکارا شکر آب شد. در پاسخ، مری اظهارات خواهرش را نکوهش کرد.

 

download

 

آغاز به کار

قبل از تحصیل در دانشکده حقوق، چنی به مدت پنج سال در وزارت خارجه و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده بین سالهای 1989 و 1993 کار کرد. پس از 1993، وی در Associated LLP، یک شرکت مشاوره ای تأسیس شده توسط «ریچارد آرمیتاژ» که در آن زمان وزیر دفاع بود، کار کرد.

 

3YBRO3UUPLNRS6L6Z3MOPSFJXU

 

چنی پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق، در شرکت حقوقی White & Case و به عنوان وکیل حقوق بین الملل و مشاور در شرکت بین المللی مالی، عضو گروه بانک جهانی، به وکالت پرداخت. وی همچنین به عنوان دستیار ویژه معاون وزیر خارجه برای کمک به اتحاد جماهیر شوروی سابق و به عنوان افسر USAID در سفارتخانه های ایالات متحده در بوداپست و ورشو خدمت کرده است. 

وزارت خارجه

در سال 2002، چنی به عنوان معاون دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک منصوب شد. «کالین پاول» وزیر خارجه وقت سفارش او را کرده بود.

 

PowellGettyImages-109278546-828x536

 

روزنامه ساندی تایمز گزارش داد که انتصاب چنی «جالب ترین نشانه جدی شدن آمریکا در مورد اصلاحات در خاورمیانه» و «معیاری از جدیت دولت با استفاده از برنامه های خاورمیانه برای آموزش و اصلاح» بود. این انتصاب به دنبال تقسیمات سیاسی بین دفتر معاون رئیس جمهور و وزارت خارجه در مورد سیاست خاورمیانه منتشر شد. در این موقعیت، او ابتکارعمل مشارکت خاورمیانه را که به منظور «تقویت دموکراسی و پیشرفت اقتصادی در یک منطقه آشفته» طراحی شده بود، به او واگذار کردند. این برنامه در سال 2002 میلادی 29 میلیون دلار هزینه کرد و در سال بعد به 129 میلیون دلار افزایش یافت. برای سال 2004 این پروژه بودجه 145 میلیون دلاری طلب کرد. 

مبارزات انتخاباتی بوش و چنی در سال 2004

چنی پس از دو سال کار، در سال 2003 پست وزارت خارجه خود را ترک کرد و در کارزار انتخاب مجدد پدرش در سال 2004 خدمت کرد. او برای هدف قرار دادن رأی دهندگان زن در ابتکار «W Stand for Women» شرکت کرد. 

 

BN-PL166_0817ch_P_20160817085728

 

او در 14 فوریه 2005 به وزارت خارجه بازگشت و به عنوان معاون وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و هماهنگ کننده اقدامات خاورمیانه گسترده و آفریقای شمالی منصوب شد.

چنی بر تأسیس دو بنیاد نیمه مستقل صندوق آینده (به ارزش 100 میلیون دلار) برای تأمین سرمایه برای مشاغل کوچک و بنیاد آینده (به ارزش 55 میلیون دلار) برای ارتقا، آزادی مطبوعات و دموکراسی نظارت داشت. در این مقام، چنی پیش نویس قانون اساسی جدید عراق را تأیید کرد.

گروه سیاست و عملیات ایران - سوریه

چنی همچنین رئیس گروه سیاست و عملیات ایران سوریه (ISOG) بود که در مارس 2006 تأسیس شد؛ واحدی در دفتر امور خاور نزدیک وزارت خارجه.

 

cheneyXL

 

در آوریل 2006، نیویورک تایمز داستانی را منتشر کرد که منتقد کار چنی بود؛خصوصاً در مورد ایران. در این زمینه انستیتوی بین المللی جمهوری خواه، یک نهاد که توسط واحد چنی و با همکاری یک بنیاد وابسته به جمهوری خواهان اداره می شد  مورد بررسی ویژه قرار گرفت. نیویورک تایمز اظهار داشت که هنگامی که این گروه بحث برانگیز شد، منتقدان گفتند که آنها در حال برنامه ریزی اقدامات پنهانی است که می تواند به جنگ با ایران و سوریه تبدیل شود. این گروه تا مه 2006 منحل شد. اندکی قبل از انحلال گروه ISOG، «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه وقت تلاش عمده ای را برای درگیر کردن ایران و سوریه در تلاش برای ایجاد ثبات در عراق آغاز کرد. 

شغل پس از وزارت خارجه

در ژوئن 2007 چنی به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری «فرد تامپسون» پیوست. پس از انصراف تامپسون از دور رقابت ها، چنی در 27 ژانویه 2008 اعلام کرد که برای مبارزات انتخاباتی «میت رامنی» به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی کار خواهد کرد. 

در اکتبر 2009، «لیز چنی، ویلیام کریستول و دبورا بورلینگام» به عنوان اعضای هیئت مدیره، سازمان غیرانتفاعی 501 (c) (4) Keep America Safe را راه اندازی کردند. هدف اعلام شده این گروه «ارائه اطلاعات برای آمریکایی های نگران در مورد مسائل مهم امنیت ملی» بود. اندکی بعد، تمام اطلاعات مربوط به این سازمان از اینترنت ناپدید شد. 

 

lizcheney.banner.AP.jpg

 

در ژانویه 2012، چنی به عنوان همکار فاکس نیوز استخدام شد. او میزبان برنامه هایی مانند هانیتی و فاکس نیوز یکشنبه بود. این شبکه در ژوئیه 2013 پس از آنکه وی قصد خود را برای راهیابی به مجلس سنا در وایومینگ اعلام کرد، قرارداد وی را فسخ کرد. 

سنای آمریکا در سال 2014

در 16 ژوئیه 2013، چنی اعلام کرد که در سال 2014 از وایومینگ به عنوان یک جمهوری خواه برای سنا کاندید خواهد شد و «مایک انزی» سناتور فعلی جمهوری خواه را به چالش خواهد کشید. کمیته ملی جمهوری خواهان اعلام کرد که همچنان از انزی حمایت خواهد کرد. دیک چنی پدر لیز، از سال 1979 تا 1989 نماینده وایومینگ در مجلس بود.

 

1280px-Liz_Cheney_in_Buffalo_Wyoming

 

محبوبیت انزی باعث شد که چنی نتواند با جمهوری خواه ایالت وایومینگ درگیر شود و به بهانه مشکلات خانوادگی انصراف دهد.

مجلس نمایندگان 

انتخابات ها

2016

پس از آنکه «سینتیا لومیس» سناتور وایومینگ بازنشستگی خود را در فوریه 2015 اعلام کرد، چنی اعلام کرد که قصد دارد در سال 2016 برای تصدی پست وی کاندید شود. وی در نهایت با بیش از 60٪ آرا انتخاب شد.

 

5fa21110b0aae.image

 

2018

در انتخابات عمومی 6 نوامبر، چنی با غلبه بر «گرگ هانتر» دموکرات (59898 رأی)، «لیبرتاریان ریچارد بروباکر» (6،918) و کاندیدای حزب قانون اساسی «دانیل کلاید کامینگز» (6،069) با 127،951 رأی مجدداً به مجلس راه یافت. 

5bc7c1897baae.imageدر 14 نوامبر، کمیته جمهوری خواهان، چنی را به عنوان رئیس کمیته جمهوری خواهان مجلس برای یازدهمین کنگره انتخاب کرد. در این پست، او رتبه سوم جمهوری خواهان در اختیار دارد و پشت سر «کوین مک کارتی و استیو اسکالیز» است. وی همچنین بالاترین رتبه جمهوری خواهان زن را در کنگره دارد.

2020

چنی در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان «بلیک استنلی» را با 73٪ آرا، و «لینت گری بول» دموکرات را در انتخابات عمومی با 69٪ آرا شکست داد.

 

5b18c954aee47.image

 

استیضاح دوم دونالد ترامپ

در 12 ژانویه 2021، به دنبال حمله به کنگره، چنی اعلام کرد که به استیضاح ترامپ برای نقش وی در «تحریک شورش» رأی می دهد. چنی گفت که ترامپ «شعله آتش« را روشن کرد و برای جلوگیری از آن کاری انجام نداد. 9 جمهوری خواه دیگر نیز در 13 ژانویه به او پیوستند. «جیم جوردن» نماینده راست افراطی کنگره خواستار برکناری وی از رهبری حزب جمهوری خواه شده است. 

سخنگوی «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور سابق در تاریخ 30 ژانویه گفت که بوش از اقدامات چنی حمایت می کند و قصد دارد با دیک چنی تماس بگیرد تا «از خدمات دخترش تشکر کند» چند روز بعد، میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا هم از او قدردانی کرد.

 

GettyImages-1061490630

 

حامیان ترامپ از رای چنی برای استیضاح خشمگین شدند و در 3 فوریه 2021 پشت درهای بسته برای برکناری او رای گیری کردند که او سمت خود را حفظ کرد. پس از رای گیری، چنی گفت «ما تقسیم نخواهیم شد و در شرایطی قرار نخواهیم گرفت که مردم بتوانند هر یک از اعضای رهبری را انتخاب کنند.» در 6 فوریه، حزب جمهوری خواه وایومینگ، چنی را به دلیل رأی خود برای استیضاح ترامپ مورد انتقاد قرار داد. چنی پاسخ داد: رأی من به استیضاح با سوگندی که به قانون اساسی خوردم اجباری شد. شهروندان وایومینگ می دانند که این سوگند شکسته نمی شود و به سیاست یا حزب گرایی تن نمی دهد. من همیشه برای ارزش های وایومینگ خواهم جنگید و برای سبک زندگی غربی خود ایستادگی خواهم کرد.» او خواسته های حزب وایومینگ را برای کناره گیری رد کرد. 

لیز چنی در گفت و گوی روز گذشته(یکشنبه هفتم فوریه) با شبکه فاکس نیوز گفت که« ترامپ هیچ نقشی در حزب ما به عنوان رهبر، در آینده ندارد».

لیز در برنامه «فاکس نیوز ساندی»گفت: ما حزب آبراهام لینکلن هستیم، ما حزب رونالد ریگان هستیم....باید به دقت به این مساله نگاه کنیم که ما کی هستیم و از چه دفاع می کنیم و به چه باور داریم».

وی به عنوان مهمترین عضو جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا که از استیضاح ترامپ دفاع کرد تصریح کرد:« من بر این باوریم که کارها و رفتار ترامپ منجر به حادثه 6 نوامبر شد و نیز منجر به واقعیت استیضاحش توسط دو حزب  و واقعیت شکستش اش در انتخابات ریاست جمهوری و واقعیت اینکه ما مجلس سنا را از دست دادیم، شد، به همین دلیل در وضعیتی هستیم که می توانیم بگوییم که ما از اصول و آرمان ها دفاع می کنیم».

لیز چنی درباره مخالفتش با اقدامات اخیر ترامپ تأکید کرد که «ترامپ کسی است که به حمله به ساختمان کنگره آمریکا به منظور جلوگیری از شمارش آرای انتخاباتی تحریک کرد؛امری که منجر به مرگ 5 نفر شد، این شخص هیچ نقشی به عنوان رهبر در حزب ما در آینده نخواهد داشت.»

چهارشنبه ششم ژانویه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.بعد از حمله به کنگره آمریکا این کشور در وضعیت بی سابقه و ملتهبی قرار گرفت و هزاران نیروی گارد ملی این کشور در واشنگتن مستقر شدند.

زندگی شخصی

لیز چنی با «فیلیپ پری» شریک شرکت حقوقی Latham & Watkins در واشنگتن دی سی ازدواج کرده است.

 

liz-cheney-twitter

 

آنها در سال 1993 در وایومینگ ازدواج کردند. او و پری پنج فرزند دارند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.